capital.ro

Cel mai aglomerat tronson de cale ferată din țară va fi reabilitat

Urmează a fi reabilitat tronsonul de cale ferată Bender-Căușeni-Basarabeasca-Etulia-Giurgiulești, cel mai aglomerat tronson de cale ferată din țară care asigură tranzitul de mărfuri din România, Ucraina și Federația Rusă. Proiectul de modernizare va fi realizat din resursele oferite de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), Banca Europeană de Investiții (BEI) și Uniunea Europeană.

Parlamentul a aprobat, în data de 3 decembrie, în prima lectură proiectul de ratificare a amendamentului la Acordul de împrumut dintre Republica Moldova și BERD pentru realizarea proiectului de achiziționare a locomotivelor și restructurarea infrastructurii feroviare.

Amendamentul prevede majorarea componentei pentru reabilitarea infrastructurii feroviare de la 27,5 milioane de euro până la 51 milioane de euro.

„Investițiile respective sunt importante pentru perspectivele de redresare a situației la Întreprinderea de Stat ”Calea Ferată a Moldovei” (”CFM”) și în domeniul transportului feroviar în ansamblu”, se notează în argumentarea proiectului.

Tot în ședința din 3 decembrie, deputații au aprobat, în prima lectură, proiectul de ratificare a  unui alt amendament la Acordul de împrumut cu BERD, care prevede dotarea ”CFM” cu noi locomotive pentru transport marfă. În conformitate cu acest amendament de ordin tehnic, în textul acordului sunt substituite locomotivele multifuncționale destinate tracțiunii vagoanelor de pasageri și a vagoanelor marfare cu cele pentru tracțiunea vagoanelor marfare.

„Locomotivele pentru transport marfă sunt mai puternice și oferă posibilitatea de a trage garnituri mai lungi și mai grele decât cele multifuncționale. De asemenea, termenul de exploatare a acestora este mai mare de două ori”, a menționat Andrei Spînu, viceprim-ministru, ministru al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.

Acordul de împrumut dintre Moldova și BERD în vederea realizării proiectului de achiziție a locomotivelor și de restructurare a infrastructurii feroviare a fost semnat la 14 noiembrie 2014. Valoarea acestuia constituie 52,5 milioane de euro, inclusiv tranșa I (25 milioane de euro pentru achiziția locomotivelor) și tranșa II (27,5 milioane de euro destinate reabilitării infrastructurii feroviare). Împrumutul a fost acordat pe un termen de 15 ani.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

ccrm.md

Neconformități în gestionarea fondurilor „Teleradio-Moldova”? Curtea de Conturi anunță finalizarea auditului

Curtea de Conturi (CCRM) a depistat deficiențe în gestionarea fondurilor companiei publice „Teleradio-Moldova” (TRM), între care neconformități legate de planificarea și executarea neuniformă a resurselor financiare și abateri în procesul de achiziții publice. Constatările se conțin în proiectul Raportului de audit al conformității asupra gestionării resurselor financiare publice și a patrimoniului public de către TRM în anii 2023-2024, care a fost examinat în cadrul ședinței CCRM din 7 noiembrie.

Potrivit unui comunicat emis de Curtea de Conturi, misiunea de audit a vizat modul de constituire și utilizare a fondurilor publice și a patrimoniului companiei, precum și respectarea principiilor de bună guvernare și transparență financiară. Totodată, au fost evaluate riscurile sistemice care pot afecta sustenabilitatea financiară și independența instituțională a TRM.

Auditul a constatat că unele activități și proceduri nu au fost realizate pe deplin în conformitate cu cadrul normativ aplicabil, fapt ce a influențat procesele de planificare bugetară, de administrare a veniturilor și cheltuielilor, precum și de gestionare a patrimoniului public. Au fost identificate neconformități legate de planificarea și executarea neuniformă a resurselor financiare, lipsa unei politici financiare integrate și a bugetelor detaliate pe servicii media, deficiențe în evidența contabilă și stabilirea costurilor serviciilor comerciale, nerespectarea limitelor bugetare aprobate, precum și abateri în procesul de achiziții publice și în gestionarea investițiilor capitale. Totodată, lipsa inventarierii complete a bunurilor imobile și neactualizarea listelor de proprietate publică au generat riscuri privind administrarea eficientă a patrimoniului statului”, a menționat instituția.

Curtea de Conturi a precizat că a formulat recomandări menite să consolideze managementul financiar, transparența și eficiența administrării patrimoniului public al TRM, „în vederea îmbunătățirii cadrului intern de control și a asigurării sustenabilității instituționale”.

Raportul de audit urmează a fi publicat.

TRM este principala instituție publică a audiovizualului din țara noastră, deținând între altele televiziunea Moldova 1 și postul Radio Moldova. În ultimii ani, compania a fost vizată de mai multe scandaluri și nemulțumiri, în special din partea jurnalistului și fostului director al Moldova 1, Mircea Surdu, care îl acuză pe directorul general al TRM, Vlad Țurcanu, de lipsă de transparență în gestionarea banilor publici.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: