Андрей Мардарь / NewsMaker

„Calea Ferată a Moldovei”, prejudiciată cu peste 1 miliard 500 milioane de lei în ultimii 10 ani. Care sunt concluziile comisiei de anchetă

În ultimii 10 ani, întreprinderea „Calea Ferată a Moldovei” a fost prejudiciată cu peste 1 miliard 500 milioane de lei. La această concluzie a ajuns comisia de anchetă, care a analizat situația economico-financiară de la Î.S. „Calea Ferată a Moldovei” pentru perioada 2010-2020. Rezultatele anchetei au fost prezentate de deputatul Oleg Lipskii, la ședința parlamentului, astăzi, 22 aprilie. 

„Avem 145 de locomotive, dintre care 132 sunt administrate de Calea Ferată a Moldovei și 13 sunt situate în regiunea transnistreană. Dintre acestea, 120 de locomotive au termenul de exploatare depășit, iar 12 locomotive au fost procurate din banii Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare”, a spus Lipskii.

„Conform datelor din 2011, parcul de inventar a vagoanelor de marfă era constituit din 5582 de vagoane, dintre care 2623 se aflau în parcul activ, iar 2959 se aflau în stare inoperabilă. În prezent, în parcul activ se află 1288 de vagoane. În anul 2025 vom avea zero vagoane de marfă dacă nu vor fi investiții”, a declarat deputatul.

Acesta a precizat că, în prezent, întreprinderea are 92 de vagoane de pasageri, iar „în anul 2024 vom avea zero vagoane de pasageri”.

De asemenea, comisia a stabilit mai multe carențe.

„Doar în ultimii ani, în 2018 și 2019, 22 de milioane de lei s-au furat pe motorină. Avem obiecte nefinalizate și executate necalitativ. Sunt 64 de milioane de lei, care stau. Nu funcționează și nu aduc nici un venit. Pe segmentul Cahul-Giurgiulești au fost folosiți 502 milioane de lei. Mai trebuiau 274 de milioane ca să dăm calea ferată în exploatare. Avem un obiect nefinalizat, banii s-au investit, dar lucrul nu a fost dus până la capăt”, a spus Lipskii.

Deputatul a spus că în unele situații, întreprinderea a aplicat tarife locale, în loc de tarife internaționale. „Transportul către portul Giurgiulești trebuia calculat după tarif internațional. Din această cauză, Calea Ferată a pierdut 59 de milioane de lei”, a precizat deputatul.

Comisia a mai stabilit că niște garnituri de pasageri au fost duse în România pentru a fi reparate. „Din acele cinci garnituri, trei stau sub gard, dar asta e în jur de 8 milioane de lei. Banii stau sub gard și nu se folosesc”, a spus deputatul.

„Au fost cumpărate două mașini pentru a instala traverse pe calea ferată, în valoare de aproape un milion de euro. Aceste mașini taie iarbă și lemne. Nu fac ceea ce trebuie să facă, să instaleze traverse. Se spune că nu sunt profesioniști care să lucreze cu aceste mașini. Nu înțeleg cum în 10 ani nu s-au instruit oameni, care să ușureze lucrul la acei care cară traverse de 300 de kg. Oamenii cară traverse, dar mașinile se folosesc pentru a tăia iarbă și lemne”, a declarat Lipskii.

De asemenea, acesta a atras atenția asupra unor diferențe de preț la achiziționarea unor materiale.

„Un acumulator care costa 800 de lei, era cumpărat cu 3800 de lei. O șurubelniță de 5 lei era cumpărată cu 35 lei”, a spus deputatul.

Totodată, 132 de milioane de lei au fost pierduți pe transportul fără bilete.

În acest sens, comisia a oferit guvernului și Procuraturii Generale anumite recomandări. Guvernului i s-a propus să asigure eficientizarea managementului întreprinderii, optimizarea cheltuielilor administrative, monitorizarea procesului de achiziții și reabilitarea infrastructurii.

Procuraturii Generale i s-a solicitat examinarea și aprecierea legalității emiterii ordonanței de clasare a cauzelor penale ce au ca obiect investigarea acțiunilor sau inacțiunilor angajaților Căii Ferate pentru anii 2010-2020 și întreprinderea măsurilor pentru recuperarea mijloacelor financiare delapidate.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

screenshot

„Ne batem pentru majoritate. Alte scenarii nu există“. Igor Grosu și-a exercitat dreptul la vot

Liderul Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS), Igor Grosu, a fost la secția de vot împreună cu soția. După ce și-a exercitat dreptul la vot, Grosu i-a îndemnat pe observatori, inclusiv pe colegii săi, să fie „vigilență, foarte atenți și politicoși”. Totodată, s-a referit la prezența la vot, numind-o „bunicică”. Întrebat dacă PAS s-a gândit cu cine să facă alianță, în cazul în care nu va obține majoritatea, Grosu a spus că partidul se „bate pentru majoritate parlamentară pro-europeană”. „Alte scenarii nu există și să nu ne facem iluzii”, a adăugat el.

„Am un sentiment de bucurie, în același timp și de mare responsabilitate. Cred că cu toți trăim acest sentiment, pentru că nu sunt alegeri simple. Nu vor marca doar viitorii patru ani, vor marca viața noastră și felul cum ne vom construi societatea pentru mulți ani înainte. Am votat pentru pace, pentru stabilitate, pentru dezvoltare, pentru o Moldovă europeană. Îi îndemn pe toți, oriunde ar fi, în țară, peste hotare: mergem toți la vot”, a declarat Grosu, după ce și-a exercitat dreptul la vot.

Soția lui Igor Grosu a spus că a votat „pentru o Moldovă europeană, pentru pace și pentru bunăstare”.

Liderul PAS a transmis și un mesaj către „cetățeni, observatori și colegi”. „Vigilență, foarte atenți, amabili, politicoși, nu permitem nimănui să distorsioneze sau să influențeze procesul electoral. Deocamdată văd că prezența e bunicică, în comparație chiar și cu anul trecut, ceea ce este bine. Timpul este frumos, Dumnezeu ține cu noi. Așa că haideți vă rog cu toții la vot”, a adăugat Grosu.

Întrebat dacă PAS s-a gândit cu cine să facă alianță, în caz că nu va lua majoritatea, pentru a continua guvernarea, Grosu a răspuns: „Noi ne batem pentru majoritate parlamentară pro-europeană. Alte scenarii nu există și să nu ne facem iluzii. Ori avem o majoritate pro-europeană, ori nu avem. Ori avem un proces de integrare europeană rapid cu ținta care am anunțat-o, ori nu-l avem. Aici cale de mijloc nu există”.

Liderul PAS a transmis un mesaj și cetățenilor din diaspora: „Să fie foarte vigilenți, atenți, să nu se lase influențați”. Totodată, s-a referit la procesul de vot pentru alegătorii din localitățile din stânga Nistrului: „Instituțiile noastre, credeți-mă, de data asta sunt mai bine pregătite pentru a lua decizii curajoase dacă situația o va impune”.

***

Pe 28 septembrie 2025, în Republica Moldova se desfășoară alegeri parlamentare ordinare, în urma cărora urmează să fie aleși 101 deputați cu mandat de 4 ani. În cursă participă 23 concurenți electorali. Pentru validarea scrutinului este necesară participarea a cel puțin 1/3 din alegătorii înscriși în listele electorale. Accesul în Parlament este condiționat de atingerea pragului electoral stabilit de legislație: 5% pentru partide, 7% pentru blocuri electorale și 2% pentru candidații independenți.

Peste 360 de mii de cetățeni cu drept de vot s-au prezentat la urne, până la această oră. 

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: