Transportatorii, dezamăgiți de Spînu: „Am avut mari speranțe”. Scrisoare deschisă
Full Article 6 minutes read

Transportatorii, dezamăgiți de Spînu: „Am avut mari speranțe”. Scrisoare deschisă

Transportatorii au venit cu o nouă replică către ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR), vicepremierul Andrei Spînu. Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) susține că acțiunea de a solicita date de la transportatori este ilegală. La fel, aceștia acuză Agenția Națională de Transport Auto (ANTA) că ar întreprinde ilegalități. Totuși, transportatorii au anunțat că vor veni la întâlnirea planificată la Guvern.

„Acțiunile dvs. de a solicita date de la transportatori suplimentar la rapoartele stabilite de lege reprezintă o acțiune ilegală. Cu atât mai mult că aceste date nu pot fi utilizate pentru efectuarea calculelor în conformitate cu metodologia. Datele solicitate de la transportatori nu au nici o importanță pentru calcularea tarifelor. A fost un joc al dvs. pentru a crea o imagine falsă în societate și a imita un proces de examinare ”detaliată” a tarifelor”, se arată în scrisoarea Asociației.

Transportatorii susțin că nu cunosc care este statutul eventualei întâlniri și discuții din această săptămână. „Dacă procedura administrativă de examinare a demersului nostru de stabilire a mărimii tarifului este suspendată? Și iarăși, juridic vorbind, atât prelungirea perioadei de suspendare a procedurii, după ce termenul de suspendare a expirat, precum și examinarea demersului în cazul când procedura este suspendată denotă un analfabetism juridic care domină în minister de mulți ani, pe care l-ați preluat și nu doriți să faceți schimbări”, comunică ei.

La fel, reprezentanții APOTA s-au referit la așteptările lor de la conducerea MIDR. „De fapt, transportatorii au avut mari speranțe odată cu numirea dvs. în funcție. Însăși APOTA a contribuit la formarea acestei speranțe. Patru luni în urmă transportatorii erau plini de optimism. Lupta cu corupția trebuie să înceapă cu eliminarea din sistem a celor pe care i-am numit. Și aceasta ar fi doar începutul unei lupte aprige și îndelungate”, adaugă ei.

Prin urmare, transportatorii au comunicat că ar fi „presați” de cei de la ANTA. „Fac presiuni prin controale, asupra acelor transportatori care recent au primit ”oferte” să cedeze o parte din afacere și care au avut îndrăzneala să refuze. De asemenea îi presează pe transportatorii care opun rezistență gărilor. Aceste acte continuă și acum când transportatorii se află în proteste și aduc învinuiri publice în adresa ANTA. Nimic nu-i oprește pe cei protejați de dvs. de a incasa mita și de a-și continua activitatea ilegală”, spun cei de la APOTA.

În final, transportatorii au spus că problema tarifului „este una complexă, care nu poate fi depășită fără a fi soluționate o mulțime de alte probleme”.

„În caz contrar riscați să puneți pe umerii pasagerilor costurile pe care le provoacă mizeria instalată de ani de zile în transport. Ați spus că problemele trebuie discutate. Și ați mai declarat că pe parcursul acestei săptămâni. Încercăm să vă completăm. Vedeți că în această scrisoare am evitat să facem declarații. Am arătat probleme concrete, v-am dat nume și fapte. Vom veni pregătiți la discuții și vom insista să primim răspunsuri și adoptarea soluțiilor. Vom discuta public ori de câte ori acțiunile dvs. ne vor părea suspecte”, au conchis transportatorii.

***

Cu privire la protestul transportatorilor din data de 16 decembrie, vicepremierul Andrei Spînu, ministru al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, a spus că a dat curs demersurilor protestatarilor și a expediat în atenția lor, încă în data de 16 noiembrie, un demers pentru ca ei să ofere informațiile necesare pe subiectul tarifelor. Astfel, ministrul a menționat că până la 16 decembrie, au fost recepționate date doar de la 9 operatori. Totuși, Spînu a menționat că ministerul, la conducerea căruia se află, a analizat datele contabile de la transportatori, ANTA și BNS. Iar, în scurt timp, vor fi prezentate calculele efectuate pentru tarifele de transport de pasageri.

În data de 16 decembrie, transportatorii au ieșit la protest, în Piața Marii Adunări Naționale. Protestatarii au claxonat timp de câteva minute pentru a atrage atenția autorităților. Aceștia au solicitat Ministerului efectuarea unor calcule pentru ajustarea tarifelor la călătoria cu transportul.

Un protest al transportatorilor auto a avut loc și pe 25 noiembrie, în Piața Marii Adunări Naționale. Manifestanții, la fel, au claxonat timp de câteva minute, pentru a-și arăta nemulțumirea față de faptul că cei de la guvernare nu au răspuns solicitării lor de a majora prețul la călătorii sau de a le acorda subvenții. Aceștia au acuzat guvernarea și de faptul că ar proteja scheme de corupție.

În data de 25 noiembrie, ministrul a precizat că, la momentul actual, tariful de bază este de 60 de bani/km/pasager, pentru autovehiculele de categorie de confort clasa II și 70 de bani/km/pasager, pentru autovehiculele de categoria de confort clasa I. Acest preț a fost stabilit la sfârșitul anului 2019, devenind aplicabil începând cu 2020.

„Din 2020, toți transportatorii au avut dreptul de a aplica un tarif de 70 de bani. Majorarea tarifului din 2019 (cu 14 bani – clasa II sau 30 % și 22 bani – clasa I sau 45 %) a avut drept scop motivarea transportatorilor de a investi în parcul auto și de a asigura un nivel de siguranță și confort adecvat transportului de pasageri. În acest scop a fost instituită, inclusiv obligativitatea de a trece procedura de clasificare de confort. În anul 2020, atunci când a început procedura de clasificare, din 2600 autovehicule, 2074 au trecut procesul de clasificare, dintre care clasa I – 119 autovehicule, iar clasa II – 1941 vehicule”, a declarat Spînu.

Anterior, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, a declarat că nu va admite majorarea tarifului la călătorii până nu vor exista calcule justificate în acest sens. În cadrul unei conferințe de presă din 15 noiembrie, oficialul a menționat că transportatorii ar putea să majoreze prețul, la moment, cu cel puțin 10 bani prețul, însă nu o fac „pentru că nu investesc în renovarea vehiculelor”.

De menționat că, transportatorii au mai adresat o scrisoare ministrului Andrei Spînu, la data de 6 decembrie. Atunci, ei anunțat că vor continua protestele în centrul capitalei, pentru că nu le sunt auzite solicitările.

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: