Serviciul 112

Serviciul 112, asaltat cu mii de apeluri false de la roboți și inteligență artificială. MAI: „Pun în pericol reacțiile la situații reale”

Mii de apeluri false au fost înregistrate, în ultimele zile, la Serviciul de urgență 112. Potrivit Ministerului Afacerilor Interne, fenomenul reprezintă o formă nouă și sofisticată de abuz, care afectează grav capacitatea serviciilor de urgență de a răspunde prompt situațiilor reale. Autoritățile colaborează cu Poliția pentru a identifica sursa apelurilor și a limita impactul acestora.

Potrivit datelor oficiale, în prima jumătate a anului 2025, Serviciul 112 a recepționat peste 1,2 milioane de apeluri. Numai în ultima săptămână au fost aproape 45.000 de apeluri, dintre care 18.000 nejustificate. În total, în ultimele două luni, au fost preluate circa 133.000 de apeluri non-urgente.

„ Orice apel la 112 este tratat cu maximă seriozitate și analizat conform protocoalelor, fiind esențial pentru intervenția promptă în cazurile reale. Totuși, apelurile false solicită în mod nejustificat resursele serviciilor de urgență și pot influența negativ capacitatea acestora de a reacționa eficient în situații critice”, se arată în comunicatul MAI.

MAI anunță că colaborează cu Poliția pentru a identifica surselor acestor apeluri false. Dacă apelurile provin de pe numere mobile identificabile, autorii pot fi sancționați conform legii. Totuși, în cazul apelurilor generate de AI, identificarea devine mult mai dificilă, precizează sursa.

Ministerul îndeamnă cetățenii să folosească responsabil serviciul 112 și să evite apelurile nejustificate, care pot afecta intervențiile de salvare a vieții sau răspunsul la situații critice.

Amintim că, pe 5 august, bașcana Găgăuziei, Evghenia Guțul, a fost condamnată la șapte ani de închisoare pentru complicitate la finanțarea ilegală a fostului partid „Șor”, declarat între timp neconstituțional. A doua zi, șeful Inspectoratului General al Poliției, Viorel Cernăuțeanu, a declarat într-o conferință de presă că magistrata care a pronunțat sentința a fost supusă, în ultimele luni, unei campanii de presiuni, inclusiv amenințări cu moartea. Potrivit acestuia, în noaptea premergătoare verdictului, Serviciul 112 a recepționat zeci de apeluri false care vizau blocul în care locuiește judecătoarea. Fenomenul a continuat și în ziua condamnării, când apelurile false au avut ca țintă sediul Judecătoriei Buiucani.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Iute Group raportează o creștere semnificativă a profitului în prima jumătate a anului

Iute Group, un grup bancar specializat în servicii de creditare, plăți și brokeraj de asigurări în Europa de Sud-Est, a publicat rezultatele neauditate pentru primul semestru din 2025. În primele șase luni ale anului, veniturile companiei au crescut la 59,5 milioane de euro, iar profitul net a urcat la 6,7 milioane de euro, marcând o creștere de peste 50% față de aceeași perioadă din 2024.

„Iute Group a continuat să consolideze viziunea sa pe termen lung de a deveni o bancă complet digitală, cu cea mai accesată super-aplicație pe fiecare dintre piețele pe care activează”, a declarat Tarmo Sild, CEO al Iute Group. 

„Am înregistrat progrese semnificative în ciuda volatilității macroeconomice și a intensificării concurenței. Iute Group este pe cale să își îndeplinească obiectivele privind veniturile și profitul net pentru întregul an”, a adăugat acesta.

Veniturile Iute Group au crescut cu 10,9% față de anul precedent, ajungând la 59,5 milioane de euro. Profitul net a crescut cu 63%, ajungând la 6,7 milioane de euro. Baza de clienți a rămas stabilă, la 260.000 de clienți activi. În același timp, indicele de rambursare CPI30 s-a îmbunătățit de la 86,4% față de anul trecut, la 87,9%. 

„De obicei, fiecare punct procentual de îmbunătățire a CPI30 echivalează cu aproximativ 1 milion de euro în fluxul de numerar incremental pentru fiecare 100 de milioane de euro din portofoliul de credite”, a explicat Sild.

Creșterea grupului a fost susținută și de creșterea eficienței datorată digitalizării. De exemplu, în sectorul non-bancar, împrumuturile complet automatizate au reprezentat 30,5% din toate plățile noi. Energbank a intrat în faza de testare a software-ului propriu al grupului pentru acordarea de împrumuturi.

Pe lângă acordarea de împrumuturi, serviciile de plată și intermedierea în asigurări au înregistrat progrese. „În prima jumătate a anului 2025, prin noile parteneriate cu Allianz și GrECo, Iute Group își consolidează prezența în segmentul asigurărilor. Veniturile din intermedierea în asigurări aproape s-au dublat de la an la an, contribuind la diversificarea surselor de venit”, a comentat CEO-ul.

În iunie, Iute Group a finalizat cu succes refinanțarea anticipată a eurobondului său 2021/2026. În același timp, compania a emis noi obligațiuni garantate cu rang prioritar, cu scadența în 2030, cu un volum total de 140 de milioane de euro, depășind ținta inițială de 125 de milioane de euro. Noile obligațiuni, cu o rată anuală a dobânzii de 12%, au fost listate atât la bursa din Tallinn, cât și la cea din Frankfurt. „Suntem recunoscători pentru încrederea continuă a investitorilor noștri și rămânem concentrați pe obținerea de randamente atractive”, a declarat Sild.

Numărul clienților activi a rămas sub nivelul țintă, iar Iute se angajează să crească numărul clienților activi în trimestrele următoare. „Este clar că modelul nostru de afaceri urmează o logică economică clară: investim capital, tehnologie și expertiză pentru a crea servicii care oferă valoare tangibilă clienților noștri. Această valoare se traduce în disponibilitatea de a plăti – și, prin urmare, în venituri”, a adăugat Sild.

În iulie, agenția internațională de rating Fitch Ratings a confirmat ratingul de credit pe termen lung al Iute Group la B- cu perspectivă stabilă și a atribuit același rating noilor obligațiuni 2025/2030. Banca Centrală a Republicii Macedonia de Nord a acordat o licență IutePay ca instituție de monedă electronică, permițând companiei să ofere soluții de plată digitală în toată țara.

Iute Group este o companie fintech înființată în 2008 în Estonia. Grupul este specializat în finanțarea consumatorilor, servicii de plată, produse bancare și de asigurări. Deservește clienți din Albania, Bulgaria, Moldova și Macedonia de Nord. Iute Group își finanțează portofoliile de împrumuturi cu capital propriu, depozite și obligațiuni garantate pe piața reglementată a Bursei de Valori din Frankfurt și pe lista principală Nasdaq Baltic.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: