jurnal.md

Directorul SPPS ar putea beneficia de pașaport diplomatic. Un proiect de lege în acest sens, votat în prima lectură

Deputații au aprobat în prima lectură un proiect de lege, care vine să ajusteze lista beneficiarilor de pașapoarte diplomatice.  

Astfel, în proiect au fost introduse unele clarificări ce-i vizează pe reprezentanții Republicii Moldova în organismele internaționale, care pot beneficia de pașaport diplomatic. Acest drept le va reveni persoanelor numite sau înaintate prin hotărâre de guvern sau prin ordinul Ministrului Afacerilor Externe și Integrării Europene, precum și funcționarilor din cabinetul Ministrului Afacerilor Externe și Integrării Europene.

De asemenea, proiectul prevede o nouă categorie de persoane care vor beneficia de pașaport diplomatic. Este vorba de directorul și directorul-adjunct al Serviciului de Protecție și Pază de Stat, precum și de ofițerii Serviciului de Protecție și Pază de Stat, care vor asigura protecția oficialilor în cadrul deplasărilor peste hotarele țării.

Proiectul presupune posibilitatea acordării, cu titlu de excepție, a pașaportului diplomatic sau de serviciu unor persoane dacă acest lucru este necesar pentru reprezentarea, promovarea sau apărarea intereselor Republicii Moldova. De notat că astfel de prevederi sunt stipulate și în legislația altor state europene.

Totodată, proiectul ține cont de jurisprudența CEDO privind loialitatea și cetățenia și elimină obligația titularului de pașaport diplomatic și de serviciu de a deține doar cetățenia Republicii Moldova, dat fiind faptul că legislația națională acceptă pluritatea de cetățenii.

Proiectul conține o prevedere prin care autoritatea care a solicitat perfectarea pașaportului diplomatic sau de serviciu pentru un angajat este obligată să înștiințeze, în termen de 5 zile lucrătoare, Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene despre pierderea acestui drept de către respectivul angajat. Adițional, titularul pașaportului va fi obligat să predea pașaportul Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene în termen de 5 zile lucrătoare din ziua pierderii acestui drept.

Proiectul de lege și eventualele amendamente urmează a fi dezbătute, în cea de-a doua lectură, de legislativ.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Hotnews.ro

Ruta feroviară București-Kiev revine după 5 ani de pauză. Trenul va trece prin R. Moldova

În aceste zile va fi făcută prima călătorie feroviară de probă între București și Kiev și, dacă totul va fi bine, trenul internațional va reveni după mai bine de cinci ani de pauză. Nu va mai circula însă prin Suceava și Vadu Siret, ci prin Iași – Chișinău. Cel mai probabil va face peste 30 de ore, transmite Hotnews.

Din România spre Ucraina un singur punct feroviar de frontieră a mai fost folosit când mai circula trenul direct: Vicșani – Vadu Siret, aflat la 50 km de Suceava. De la București la Kiev sunt 1 227 km pe calea ferată și un tren convențional de pasageri făcea 25-26 de ore. Din toată distanța, 500 km erau parcurși pe teritoriul românesc, iar trenul pleca dimineața din Gara de Nord și avea un vagon de dormit al căilor ferate din Ucraina.

Planul din vara lui 2025 este ca trenul să revină, iar prima cursă de probă Kiev – Bucureşti şi retur va fi făcută în această săptămână. În noaptea de 7 spre 8 august. Trenul va pleca din Kiev, iar în noaptea de 8 spre 9 august dinspre Bucureşti către Kiev, prin Chişinău. Cursa de probă va fi făcută cu două vagoane fără pasageri, a declarat secretarul de stat în ministerul Transporturilor al României, Ionel Scrioşteanu.

El a spus, la o conferință de presă din orașul Darabani (judeţul Botoşani), că legătura feroviară directă dintre Kiev şi Bucureşti va fi făcută prin Republica Moldova, prin ataşarea a patru vagoane de călători ale companiei feroviare ucrainene la Trenul „Prietenia” București-Chişinău.

Călătoria va fi lungă: de la București la Chișinău trenul face 13 ore, iar garnitura Chișinău – Kiev face minim 17 ore.

A existat mult timp legătură feroviară directă București – Kiev, realizată mai ales de trenuri care legau Moscova de diverse orașe din Bulgaria (Sofia, Varna, Burgas).

Înainte de război se mai discuta și introducerea unor trenuri de scurt parcurs între Suceava și Cernăuți, dar nu s-a concretizat nimic.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: