Deputații PAS au prezentat proiectul de lege cu privire la piața petrolieră. Ce presupune acesta?
Full Article 7 minutes read

Deputații PAS au prezentat proiectul de lege cu privire la piața petrolieră. Ce presupune acesta?

Deputații Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS) Radu Marian, Vladimir Bolea și Sergiu Lazarencu au prezentat, pe 11 august, un proiect de modificare a Legii privind piața produselor petroliere. 

Radu Marian a menționat că modificările sunt necesare pentru ameliorarea „tulburărilor” apărute pe piața petrolieră, ca urmare a adoptării în Parlament a așa-numitei „Lege Oleinic”.

Efectele „legii Oleinic”

„Această lege a fost adoptată cu mai multe greșeli conceptuale și de formulare”, a declarat deputatul PAS și a enumerat:

  • Dintr-o greșeală de redactare, a fost exclus dreptul agenților economici de a importa produse petroliere.
  • Agenții economici, consumatorii mari, inclusiv agricultorii, nu mai pot beneficia de prețuri reduse la cumpărarea angro a produselor petroliere și practic sunt nevoiți să achiziționeze carburant doar la stație la preț standard.
  • Legea actuală stabilește că agenții economici sunt cei care setează prețurile în baza marjei ANRE, însă aceasta presupune că aceștia trebuie să aibă acces la cotațiile Platts, un serviciu care costă peste 1 milion de lei /pe an. O sumă imensă pentru stațiile PECO mici, în special din zonele rurale, care riscă să le blocheze activitatea.
  • Au dispărut din comerț anumite tipuri de carburanți care au proprietăți superioare celor stipulate în specificațiile tehnice europene și naționale. Într-adevăr, sunt produse care reprezintă mai mult o tactică de marketing decât o necesitate de bază pentru consumatori. Dar în același timp, sunt produse care aduceau bani la buget din accize și TVA în urma vânzării acestora.
  • Se permite introducerea pe piață a benzinei și motorinei cu conținut de sulf de 5 ori mai mare decât permite legislația națională.

Deputatul PAS Vladimir Bolea a precizat că noul proiect de lege a fost consultat cu petroliștii.

  • prețul maximal de comercializare cu amănuntul să fie stabilit pentru produsele principale de tip standard (benzină COR 95 și motorină) să fie calculat și publicat zilnic pe pagina web al ANRE. În rezultat, piața angro a carburanților, precum și prețurile de comercializare cu amănuntul a gazului lichefiat și a tuturor celorlalte tipuri de produse cu excepția celor de bază, vor deveni libere. Comercializarea cu amănuntul a altor tipuri de produsele petroliere principale decât cele pentru care sunt stabilite prețurile maxime va fi permisă doar cu condiția vânzării la aceeași stație și a produselor de tip standard. În aceste condiții, statul va asigura consumatorul cu produse petroliere de strictă necesitate la prețuri reglementate, rezonabile, transparente, nediscriminatorii şi uşor de comparat, cu respectarea parametrilor de calitate stabiliţi, iar pe de altă parte va oferi acestora posibilitatea alegerii libere a produselor de alternativă. În plus, existența pe piață a produsele superioare (cu aditivi), va reduce presiunea pe prețul produselor standard, de primă necesitate.
  • Prin proiect se repară o greșeală comisă de către autorul Legii nr. 54/2021 (Oleinic), care în loc să relaxeze condițiile speciale de obținere a licenței pentru importul și comerțul cu ridicata a produselor petroliere principale, a abrogat un alineat de la articolul 13 al Legii care de fapt prevedea drepturile de bază ale importatorului oferite de licența pentru acest gen de activitate.
  • În beneficiul companiilor mai mici, proiectul relaxează condițiile de obținere a licenței. Astfel, se propune micșorarea de 5 ori a capacității obligatorii de depozitare pe care trebuie să o îndeplinească un importator și anume de la 5 mii m3 la 1000 m3. Această micșorare rezultă din următorul considerent — pe lângă rezervoarele de capacitate de 50, 100, 200,400, 500 mii m³, în prezent sunt utilizate și menținute în stare de lucru mai multe rezervoare cu capacitate mare de 1000, 2000, 3000 și 5000 mii m³. În cazul se micșorează obligația de a deține mai puțin de 1000 m³ produse petroliere, atunci rezervoarele mari ar cădea în categoria de risc de a deveni inutile și în consecință ar putea degrada infrastructura de depozitare. Astfel, 1000 m³ ar fi varianta de compromis dintre relaxarea și facilitarea intrării noilor participanți pe piață și totodată păstrarea parcului existent de depozitare și asigurare a siguranței energetice. Totodată, se impune o altă inițiativă legislativă care să asigure securitatea energetică a statului în ceea ce privește asigurarea cu produse petroliere în situații de criză.
  • De asemenea, se propune eliminarea necesității de a deține un cuantum de cel puțin 8 milioane lei capital propriu, întrucât acest cuantum minim împiedică apariția pe piață a mai multor agenți economici.
  • Prin proiect se stabilește că Agenția poate ajusta marja comercială în cazul apariției unor factori care nu puteau fi prevăzuți la momentul aprobării precedente și că aceasta poate interveni în structura marjei nu mai mult de 10% din media efectiv înregistrată de operatori.

Soluție temporară, în așteptarea unui proiect de lege mai complex

Radu Marian a mai spus că proiectul de lege propus de PAS este „o soluție temporară”.

„Noi admitem că nu este soluția ideală care va rezolva toate problemele în domeniu. De aceea, în perioada următoare, vom începe lucrul la o inițiativă legislativă mai complexă, care să aducă mai multă eficiență pe piață și mai multă concurență. În paralel vom face ordine la Consiliul Concurenței și la ANRE”, a precizat Radu Marian.

Deputatul PAS Sergiu Lazarencu a menționat că din partea celor care „fac lobby în domeniul petrolier” ar putea apărea posibile informații eronate cu privire la noul proiect de lege, cum ar fi că inițiativa ar putea îngreuna activitatea stațiilor PECO mici sau că stațiile PECO nu vor putea scăpa de plafonare doar prin simpla redenumire a benzinei standard într-un produs de brand. Parlamentarul a dat asigurări că informația nu corespunde adevărului.

 

Proiectul urmează a fi votat în prima lectură, săptămâna aceasta. Totodată autorii proiectului au anunțat că sunt deschiși să primească sugestii de la cetățeni, persoane interesate, sub formă de amendamente, pentru lectura a doua.

Precizăm că, anterior, PAS a anunțat că inițiază consultări publice pentru revizuirea cadrului legal ce reglementează prețurile la produse petroliere. Legea respectivă a fost promulgată de președinta Maia Sandu în luna mai. Șefa statului a declarat atunci că legea conține prevederi confuze:

„Legea venită de la Parlament este una slabă, aceasta conține prevederi confuze, probabil introduse acolo intenționat de anumiți deputați, dar am decis că e mai bine să o semnez așa cum este și să venim cu redactări imediat după alegeri. Următorul Parlament va trebui să îmbunătățească această lege și, împreună cu Guvernul, să facă ordine în domeniu”, a spus Președintele Maia Sandu.

Astfel, Agenția pentru Reglementare în Energetică a fost obligată să elaboreze o metodologie, prin intermediul căreia de două ori pe lună urmează să revizuiască prețurile maxime, luând în calcul cotațiile internaționale, cursul valutar, accizele, TVA și marja comercială admisă. Până atunci fiecare companie își stabilea propriile prețuri și nimeni nu intervenea pentru a le plafona.

Ex-deputatul independent Alexandru Oleinic, autor al actualei legi, a declarat că a venit cu propunerea de a plafona sau reglementa prețurile în februarie 2020, când petroliștii, în ciuda scăderii prețurilor la hidrocarburi pe plan internațional mențineau prețurile ridicate. Tot ce se întâmplă azi pe piață, din punctul lui de vedere, e o încercare a operatorilor de a opri transparentizarea domeniului, potrivit Europa Liberă.

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: