Pentru alegerile prezidențiale din 20 octombrie, bugetul de campanie al Partidului de guvernământ Acțiune și Solidaritate (PAS), pentru promovarea candidatului său, actualul președinte, Maia Sandu, a constituit peste 10 milioane de lei. De cealaltă parte, candidatul Partidului Socialiștilor din Republica Moldova (PSRM), Alexandr Stoianoglo, a dispus de un buget în valoare de aproximativ 6,6 milioane de lei. Ambii concurenți electorali au primit donații de milioane de lei de la persoane fizice și juridice, pentru a-și desfășura campania electorală. Asta arată investigație realizată de redacția Cu Sens, care a studiat rapoartele financiare depuse de cele două formațiuni politice la Comisia Electorală Centrală (CEC).
Maia Sandu
Maia Sandu a avut, în campania electorală pentru primul tur al alegerilor prezidențiale, un buget de peste 10 milioane de lei, potrivit rapoartelor financiare depuse la Comisia Electorală Centrală. Din această sumă, 3 milioane de lei reprezintă economiile PAS-ului, adunate din cotizații și donații făcute până la startul campaniei electorale. Alți 750 000 de lei reprezintă alocațiile primite de la stat, iar aproape 6,3 milioane lei – donații de la persoane fizice și juridice, precum și donații sub formă de bunuri și servicii.
Astfel, 670 de persoane au contribuit la bugetul de campaniei cu peste 3,4 milioane de lei.
Printre cei mai generoși donatori se numără Iurie Nastas, administratorul SA Pietriș și soțul jurnalistei Lorena Bogza, precum și Vladislav Chetrușca, administratorul și unul dintre fondatorii companiei Your Story Interactive, care au virat PAS-ului câte 82 000 de lei. Au mai făcut donații a câte 82 000 de lei Victor Bostan, directorul general și fondatorul grupului de companii care dețin vinăria Purcari, și Natalia Vrabie, membră a Consiliului băncii comerciale Maib.
Lista donatorilor pentru campania electorală a Maiei Sandu include și 34 de companii, care au virat în bugetul electoral, în total, aproape 2,6 milioane de lei.
Printre acestea se numără Basconslux, una dintre cele mai mari companii de construcție din Republica Moldova, deținută de omul de afaceri Nicolae Madan, și firmele Terraconstrucția și O’Key Imobil, controlate de aceiași familie Madan, care au donat, în total, 428 000 de lei. O donație de 137 000 de lei a fost făcută de RV Pro Invest, care este afacerea lui Roman Cojuhari, directorul Agenției Proprietății Publice și membru al Biroului Permanent Național al PAS.
În campania electorală din primul tur al scrutinului prezidențiale, pentru promovarea candidatei Maia Sandu, PAS a raportat la CEC că a cheltuit bugetul colectat aproape în întregime, mai exact peste 9,9 milioane de lei. Mai mult de 60% din bani au fost investiți în materiale de promovare, adică ziare, afișere, postere, calendare, bannere, veste, dar și în distribuția publicității electorale ziare, site-uri, radio-uri, televiziuni, dar și pe Facebook.
Alexandr Stoianoglo
În campania electorală pentru alegerile prezidențiale din 20 octombrie, PSRM a adunat circa 6,6 milioane de lei, ca să convingă alegătorii să voteze candidatul pe care l-au înaintat – Alexandr Stoianoglo. Mai exact, 2,2 milioane de lei reprezintă cotizații de membru și donații colectate până la startul campaniei electorale, iar peste 1,6 milioane de lei – alocații de la stat. De asemene, 2,7 milioane de lei sunt donații sub formă de mijloace financiare de la persoane fizice, cât și donații sub formă de servicii de la persoane fizice și juridice.
Campania electorală a PSRM a fost finanțată de 147 de persoane fizice, care au donat, în total, circa 2,2 milioane de lei. Cea mai mică donație este de 1 000 de lei, iar cea mai mare se ridică la 60 000 de lei.
Printre cei mai generoși sponsori se numără soții Ivan și Svetlana Bișir, care au virat câte 60 000 de lei în bugetul campaniei electorale. Aceștia au mai multe afaceri în Chișinău și Taraclia. De asemenea, opt angajați ai firmelor Corten-vie Companiei și Agroseminvest, al căror beneficiar efectiv este același Ivan Bișir, au donat alte 410 000 de lei.
De menționat că Alexandr Stoianoglo a lucrat timp de câteva luni, în 2024, în acele două firme în funcția de director de operațiuni și tranzacții.
Iar 33 de angajați ai companiei Agrogled-Invest, cu sediul juridic într-un imobil al unei companii a cărui beneficiar efectiv este, la fel, Ivan Bișir au donat 520 000 de lei.
O altă donație de 60 000 de lei a făcut-o omul de afaceri Iurii Iurovskii, care este cumnatul lui Ivan Bișir.
Dacă tragem linie, soții Bișir și persoanele din anturajul lor au sponsorizat campania electorală a lui Stoianoglo cu 1 110 000 de lei, ceea ce reprezintă jumătate din donațiile primite oficial de la persoane fizice.
Din bugetul campaniei electorale de 6,6 milioane de lei, socialiștii au cheltuit 4,6 milioane de lei. Cei mai mulți bani, peste 76%, au fost investiți în materiale promoționale – bannere, publicitate la radio și televiziuni, dar și pe rețelele de socializare.
***
Amintim că, în urma alegerilor prezidențiale din 20 octombrie, niciunul dintre cei 11 candidați înscriși în cursa electorală nu a obținut majoritate de voturi. Astfel, pe 3 noiembrie, se va desfășura al doilea tur de scrutin, la care vor participa cei doi concurenți care au acumulat cele mai multe voturi: Maia Sandu (42,49%) și Alexandr Stoianoglo (25,95%).
Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.
Vreți să susțineți ceea ce facem?
Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.
Susțineți NewsMaker!