NewsMaker

Tiraspolul anunță că rezervele de gaz „sunt practic epuizate”. Activitatea unei stații care producea electricitate – oprită 

Rezervele de gaz din regiunea transnistreană vor ajunge doar pentru câteva zile. Iar rezervele de cărbune pentru a produce energie electrică la Centrala de la Cuciurgan (MGRES) vor fi suficiente cel mult până pe 16-17 februarie. Datele au fost comunicate de liderul de facto al regiunii transnistrene Vadim Krasnoselski. Iar pretinsul ministru al economiei din regiune Serghei Obolonik a adăugat că rezervele de gaz din sistemul de transport al operatorului local „sunt practic epuizate”. Între timp, presa din regiune anunță că a fost oprită activitatea stației Tirotex-Energo, care producea electricitate folosind gaz. Stația a fost pusă în funcțiune pentru a reduce durata întreruperilor de curent, de la 8 la 5 ore pe zi.

Într-un interviu pentru canalul de televiziune „Rusia 24”, pe 24 ianuarie, Krasnoselski a spus că rezervele de gaz din regiunea transnistreană vor ajunge doar pentru câteva zile. Iar rezervele de cărbune pentru producerea de energie electrică la Centrala de la Cuciurgan (MGRES) vor fi suficiente cel mult până pe 16-17 februarie.

„Dacă Moldova își va respecta promisiunile, dacă livrarea va avea loc prin Moldovagaz și gazul va fi achiziționat de pe piețele europene, atunci gazul poate fi livrat chiar și mâine. Plata este garantată de Transnistria. Toate întârzierile sunt complet artificiale. Orice afirmație despre tărăgănare din partea Transnistriei sau Rusiei este falsă”, a adăugat Krasnoselski.

Tot pe 24 ianuarie, pretinsul ministru al economiei din regiunea transnistreană Serghei Obolonik a spus că rezervele de gaz din sistemul de transport al operatorului local „sunt practic epuizate, presiunea scade”.

„Dacă în blocurile de locuințe va avea loc aerisirea rețelelor de gaz, va fi nevoie de 3 luni pentru a restabili furnizarea de gaz. După ce gazul va ajunge, vor mai fi necesare încă 2 zile pentru a crește presiunea în sistem. Centrala MGRES va putea fi pornită doar în a treia zi”, a adăugat Obolonik.

Presa de la Tiraspol a anunțat că, începând cu 24 ianuarie, a fost oprită activitatea stației Tirotex-Energo, care producea electricitate folosind gaz. Aceasta a fost pusă în funcțiune pe 10 ianuarie pentru a reduce durata întreruperilor de curent, de la 8 la 5 ore pe zi.

Amintim că, pe 20 ianuarie, Tiraspolul anunța că rezervele de gaz ale regiunii sunt suficiente pentru încă 11 zile. Detalii AICI.

***

Începând cu 1 ianuarie 2025, în pofida angajamentelor contractuale, concernul rusesc Gazprom a oprit livrările de gaze în R. Moldova, care erau direcționate în regiunea transnistreană.

Ulterior, liderul de facto al regiunii transnistrene Vadim Krasnoselski a fost la Moscova. Informația, apărută inițial în presă, a fost confirmată de președinta Maia Sandu pe 14 ianuarie. Ea a declarat că știe despre vizită și că autoritățile încurajează soluționarea problemei din regiune încât locuitorii să aibă cât mai curând căldură, curent electric și apă. Detalii AICI. Presa a scris că Vadim Krasnoselski a plecat la Moscova, de pe Aeroportul Chișinău, pe 10 ianuarie și a revenit pe 14 ianuarie.

Pe 15 ianuarie, Krasnoselski a anunțat că principalul rezultat al vizitei sale la Moscova este că gazele rusești vor ajunge în Transnistria. Totuși, el nu a precizat cum vor fi livrate. Detalii AICI. Pe 16 ianuarie, Moscova a declarat că este pregătită să ajute regiunea transnistreană în privința alimentării cu gaz, însă Chișinăul trebuie să asigure livrarea în stânga Nistrului și încheierea contractelor. Detalii AICI.

Tot pe 16 ianuarie, premierul Dorin Recean a declarat că a vorbit cu Vadim Krasnoselski, după ce ultimul a revenit de la Moscova. Potrivit lui Recean, Krasnoselski s-a întors „cu impresia că Moscova a hotărât problema, or Moscova nu i-a oferit o soluție pe gaze naturale”. Detalii AICI.

Cu o zi înainte, pe 15 ianuarie, coproprietarul Natural Gaz Arcadie Vicol a anunțat că firma sa a încheiat un contract-cadru cu Tiraspoltransgaz pentru a livra gaz în Transnistria. El susținea că este vorba de gaz european, nu din Rusia. Ulterior, presa rusă a scris pe surse că Moscova ia considerare achiziționarea de gaze pentru stânga Nistrului de pe piețele spot europene, prin intermediul Natural Gaz. A doua zi, premierul Dorin Recean a sugerat că, de fapt, respectivul contract-cadru ar face parte dintr-o operațiune rusească de destabilizare a Moldovei. Atât premierul cât și vicepremierul pentru Reintegrare Oleg Serebrian au calificat drept „schemă” intenția Natural Gaz de a furniza gaz către Tiraspoltransgaz. Detalii AICI.

Contractul-cadru încheiat de Natural Gaz și Tiraspoltransgaz a atras atenția Serviciului de Informații și Securitate, care l-a audiat pe Arcadie Vicol. Omul de afaceri a declarat că nu i-au fost înaintate învinuiri – contrar informațiilor din presa națională despre presupuse acuzații de „trădare de patrie”. Detalii AICI.

Pe 17 ianuarie, Vadim Krasnoselski s-a adresat către Maia Sandu. El a spus că oficialii de la Chișinău se împotrivesc livrărilor de gaze pe malul stâng, după ce Natural Gaz a încheiat un contract-cadru cu Tiraspoltransgaz. Krasnoselski i-a solicitat șefei statului să permită ca resursa energetică să fie livrată în regiune. În reacție, Președinția a declarat că afirmațiile lui Krasnoselski sunt o „distorsionare gravă a realității”, subliniind că singura companie abilitată să furnizeze gaz în regiunea transnistreană este Moldovagaz. Detalii AICI.

Pe 20 ianuarie, Vadim Krasnoselski a spus că este de acord ca gazul în Transnistria să fie livrat prin intermediul Moldovagaz și a adăugat că regiunea „garantează plata”. Detalii AICI. Amintim în context că pe 2 ianuarie Moldovagaz și Energocom au anunțat că sunt dispuse să ofere asistență, inclusiv suport tehnic și comercial, companiei Tiraspoltransgaz în organizarea achiziției de gaze pe orice platformă europeană. Se preciza că achiziția poate avea loc „pe baza condițiilor de piață”. Detalii AICI. Atunci, Tiraspoltransgaz a refuzat propunerea.

Pe 20 ianuarie, Chișinăul a declarat că analizează solicitarea Tiraspolului. Ultimul, potrivit autorităților de la Chișinău, a propus ca plata pentru gazele livrate în regiunea transnistreană, inclusiv achiziția și transportarea acestora la hotarul cu Republica Moldova să fie realizată de companii terțe, iar Tiraspoltransgaz să achite doar costurile tranzitului pe teritoriul țării. Detalii AICI. Președinta Maia Sandu a adăugat că autoritățile vor analiza ce companii sunt implicate în acest proces și a menționat că Moldovagaz poate lucra doar cu entități care respectă cadrul legal. Detalii AICI.

Pe 23 ianuarie, Krasnoselski s-a adresat din nou către președinta Maia Sandu. El a spus că „Moldova împiedică aprovizionarea cu gaze către Transnistria” și că situația actuală din regiune ar fi din cauza șefei statului. Totodată, el a anunțat că regiunea va informa mai multe structuri, printre care ONU și Crucea Roșie, despre „încercările de discriminare” din partea Chișinăului în raport cu locuitorii Transnistriei. Într-un comentariu pentru NewsMaker, Biroul politici de reintegrare a îndemnat Tiraspolul „să-și revizuiască comportamentul”. Detalii AICI.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Andrei Mardari / NewsMaker

Transportatorii acuză ANTA și MIDR de abuzuri și corupție și amenință cu noi proteste. Reacția Guvernului

Transportatorii amenință cu proteste, acuzând Ministerul Infrastructurii și Agenția Națională Transport Auto (ANTA) de inacțiune, dar și presupuse abuzuri și scheme de corupție. Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) a transmis un apel public, în care avertizează că lipsa metodologiei tarifare, impunerea sistemelor electronice e-GPS și e-Bilet, precum și obligația de adaptare a tuturor vehiculelor pentru persoanele cu dizabilități pun în pericol activitatea transportatorilor.

Potrivit APOTA, trei probleme majore afectează activitatea transportatorilor:

  1. Lipsa metodologiei de calcul a tarifelor, deși legea prevedea aplicarea acesteia din 1 iunie 2024. Potrivit asociației, transportatorii operează de peste un an și jumătate cu tarife „înghețate”, ceea ce ar duce la închiderea unor rute regulate.
  2. Promovarea sistemelor e-GPS și e-bilet, considerate de APOTA drept „scheme corupționale” care ar încalca legislația și drepturile transportatorilor, „fără a avea efecte reale asupra disciplinei fiscale”. Potrivit asociației, „sistemul e-bilet a fost conceput pentru a promova o schemă de corupție – de a obliga transportatorii să procure doar un singur model de aparate de casă”.
  3. Obligația ca toate vehiculele să fie adaptate pentru persoane cu dizabilități. APOTA consideră măsura „imposibil de aplicat din punct de vedere tehnic și financiar, și impusă abuziv contrar legislației naționale și europene”.

„ANTA cunoaște că ordinul este ilegal, nu mai corespunde prevederilor legale, că transportatorii nu au capacitate financiară sau tehnică să-l aplice și, cel mai grav, că persoanele cu handicap nu vor avea nici în continuare posibilitatea reală de a fi transportate. Cu toate acestea, ANTA a decis să speculeze pe seama nevoilor unei categorii foarte vulnerabile, pentru a-și lărgi posibilitatea de a estorca mită și a trece cu vederea lipsa transportului adaptat”, se menționează în declarația asociației.

În context, transportatorii au solicitat adoptarea imediată a metodologiei tarifare, retragerea proiectului privind noile sisteme electronice și anularea cerințelor ANTA privind adaptarea tuturor vehiculelor pentru persoane cu dizabilități. Aceștea amenință că, în cazul în care autoritățile vor ignora solicitările, vor ieși la proteste.

NewsMaker a solicitat un comentariu de la ANTA cu privire la acuzațiile asociației de transportatori. La momentul publicării știrii, nu am primit un răspuns.

După apelul public lansat de APOTA, Guvernul a transmis că a luat act de solicitarea publică, dar soluționarea problemelor ține de competența Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.

„MIDR are ușile deschise. Guvernul își dorește ca pasagerii să aibă condiții de confort, iar activitatea să se desfășoare în conformitate cu legislația și cadrul fiscal în vigoare”, a declarat purtătorul de cuvânt Daniel Vodă.

În privința acuzațiilor APOTA legate de posibile scheme de corupție, Executivul a invitat toate părțile care dețin informații relevante să le prezinte organelor competente.

„Am văzut și acuzații privind posibile riscuri de corupție în sistemele informatice. Poziția noastră rămâne neschimbată. Invităm pe toți cei care au informații relevante să le documenteze și să le transmită autorităților competente”, a subliniat Vodă.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: