Andrei Mardari / NewsMaker

Bărbații își găsesc mai greu de lucru în Moldova? Ultimele date statistice

Printre bărbați sunt mai mulți șomeri decât printre femei. În același timp, mediul urban este afectat de șomaj mai mult decât cel rural. Astfel, din cei peste 35 de mii de cetățeni ai Republicii Moldova, care se află la ora actuală în șomaj, 59,5% sunt persoane din mediul urban, iar 40,5% din numărul total îl constituie bărbații. O statistică în acest sens a fost publicată pe 1 septembrie de către Biroul Național de Statistică (BNS).

Potrivit Biroului Internațional al Muncii (BIM), în trimestrul II al anului 2023, în Republica Moldova au fost 35,6 mii de șoferi, cu 14 mii de persoane mai mult de cât în perioada similară a anului trecut.  56,7% din numărul total al șomerilor îl constituie bărbații.

Rata șomajului la nivel de țară a înregistrat valoarea de 3,8%, fiind mai mare față de nivelul trimestrului II 2022 (2,4%). Rata șomajului la bărbați a fost de 4,3%, iar la femei – de 3,3%; în mediul urban – 5,0% și în mediul rural – 2,8%.

Rata șomajului la populația în vârstă de 20-64 ani a constituit 3,8%, fiind mai mare față de nivelul anului precedent (în trimestrul II 2022 – 2,4%). În funcție de vârstă, cea mai înaltă rată a șomajului este înregistrată în rândul tinerilor de 15-24 ani (11,3%).

Citește și: Femeile din Moldova primesc în medie un salariu cu 2 mii de lei mai puțin de cât bărbații


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Imagine simbol/nordnews.md

Facturi la gaz mai mari decât consumul real: ANRE și Ministerul Energiei explică de ce

Mai multe persoane din R. Moldova s-au plâns că au primit facturi la gaz majorate, care nu reflectă consumul real. Ministrul Energiei, Dorin Junghietu, a confirmat că au fost semnalate asemenea cazuri. Directorul general al ANRE, Alexei Taran, a precizat că acest lucru se întâmplă deoarece operatorii nu au acces la contor și nu pot vedea exact consumul. Potrivit lui Taran, regulamentul permite includerea unei sume estimative pentru maximum trei luni, iar ulterior, când contorul este verificat, suma se corectează integral.

Un consumator al Energocom s-a plâns pe online că a folosit căldura autonomă timp de câteva ore, seara, și a primit o factură de 1 800 de lei. Până acum, el a menționat că plătea cel mult 300–400 de lei. Ulterior, mai mulți consumatori au raportat probleme similare la postarea acestuia.

Pe 18 noiembrie, NewsMaker l-a întrebat pe ministrul Energiei, Dorin Junghietu, dacă este la curent cu situația, cât de extinsă este și care sunt motivele acesteia. Oficialul a confirmat că au fost semnalate asemenea cazuri. Potrivit lui Junghietu, „trebuie să ținem cont de faptul că este o perioadă tranzitorie, o trecere de la un operator la altul”. „Respectiv, Energocom efectuează lucrări în privința corecției. (…) Nimeni nu intenționează să lase aceasta fără atenție”, a mai spus ministrul cu privire la problema semnalată.

Pe de altă parte, directorul general al Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE), Alexei Taran, a explicat în ce situații, conform regulamentului, operatorii sistemului de distribuție pot include în factură o „sumă estimativă”. „Furnizorul poate estima cantitățile volumelor consumate în baza consumului istoric din anul precedent. Astfel, dacă operatorii sistemului de distribuție nu au acces la contorul punctului de consum în fiecare lună, ca să poată vedea exact consumul, se permite conform regulamentului pe o perioadă de nu mai mult de trei luni includerea unei sume estimative. Ulterior, la momentul în care se verifică acest contor se corectează toată suma”, a spus el.

Potrivit lui Taran, „așa a fost întotdeauna”. „Mulți consumatori, de exemplu, cei care au avut probleme, sunt cei care au scăzut consumul sau l-au crescut. (…) Din acest motiv au fost diferențele. Altfel, aceste consumuri sunt estimate în baza istorică. Toate se corectează în momentul în care vine reprezentantul operatorului sistemului de distribuție și verifică datele contorului”, a adăugat el.

Potrivit ministrului Energiei, Dorin Junghietu, este important ca, la primirea facturii, consumatorii să furnizeze responsabililor datele corecte „ca să dispară această neconcordanță”. „Una e când compania de distribuție are acces și poate să citească automat și alta e, de exemplu, unde trăiesc eu e la fel, compania nu are acces și eu singur pun datele în factură”, a spus oficialul.

***

În context, pe 12 noiembrie, reprezentanții „Chișinău-gaz” au declarat că, în cazul în care volumul facturat nu reflectă consumul real, consumatorii pot să comunice indicațiile EMG prin una dintre metodele disponibile: la numărul unic 1305 („Serviciul Contact-centru”); prin pagina web www.chisinaugaz.md, rubrica „Serviciul on-line de colectare a datelor”; prin aplicațiile mobile: „Energocom” (disponibilă pe Google Play și App Store).

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: