Lola Alexandrov/Facebook

Statul nu va primi niciun leu. Cine va câștiga din evacuarea automobilelor din Chișinău

De la 28 septembrie, automobilele parcate neregulamentar pe străzile din Chișinău au început să fie evacuate la o parcare specială de la Trușeni. Numai în ultimele 24 de ore, internauții au publicat zeci de fotografii cu automobilele evacuate. De evacuare se ocupă compania privată „Magda Tur”, iar tarifele pentru autoturisme pornesc de la 790 de lei. Niciun leu din această sumă nu ajunge în bugetul de stat. NM s-a interesat, de ce statul a rămas cu buzele umflate, ce-i de făcut dacă ți-ai „prins” automobilul în momentul evacuării și dacă noul mecanism va soluționa problema parcării haotice din capitală.

Ce s-a întâmplat?

De la 28 septembrie, poliția a început nu numai să aplice amenzi pentru parcarea neregulamentară, dar și să evacueze automobilele „infractorilor” la o parcare specială, cu ajutorul companiei private „Magda Tur”.

Mecanismul de evacuare este înscris în Regulamentul privind modul de ridicare, transportare, depozitare și restituire a mijloacelor de transport în procesul de constatare a contravențiilor, care a fost aprobat încă în anul 2018.

Astfel, automobilele vor fi evacuate la parcarea special amenajată în următoarele cazuri:

  • automobilul este parcat neregulamentar;
  • amplasarea automobilului prezintă un pericol pentru societate sau împiedică lucrările publice;
  • conducătorului auto i-a fost retras permisul de conducere din cauza încălcărilor și el nu poate continua să circule sau este necesară stabilirea proprietarului automobilului cu care a fost săvârșită infracțiunea.

Automobilele amendate vor fi evacuate la o parcare specială care se află la Trușeni, o suburbie a municipiului Chișinău.
În numai 24 de ore, internauții au postat în grupuri de pe Facebook din Chișinău zeci de imagini realizate în momentul evacuării automobilelor, dar și mesaje de indignare sau, dimpotrivă, de bucurie despre noul mecanism de combatere a parcărilor neregulamentare.

Maxim Ciorba/Facebook

Unii s-au indignat că automobilele sunt evacuate seara târziu, dar pot fi luate de la parcarea specială doar începând cu ora opt dimineața. Alții s-au bucurat că în sfârșit, șoferii vor începe că parcheze corect. Iar cei din categoria a treia erau nedumeriți, de ce o companie privată se ocupă de evacuare.

Cine este evacuatorul?

În urma unei licitații, compania „Magda Tur” a câștigat dreptul de a evacua automobilele. La 17 august, aceasta a semnat un contract cu Inspectoratul General al Poliției.

Viorel Cernăuțeanu, șeful Direcției juridice a Inspectoratului General al Poliției, a comunicat pentru NM că la licitația anunțată la 31 iulie au participat două companii – „Magda Tur” și „Custodis”. Cea de-a doua firmă a propus tarife mult mai mari pentru evacuarea unui automobil și perioada de parcare. Astfel, dacă „Magda Tur” a stabilit tariful de 790 de lei pentru evacuare, „Custodis” a indicat 950 de lei. Câștigătorul licitației percepe 12 lei pentru o oră de parcare la Trușeni, iar al doilea concurent a indicat 50 de lei.

Potrivit regulamentului guvernului despre evacuarea mijloacelor de transport, inițial se presupunea că Întreprinderea de Stat „Servicii Pază a MAI” va evacua automobilele pentru parcarea neregulamentară și alte încălcări. „Dar, în primul rând, această întreprindere nu are posibilități de a se ocupa de aceasta. În al doilea rând, ea ar fi devenit monopolistă”, a menționat Cernăuțeanu. De aceea s-a decis, cu ajutorul licitației, să fie selectată o companie privată pentru prestarea serviciilor de evacuare, transportare etc. Zona de acțiuni a acesteia se limitează cu municipiul Chișinău. „La Bălți, licitația ar putea fi câștigată de altă companie, la Strășeni – de a treia”, a precizat juristul.

Director general al companiei „Magda Tur” este Vladimir Nemțanu. El deține și 25 la sută din companie. Aceleași cote le dețin Galina Nemțanu, Natalia Crețu și Diana Gavril.

Despre proprietarii companiei se știe puțin. Recent, numele lui Vladimir Nemțanu a ieșit la iveală în contextul scandalului despre firma de construcții „Glorinal”. Compania l-a acuzat pe Vladimir Nemțanu și fratele acestuia, Oleg Nemțanu, de blocarea intenționată a activității companiei. Unul dintre avocații „Glorinal” a declarat că terenul de la Trușeni a revenit fraților cu încălcarea legislației ecologice. Frații Nemțanu au negat implicarea lor, susținând că în toate cazurile au acționat prin metode legale și doar și-au protejat investițiile.

Prețul înțelegerii

Cei de la „Magda Tur” au comunicat pentru NM că evacuatorul poate lua automobilul făptașului doar după ce acesta a fost solicitat de colaboratorii poliției. Automobilul este restituit doar după ce poliția eliberează „certificatul de restituire” a automobilului.

Totodată, cei de la „Magda Tur” au mai comunicat că în prezent, compania deține cinci evacuatoare și, la necesitate, poaste închiria suplimentar automobile de la alte firme.

Compania este responsabilă de integritatea automobilului în timpul evacuării. „Magda Tur” a menționat că înainte de a fi încărcat și după ce este descărcat, colaboratorii companiei fotografiază automobilul. Puteți verifica dacă automobilul a fost luat la parcarea specială accesând site-ul http://parcarespeciala.md, prin introducerea numărului de înmatriculare al mașinii și al protocolului.

Maxim Ciorba/Facebook

Dacă un automonil a fost evacuat la parcarea specială, șoferul trebuie să plătească serviciile de evacuare, plus timpul petrecut la parcare. Tarifele diferă și depind de categoria mijlocului de transport. De exemplu, costul evacuării unei motociclete este de 500 de lei, al unui automobil – 790 de lei.

Timpul de parcare este tarifat cu un interval de 30 de minute. Pentru fiecare 30 de minute, se plătesc 9 lei, pentru fiecare oră – 12 lei. După șase zile de ședere se aplică tarifarea zilnică – 200 de lei pe zi.

„Timpul începe să fie calculat după ce automobilul ajunge la parcare. Dacă proprietarul reușește să-și ia automobilul în primele 30 de minute, nu va plăti nimic pentru parcare, ci doar pentru evacuare. Dacă îl va lua peste 1 oră și 15 minute, va plăti pentru evacuare și o oră de parcare”, a precizat Cernăuțeanu. Detalii despre tarife puteți afla pe site-ul Inspectoratului General al Poliției http://politia.md/ro/content/atentia-conducatorilor-auto.

De menționat că parcarea specială activează doar de la ora 8 dimineața până la 17.00 și doar în zilele de lucru. Deci, dacă automobilul a fost evacuat seara târziu, poate fi luat doar în orele de lucru care au fost indicate. Cei de la compania „Magda Tur” au motivat orele de lucru limitate prin faptul că aceasta a fost sarcina tehnică a poliției atunci când s-a anunțat concursul. Inspectoratul General al Poliției a comunicat pentru NM că această chestiune poate fi discutată direct cu firma. În același timp, fiecare șofer de evacuator are la sine un aparat de casă. Și dacă proprietarul automobilului a „prins” momentul evacuării autoturismului său, poate să plătească pe loc pentru serviciile de chemare a evacuatorului și poate să plece cu propriul automobil.

De notat că „Magda Tur” își păstrează toți banii pentru serviciile de evacuare sau parcare la parcarea specială. În buget ajung doar banii obținuți din plata amenzilor pentru încălcarea regulilor de circulație rutieră. „Noi suntem agenți economici și avem cheltuieli pentru întreținerea automobilelor, plătim TVA. Dacă veți vedea prețurile de piață, veți înțelege că nu sunt exagerate”, au menționat cei de la „Magda Tur”.

Cei de la Inspectoratul General al Poliției au menționat în acest sens că dacă o parte din sumă ar fi mers în buget, atunci și tarifele ar fi fost mai mari.

Jumătate de soluție

Stanislav Ghilețchi, expert al Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), a menționat că evacuarea automobilelor este eficientă în combaterea parcărilor neregulamentare, dar ea ar trebui să fie aplicată odată cu parcările cu plată. „La Chișinău este un haos foarte mare cu parcările. Dar trebuie organizate parcări cu plată. Nicăieri în orașele europene nu există practica amenajării parcărilor fără plată în centru, pentru că acestea provoacă haos. Fără un astfel de mecanism, nici amenzile, nici evacuatoarele nu soluționează problema”, consideră expertul.

În același timp, în opinia lui Ghilețchi, ar trebui să fie alt mecanism de redistribuire a mijloacelor pentru serviciile de evacuare. „O anumită cotă ar trebui să meargă anume în bugetul local. Altfel, apar probleme, întrucât, conform legii, banii din amenzi pleacă în bugetul de stat, iar apoi autoritățile locale nu au bani pentru reparația și construcția trotuarelor [pentru care puteau fi cheltuiți banii obținuți din evacuare]. Luând în calcul situația de pe drumuri, această companie va avea de lucru în fiecare zi”, a subliniat Ghilețchi.

Veaceslav Ioniță, expert IDIS Viitorul, consideră că dimpotrivă, este corect că toți banii pentru evacuare pleacă la o companie privată. „Aici sunt două componente: prima – este amenda care merge în folosul statului, iar a doua – este serviciul de evacuare. Ție, ca șofer, ți-a fost prestat un serviciu. Statul a anunțat o licitație de achiziție a acestor servicii la prețul cel mai mic și, bineînțeles, toți banii pleacă spre compania privată”, a precizat expertul.

Potrivit afirmațiilor sale, o situație similară este și în cazul serviciului de evacuare a deșeurilor. Atunci când autoritățile locale anunță o licitație, compania privată o câștigă, iar ceilalți locuitori ai orașului beneficiază de serviciile acesteia.
În același timp, Ioniță consideră că pentru soluționarea problemei ce ține de haosul parcărilor în Chișinău, trebuie lichidate parcările fără plată. „Iar după aceasta, conform aceleiași proceduri, să fie organizată o licitație și să fie aleasă o companie care va presta serviciile unei parcări cu plată”, a concluzionat expertul.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Natalia Morari

Natalia Morari a comentat informația privind posibila interdicție în spațiul Schengen, alături de Ion Ceban: „Nu am confirmare oficială”

Ex-jurnalista Natalia Morari, care în ultimul an este implicată în politică și a candidat inclusiv la funcția de președinte al țării, a comentat informațiile apărute în presa din Moldova și România despre posibila interdicție în spațiul Schengen alături de primarul Chișinăului, Ion Ceban.

Morari a reacționat pe rețelele sociale, declarând că „știrea este prea serioasă” pentru a o comenta în lipsa unei confirmări oficiale:

„Știu că așteptați o reacție din partea mea, dar știrea e prea serioasă ca să comentez ceea ce a apărut doar pe surse. Nu am deocamdată nicio confirmare oficială. Dacă va apărea, neapărat voi veni cu o reacție”, a scris aceasta.

Al doilea nume vehiculat în presa din Moldova și România, privind interdicția în spațiul Schengen este cel al ex-premierului Vasile Tarlev, în prezent lider al Partidului „Viitorul Moldovei”. El nu a comentat deocamdată informațiile. De menționat că, în dimineața de 9 iulie, Tarlev a expediat presei un comunicat în care a informat despre participarea la conferința științifico-practică organizată de Universitatea „Ovidius” din Constanța. În seara de 9 iulie, pe pagina de Facebook a acestuia a fost publicată o secvență dintr-un interviu oferit presei române.

Amintim că, pe 9 iulie, Ministerul de Externe de la București a confirmat că autoritățile naționale au decis impunerea unei interdicții de intrare pe teritoriul României și în spațiul Schengen pentru Ion Ceban. Alături de edilul capitalei, alți doi cetățeni ai Republicii Moldova au fost vizați de aceeași decizie. Instituția a menționat că măsura a fost luată din „motive de securitate”. Alături de edilul Chișinăului, încă doi cetățeni ai Republicii Moldova au primit interdicții.

Ion Ceban a calificat decizia în privința sa drept „răfuială politică” din partea conducerii Republicii Moldova.

***

Precizăm că Natalia Morari a activat peste 15 ani în domeniul jurnalismului politic din Republica Moldova. De-a lungul timpului a lucrat la TV8, unde a avut propria emisiune politică și făcut parte din Consiliul de administrare al televiziunii. În 2021, Morari a părăsit Consiliul de administrare al televiziunii, invocând „presiunii” din partea Serviciului de Informații și Securitate (SIS). Morari a declarat că SIS o șantaja cu informații despre viața ei personală și a dezvăluit că tatăl copilului ei este controversatul om de afaceri, Veaceslav Platon, care ulterior a fost anunțat în căutare. Informația despre legătura lui Morari cu Platon a provocat un scandal, deoarece s-a aflat că ea a făcut interviuri cu el în timp ce erau deja într-o relație. În final, emisiunea ei de la TV8 a fost închisă definitiv, iar Morari a devenit unul dintre primele și puținele exemple de „cancel culture” în comunitatea profesională și politică din care făcea parte.

După acest eveniment, Natalia Morari a devenit o voce critică față de actualul președinte al țării, Maia Sandu, și partidului de guvernare, pe care i-a susținut în trecut.

În mai 2024, ex-jurnalista a fost organizatoarea unei întâlniri dintre mai mulți lideri politici de opoziție, care a avut drept scop discutarea posibilității de a identifica un candidat comun la alegerile pentru funcția de președinte – o inițiativă a socialistului Igor Dodon. Într-un final, inițiativa a eșuat, iar în luna iulie, Natalia Morari și-a anunțat intenția de concura la scrutinul prezidențial în calitate de „candidat independent”.

În martie 2025, ea a realizat un interviu cu fostul candidat la președinția României, Călin Georgescu.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: