Facebook/Iv Ceban

Taxare electronică în autobuzele și troleibuzele din capitală. Anunțul primarului Ion Ceban

În transportul public municipal începe implementarea proiectului pilot privind sistemul de taxare electronică. Anunțul a fost făcut de către primarul Ion Ceban, pe 5 ianuarie. Edilul nu a precizat când anume va începe testarea, însă a menționat că toate costurile vor fi acoperite de companiile MasterCard şi VISA.

Potrivit edilului, testarea va începe „în timpul apropiat” şi va fi efectuată de către companiile MasterCard şi VISA care vor suporta toate cheltuielile.

„Am semnat două memorandumuri separate cu conducerea fiecărei companii pentru a putea începe conlucrarea cu întreprinderile municipale de transport public”, a anunțat Ion Ceban pe pagina sa de Facebook.

Direcţia generală transport public şi căi de comunicaţii, Î.M. „Regia Transport Electric Chișinău” și Î.M. „Parcul Urban de Autobuze”, vor încheia contracte cu operatorii prestatori de servicii de taxare electronică, vor testa proiectul-pilot pe câte una sau două rute de troleibuz și tot atâtea rute de autobuz.

Iniţial, 2-3 luni sistemul de taxare electronică va fi implementat: va fi instalat echipamentul electronic, vor fi instruiţi angajaţii întreprinderilor municipale de transport, se vor desfășura campanii de informare. Ulterior, acest sistem va fi pilotat pentru o perioadă de până la 6 luni.

Ion Ceban a dat asigurări că cele două companii – MasterCard şi VISA, care vor implementa proiectul pilot, nu vor fi favorizate în cadrul licitaţiilor care vor fi organizate ulterior pentru implementarea sistemului de profil în transportul public din municipiu.

Proiectul privind implementarea sistemului de taxare electronică în transportul public municipal va fi implementat în bază de parteneriat public-privat

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

gov.md

Taxe mai mari pentru unele documente. Cât vor costa actele de divorț și căsătorie

În Republica Moldova ar putea crește tarifele pentru unele servicii ale Agenției Servicii Publice (ASP), însă o parte dintre ele vor putea fi solicitate online, la prețuri mai mici. Guvernul ar putea aproba noile tarife chiar în ședința din 5 noiembrie. NewsMaker explică ce servicii se scumpesc și de ce.

Proiectul de modificare a hotărârii de Guvern privind serviciile prestate de ASP a fost elaborat de instituție, cu sprijinul Ministerului Afacerilor Interne. Potrivit notei explicative, documentul prevede implementarea unor standarde moderne de prestare a serviciilor publice.

Căsătorii și divorțuri mai scumpe

Înregistrarea căsătoriei în regim obișnuit va costa 260 de lei și va dura o lună, față de 25 de zile lucrătoare anterior. Tarifele pentru înregistrarea accelerată vor crește semnificativ: 1820 de lei pentru 15 zile, 3640 de lei pentru 10 zile, 5460 de lei pentru 5 zile, 7280 de lei pentru o zi lucrătoare și 9100 de lei pentru înregistrarea în ziua depunerii cererii. Cererile depuse online vor fi cu aproximativ 10% mai ieftine. Divorțurile se vor scumpi de la 210 lei la 900 de lei, iar cererile online vor costa 810 lei. În cazuri excepționale, căsătoria poate fi înregistrată gratuit în ziua convenită de comun acord, dacă există pericol pentru viața unuia dintre viitorii soți.

Alte modificări

Înregistrarea deceselor va fi realizată în termen de trei zile lucrătoare, rămânând gratuită și cu posibilitatea depunerii online. Schimbarea numelui sau prenumelui în certificatul de deces va fi mai costisitoare, între 600 și 1800 de lei, în funcție de termenul de procesare, cu tarife mai mici pentru cererile online.

Obținerea cetățeniei prin recunoaștere va costa 6650 de lei, iar termenul de examinare va crește la un an. Tarifele pentru furnizarea informațiilor în scopuri succesorale și copiile de documente din arhivă vor crește semnificativ, iar unele documente vor putea fi obținute în regim „urgent”, inclusiv pașapoarte pentru refugiați sau persoane cu statut umanitar și certificarea actelor de stare civilă înregistrate pe malul stâng al Nistrului.

Majoritatea serviciilor vor fi disponibile online, la prețuri mai mici, prin platforma „Acte de stare civilă”, iar companiile și antreprenorii individuali vor putea depune online declarațiile privind beneficiarii efectivi fără taxă.

De ce cresc tarifele

Nota explicativă arată că multe servicii ASP nu au mai fost actualizate de câțiva ani, fiind parțial sau total gratuite. Tarifele pentru serviciile de stare civilă nu au mai fost actualizate de câțiva ani și variau între 30 și 500 de lei. Multe dintre ele sunt gratuite: 14 din 33 de servicii sunt oferite tuturor fără plată, iar 17 sunt gratuite pentru anumite categorii de persoane. În 2024, aproximativ 18% dintre toate serviciile au fost prestate fără taxă.

Din acest motiv, anul trecut ASP a reușit să acopere doar 36% din cheltuielile pentru serviciile din domeniul stării civile. După aplicarea noilor tarife, instituția estimează o acoperire de aproximativ 80%, restul urmând să fie compensat din alte venituri. Totodată, serviciile online vor fi cu 10% mai ieftine decât cele oferite fizic, pentru a încuraja utilizarea platformelor electronice.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: