akchabar.kg

Șefa casieriei unei bănci din capitală, condamnată la 9 ani de închisoare. A sustras peste 1,6 milioane de lei

Șefa casieriei sucursalei unei bănci din capitală a fost recunoscută vinovată de delapidarea averii străine și condamnată la 9 de ani închisoare, informează Procuratura Generală. Aceasta a mai fost privată de dreptul de a deține funcții sau de a exercita activități de administrare și păstrare a bunurilor străine timp de 3 ani.

Potrivit sursei citate, Procuratura municipiului Chișinău a demonstrat că, în perioada mai-septembrie 2019, inculpata ar fi dispus, folosit și însușit ilegal mijloace bănești aflate în gestiunea casieriei unității financiar-bancare, neajunsul fiind depistat la o verificare a comisiei specializate a instituției.

Mai exact, în cadrul inventarierii s-a stabilit că, în loc de 100 000 de dolari, în pachetul sigilat cu numerar se aflau doar 5455 de dolari, și asta pentru că 955 de bancnote cu nominalul de 100 de dolari au fost înlocuite cu bancnote cu nominalul de un dolar.

Prin urmare, controlul a stabilit un neajuns de 94 540 de dolari, care, conform cursului valutar al Băncii Naționale, constituia peste 1,6 milioane de lei.

Fiind audiată de procurori, femeia, în vârstă de 44 de ani, nu și-a recunoscut vina.

Totuși, procurorii au demonstrat că sustragerea banilor a fost posibilă doar cu participarea inculpatei, aceasta fiind unica care avea acces direct şi obligația de a verifica zilnic soldul mijloacelor bănești transmise de casierii din subordine, iar în alte circumstanțe, orice neajuns urma să fie constatat şi înregistrat imediat.

Pe lângă pedeapsa închisorii, inculpata urmează să achite în contul instituției financiare în care a activat un prejudiciu material de circa 35 de mii dolari SUA, iar alte aproximativ 35 de mii de dolari SUA au fost încasate cu titlu de despăgubire de asigurare pentru prejudiciul material compensat.

În scopul asigurării executării hotărârii judecătorești şi asigurării compensării prejudiciilor cauzate prin infracţiune, instanța a menținut sechestrul aplicat pe un bun imobil ce-i aparține inculpatei cu drept de proprietate.

Sentința este cu drept de atac în condițiile legii.

Menționăm că orice persoană se prezumă a fi nevinovată până la pronunțarea unei decizii definitive şi irevocabile a instanței.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Andrei Mardari / NewsMaker

Transportatorii acuză ANTA și MIDR de abuzuri și corupție și amenință cu noi proteste. Reacția Guvernului

Transportatorii amenință cu proteste, acuzând Ministerul Infrastructurii și Agenția Națională Transport Auto (ANTA) de inacțiune, dar și presupuse abuzuri și scheme de corupție. Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) a transmis un apel public, în care avertizează că lipsa metodologiei tarifare, impunerea sistemelor electronice e-GPS și e-Bilet, precum și obligația de adaptare a tuturor vehiculelor pentru persoanele cu dizabilități pun în pericol activitatea transportatorilor.

Potrivit APOTA, trei probleme majore afectează activitatea transportatorilor:

  1. Lipsa metodologiei de calcul a tarifelor, deși legea prevedea aplicarea acesteia din 1 iunie 2024. Potrivit asociației, transportatorii operează de peste un an și jumătate cu tarife „înghețate”, ceea ce ar duce la închiderea unor rute regulate.
  2. Promovarea sistemelor e-GPS și e-bilet, considerate de APOTA drept „scheme corupționale” care ar încalca legislația și drepturile transportatorilor, „fără a avea efecte reale asupra disciplinei fiscale”. Potrivit asociației, „sistemul e-bilet a fost conceput pentru a promova o schemă de corupție – de a obliga transportatorii să procure doar un singur model de aparate de casă”.
  3. Obligația ca toate vehiculele să fie adaptate pentru persoane cu dizabilități. APOTA consideră măsura „imposibil de aplicat din punct de vedere tehnic și financiar, și impusă abuziv contrar legislației naționale și europene”.

„ANTA cunoaște că ordinul este ilegal, nu mai corespunde prevederilor legale, că transportatorii nu au capacitate financiară sau tehnică să-l aplice și, cel mai grav, că persoanele cu handicap nu vor avea nici în continuare posibilitatea reală de a fi transportate. Cu toate acestea, ANTA a decis să speculeze pe seama nevoilor unei categorii foarte vulnerabile, pentru a-și lărgi posibilitatea de a estorca mită și a trece cu vederea lipsa transportului adaptat”, se menționează în declarația asociației.

În context, transportatorii au solicitat adoptarea imediată a metodologiei tarifare, retragerea proiectului privind noile sisteme electronice și anularea cerințelor ANTA privind adaptarea tuturor vehiculelor pentru persoane cu dizabilități. Aceștea amenință că, în cazul în care autoritățile vor ignora solicitările, vor ieși la proteste.

NewsMaker a solicitat un comentariu de la ANTA cu privire la acuzațiile asociației de transportatori. La momentul publicării știrii, nu am primit un răspuns.

După apelul public lansat de APOTA, Guvernul a transmis că a luat act de solicitarea publică, dar soluționarea problemelor ține de competența Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.

„MIDR are ușile deschise. Guvernul își dorește ca pasagerii să aibă condiții de confort, iar activitatea să se desfășoare în conformitate cu legislația și cadrul fiscal în vigoare”, a declarat purtătorul de cuvânt Daniel Vodă.

În privința acuzațiilor APOTA legate de posibile scheme de corupție, Executivul a invitat toate părțile care dețin informații relevante să le prezinte organelor competente.

„Am văzut și acuzații privind posibile riscuri de corupție în sistemele informatice. Poziția noastră rămâne neschimbată. Invităm pe toți cei care au informații relevante să le documenteze și să le transmită autorităților competente”, a subliniat Vodă.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: