anre.md

„Unii experți sau politicieni interpretează în mod eronat”. Precizările ANRE cu privire la indicatorii zilnici

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a venit, pe 18 august, cu precizări cu privire la indicatorii publicați zilnic pe pagina web a instituției și modul de plafonare a prețurilor. Potrivit reprezentanților instituției, constatările sunt necesare din cauza că datele ar fi interpretate eronat. 

„ANRE constată cu regret că unii experți sau politicieni continuă să interpreteze în mod eronat indicatorii publicați zilnic pe pagina web a instituției și modul de plafonare a prețurilor”, se arată în comunicat.

Reprezentanții ANRE au subliniat că, în prezent, prețurile maximale de comercializare a fiecărei partide importate de produse petroliere se formează din 4 componente:
(1) Cotația Platts (se modifică zilnic în funcție de prețul la bursă și cursul de schimb leu/dolar);
(2) Marja comercială (se modifică semestrial de către ANRE);
(3) Acciza (se modifică anual conform Codului Fiscal);
(4) TVA (nu se modifică).

 

  • Componenta nr. (1) este publicată în fiecare zi lucrătoare, până la ora 12:00,  pe pagina web a ANRE și este obligatorie pentru formarea prețului pentru partidele importate începând cu ora 00.00 a zilei următoare.
  • Componenta nr. (2) include cheltuielile și profitul companiilor care în prezent reprezintă 2,33 lei/litru pentru benzină și motorină și 1,98 lei/litru pentru gazul lichefiat.
  • Componenta nr. (3) în prezent reprezintă 6496 lei/tona pentru benzină, 2734 lei/tona pentru motorină și 3759 lei/tona pentru gazul lichefiat.
  • Componenta nr. (4) în prezent reprezintă 20 % pentru benzină și motorină și 8% pentru gazul lichefiat.

 

În conformitate cu prevederile actuale ale Legii privind piața produselor petroliere, prețul maximal de vânzare calculat de agenții economici în baza celor 4 componente urmează a fi aplicat la  fiecare partidă la ziua importului. Conform principiul „primul intrat – primul ieşit”, prețurile noi urmează să fie aplicate de către operatori pe măsura comercializării complete a partidelor anterioare și înlocuirii acestora cu partidele noi.

„Astfel, este incorectă interpretarea indicatorilor Platts, publicați pe pagina web a ANRE, ca fiind determinante pentru nivelul prețurilor din „zilele imediat următoare”.  Fiecare partidă de produse petroliere importată nu poate fi vândută la un preț mai mare decât cel maximal stabilit la data importului. Totodată, cu siguranță, prețurile urmează trendul afișat pe site odată cu epuizarea partidelor importate anterior”, precizează ANRE.

În concluzie, Agenția dă asigurări că actualul mecanism de formare a prețurilor la produsele petroliere nu permite agenților economici să intervină la discreția lor în formula de stabilire a acestora: „Toate cele 4 componente menționate mai sus, din care se formează prețul final la pompă, sunt strict determinate de legislație și sunt date publice, iar depășirea acestora de către operatori atrage după sine sancțiunile corespunzătoare”, se arată în declarația ANRE.

***

Majoritatea parlamentară a adoptat, pe 13 august, în prima lectură, proiectul de modificare a Legii privind piața produselor petroliere. În susținerea inițiativei au votat 57 de deputați ai Partidului Acțiune și Solidaritate. Potrivit autorilor, modificările sunt necesare pentru ameliorarea carențelor existente în legislația în vigoare care generează situații de risc.

Deputatul PAS Vladimir Bolea a precizat că noul proiect de lege a fost consultat cu petroliștii.

Autorii proiectului propun ca în lege să fie indicat expres și fără echivoc că prețurile maxime de comercializare cu amănuntul a produselor petroliere principale se stabilesc de către Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE), în baza Metodologiei de calcul și aplicare a preturilor la produsele petroliere.

Astfel, deputații propun ca prețul maxim de comercializare cu amănuntul să fie stabilit pentru produsele principale de tip standard (benzină COR 95 și motorină) și să fie calculat și publicat zilnic pe pagina web a ANRE. În opinia autorilor, ca rezultat, piața angro a carburanților, precum și prețurile de comercializare cu amănuntul a gazului lichefiat și a tuturor celorlalte tipuri de produse cu excepția celor de bază, vor deveni libere.

Totodată, comercializarea cu amănuntul a altor tipuri de produsele petroliere principale decât cele pentru care sunt stabilite prețurile maxime va fi permisă doar cu condiția vânzării la aceeași stație și a produselor de tip standard. În aceste condiții, statul va asigura consumatorul cu produse petroliere de strictă necesitate la prețuri reglementate, rezonabile, transparente, nediscriminatorii și ușor de comparat, cu respectarea parametrilor de calitate stabiliți, iar pe de altă parte va oferi acestora posibilitatea alegerii libere a produselor de alternativă.

