Maia Sandu

Avia Invest spune că Maia Sandu nu a fost informată corect: „1,6 miliarde de lei nu este o pierdere la bugetul de stat, dar un venit”

Compania Avia Invest reacționează la declarațiile președintei Maia Sandu și a conducerii Întreprinderii de Stat „Aeroportul Internațional Chișinău”. Aceasta spune că investițiile în infrastructură s-au ridicat la peste 72 de milioane de euro, iar calitatea lucrărilor de modernizare a fost verificată în mod repetat de către organele de control de stat. Avia Invest face apel la administrația întreprinderii „să aibă bunul simț, să nu sperie sau să inducă în eroare pasagerii și companiile aeriene cu declarații nefondate”. În același timp compania susține că „președintele Sandu nu a fost informată corect și de fapt cifra de 1,6 miliarde de lei nu este o pierdere la bugetul de stat, dar un venit la bugetul de stat”. 

Pe 4 aprilie, compania a publicat o declarație în care vorbește inclusiv despre procesul de concesionare a Aeroportului. Aceasta spune că „în 2012, o companie de audit din rândul celor «big four» Price Waterhouse Coopers Romania, în baza unui «master plan» întocmit în 2010 de către compania Hochtief AG,  a înaintat Guvernului recomandări privind concesionarea activelor Aeroportului Chișinău ca varianta cea mai promițătoare de dezvoltare a Aeroportului Chișinău”.

„Toți miniștrii de guvern în 2013 au votat pentru concesiune, adică pentru transferul gestionarii Aeroportului catre operatorul privat”, susține compania.

Avia Invest declară că „investițiile în infrastructură s-au ridicat la peste 72 de milioane de euro prin investiții și venituri din activitatea operațională”.

„Calitatea lucrărilor de modernizare a fost verificată în mod repetat de către organele de control de stat, inclusiv în perioada 2019 până în prezent. Principiul verificărilor din ultima perioada « găsiți măcar ceva neconform» nu a dat nici un rezultat”, precizează compania.

Aceasta face apel administrația Întreprinderii de Stat Aeroportul International Chișinău „să aibă bunul simț, să nu sperie sau să inducă în eroare pasagerii și companiile aeriene cu declarații stupide și nefondate”.

„Sperăm ca în loc de isteria teatrală, directorul adjunct al întreprinderii de stat să-și preia atribuțiile profesionale de funcție, dacă, desigur, știe ceva despre acestea”, se arată în declarația companiei.

În același timp, Avia Invest susține că „managementul eficient al AviaInvest și politica de stimulare a companiilor aeriene a dus la o creștere a traficului de pasageri de la 1,2 milioane de pasageri pe an la peste 3 milioane, iar destinațiile de operare au fost majorate de la 24 la 48 rute”.

Compania mai declară că „bugetul de stat a primit de la AviaInvest taxe si impozite în valoare totala de 1 607 602 943 miliarde de lei”.

„Posibil președintele Sandu nu a fost informată corect și de fapt cifra de 1,6 miliarde de lei nu este o pierdere la bugetul de stat, dar un venit la bugetul de stat”, comunică aceasta.

Despre taxa de modernizare de 9 euro, Avia Invest susține că aceasta „a fost introdusă în Moldova în anul 1999 conform practicilor internaționale si recomandărilor ICAO si inițial constituia 10 dolari, ulterior – 14 dolari, iar din 2007 – 9 euro”.

„Încercările autorităților de a acuza AviaInvest de motivele refuzului companiilor aeriene low-cost de a zbura în Moldova tocmai din cauza taxei de 9 euro sunt cel puțin absurde”, declară compania.

„Din anul 2013 bugetul de stat a primit de la AviaInvest impozit pe venit din taxa de modernizare în sumă de 190 de milioane de lei și din 01 iulie 2020, autoritățile au decis să colecteze forțat jumătate din cei 9 euro, pentru fondul special de susținere a populației si suma venitului la buget a constituit încă 226 milioane lei. Repetat vă atragem atenția că jumătate din suma taxei de modernizare din 01 iulie 2020 este luată de către stat”, precizează compania.

***

Amintim că judecătorii Curții de Apel Chișinău au pronunțat pe 23 noiembrie 2022 hotărârea prin care Aeroportul Internațional Chișinău urma să revină în gestiunea statului. Avia Invest a calificat decizia este ilegală. Compania a declarat că, dacă va fi pusă în aplicare, inițiativa va costa statul peste 90 mln euro. Mai mult, hotărârea va fi atacată la Curtea Supremă de Justiție.

Pe 28 martie 2023, autoritățile au finalizat procedura de transferare a dreptului de proprietate de la concesionarul Avia Invest către stat.

Compania Avia Invest, într-o reacție la revenirea Aeroportului Internațional Chișinău în gestiunea statului, a declarat că „această decizie este o preluare de tip raider” și „autoritățile statului și-au îndreptat toate eforturile pentru rezilierea contractului în mod ilegal”.

Pe 3 aprilie, președinta Maia Sandu a solicitat instituțiilor statului ca neregulile depistate la Aeroportul Chișinău să fie documentate. La fel, șefa statului a cerut să fie revizuită taxa de 9 euro per pasager „în sensul reducerii maxime a acestei taxe”. Declarațiile au fost făcute de Maia Sandu, la Aeroportul Internațional Chișinău. „În 2013, prin tranzacții mincinoase, Șor, susținut de Plahotniuc, a furat de la cetățeni Aeroportul Internațional Chișinău luându-l în concesiune pentru 49 de ani. Ca urmare a acestei scheme, statul, adică noi, cetățenii, am pierdut venituri în valoare de 1,6 miliarde de lei’, a comunicat președinta.

Ulterior, administratorul adjunct al întreprinderii de stat Aeroportul Internațional Chișinău declara că în prezent are loc procesul de transmitere a bunurilor, aflate anterior în gestiunea Avia Invest, în proprietatea statului. El a menționat că automobilele care prestează servicii VIP pentru pasagerii Aeroportului trebuie și ele transmise statului. „Am considerat de cuviință că toate bunurile aflate în gestiunea SRL Avia Invest, concesionarului, trebuie să fie transmise întreprinderii de stat”, a comunicat reprezentantul întreprinderii.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Renault Kardian: un crossover inteligent pentru cei care iubesc viața în mișcare

Orașul se trezește. Unii se grăbesc la birou, alții duc copiii la grădiniță, alții visează să scape de trafic și să ajungă în afara orașului. Fiecare are ritmul și traseul său. Dar, din ce în ce mai des, alegem mașinile nu doar în funcție de preț și caracteristici. Căutăm aliați. Aliați cu care ne simțim confortabil și în siguranță.

Renault Kardian — exact așa este. Un crossover compact, care a apărut la momentul potrivit. Nu este supraîncărcat cu funcții, dar are tot ce este necesar. Nu este strălucitor, dar este elegant. Nu pretinde a fi elitist, dar în interiorul său se simte calitatea europeană modernă. Totul în el spune: „mergi cu mine — și totul va fi bine”.

Școala franceză: despre stil, nu despre patos

Kardian nu seamănă cu crossover-urile utilitare plictisitoare. Silueta sa reflectă acea ușurință de design pe care Renault a perfecționat-o în ultimii ani. Linii fluide, dimensiuni compacte, partea frontală expresivă – arată modern și prietenos. Și, în același timp, este practic: gardă la sol mare, protecție pentru partea inferioară, bare pe acoperiș.

Salonul – fără excese, dar confortabil și bine gândit. Volan și scaun reglabile, climatizare plăcută chiar și pentru rândul din spate, sistem multimedia modern, geamuri electrice comode și toată ergonomia necesară. Nu este nevoie să vă obișnuiți – totul este intuitiv încă din primele minute.

Tehnologii inteligente – fără lux ostentativ

Kardian nu impresionează prin faptul că „poate conduce singur”, ci prin modul în care te ajută să conduci. Totul este simplu: tehnologiile sale funcționează atunci când este cu adevărat important.

•    Controlul vitezei de croazieră și limitatorul de viteză. Foarte utile în oraș și pe autostradă.

•    Camera arată tot ce se întâmplă în spatele mașinii — utilă la parcare și manevre.

•    Asistența la pornirea în pantă menține mașina pe pantă și îți oferă timp să apeși calm pedala de accelerație.

Nu sunt jucării, ci tehnologii care fac conducerea mai ușoară și mai sigură. Mai ales dacă în mașină se află copii, prieteni, familie.

Orașul – elementul său natural

Kardian nu are misiunea de a impresiona. Misiunea sa este să fie confortabil în fiecare zi. Parcarea la supermarket, virajul pe o stradă îngustă, ieșirea de pe bordură – toate acestea se fac cu ușurință. În același timp, habitaclul este destul de spațios: pasagerii adulți se simt confortabil, iar portbagajul nu vă va dezamăgi.

Este perfect pentru:

•    cei care aleg prima mașină;

•    cei care s-au săturat de mașinile vechi și vor una nouă, dar nu la prețuri exorbitante;

•    cei pentru care nu contează „moda”, ci bunul simț.

Un preț care surprinde plăcut

Renault Kardian este deja în vânzare. Prețul începe de la 14.500 euro.

Acesta este prețul unui automobil nou, bine echipat și modern. Fără compromisuri. Fără senzația că s-a economisit pe seama dumneavoastră.

De ce este mai avantajos să cumpărați în 2025

De la 1 ianuarie 2026, în Moldova se introduce TVA de 20% la achiziționarea de autoturisme. Ce înseamnă asta? Totul este simplu: aceeași mașină va costa cu 2.900 euro mai mult – minim.

Puteți economisi, cumpărând la timp.

Renault Kardiannu este o afirmație grandioasă. Este pur și simplu o mașină bună.

Aș vrea să spun mai simplu: te așezi la volan și totul funcționează. Nimic nu te irită. Nimic nu te sperie. Totul este logic, confortabil și frumos.

Renault Kardian este un crossover pe care îl alegi nu „cu mintea”, ci din sentimentul „asta e mașina potrivită pentru mine”.

Înscrie-te pentru un test drive
Adresa showroom-lui Renault al companiei DAAC Hermes: Chișinău, str. Petricani, 17
Telefon: +373 22 205 888

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: