CNA critică dur proiectul care prevede trecerea sub control parlamentar a Companiei „Teleradio-Moldova”

Excluderea concursului public pentru selectarea directorului general al furnizorului public național de servicii media Teleradio-Moldova „contravine tuturor standardelor anticorupție naționale și internaționale”. Este concluzia inclusă în raportul de expertiză anticorupție al Centrului Național Anticorupție (CNA) pe marginea proiectului de lege cu privire la trecerea sub control parlamentar a TRM și revizuirea modalității de constituire a componenței Consiliului de supraveghere și dezvoltare și Consiliul Audiovizualului, scrie Media Azi.

Inițiativa a fost votată în prima lectură pe 21 octombrie. Potrivit proiectului de lege, deputații propun ca directorul general al furnizorului public național de servicii media să fie desemnat de către Parlament, la propunerea Consiliului de supraveghere și dezvoltare al TRM. Totodată, autorii vor ca directorul general al TRM să poată fi demis de către parlamentari inclusiv „în urma constatării executării necorespunzătoare sau a neexecutării atribuțiilor sale”. De asemenea, legiuitorii propun ca mandatul actualilor membri ai CS, al directorului general și adjuncților TRM să înceteze de drept la data intrării în vigoare a inițiativei.

În avizul CNA se menționează însă că implementarea prevederilor propuse pot „determina manifestări de corupție admise de către agenții publici responsabili de evaluarea și desemnarea candidaților la funcția de director general al furnizorului public național de servicii media”. În opinia experților CNA, modificările propuse „contravin tuturor standardelor anticorupție naționale și internaționale”, în contextul în care, potrivit legii integrității, „recrutarea și promovarea agențiilor în cadrul entităților publice se efectuează prin concurs public, conform criteriilor transparente și obiective în bază de merit, calificare profesională, capacitate, competență și integritate profesională”.

„Totodată, numirea directă a directorului general de către Parlament, în lipsa unui concurs public, va fi lipsită de transparența necesară procesului, determinând desfășurarea procesului într-un cadru obscur atât în ceea ce privește accederea nemijlocită în statutul de candidat, cât și procedura administrativă nemijlocit realizată”, scrie în avizul CNA.

Reprezentații CNA recomandă revizuirea normei propuse și reglementarea procedurii de concurs public pentru ocuparea funcției.

Experții CNA au obiecții și în raport cu sintagma „care trebuie să fie integri” cu privire la calitatea membrilor CA și CSD. În opinia lor, în contextul dat, sintagma menționată „are mai mult caracter declarativ, or autorul nu stabilește cum va fi evaluat aspectul dat, aceasta devenind o prerogativă a evaluatorului”. CNA recomandă stabilirea modalităților de justificare a integrității candidatului (cum ar fi, de exemplu, certificatul de integritate).

Proiectul de lege urmează să fie votat în lectură finală în cadrul ședinței Parlamentului din 4 noiembrie.