economica.net

România sesizează TikTok: vizează alegerile parlamentare din R. Moldova

Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) din România a decis, pe 4 septembrie, să notifice TikTok în privința „unui comportament neautentic coordonat, care poate influența alegătorii ce votează în România pentru parlamentarele din R. Moldova”, scrie Agerpres. Decizia a fost luată la propunerea președintelui CNA, ca urmare a unei semnalări din partea unui membru al instituției. Acesta a atras atenția asupra unui raport realizat de experți din România, care au monitorizat rețeaua TikTok și au depistat un „comportament inautentic coordonat în alegerile din Republica Moldova”.

Conform presei române, membrul Consiliului Național al Audiovizualului, Mircea Toma, a declarat că „atât România, cât și Republica Moldova sunt țări care sunt atacate informațional de Rusia”. „Moldova se apără cu instrumente mai adecvate, pentru că ei au declarat o situație de necesitate și au posibilitatea să utilizeze, ca să spun așa, arme de apărare mai proporționale atacului. În România nu avem instrumentele astea, nu avem cadrul legislativ special pentru o situație în care suntem sub atac și așteptăm să aflăm despre atac de la organizații neguvernamentale, ca să putem reacționa”, a comunicat membrul Consiliului Național al Audiovizualului din România.

Astfel, Mircea Toma a semnalat, pe 4 septembrie, Consiliului Național al Audiovizualului, un material realizat de Expert Forum privind alegerile parlamentare din 28 septembrie din Republica Moldova, în care organizația semnala existența unui comportament neautentic coordonat „ilegal din punctul de vedere al comportamentului platformei” TikTok.

În urma dezbaterilor, Consiliul Național al Audiovizualului din România a decis, la propunerea președintelui instituției, Valentin Jucan, trimiterea unei notificări către TikTok privind existența unui comportament neautentic coordonat care poate influența alegătorii care votează în România pentru parlamentarele din Republica Moldova. Presa română scrie că s-a decis trimiterea notificării în baza Digital Services Act (DSA), reglementare a Uniunii Europene care impune noi reguli pentru serviciile digitale, inclusiv pentru platformele online și motoarele de căutare, pentru a crea o lume online mai sigură și mai echitabilă.

Un membru al CNA și-a exprimat nemulțumirea

Membrul Consiliului Național al Audiovizualului din România, Georgică Severin, și-a exprimat nemulțumirea în legătură cu decizia adoptată de instituție. Severin a scris pe Facebook că „CNA are atribuții exclusiv în domeniul audiovizualului pe teritoriul României”.

„Republica Moldova este un stat suveran și independent, iar alegerile desfășurate acolo nu intră sub incidența mandatului CNA. (…) Regulamentul privind serviciile digitale (DSA) se aplică în statele membre ale Uniunii Europene. Republica Moldova, nefiind stat membru UE, nu intră sub incidența acestui regulament. (…) Dezbaterea într-o instituție publică a statului român și asumarea publică de către CNA a unor poziții cu privire la alegerile din Republica Moldova echivalează cu o implicare directă, ilegală și inoportună, în procesul electoral dintr-un stat vecin. (…) În pofida acestor argumente, majoritatea a decis nu doar dezbaterea materialului, ci și asumarea lui de către CNA, mergând până la solicitarea intervenției unei platforme de socializare împotriva conturilor care susțin un anumit candidat în alegerile viitoare din Republica Moldova”, a comunicat membrul CNA.

***

În august 2025, Expert Forum din România, care reunește experți în politici publice și reforma administrației, a realizat un raport intitulat „Monitorizare TikTok. Comportament inautentic coordonat în alegerile din Republica Moldova”. Experții menționau că o rețea coordonată de cel puțin 17 conturi de TikTok este folosită pentru a crește promovarea lui Vasile Costiuc, liderul Partidului Politic „Democrația Acasă”, formațiune care va concura la alegerile parlamentare din toamnă din Republica Moldova. Doar într-o săptămână, conținutul despre politician a acumulat peste 1 milion de vizualizări. Experții mai menționau că rețeaua prezintă indicii de „comportament inautentic”.

Vasile Costiuc se declară unionist și este un partener al formațiunii Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) de peste Prut și al liderului acesteia, George Simion. În 2025, Costiuc a făcut campanie electorală pentru candidatul AUR, George Simion, la alegerile prezidențiale din România. În mai, portalul G4Media a publicat o investigație despre posibile legături ale liderului Partidului „Democrația Acasă” cu Alexandr Kondyakov, general FSB din Rusia. Atunci, NewsMaker a solicitat o replică din partea lui Vasile Costiuc, însă nu a primit un răspuns.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Максим Андреев / NewsMaker

PAS – „lider” în utilizarea resurselor administrative în campania electorală: constatările Promo-LEX în prag de alegeri

Partidul de guvernământ Acțiune și Solidaritate (PAS) este vizat cu cele mai multe cazuri de utilizare a resurselor administrative în campania pentru alegerile parlamentare, potrivit raportului Promo-LEX prezentat pe 26 septembrie, în ultima zi de campanie electorală. Raportul mai arată cheltuieli neraportate de aproape 700 de mii de lei în rândul mai multor concurenți electorali – bani folosiți în special pentru publicitate online, transport și plata agitatorilor. Perioada monitorizată cuprinde 11–24 septembrie.

Potrivit observatorilor, campania electorală a fost una foarte activă. În perioada raportată, concurenții electorali au desfășurat aproape 2.000 de evenimente — cu 50% mai multe decât la începutul campaniei. Cel mai des au distribuit materiale informative (68%) și s-au întâlnit cu alegătorii (22%). Cei mai activi au fost PAS și Blocul Electoral „Patriotic”.

Promo-LEX a documentat 84 de cazuri de utilizare a resurselor administrative, dintre care 66 la PAS. Blocul „Patriotic” a înregistrat opt cazuri, Blocul „Alternativa” – cinci, Partidul „Coaliția pentru Unitate și Bunăstare” (CUB) – trei, iar „Liga Orașelor și Comunelor” (LOC) și Partidul Național Moldovenesc (PNM) câte unul fiecare. Încălcările țin de atribuirea meritelor pentru proiecte finanțate din bugetul de stat, folosirea spațiilor instituțiilor publice pentru activități electorale, implicarea primarilor și funcționarilor publici în campanie în timpul programului de lucru și organizarea întâlnirilor cu angajați din sectorul bugetar.

În perioada 8–21 septembrie, concurenții electorali au declarat venituri în valoare totală de 23,8 milioane de lei, provenite în principal din donații ale persoanelor fizice (67%), juridice (16%) și din donații materiale (10%). În aceeași perioadă, formațiunile politice au cheltuit 23 de milioane de lei, cel mai des pentru publicitate la televiziune și radio (44%), materiale promoționale (22%), publicitate online (10%) și reclame pe rețelele sociale (7%). Totodată, concurenții nu au raportat cheltuieli de cel puțin 693 de mii de lei, bani folosiți pentru publicitate pe rețelele sociale, transport, deplasări peste hotare și remunerații pentru agitatori. Cele mai mari neconcordanțe au fost depistate la PAS (43% din sumă).

Printre alte nereguli observate se numără: plasarea publicității în locuri interzise, implicarea unor terți (inclusiv rețele coordonate din Rusia și ONG-uri), precum și utilizarea limbajului instigator la ură, cu declarații homofobe, sexiste și xenofobe din partea unor politicieni.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.


Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: