politia.md

Un bărbat de 33 de ani, reținut de polițiștii din Criuleni. Ce schemă de escrocherie a pus la cale?

Un bărbat în vârstă de 33 de ani a fost reținut de polițiștii din Criuleni într-un dosar de escrocherie. Acesta, sub pretextul confecționării articolelor din lemn, primea de la victime sume bănești, iar ulterior se eschiva de la executarea angajamentului asumat, fără a restitui mijloacele bănești.

Oamenii legii au identificat profilul prin intermediul căruia bănuitul informa potențialele victime despre articolele din lemn confecționate și costul lucrărilor.

Totodată, s-a constatat că, în perioada anilor 2015-2021, suspectul a fost subiectul mai multor cauze penale inițiate pentru comiterea infracțiunilor de furt, escrocherie și jaf.

La data de 21 iunie, bărbatul a fost reținut pentru 72 de ore.

Acesta este cercetat penal pentru escrocherie și riscă o amendă de până la 850 unități convenționale, muncă neremunerată în folosul comunității de la 120 la 240 de ore, sau până la 3 ani de închisoare.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Sute de mii de euro cheltuiți de partide pentru publicitate electorală. Cine sunt liderii?

Campania electorală pentru alegerile parlamentare din 28 septembrie 2025 a fost marcată de o cheltuială masivă pe publicitatea digitală, dominată de rețelele META și, într-o măsură mai redusă, de Google. În doar o lună, concurenții electorali au sponsorizat aproape 3.000 de reclame pe META, pentru care au plătit 237.167 de euro. Pe platformele Google, concurenții electorali au sponsorizat 2046 de reclame, însă lipsesc cu totul datele despre bugete, durata difuzării și audiențe, ceea ce face dificilă estimarea impactului real, se arată într-o analiză a comunității WatchDog.

Liderii cheltuielilor pe META în perioada analizată ( 31 august – 29 septembrie) au fost:

  • Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS) – 93.386 de euro pentru 826 de reclame;
  • Blocul Alternativa – 33.346 de euro pentru 639 de reclame;
  • Andrei Năstase – 28.394 de euro pentru 230 de reclame;
  • Gabriel Călin – 20.693 de euro pentru 40 de reclame;
  • Partidul Nostru – 15.265 de euro pentru 118 reclame;
  • Partidul Național Moldovenesc – 10.726 de euro pentru 288 de reclame.

Media pe reclamă arată diferențe semnificative: Gabriel Călin a cheltuit aproximativ 517 euro per reclamă, PAS 113 euro, Blocul Alternativa 52,18 euro, iar Partidul Nostru 129,28 euro. În același timp, cheltuielile PAS reprezintă circa 40% din totalul sumelor declarate.

Pe platformele Google, lideri ai numărului de reclame au fost:

  • PAS – 651 de reclame;
  • Partidul Nostru – 500 de reclame;
  • Olesea Stamate – 300 de reclame;
  • Blocul Electoral Patriotic – 200 de reclame;
  • Blocul Alternativa – 200 de reclame.

Alte formațiuni, precum „Democrația Acasă”, „AUR”, „Moldova Mare”, Partidul Liberal sau Tatiana Crețu, nu figurează în Meta Ad Library și Google Ads Transparency, neavând reclame sponsorizate.

Analiza cheltuielilor și recomandări pentru viitor


Tendințele generale arată o polarizare între partidele pro-europene și cele pro-ruse, vizibilă nu doar în mesaje, ci și în alocarea resurselor financiare. PAS a condus o campanie transparentă, conform normelor CEC, în timp ce alți actori, precum Gabriel Călin sau formațiuni ca „Moldova Mare”, ridică suspiciuni privind proveniența fondurilor și rețelele de promovare ascunse, subliniază autorii studiului de la WatchDog.

Organizația subliniază că pentru a asigura o transparență reală a cheltuielilor electorale în mediul digital, este necesară introducerea unui mecanism automatizat de raportare și verificare a publicității online, implementat de Comisia Electorală Centrală în parteneriat cu platformele META și Google.
În același timp, organizațiile societății civile și mass-media independentă pot contribui la verificarea publică a reclamelor digitale și la educarea alegătorilor în identificarea conținutului sponsorizat, prin crearea unui consorțiu informal cu acces la datele META și Google, asigurând astfel audit extern și campanii de alfabetizare digitală.

Totodată, este nevoie de consolidarea cadrului legal pentru finanțarea digitală a campaniilor electorale. Parlamentul și CEC ar trebui să modifice legislația electorală pentru a obliga raportarea detaliată a cheltuielilor online, indiferent de platformă, și pentru a stabili sancțiuni clare împotriva finanțării anonime a reclamelor digitale.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: