Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale al Republicii Moldova

(DOC) S-au făcut calculele privind tariful la transportul rutier. Spînu: Nu există justificare pentru creștere

Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR), vicepremierul Andrei Spînu, a publicat pentru consultări ordinul cu privire la stabilirea tarifelor pentru transportul rutier de persoane. Totuși, ministrul reiterează că, la moment, nu există justificare pentru creșterea tarifului și, potrivit lui, ar trebui să trecem de la discuția tarifului – „la cum să facem să înnoim parcul auto”.

„Cum și am promis, pentru maximă transparență, am publicat pentru consultări ordinul referitor la stabilirea tarifelor pentru transport rutier de persoane. Comunic că în acest moment nu există justificare pentru creșterea tarifului. Calculele pot fi văzute în proiectul de ordin”, a precizat Spînu.

La fel, el a spus că săptămâna aceasta vor fi organizate audieri cu transportatorii referitor la ordinul menționat. „Între timp vedeți vârsta parcului auto. Peste 78% din parc are o vârstă de peste 16 ani, iar aproape jumătate din parc are o vârstă de peste 20 de ani. Cred că e timpul să trecem de la discuția tarifului la cum facem așa ca să înnoim parcul și să oferim servicii mai calitative cetățenilor noștri”, a conchis ministrul.

***

În data de 20 decembrie, transportatorii au venit cu o scrisoare publică către Andrei Spînu. Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto a susținut că acțiunea de a solicita date de la transportatori este ilegală. La fel, aceștia au acuzat Agenția Națională de Transport Aut că ar întreprinde ilegalități. Totuși, transportatorii au anunțat că vor veni la întâlnirea planificată la Guvern.

Menționăm că Andrei Spînu a expediat în atenția transportatorilor, în data de 16 noiembrie, un demers pentru ca ei să ofere informațiile necesare pe subiectul tarifelor. Astfel, ministrul a menționat că a recepționat date doar de la 9 operatori. Totuși, Spînu a declarat că ministerul, la conducerea căruia se află, a analizat datele contabile de la transportatori, ANTA și BNS. La fel, atunci el a anunțat că „în scurt timp, vor fi prezentate calculele efectuate pentru tarifele de transport de pasageri”.

În data de 16 decembrie, transportatorii au ieșit la protest, în Piața Marii Adunări Naționale. Protestatarii au claxonat timp de câteva minute pentru a atrage atenția autorităților. Aceștia au solicitat Ministerului efectuarea unor calcule pentru ajustarea tarifelor la călătoria cu transportul.

Un protest al transportatorilor auto a avut loc și pe 25 noiembrie, în Piața Marii Adunări Naționale. Manifestanții, la fel, au claxonat timp de câteva minute, pentru a-și arăta nemulțumirea față de faptul că cei de la guvernare nu au răspuns solicitării lor de a majora prețul la călătorii sau de a le acorda subvenții. Aceștia au acuzat guvernarea și de faptul că ar proteja scheme de corupție.

În data de 25 noiembrie, ministrul a precizat că, la momentul actual, tariful de bază este de 60 de bani/km/pasager, pentru autovehiculele de categorie de confort clasa II și 70 de bani/km/pasager, pentru autovehiculele de categoria de confort clasa I. Acest preț a fost stabilit la sfârșitul anului 2019, devenind aplicabil începând cu 2020.

„Din 2020, toți transportatorii au avut dreptul de a aplica un tarif de 70 de bani. Majorarea tarifului din 2019 (cu 14 bani – clasa II sau 30 % și 22 bani – clasa I sau 45 %) a avut drept scop motivarea transportatorilor de a investi în parcul auto și de a asigura un nivel de siguranță și confort adecvat transportului de pasageri. În acest scop a fost instituită, inclusiv obligativitatea de a trece procedura de clasificare de confort. În anul 2020, atunci când a început procedura de clasificare, din 2600 autovehicule, 2074 au trecut procesul de clasificare, dintre care clasa I – 119 autovehicule, iar clasa II – 1941 vehicule”, a declarat Spînu.

Și anterior ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, a declarat că nu va admite majorarea tarifului la călătorii până nu vor exista calcule justificate în acest sens. În cadrul unei conferințe de presă din 15 noiembrie, oficialul a menționat că transportatorii ar putea să majoreze prețul, la moment, cu cel puțin 10 bani prețul, însă nu o fac „pentru că nu investesc în renovarea vehiculelor”.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Виталий Шмаков / NewsMaker

CEC a decis: 12 secții de votare pentru locuitorii din stânga Nistrului. Câte vor fi în diaspora

Comisia Electorală Centrală (CEC) a decis organizarea a 301 secții de votare în străinătate pentru alegerile parlamentare, precum și a 12 secții de votare pentru locuitorii din stânga Nistrului. Deciziile au fost luate pe 24 august, în cadrul unei ședințe.

CEC a decis organizarea a 12 secții de votare pentru cetățenii cu drept de vot din localitățile din stânga Nistrului, precum și pentru cei domiciliați în municipiul Bender și în comuna Chițcani, satele Cremenciug și Gîsca din raionul Căușeni, aflate provizoriu în afara controlului suveran al autorităților constituționale ale Republicii Moldova.

De asemenea, Comisia a decis organizarea a 301 secții de votare în străinătate. Dintre acestea 4 secții de votare vor fi constituite pentru cetățenii Republicii Moldova aflați pe teritoriul Statelor Unite ale Americii, Canadei, Regatului Norvegiei, Regatului Suediei, Republicii Finlanda, Republicii Islanda, Japonia, Republica Coreea, Australia și Noua Zeelandă care au ales să utilizeze drept metodă alternativă de vot, votarea prin corespondență.

***

În contextul secțiilor de votare pentru cetățenii din stânga Nistrului, amintim că pe 15 august Tiraspolul a transmis o adresare către Parlamentul Republicii Moldova, solicitând deschiderea a 41 de secții de votare la viitoarele alegeri parlamentare pentru locuitorii din regiunea transnistreană care dețin cetățenie moldovenească.

Vicepreședintele CEC, Pavel Postica, a declarat că vor fi organizate doar 10 secții. Spre comparație, la alegerile prezidențiale din toamna anului 2024 au fost deschise 30 de secții pentru cetățenii de pe malul stâng. Potrivit lui Postica, dacă analizăm prezența medie la ultimele trei scrutine, numărul secțiilor pentru locuitorii din stânga Nistrului nu ar trebui să depășească 10.

Numărul secțiilor de votare și al alegătorilor din stânga Nistrului a început să scadă din 2019. Până atunci, ambele cifre erau în creștere. Astfel, potrivit datelor Promo-Lex, la alegerile parlamentare din 2014 pentru votanții din regiune au fost deschise 26 de secții, iar la cele parlamentare din 2019 – 47. Și numărul alegătorilor a crescut în acești ani: 9 261 în 2014 și 37 257 pe circumscripția națională la alegerile parlamentare din 2019. La alegerile prezidențiale din 2020 au fost deschise 42 de secții, la parlamentarele anticipate din 2021 – 41, iar la prezidențialele din 2024 – 30. În turul al doilea al alegerilor prezidențiale au votat 26 260 de alegători de pe malul stâng, adică 1,5% din numărul total al celor care au votat în turul al doilea.

Tradițional, alegătorii din stânga Nistrului dau preferință la alegeri forțelor proruse. Astfel, în turul al doilea al alegerilor prezidențiale din 2024, mai mult de 79% dintre alegătorii din regiune l-au susținut pe candidatul din partea Partidului Socialiștilor, Alexandr Stoianoglo. Pentru actuala președintă, Maia Sandu, au votat puțin peste 20% dintre alegători. În turul al doilea al alegerilor prezidențiale din 2020, mai mult de 85% dintre locuitorii din regiune care au votat l-au susținut pe liderul socialiștilor, Igor Dodon, în timp ce pe candidata din partea PAS, Sandu, au susținut-o circa 14%.

***

Cu referire la secțiile de votare în diaspora, menționăm că în luna iulie CEC a propus deschiderea a 294 de secții. Totuși, lista prezentată atunci era una preliminară.

Prin comparație, la scrutinul din 2024 au fost deschise 231 de secții în 37 de țări.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: