Transportatorii anunță că vor ieși în această săptămână la primul protest. Ei sunt nemulțumiți că autoritățile nu au dat curs solicitării lor de a majora prețul călătoriilor.
Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) acuză Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) că „nu avenit cu nici o soluție în acest sens și nu a avut capacitatea să prezinte calculele proprii”.
„Regretăm că MIDR încearcă să jongleze cu unele cifre și este preocupat de coruperea unor transportatori care ar ”confirma” că mărimea tarifului actual este unul real. Transportatorii sunt îngrijorați de inacțiunile și acțiunile ministerului ce favorizează ilegalitățile comise de gruparea Șor-Andronachi-Vîlcu, care stau în spatele gărilor auto și încasează nejustificat 10 la sută din încasările obținute de la pasageri”, se menționează într-un comunicat al APOTA, emis pe 15 noiembrie.
APOTA mai spune că MIDR a respins fără nici o justificare necesitatea restituirii accizelor la combustibil pentru transportatori și nu a venit cu instrumente de ordin financiar-fiscal sau administrativ. În opinia transportatorilor, acest lucru ar diminua din iminenta creștere a tarifului la serviciile de transport.
„Incapacitatea ministerului de a aplica mecanisme care funcționează în toate statele UE, îndreptate pentru susținerea transporturilor de persoane de asemenea va fi suportată de călător. Termenul legal pentru examinarea și adoptarea unei decizii asupra demersului transportatorilor a expirat și nu a avut ca finalitate adoptarea unei soluții. În aceste împrejurări protestele transportatorilor devin inevitabile”, precizează APOTA.
Contactată pentru o reacție, Alina Merlici, consiliera ministrului Infrastructurii a promis că va oferi un răspuns din partea ministerului în curând.
Reprezentanții APOTA au solicitat majorarea tarifelor la călătoriile cu transportul de pasageri, menționând că operatorii de rute regulate naționale nu-și mai pot acoperi costurile. Această tendință s-a accentuat încă de la primul val de scumpiri la motorină, care a avut loc la începutul acestui an. Asociația preciza că, în contextul situației pandemice care durează deja mai bine de un an și jumătate, s-a diminuat esențial fluxul de călători, iar din ramură s-au concediat mai bine de 1 500 de șoferi.
În anul 2009, Ministerul a efectuat calculele și a aprobat tariful în mărime de 0,38 lei/km, în anul 2013 – tariful de 0,48 lei/km, iar în anul 2019 – tariful de 0,60 lei/km.