De asemenea, pentru a relaxa condițiile de obținere a licenței, se propune micșorarea de 5 ori a capacității obligatorii de depozitare pe care trebuie să o îndeplinească un importator, și anume de la 5 mii m3 la 1000 m3. Totodată, se impune o altă inițiativă legislativă care să asigure securitatea energetică a statului în ceea ce privește asigurarea cu produse petroliere în situații de criză.

Prin proiect se stabilește că ANRE poate ajusta marja comercială în cazul apariției unor factori care nu puteau fi prevăzuți la momentul aprobării precedente și că aceasta poate interveni în structura marjei nu mai mult de 10% din media efectiv înregistrată de operatori.

Proiectul de lege urmează să fie adoptat și în lectura a II-a.

 

 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Ce ar însemna aderarea pentru suveranitatea R. Moldova? Răspunsul ambasadoarei UE (VIDEO)

Aderarea la Uniunea Europeană (UE) nu înseamnă pierderea suveranității. Declarația a fost făcută de noua ambasadoare a UE în Republica Moldova, Iwona Piórko, într-un interviu pentru NewsMaker. Potrivit diplomatei, altfel nicio țară nu ar fi aderat.

Ambasadoarea a fost întrebată ce ar însemna aderarea la UE pentru suveranitatea Republicii Moldova, în contextul în care mai mulți cetățeni se tem că procesul ar putea duce la pierderea unei părți a acesteia. „În opinia dumneavoastră, ce aspecte ale suveranității Republicii Moldova ar putea fi de fapt păstrate — sau chiar consolidate — în urma aderării?”, a mai întrebat NM.

„Aceasta este o întrebare profundă și arată cât de aproape sunteți deja de UE, pentru că exact astfel de întrebări discutăm de ani de zile în interiorul Uniunii, în toate colțurile ei. Aderarea la UE nu înseamnă pierderea suveranității — altfel n-ar fi aderat nicio țară. Este vorba despre punerea în comun a suveranității, despre împărtășirea ei. Vocea voastră va conta mai mult, pentru că veți contribui la formarea politicilor UE”, a comunicat ambasadoarea.

Potrivit diplomatei, „suveranitatea energetică este extrem de valoroasă”, „la fel și cea economică — trăim într-o lume conectată, cu lanțuri valorice globale”. „Moldova va deveni parte robustă a acestor lanțuri. Suveranitatea economică va crește. Și cea politică — veți contribui la guvernarea unui spațiu mult mai mare decât țara voastră, o piață de 450 de milioane de oameni, respectată în toată lumea. Legislația noastră inspiră multe alte regiuni. Am lucrat patru ani în Singapore — în Asia de Sud-Est suntem sursă de inspirație în multe domenii”, a conchis noua ambasadoare.

Republica Moldova a marcat, pe 23 iunie 2025, 35 de ani de la adoptarea Declarației de Suveranitate. Declaraţia de Suveranitate a fost votată pe 23 iunie 1990 de către deputaţii Sovietului Suprem al Republicii Sovietice Socialiste Moldoveneşti. Documentul a stat la baza elaborării Constituției, Legea Supremă a Republicii Moldova. Adoptarea Declarației de Suveranitate este considerată, astfel, prima victorie importantă a forțelor democratice în lupta de renaștere şi eliberare națională.

În acest an, suveranitatea Republicii Moldova a fost sărbătorită la Chișinău printr-un marș. Circa 10.000 de persoane au participat la manifestația organizată de președinta Maia Sandu cu ocazia împlinirii a 35 de ani de la adoptarea Declarației de Suveranitate. În aceeași zi, și socialiștii au ieșit în stradă la un protest, menționând că „suveranitatea Moldovei este astăzi în pericol” și că „trebuie să ne unim împotriva PAS-ului”. În reacție, purtătoarea de cuvânt a Partidului de guvernare Acțiune și Solidaritate (PAS) a declarat că direcția europeană aleasă de popor „este cea mai bună dovadă a suveranității Republicii Moldova”.

***

Republica Moldova a obținut statutul de țară-candidată la aderarea la UE, împreună cu Ucraina, în iunie 2022, iar Consiliul European a aprobat deschiderea negocierilor de aderare în decembrie 2023. Primele conferințe interguvernamentale Moldova-UE și Ucraina-UE, care au marcat startul negocierilor de aderare, au avut loc pe 25 iunie 2024. Pe 22 septembrie 2025, Moldova a încheiat procesul de screening bilateral pentru aderarea la Uniunea Europeană. Pe 20 octombrie, comisarul european pentru extindere, Marta Kos, a declarat că procesul de evaluare a legislațiilor naționale ale Republicii Moldova și ale Ucrainei a fost finalizat și că Comisia Europeană recomandă statelor membre să aprobe rapid deschiderea celor șase clustere de negociere.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: