Andrei Mardari / NewsMaker: foto simbol

Ruși, deținuți, LGBT… Cu cine sunt gata să se înrudească locuitorii Republicii Moldova? 

Cu care dintre reprezentanții minorităților sunt gata moldovenii să fie prieteni, să se înrudească sau să-i primească ca turiști? Potrivit unui studiu, comandat de Consiliul pentru egalitate, Moldova este cel mai puțin pregătită să accepte persoanele LGBT+ și foștii deținuți, dar este gata să accepte rușii și cei care nu vorbesc limba de stat. 

Studiul a fost prezentat pe 9 iunie, la o conferință care marchează cea de-a 10-a aniversare a Legii cu privire la asigurarea egalităţii de şanse. Conferința a fost organizată de Consiliul pentru prevenirea și eliminarea discriminării și asigurării egalității, care a și comandat studiul.

Unul dintre scopurile studiului a fost pentru măsurarea distanței sociale pe care moldovenii o păstrează față de membrii grupurilor vulnerabile și excluse social.

În total au fost identificate 13 astfel de grupuri: reprezentanții LGBT+, persoanele care trăiesc cu HIV/SIDA, foști deținuți, persoane de ascendență africană, musulmani, romi, persoane cu dizabilități mintale și intelectuale, străini (apatrizi), evrei, minorități religioase, persoane cu dizabilități fizice, persoane care nu vorbesc limba de stat, ruși.

Cel mai scăzut nivel de respingere este față de ruși și cei care nu vorbesc limba de stat, cu ei sunt gata să fie prieteni, să fie vecini și să lucreze împreună.

Cele mai respinse grupuri – LGBT+, persoanele care trăiesc cu HIV, foștii deținuți și persoanele de origine africană. Aceștia pot fi acceptați doar ca cetățeni ai Moldovei. Persoanele din comunitatea LGBT+, în medie, sunt acceptate nu mai aproape decât la nivelul unui turist (în mediu – 4,5 puncte).

Distanța a fost determinată folosind Scala distanței și Indicele distanței sociale (IDS), care arată gradul de „respingere”. De exemplu, acceptarea ca fiind membru al familiei este la cea mai mică distanță (zero IDS), iar dorința de a expulza o persoană din țară – cea mai mare distanță (IDS 6 puncte). Astfel, indicele zero înseamnă acceptarea unei anumite persoane în toate pozițiile, iar indicele 6 înseamnă respingerea sa în toate pozițiile.

Potrivit studiului, IDS mediu a fost de 2,7 puncte, ceea ce înseamnă acceptare la nivelul unui coleg de muncă. Cu alte cuvinte, mai mult de jumătate din respondenți nu acceptă reprezentanți ai minorităților menționate ca vecini, prieteni și membri ai familiei. În 2018 și 2015, IDS mediu a fost de 2,4, respectiv – 2,8 puncte.

Studiul a mai arătat că discriminarea se află pe locul 10 printre problemele care preocupă societatea moldovenească. Primele trei sunt: pensiile și salariile mici, prețurile în creștere și corupția.

***

Studiul a fost efectuat de IMAS în 2021, la comanda Consiliului pentru Egalitate ca parte a unui proiect comun cu Uniunea Europeană și Consiliul Europei. Autorii studiului au realizat două sondaje: la nivel național și cu participarea minorităților. Prin urmare, rezultatele finale sunt datele medii ale sondajelor. 2013 persoane au participat la sondaje. Anchete sociale similare au fost efectuate în 2015 și 2018.

Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Maib – lider în experiența clienților: trei premii internaționale care reflectă excelența în servicii

Maib își consolidează poziția de lider în inovație și experiență pentru clienți, obținând trei distincții importante în cadrul International Customer Experience Awards 2025, eveniment desfășurat la Londra și la care a participat pentru prima dată.

Cea mai înaltă recunoaștere a competiției a fost câștigarea Medaliei de Aur la categoria „Best Digital Customer Experience”, care confirmă succesul și impactul procesului de creditare online din aplicația maibank. Soluția digitală a fost apreciată pentru inovație, claritate și simplitate, oferind clienților un acces rapid și fără birocrație la produsele bancare.

Aliona Stratan, Prim-vicepreședintă maib:

„Prin creditarea online din maibank am adus în piață o experiență simplă și umană, creând un proces care le permite oamenilor să-și realizeze visurile fără bariere birocratice și fără etape incomode. A fost un efort continuu de curaj, inovație, dedicație și grijă, prin care am transformat creditarea online din maib într-o experiență realmente simplă pentru client. Iar ceea ce pentru client durează doar câteva minute până când banii ajung în cont are în spate un efort tehnologic enorm al echipei noastre, pentru care le mulțumesc. Vom continua să creăm soluții de top, să inovăm și să punem clienții în centrul a tot ceea ce facem!”.

Pe lângă Aur, maib a fost recunoscută și cu Medalia de Argint pentru „Customers at the Heart of Everything – Strategic Approach” și Medalia de Bronz pentru „Best CX in Financial Services”. Fiecare dintre aceste premii reflectă angajamentul maib de a oferi experiențe de clasă mondială și de a plasa clientul în centrul tuturor inițiativelor sale cu grijă și empatie.

Adresăm mulțumiri tuturor clienților pentru încrederea, feedbackul și inspirația pe care ne-o oferă în fiecare zi, contribuind la dezvoltarea celor mai bune experiențe de banking din Republica Moldova.

Victoria Zanoga, Șefa Departamentului Customer Experience la maib, a menționat:

„Suntem mândri să vedem recunoașterea internațională a muncii echipei maib: trei premii ICXA 2025, obținute într-o competiție strânsă cu cele mai bune companii. Aceste distincții confirmă că eforturile noastre de a transforma experiența clienților în momente autentice și memorabile funcționează și ne motivează să continuăm să inovăm zi de zi.” 

International Customer Experience Awards este unul dintre cele mai prestigioase concursuri globale, la ediția din 2025 participând peste 390 de finaliști din peste 50 de țări, ceea ce evidențiază competitivitatea și valoarea premiilor în comunitatea globală a experienței clienților.

Maib continuă să inoveze și să îmbunătățească experiența clienților, punând nevoile acestora în centrul a tot ceea ce face și confirmându-și poziția de lider în Customer Experience în Republica Moldova.

Tu conduci. maib

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: