Studiu: Rețelele sociale, principala sursă de știri în Moldova

În Republica Moldova se conturează un nou peisaj mediatic: rețelele sociale au devenit principala sursă de informare, neîncrederea în presă a devenit o normă, iar capacitatea de a distinge adevărul de ficțiune este privită drept cea mai importantă abilitate. Despre acest fenomen vorbește studiul „Evaluarea nivelului de alfabetizare mediatică în Moldova”, realizat la comanda Consiliului Europei. Documentul descrie obiceiurile de consum media ale locuitorilor și atitudinea lor față de mass-media.

Știrile se consumă tot mai mult direct de pe telefon

Rețelele sociale au înlocuit definitiv canalele tradiționale. Potrivit studiului, 64% dintre locuitori își iau zilnic știrile din rețelele sociale, în timp ce televiziunea este folosită în acest scop de doar 41%. În cazul tinerilor (18–35 de ani), diferența este și mai pronunțată: 86% urmăresc zilnic fluxul online și doar 15% mai deschid televizorul. Chiar și în rândul părinților de elevi rețelele sociale domină, 80% dintre aceștia informându-se online.

Participanții la grupurile de discuție explică fenomenul foarte simplu: știrile pot fi citite oricând, fără a aștepta ediția programată. „De ce să stai în fața televizorului, dacă în cinci minute poți derula feedul?”, au spus mulți dintre ei. Facebook, Telegram și Instagram sunt privite ca agregatoare care economisesc atât timp, cât și efort.

Dar cu încrederea lucrurile stau altfel. În pofida utilizării zilnice a rețelelor sociale, cea mai mare încredere o inspiră, deocamdată, televiziunea (28%). Rețelele sociale nu sunt mult în urmă — 24%. În rândul părinților tabloul este inversat: 33% consideră rețelele sociale cea mai de încredere sursă, și doar 21% — televiziunea.

Criză de încredere în mass-media

Concluzia principală a studiului — aproape lipsă totală a încrederii în presă. 55% dintre locuitori au declarat că nu au încredere deplină în nicio sursă de informație. 61% sunt convinși că mass-media din Moldova depind de interese politice.

„Părerea mea este că mass-media la noi sunt foarte colorate, după culorile partidelor”, spune un bărbat de 35 de ani din sudul țării. Majoritatea sunt siguri: presa lucrează sub influența partidelor sau a sponsorilor. Deosebit de sceptici sunt vorbitorii de limbă rusă (doar 17% dintre ei consideră presa independentă) și persoanele cu venituri reduse (25%).

Autorii studiului spun că această convingere privind partizanatul lovește direct în calitatea jurnalismului. Drept rezultat — senzaționalism, accent pe negativ și o percepție stresantă a realității. „Se transmit numai știri negative, adică oamenii sunt în permanență stresați”, povestește o locuitoare de 35 de ani din Găgăuzia, care a renunțat la televizor acum opt ani.

Fake-urile — boala rețelelor sociale

96% dintre respondenți cred că abilitatea de a distinge fake-urile de informațiile reale este esențială. Totuși, în timp ce 59% sunt convinși că pot recunoaște singuri minciuna, 70% consideră că pentru ceilalți acest lucru este mult mai dificil.

Principala sursă de dezinformare, în opinia a 70% dintre cetățeni, rămân rețelele sociale. Acestea sunt criticate pentru volumul uriaș de conținut, pentru ușurința manipulărilor și pentru algoritmii care generează „bule informaționale”. 73% dintre participanții la sondaj afirmă că întâlnesc fake-uri cel puțin o dată pe săptămână. Paradoxul este că, deși oamenii conștientizează gravitatea fenomenului, continuă să aleagă rețelele sociale ca sursă principală de informare.

Cel mai des, utilizatorii moldoveni verifică informația comparând surse diferite (27%), discutând cu apropiații (19%) sau raportând la propria experiență (19%). Însă 36% au recunoscut că, de fapt, nu verifică deloc știrile.

Alfabetizarea mediatică: adulții sunt indiferenți, părinții așteaptă reforme în școli

Experiența de participare la cursuri de alfabetizare mediatică este minimă: doar 4% dintre locuitori au frecventat vreodată asemenea instruiri sau cunosc persoane care au participat. Interesul personal pentru instruire este, de asemenea, scăzut — doar 35% dintre adulți și-ar dori să urmeze un curs.

Cu totul altfel sunt părinții: 72% dintre cetățeni susțin introducerea unui curs opțional de alfabetizare mediatică în școli, iar printre părinți — 65%. Mulți sunt convinși că elevii nu doar ar învăța să gândească critic, ci ar putea și să îi ajute pe cei mai în vârstă.

Există însă și temeri: lipsa specialiștilor, supraîncărcarea programei și riscul ca lecțiile să se transforme într-un instrument de propagandă.

În cele din urmă, studiul conturează un portret contradictoriu al consumatorului moldovean de media. Acesta migrează spre online, nu are încredere în mass-media tradițională, înțelege pericolul dezinformării — dar rămâne adesea pasiv.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Andrei Mardari / NewsMaker

Un ministru PAS a comentat dezamăgirea față de partidul de guvernare: „Este o emoție puternică”

Vladimir Bolea, ministru al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale și candidat al Partidului de guvernământ Acțiune și Solidaritate (PAS) la alegerile parlamentare, a publicat pe 11 septembrie un mesaj electoral pentru persoanele dezamăgite de PAS. Bolea, care și-a suspendat activitatea de ministru pe durata campaniei electorale, a spus că guvernarea PAS a reușit să înregistreze rezultate în pofida provocărilor, dar a admis că există și domenii în care lucrurile nu au funcționat „cum și-ar fi dorit”. Oficialul a mai transmis că absența la vot înseamnă „renunțare”, iar susținerea unor forțe care au demonstrat „lipsă de respect sau de integritate politică” de-a lungul timpului trebuie să fie o decizie conștientă, fiindcă aceasta va aduce „consecințe”. Totodată, Vladimir Bolea a îndemnat alegătorii să susțină PAS la scrutinul parlamentar, pentru că formațiunea „merge în direcția corectă”.

Întâlnesc oameni care vorbesc despre dezamăgire în partidul de guvernare. Dezamăgirea este o emoție puternică și e obligația noastră, a politicienilor, să ne asigurăm că avem disponibilitate să ascultăm și să răspundem oamenilor, în așa fel încât, să diluăm această dezamăgire. Doar că în discuții, dezamăgirea se reduce la emoții personale, la frici, la griji și înțeleg, în final, că problema nu e dezamăgirea, propriu-zisă, ci poate faptul că uneori am întârziat să comunicăm mai mult”, a declarat Vladimir Bolea.

El a mai menționat că PAS s-a confruntat cu provocări de-a lungul celor patru ani de guvernare, însă „a perseverat” și a obținut rezultate, menționând, între altele, progresul în procesul de aderare la Uniunea Europeană, ducerea produselor autohtone pe piața UE și succesele diplomatice.

Da, sunt segmente unde nu a funcționat tot cum ne-am fi dorit, dar asta nu ne împiedică să fim insistență în munca noastră și să construim împreună o societate unită. Dar pentru asta trebuie să fim atenți la alternativele care se servesc, despre respectul declarat cu atâta fast de cei care au stat decenii la rând la putere și au adus țara într-un punct din care a fost dificil să ieșim”, a adăugat candidatul electoral.

Vladimir Bolea a spus că alegerile parlamentare din această lună sunt „un exercițiu de luciditate” și „o responsabilitate”.

Un adevăr simplu pentru acei dezamăgiți care consideră că cea mai bună răzbunare este să nu se prezinte în secția de vot: absența de la vot este tot o decizie. Renunțarea la un drum e tot o alegere. Iar fiecare alegere ne arată cât de maturi suntem ca națiune. Dacă oferim încredere prin vot celor care au demonstrat lipsă de respect sau de integritate politică ani la rând, atunci trebuie să fim conștienți și de consecințele acestei decizii. Și să fim împăcați cu ele”, a adăugat el.

Astfel, Vladimir Bolea a îndemnat cetățenii moldoveni să sprijine PAS la scrutin: „Mergem în direcția corectă – UE, pace, dezvoltare”, a spus acesta.

Amintim că, tot pe 11 septembrie, într-o conferință de presă, Igor Grosu, președintele Parlamentului și liderul Partidului Acțiune și Solidaritate, a declarat că actualele calcule interne ale PAS arăta că formațiunea este „aproape” de a obține, din nou, un număr majoritar de mandate de deputat în urma scrutinului. Astfel, el a făcut apel la alegători să susțină Partidul Acțiune și Solidaritate la alegeri pentru a împiedica forțele pro-Kremlin să ajungă la putere și pentru a asigura continuarea parcursului european al Republicii Moldova. Oficialul a promis că dacă PAS va avea majoritate în următorul legislativ, țara noastră va adera la UE „în 2028”.

***

Campania electorală pentru alegerile parlamentare a demarat oficial pe 29 august. Scrutinul propriu-zis va fi organizat în data de 28 septembrie.

În cursa electorală au fost înregistrate 15 partide politice, 4 blocuri electorale și 4 candidați independenți. Partidul Acțiune și Solidaritate va figura pe prima poziție în buletinul de vot.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: