„Atinge imaginea sistemului”: CSM critică declarațiile lui Recean în care a menționat, din nou, numele unor judecători
Full Article 2 minutes read

Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) îi solicită prim-ministrului Dorin Recean „să se abțină” de la expunerile în mod public a numelor judecătorilor atunci când își exprimă opinia cu privire la unele decizii judecătorești. Se întâmplă după ce Recean a menționat public, din nou, numele unor judecătoare care au pronunțat, de această dată, hotărâri în privința dosarului denumit generic „Frauda bancară”.

„CSM se arată îngrijorat de declarațiile repetate ale prim-ministrului Republicii Moldova expuse în cadrul ședinței Guvernului Republicii Moldova referitor la acțiunile unor judecători. CSM relevă încă o dată că, independența sistemului judiciar constituie fundamentul statului de drept și este esențială pentru funcționarea democrației și respectarea drepturilor omului”, se arată într-un comunicat emis de CSM.

Consiliul Superior al Magistraturii precizează că orice parte a unui proces de judecată este în drept să utilizeze căile de atac în cadrul cărora să-și expună motivele dezacordului cu soluția adoptată.

„Doar instanța de judecată ierarhic superioară este împuternicită să verifice legalitatea actelor judecătorești în conformitate cu legislația în vigoare. Prin urmare, CSM relevă că, în cazul în care cauza se află în proces de examinare, orice declarație sau expunere pe marginea acțiunilor judecătorului, ce examinează cauza, aduce atingere independenței și imaginii sistemului judecătoresc”, precizează CSM.

Menționăm că Recean a făcut public numele a două judecătoare care au pronunțat decizii în dosarul penal „Frauda bancară”, la ședința Guvernului din 24 ianuarie. Prima magistrată pe care a nominalizat-o Recean a fost Angela Catană. A doua – Ludmila Beșliu. Premierul a menționat că va spune public numele judecătorilor și pe viitor, în ciudat tuturor „protestelor și nemulțumirilor”.

Reamintim în acest context că, și în decembrie 2023, Recean a menționat în timpul unei ședințe a Guvernului numele judecătoarelor de la Curtea de Apel Chișinău care au anulat decizia Comisiei pentru Situații Excepționale privind excluderea Partidului „Șansă” din alegerile locale. Oficialul a declarat atunci că hotărârea creează o situație în care statul nu poate interveni pentru a stopa activitatea „grupărilor criminale”. Declarațiile premierului și faptul că a făcut publice numele magistratelor au fost criticate și atunci de Asociația Judecătorilor din Republica Moldova și Consiliul Superior al Magistraturii.

Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!