+300% pe YouTube, alegeri fierbinți și un „zece” solid
Audiența NewsMaker în 2024
În 2024, NewsMaker a sărbătorit un deceniu de la fondare. Pe parcursul acestei perioade, am crescut, ne-am dezvoltat și am experimentat noi formate și platforme. Anul 2024 nu a fost o excepție. Pe lângă formatele textuale deja tradiționale, am crescut producția de conținut video în limbile rusă și română pentru diverse platforme și nu intenționăm să ne oprim aici.
Cifre și ratinguri
În ultimul an, site-ul NewsMaker a fost vizitat de 4,7 milioane de utilizatori activi, care au vizualizat peste 20 de milioane de pagini în limbile rusă și română.
Conform datelor Google Analytics, peste 2,8 milioane sau 59,6% dintre cititorii noștri sunt din Moldova. În topul cititorilor NewsMaker din străinătate se află utilizatori din România (peste 378.000 de persoane), Polonia (peste 267.000) și Ucraina (peste 187.000).
Pe canalele YouTube în limbile rusă și română, NewsMaker a înregistrat 11,6 milioane de vizualizări, ceea ce reprezintă o creștere de 250% față de 2023. Cea mai mare parte a vizualizărilor – 5,5 milioane (sau 47,4%) – este din Moldova.
În topul vizualizărilor urmează utilizatori din Rusia (2,8 milioane de vizualizări), Ucraina (490.000), Italia (419.000), Germania (373.000) și România (230.000).
În total, în 2024, spectatorii au vizionat canalele NewsMaker pe YouTube timp de 650.000 de ore, cu 300% mai mult decât în 2023.
Amintim că, încă din aprilie 2022, din cauza știrilor despre războiul din Ucraina, Roskomnadzor a restricționat accesul la NM pe teritoriul Rusiei, astfel încât cititorii din această țară pot accesa site-ul doar prin VPN. Totuși, cetățenii Moldovei care locuiesc în Rusia ne urmăresc pe YouTube, unde primesc informații veridice și actuale despre evenimentele din Moldova. Aproape un sfert din numărul total de vizualizări din 2024 provine de aici.
Menționăm că, în 2024, conform clasamentului Gemius, ne-am aflat constant în top 5 cele mai vizitate site-uri din Moldova și în top 3 media cu cel mai înalt nivel de credibilitate, conform datelor Media RADAR.
Conținutul NewsMaker
În 2024, pe site-ul NewsMaker au fost publicate peste 18.400 de știri, reportaje, articole și alte materiale despre evenimente din Moldova și din afara țării – în limbile rusă și română.
Ca de obicei, zilnic, la ora 8:08 dimineața, pe NewsMaker apare cel mai scurt și informativ newsletter– NM Espresso. Este probabil cel mai convenabil mod de a fi la curent cu cele mai importante evenimente. Buletinul este publicat în trei limbi, iar abonarea poate fi făcută de pe orice pagină a site-ului sau direct prin link.
Din 2024, NewsMaker difuzează de două ori pe zi, în timpul săptămânii, știri video. În total, în 2024, am realizat peste 930 de ediții de știri de zi și de seară în limbile rusă și română.
În plus, am continuat să combatem propaganda prin formatul #Рилток, să explicăm cum stau lucrurile la NM_explains it all, să facem bilanțuri săptămânale în emisiunea „Это не новость”, să transmitem live proteste, să filmăm reportaje, să spunem povești care inspiră.
Am produs și difuzat online și offline documentarul „Strada Independenței”, despre viața oamenilor din satele Moldovei, care trăiesc pe străzi cu această denumire.
Am încheiat 2024 cu o premieră absolută – talk-show-ul politic Realpolitik, în cadrul căruiadiscutăm live, alături de invitații din studio, despre evenimente actuale din Moldova și din lume.
Despre ce a scris și relatat NewsMaker în 2024
Ca și în anii precedenți, NewsMaker a relatat despre evenimente importante, care ne privesc direct. Printre acestea se numără războiul din Ucraina vecină, alegerile prezidențiale, recensământul populației, criza energetică și multe altele.
În timpul campaniei electorale și a alegerilor, NewsMaker a fost o sursă de informații extrem de solicitată. Doar transmisiunile în format de text ale primului și celui de-al doilea tur al alegerilor au fost citite de peste 215.000 de ori. Iar transmisiunile video de la secțiile de votare, edițiile speciale de știri și transmisiunile live din studioul NM, difuzate timp de două zile, au fost vizionate pe YouTube de peste 427.000 de ori.
Conform tradiției, am relatat și despre viața oamenilor din afara Chișinăului, ne-am inspirat din poveștile eroilor noștri, care au reușit să creeze în ciuda dificultăților, am analizat evenimentele și am realizat investigații proprii.
De exemplu, în 2024, am povestit istoria bărbaților care fug de războiul din Ucraina – material ce a fost distins prin mai multe premii. În același an, am descoperit cum mii de fișiere cu date personale au devenit disponibile publicului în Moldova. De asemenea, am încercat să înțelegem dacă Moscova și Tiraspolul pot bloca aderarea țării la UE.
Cum ajung din Ucraina în Moldova bărbații care nu vor să lupte
Citește
NewsMaker nu mai este același?
În timp ce citiți acest material, NewsMaker continuă să se schimbe – și este firesc.
Știm că cititorii noștri nu doar citesc, ci și urmăresc conținut video. De aceea, în acest an, am crescut volumul de conținut video, am lansat formate noi și am făcut din video o prioritate la fel cu textele actuale explicative și cele care inspiră.
NewsMaker a schimbat editorul-șef – această funcție a fost preluată de Stela Untila, iar echipa noastră continuă să crească. Am lansat propriul talk-show și nu intenționăm să ne oprim aici.
La fel ca până acum, relatăm despre ceea ce este important și despre ceea ce contribuie la îmbunătățirea noastră și a lumii din jur. Suntem sinceri cu noi înșine și cu cititorii noștri, iar principiile eticii și deontologiei jurnalistice nu sunt doar vorbe goale pentru noi.
Nu întâmplător, redacția NewsMaker a obținut premiul „Mărul de Aur” pentru reziliență și profesionalism – distincție acordată anual de Centrul pentru Jurnalism Independent celor mai buni jurnaliști și instituții media din Moldova. Cel de-al doilea „Măr de Aur” a fost acordat corespondentei NewsMaker, Alina Mihalchina, pentru articolul de tip longread „Fugind de arme. Cum ajung din Ucraina în Moldova bărbații care nu vor să lupte”.
În plus, în 2024, activitatea NewsMaker a fost apreciată prin premiul UE, premiul ONU pentru Refugiați (UNHCR) și Tulip Press Awards pentru drepturile omului. În total, de la fondare, publicația a obținut peste 30 de premii.
Unde poți urmări și citi NewsMaker?
NewsMaker continuă să dezvolte platformele populare din Moldova, adaptând conținutul pentru acestea.
Puteți viziona știrile video, reportajele, poveștile și alte materiale pe YouTube: în 2024, am separat canalele în funcție de limbă, astfel încât căutarea și vizionarea videoclipurilor să fie cât mai comode.