În blocurile de locuit din Chișinău sunt aproximativ 2,5 mii de ascensoare. Cea mai mare parte dintre acestea are termenul de exploatare depășit, dar autoritățile alocă bani doar pentru reparația lor. Lifturile sunt foarte vechi, se strică zilnic, iar oamenii sunt nevoiți se petreacă minute în șir blocați în ascensoare sau să urce scările. NM a încercat să afle cât de sigure sunt aceste ascensoare, de ce nu sunt schimbate și de câți bani e nevoie pentru a remedia problema.
Ascensoare cu termenul de exploatare depășit
Potrivit datelor statistice, în municipiul Chișinău sunt aproximativ 2,5 mii de ascensoare: 1170 dintre acestea sunt în subordinea întreprinderilor municipale de gestionare a locuințelor, 429 – în subordinea cooperativelor de construcție a locuințelor, 415 – în subordinea asociațiilor de coproprietari în condominiu, iar 270 a asociațiilor de proprietari a locuințelor privatizate.
Aproape toate ascensoarele au termenul de exploatare expirat: în casele întreprinderilor municipale de administrare a locuințelor doar 38 de ascensoare au mai puțin de 25 de ani, în casele cooperativelor doar 6 ascensoare au până la 25 de ani, în blocurile asociațiilor de coproprietari în condominiu – 72, iar în blocurile gestionate de asociațiile proprietarilor de locuințe privatizate un singur lift are mai puțin de 25 de ani de la instalare. Potrivit datelor, doar 117 ascensoare din 2,5 mii nu au termenul de exploatare depășit.
Directorul întreprinderii municipale Liftservice, Petru Budurin, a menționat pentru NM că întreprinderea a semnat contracte de deservire a 2072 de lifturi. Termenul standard de exploatare a unui ascensor este în medie de 25 de ani, adică 97% dintre lifturile deservite de Liftservice au depășit acest termen. „Întreprinderea noastră are 50 de ani, iar cel mai vechi lift din Capitală – 49 de ani”, a precizat Budurin.
Potrivit acestuia, actualmente întreprinderea se concentrează pe menținerea în funcțiune a lifturilor, însă din cauza războiului din Ucraina, se confruntă cu probleme de logistică în ceea ce privește livrarea pieselor de schimb. „Cel mai des se defectează motoarele și reductoarele. Nu avem astfel de piese. Am cumpărat din Belarus trei reductoare, dar trebuie să le aducem prin Europa. Din această cauză ne costă foarte scump”, a spus Petru Budurin.
De ce aceste lifturi „nu pot cădea”
Recent, într-un bloc de locuit cu mai multe etaje din sectorul Rîșcani al Capitalei, ascensorul a căzut de la etajul patru la trei, potrivit serviciului 112. Cu referire la acest caz, Budurin a precizat că nu a fost necesar de spart ușile liftului, deoarece echipa care repară ascensoarele a sosit în 20 de minute și ar fi putut debloca ușile.
El a ținut să precizeze că ascensorul „nu poate cădea deoarece este susținut de cabluri de oțel, care nu se pot rupe toate odată”. Potrivit lui Budurin, în cazul în care ascensorul este supraîncărcat sau viteza acestuia crește din cauză că cineva a sărit în interior, acesta este blocat automat datorită unor mecanisme instalate la fiecare etaj. El a precizat că de când lucrează în domeniu, nu a auzit niciodată ca un ascensor să cadă în puț și a dat asigurări că acesta este cel mai sigur mijloc de deplasare pe verticală.
Budurin a mai spus că întreprinderea raportează zilnic autorităților despre starea ascensoarelor. În medie, potrivit acestuia, se defectează zilnic 3-4 ascensoare, dar sunt zile când nu au nicio solicitare de reparație.
Consilierul municipal independent, Victor Bunescu, consideră că ascensoarele a căror termen de exploatare a fost depășit nu pot fi calificate drept sigure, chiar dacă sunt deservite și reparate. „Dacă producătorul menționează că termenul de garanție este de 20 de ani, iar ascensorul este exploatat 50 de ani, atunci cum le putem considera sigure. Dacă ținem cont de faptul cum municipalitatea face alte reparații în Capitală, atunci am îndoieli că ascensoarele sunt sigure”, a spus acesta.
Nu sunt bani sau nu avem chef?
Potrivit președintelui fracțiunii PSRM din Consiliul Municipal Chișinău, Alexandr Odințov, un singur ascensor nou costă peste un milion de lei, iar autoritățile municipale au alocat în acest an pentru deservirea lifturilor doar 10 milioane de lei. „Cu acești bani ei [întreprinderea Liftservice] pot doar repara nu și instala lifturi noi. Am vorbit la această temă cu primarul [Ion Ceban], dar am primit refuz [pentru alocarea unor surse financiare suplimentare pentru a cumpăra lifturi noi]”, a menționat sursa citată.
Consilierul municipal a amintit că acum câțiva ani, autoritățile municipale au discutat cu o companie din Belarus posibilitatea deschiderii în Moldova a unei întreprinderi comune pentru producerea lifturilor, la fel ca în cazul troleibuzelor. „Se discuta posibilitatea livrării în Moldova a tuturor componentelor, iar în Moldova urmau să fie asamblate deja ascensoarele. Așa cum întreprinderea trebuia să fie una comună, nu era necesar de plătit TVA și taxe vamale. Conform unor calcule, am fi economisit în jur de 20-30% ”, a menționat Odințov.
Potrivit acestuia, pentru crearea unei întreprinderi comune sunt necesare 50-70 de milioane de lei și nu 10 milioane. În plus, o astfel de întreprindere ar trebui să fie asigurată financiar pentru o perioadă de cinci ani în avans ca să poată asambla câte 100 de ascensoare pe an.
Consilierul municipal Victor Bunescu consideră că nu este cazul de creat în Capitală noi întreprinderi mixte pentru asamblarea lifturilor, deoarece în Moldova există deja companii care au astfel de activități și ar trebui să susținem businessul autohton.
Mai mult, Bunescu susține că bugetul municipal dispune de bani pentru schimbarea ascensoarelor, dar că aceștia sunt cheltuiți în alte scopuri. Drept exemplu, a fost menționată reparația trotuarelor din centrul orașului pentru care sunt cheltuite 120 de milioane de lei. „Cu acești bani am fi putut oferi siguranță [am fi schimbat ascensoarele vechi] oamenilor care folosesc liftul. Chișinăul s-ar fi descurcat de minune în următorii doi ani cu trotuarele nereparate. Dacă căutăm bine, putem găsi banii necesari”, este de părere Bunescu.
Directorul Liftservice menționează că ascensoarele din Capitală sunt schimbate, doar că foarte rar și foarte puține ajung să fie înlocuite. Lifturile noi sunt cumpărate din Turcia și România, dar există și un producător autohton care oferă un produs de calitate, a precizat Budurin.
Potrivit acestuia, problema poate fi soluționată parțial, dacă lifturile noi ar fi cumpărate în comun cu locatarii. Dar deocamdată nu există o astfel de propunere din partea locatarilor. „Preconizăm să lansăm un parteneriat între autorități și locatari, mai ales cei care au investit propriii bani în construcția blocurilor”, a menționat directorul întreprinderii municipale.