O scrisoare a Mitropolitului Vladimir al Moldovei adresată Patriarhului Kiril al Moscovei și al Întregii Rusii, care a devenită publică săptămâna trecută, a provocat o mare rezonanță și multe întrebări. Mitropolitul s-a exprimat neașteptat împotriva „lumii rusești” și a declarat că mitropolia a ajuns la periferia societății moldovenești din cauza legăturii cu Biserica Ortodoxă Rusă.
NM a încercat să afle dacă Vladimir a primit un răspuns de la Kiril, dacă este posibilă sau nu o ruptură între Mitropolia Moldovei și Biserica Ortodoxă Rusă și de ce a fost publicată această scrisoare de la un cercetător al creștinismului, cercetător principal la Centrul de Studii Creștine Ortodoxe din cadrul Universității Fordham din SUA, Serghei Chapnin. Din 2009 până în 2015, a fost redactor-șef al revistei Patriarhia Moscovei.
„S-a produs o scurgere de informație intenționată”
De ce, în opinia dumneavoastră, publicarea scrisorii Mitropolitului Vladimir către Patriarhul Kiril a provocat o astfel de rezonanță nu doar în Moldova, dar și dincolo de hotarele ei?
În primul rând, trebuie să menționăm că publicarea unei astfel de scrisori se produce extrem de rar. Evident, a existat o scurgere de informații intenționată, deși nu știm exact cum a ajuns scrisoarea la jurnaliști. Fluxul de documente al Patriarhului Kiril este organizat la un nivel înalt de securitate, iar șansele ca un astfel de document să ajungă accidental sau neintenționat să aibă acces public sunt aproape nule.
Este evident faptul că cineva care a avut acces la scrisoare a decis să o publice. Presupun că toți episcopii din Moldova aveau copia acestei scrisori strategice, dar este puțin probabil ca vreunul dintre ei să fi decis singur, fără o coordonare prealabilă să transmită scrisoarea jurnaliștilor. Situația este cu totul unică și tocmai de aceea a existat un interes atât de mare pentru acest text atât în Moldova, cât și peste hotarele ei.
Al doilea motiv pentru un interes atât de mare este că scrisoarea este de foarte bună calitate și scrisă serios. Din păcate, trebuie să recunoaștem că nivelul general de educație și cultură al episcopiei Bisericii Ortodoxe Ruse este scăzut, așa că sunt foarte rare scrisorile ale căror autori încearcă să analizeze tendințele și să formuleze o viziune a viitorului. Aici avem o situație unică: în primul rând, o astfel de scrisoare a fost scrisă, iar în al doilea rând, îi cunoaștem textul.
„Deocamdată aceasta este o declarație generală de intenție”
Care este mesajul principal al acestei scrisori? Publicarea sa ar putea fi urmată de o ruptură între Mitropolia Moldovei și Patriarhia Moscovei?
În opinia mea, această scrisoare, în primul rând, sugerează că miza pe Biserica Ortodoxă Rusă imperială post-sovietică este cel puțin pusă la îndoială. Iar poziția episcopiei moldovenești cu privire la această problemă este una generală. Vedem că aproape toate eparhiile autonome ale Bisericii Ortodoxe Ruse din afara Rusiei și regiunile metropolitane, cum ar fi în Kazahstan, au vorbit oficial, semioficial și neoficial despre război. Excepție, din motive evidente, face Belarus.
Majoritatea îl susține pe Patriarhul Kiril, chiar dacă nu vorbește despre sprijinirea agresiunii militare rusești. Dar există voci care și-au expus ferm și clar dezacordul cu Kiril și au condamnat războiul. Astfel de voci sunt puține, dar ele există în spațiul post-sovietic. De exemplu, episcopul Bisericii Ortodoxe Ruse din Vilnius și-a exprimat dezacordul la câteva săptămâni după începerea agresiunii militare. În Letonia, după părerea mea, s-a luat o poziție cu jumătate de inimă. Poate că Biserica Ortodoxă din Moldova va urma scenariul leton. Aceasta este o distanțare evidentă de Moscova și o încercare, dacă nu de rupere, atunci de slăbire semnificativă a dependenței administrative și canonice de Patriarhul Kiril.
Cu toate acestea, scrisoarea Mitropolitului Vladimir nu oferă nicio garanție că Biserica Ortodoxă Moldovenească se va rupe de Biserica Ortodoxă Rusă. Ar trebui să fim conștienți de faptul că aceasta este o declarație generală de intenție, deocamdată, și mai trebuie făcuți câțiva pași pentru ca divizarea să devină realitate. Dar înțelegem perfect că sunt posibili și câțiva pași înapoi.
În acest caz sunt importante evenimentele ce au urma. Iar acestea au fost următoarele: Patriarhul Kiril i-a răspuns mitropolitului Vladimir. Știm că Mitropolitul a primit acest răspuns, iar răspunsul nu a fost publicat. Nu exclud ca Moscova, după ce a văzut scrisoarea lui Vladimir publicată, a interzis strict publicarea răspunsului patriarhului.
„Conversație pe ton ridicat”
Dar Mitropolia Moldovei a spus pentru NM că nu a primit niciun răspuns la scrisoare. De unde știți că a fost expediat un răspuns Chișinăului?
Știm că există un răspuns. A sosit recent. Evenimentele s-au desfășurat astfel: la începutul lunii septembrie a fost trimisă o scrisoare de la Chișinău la Moscova. A fost trimisă în ajunul ședinței Sfântului Sinod de la Moscova, care a avut loc pe 11 septembrie.
Era evident faptul că după o astfel de scrisoare, Mitropolitul Vladimir va veni cu siguranță la Moscova, unde va purta o discuție personală cu Patriarhul Kiril, care nu va putea refuza această conversație. Știm că o astfel de conversație a avut loc. De asemenea, știm că conversația a avut loc pe un ton ridicat. Rezultatul practic al scrisorii a fost aprobarea de către Patriarhul Kiril a hirotonirii episcopale (hirotonirea la gradul de episcop. – NM) a arhimandritului Filaret (Kuzmin), starețul Mănăstirii Căpriana. Hirotonirea lui Filaret a fost o piatră de poticnire în ultimul an.
Din câte știu, acum un an Patriarhul Kiril a refuzat să aprobe decizia privind hirotonirea episcopală a lui Filaret. Acest lucru ar fi putut provoca unele resentimente în Moldova. Biserica Ortodoxă Moldovenească este autonomă și a ales candidatura lui Filaret pentru gradul de episcop, iar Patriarhul Kiril a trebuit să ia o decizie formală – să aprobe candidatura. Dar nu a făcut-o.
După publicarea scrisorii, Kiril a fost de acord să aprobe candidatura lui Filaret. Dar s-a gândit că el însuși îl va hirotoni pe Filaret la gradul de episcop. Dar Vladimir a declarat că Filaret va fi hirotonit în Moldova. Întrucât Kiril, din motive evidente, nu poate veni în Moldova, în consecință, hirotonirea a avut loc fără Kiril. Se pare că Vladimir a găsit câteva argumente pentru a-l convinge pe Kiril să fie de acord cu această decizie.
Hirotonirea lui Filaret în Chișinău, 22 octombrie
foto: mitropolia.md
„Biserica este o afacere costisitoare”
Pe lângă hirotonirea lui Filaret, în scrisoare se menționează despre plata compensațiilor pentru gaze efectuată de Patriarhia Moscovei pentru Mitropolia Moldovei. În ce măsură este această practică comună într-un astfel de flux de documente?
Scrisoarea conținea un fel de târg. Acesta este un detaliu interesant: când, printre declarațiile politice și problemele bisericești-administrative, apare brusc un astfel de argument economic precum compensațiile pentru gaze.
Este clar că biserica este o afacere costisitoare. Întreținerea clădirilor bisericești, birocrația bisericească, etc. costă mult. Și în contextul creșterii prețurilor pentru gaze și al reformării radicale a pieței gazelor din Europa, este clar că Biserica Moldovenească și-ar dori niște bani.
Presupun că a existat anterior o conversație între Vladimir și Kiril, iar Kiril a promis acești bani. Poate înainte de începerea unui război pe scară largă în Ucraina. Dar mi se pare evident faptul că acum, la fel ca anul trecut, Kiril nu poate îndeplini aceste promisiuni. Biserica moldovenească nu va primi nicio compensație pentru gaze.
Apreciez șansele de a convinge Gazprom să doneze niște bani Bisericii moldovenești ca practic nule. Adică, Vladimir include un argument imposibil de realizat în scrisoare, iar patriarhul răspunde: „Nu, nu pot”. Apoi apare următoarea întrebare: „Nu poți face asta, atunci fă ceva ce poți.” Este clar că scrisoarea conține elemente de negociere.
„Cred că nu există un sprijin serios pentru această scrisoare în rândul episcopiei”
De ce a fost publicată scrisoarea anume acum? Este aceasta o tentativă de a-l influența pe Kiril?
Cred că publicarea scrisorii se datorează cel mai probabil faptului că nu există un sprijin serios pentru această scrisoare în rândul episcopiei. După estimările mele preliminare, mitropolitul Vladimir este susținut de mai puțin de jumătate dintre episcopi.
În același timp, există o pare pro-Moscova consistentă: episcopul Marchel de Bălți și Florești și episcopul Nicodim de Edineț și Briceni sunt cei mai străluciți și cei mai faimoși [reprezentanți ai acesteia], dar, cred, nu singurii. Este clar că Filaret, care tocmai a primit gradul de episcop, încă tace, trebuie să se uite în jur și să se acomodeze.
Prin urmare, susținătorii acestei scrisori, pentru a nu face un pas înapoi, au decis să o publice. După părerea mea, publicarea scrisorii a făcut posibilă la ultimul sinod de la Chișinău (25 octombrie – NM) evitarea acțiunilor dure din partea episcopului Marcel, în primul rând. Din câte știu, erau planificate decizii destul de drastice. Dar nu le-a reușit. Mă așteptam ca Moscova să pună mai multă presiune și să fie mai multe decizii proaste.
Ședința sinodului în Chișinău, 25 octombrie
foto: mitropolia.md
De fapt, a existat o singură decizie proastă – caterisirea a șase preoți care s-au transferat la Mitropolia Basarabiei a Bisericii Ortodoxe Române. De ce este aceasta o decizie proastă? Pentru că au trecut la o altă biserică locală: există comuniune euharistică între Patriarhia Moscovei și Patriarhia Română, teologic suntem o singură biserică, iar administrativ suntem organizații diferite. Caterisirea a șase preoți complică semnificativ eforturile diplomatice de soluționare a conflictului dintre Mitropolia Moldovei și Mitropolia Basarabiei.
Pe de o parte, vedem că Mitropolia Basarabiei cedează încă în raport cu Mitropolia Moldovei. Dar, pe de altă parte, în timp ce Moscova încă nu are de gând să sprijine financiar Mitropolia Moldovei, guvernul român a alocat 2 milioane de euro Mitropoliei Basarabiei . La scara României sau Rusiei, 2 milioane de euro nu este cea mai semnificativă sumă, dar simbolic înseamnă mult mai mult. România demonstrează dorința de a sprijini Ortodoxia în Moldova, în timp ce Moscova nu demonstrează astfel de intenții ci, dimpotrivă, rămâne tăcută sau oferă în schimb ceva non-financiar și non-economic.
„Cred că Moscova are compromat pe episcopia din Moldova”
Ce poate urma, în opinia dumneavoastră, după publicarea scrisorii și a hotărârilor Sinodului de la Chișinău?
Ce urmează? Înțelegem că situația este destul de dificilă, deoarece sunt mulți jucători pe acest teren. Biserica moldovenească nu este unită, pe interior se duce o luptă cel puțin între două tabere. Să le numim condiționat pro-români și pro-Moscova. Există și Mitropolia Basarabiei cu propriile viziuni, Patriarhia Română și Guvernul Moldovei, care nu pot fi excluse din schemă: autoritățile nu sunt indiferente față de ideologia adoptată de Biserica Ortodoxă din Moldova.
Iar faptul că Mitropolitul Vladimir condamnă într-o scrisoare agresiunea Rusiei, în timp ce Patriarhul Kiril o susține, demonstrează că Mitropolitul Moldovei înțelege perfect ce probleme ideologice i-a creat Kiril în Moldova și în Europa Centrală.
Sunt cel puțin cinci jucători aici și este greu de prezis cum vor acționa aceștia. Vom urmări evoluția evenimentului. Nu există premise ca Moldova să rămână în continuare în zona de influență a Bisericii Ortodoxe Ruse; această pagină este închisă. Și dacă această pagină este închisă, ce urmează?
Poți să rămâi o minoritate care rezistă eroic, să spui că „suntem pentru Sfânta Rusie și unirea cu Moscova”, dar, așa cum spune Mitropolitul Vladimir, „ne pierdem sprijinul, pierdem autoritatea, pierdem enoriașii”. Atunci faceți ceva pentru a evita pierderea, pentru a opri acest proces. Cererea de oprire a acestui proces a fost făcută – scrisoarea a fost publicată. Ce urmează? Iată scest lucru este interesant.
În biserică, ca și în politică, multe se bazează pe ceea ce nu se publică, pe înțelegeri și, nu în ultimul rând, pe dovezi compromițătoare. Cred că Moscova are compromat pe episcopia din Moldova. Și Vladimir are compromat pe altcineva. Aceasta este un compromat real care poate afecta reputația și autoritatea bisericii în ansamblu. Vor încerca să evite acest lucru. Dar întrebarea este unde – unde e linia care nu poate fi depășită. Încă nu știm asta.
Partidul realiștilor din Mitropolia Moldovei trebuie să înțeleagă că își asumă un mare risc, iar Moscova mai are pârghii. Curajul și disponibilitatea de a-și asuma riscuri sunt importante. Apoi – cum se va reuși. Poate ai noroc, poate nu.
În politica bisericească, ca în orice politică, cel mai important lucru este să lucrezi pentru viitor. Este biserica gata să lucreze nu doar pentru ieri, ci și pentru azi, și pentru mâine? Foarte des în lumea modernă vedem că biserica refuză categoric să vorbească despre ceea ce se va întâmpla mâine. Vor veni tinerii mâine la biserică, ce subiecte va alege biserica pentru predici, cum vor trăi preoții? Va proclama biserica adevărul, va continua să spună adevărul?
Mitropolitul Vladimir a spus adevărul în scrisoarea sa despre agresiunea militară. Foarte bine. Este gata să repete ceea ce a scris public?
***
Mitropolitul Vladimir i-a scris o scrisoare Patriarhului Kiril pe 5 septembrie. Iar pe 20 octombrie aceasta a fost publicată de fostul deputat al Partidului Creștin Democrat Vlad Cubreacov, autenticitatea scrisorii a fost confirmată pentru NM de către secretarul de presă al Mitropoliei Moldovei, Vadim Cheibaș. În scrisoare, Mitropolitul Vladimir, care menținuse anterior neutralitatea tacită în ceea ce privește războiul din Ucraina, s-a pronunțat brusc împotriva „lumii rusești” și a afirmat că Mitropolia Moldovei a ajuns la periferia societății moldovenești din cauza legăturii cu Biserica Ortodoxă Rusă. Mitropolitul a mai admis faptul că tot ceea ce „susține Biserica Ortodoxă a Moldovei va deveni parte a Bisericii Ortodoxe Române”. Mai multe despre aceasta aici .
Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.
Vreți să susțineți ceea ce facem?
Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.
Susțineți NewsMaker!