(FOTO) Consecințele sociale și economice ale războiului din Ucraina pentru Moldova, abordate de Natalia Gavrilița în cadrul Reuniunii Liderilor de la München

Prim-ministra Natalia Gavrilița a participat astăzi, 29 noiembrie, la Reuniunea Liderilor de la München, care este un format al Conferinţei de Securitate de la München. Șefa Guvernului de la Chișinău a vorbit în cadrul sesiunii „Dark Clouds Over the Black Sea? Regional Security in Flux”, despre consecințele sociale și economice ale războiului din Ucraina pentru Republica Moldova.

În cadrul reuniunii Liderilor de la München, care s-a desfășurat la București, Natalia Gavrilița a subliniat faptul că cele mai mari amenințări cu care se confruntă în prezent Republica Moldova sunt legate de războiul hibrid și securitatea energetică.

„M-am referit la întreruperea lanțurilor de aprovizionare cu alimente, limitarea accesului producătorilor la piețele tradiționale de export, presiunile pe bugetul național în contextul gestionării fluxului de refugiați și adaptării infrastructurii de transport și logistică. Cu toate acestea, țara noastră a contribuit considerabil la menținerea rutelor comerciale care leagă Ucraina de litoralul românesc al Mării Negre, completând eforturile Turciei în ceea ce privește coridorul de cereale prin Bosfor.

În ultimele șapte luni, „Gazprom” a crescut prețurile la gazele naturale de circa șapte ori, fiind înregistrate și scăderi ale cantităților livrate. Mai mult, țara noastră se confruntă acum cu o criză de alimentare cu energie electrică. Din cauza interconexiunilor tehnice ale rețelelor electrice, atacurile rusești cu rachete asupra infrastructurii energetice ucrainene duc automat la deconectarea alimentării cu energie a Republicii Moldova”, a scris Natalia Gavrilița pe pagina sa de facebook.

Totodată, prim-ministra le-a mulțumit partenerilor români pentru sprijinul pe care îl oferă Republicii Moldova.

„Fără ajutorul prietenilor noștri români, care ne-au sprijinit cu livrări de energie electrică și păcură, țara noastră s-ar afla într-o situație dificilă. Ne confruntăm cu provocări care, dacă nu sunt abordate împreună cu partenerii noștri transatlantici și europeni, riscă să conducă la o instabilitate sporită în întreaga regiune a Mării Negre. În acest context, am accentuat importanța îmbunătățirii dialogului politic și cooperării practice cu UE și NATO, inclusiv în abordarea amenințărilor hibride și combaterea dezinformării”, a precizat ea.

Reuniunea Liderilor de la München se desfăşoară cu uşile închise, în baza regulilor de tip Chatham House, iar invitați sunt încurajați să se implice activ și să participe la toate sesiunile.

Scopul instituirii acestui format este de a crea un spaţiu pentru generarea de idei noi şi soluţii viabile pentru cele mai stringente probleme de politică externă şi de securitate. Evenimentul a reunit la București participanţi la nivel înalt din peste 25 de state, printre care formatori de opinie, analiști, experți, actuali şi foşti oficiali. Aceasta este prima Reuniune a Liderilor de la München, din 2009 încoace, care se desfășoară în Europa de Est. Ultima ediție a avut loc la Washington în mai 2022.

În cadrul vizitei de o zi în capitala României, prim-ministra Natalia Gavrilița a avut o întrevedere bilaterală cu premierul român, Nicolae Ionel Ciucă.

„Am făcut un schimb de opinii privind situația economică, energetică și de securitate din regiune, și ne-am exprimat sprijinul reciproc în depășirea provocărilor generate de războiul din Ucraina. Am mulțumit prim-ministrului Ciucă pentru măsurile prompte adoptate de România pentru atenuarea impactului crizei energetice, care a lovit țara noastră. În acest sens, este vorba în special despre furnizarea, la un preț preferential, de electricitate, gaze naturale, păcură și lemne de foc.

Am vorbit și despre acțiunile care ar mai putea fi întreprinse în viitor pentru sporirea securității energetice a Republicii Moldova, și în special despre proiectele de infrastructură care ar asigura conexiunea dintre țara noastră și România pe termen mediu și lung”, a informat șefa Guvernului de la Chișinău.

Totodată, Natalia Gavrilița a făcut referire și la proiectele în curs de implementare, fiind menționat și proiectul de construcție a podului Leova-Bumbăta, care urmează să fie finalizat până la sfârșitul lunii curente. În același timp, au discutat despre importanța accelerării implementării grantului de 100 de milioane de euro și debursarea, până la sfârșitul anului 2022, a 25 de milioane de euro pentru proiectele în domeniul educației și administrației publice.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Peste 3.000 de spectatori au trăit experiența rock-operei VOIEVOD la Chișinău, într-un proiect de succes realizat de Media Show Grup

Pe 14 decembrie, la Chișinău Arena, a avut loc rock-opera coregrafică VOIEVOD, care a adunat peste 3.000 de spectatori. Proiectul inovator, realizat de Media Show Grup cu sprijinul Ministerului Culturii al Republicii Moldova, s-a impus drept unul dintre cele mai importante evenimente culturale ale anului.

VOIEVOD reprezintă o declarație artistică îndrăzneață, care fuzionează rock-ul, muzică simfonică, folclorul și o coregrafie complexă. Spectacolul abordează tema identității naționale și a rădăcinilor istorice, transformând scena într-un manifest al memoriei, forței și spiritului unui popor.

Pregătirea proiectului s-a desfășurat pe parcursul mai multor luni, timp în care Media Show Grup a implicat toate departamentele-cheie ale holdingului. Echipa a gestionat întregul proces de realizare – de la planificare și logistică până la producție, concept vizual și suport tehnic.

Conceptul multimedia al spectacolului a fost realizat de echipa Line Production, care a creat key visual-ul proiectului, materialele grafice și video de promovare, animațiile pentru ecranele LED, precum și întreaga foto și video-filmare a producției.

Echipa de marketing MSG a dezvoltat o strategie integrată de promovare – de la selectarea platformelor digitale și planificarea conținutului, până la plasarea publicității în mediul online, la televiziune, radio și în spațiul urban. Această abordare a asigurat o vizibilitate amplă și a contribuit la creșterea popularității proiectului.

Designul vizual și decorul realizate de Art Garage au transformat spațiul Chișinău Arena și au facilitat imersiunea publicului în atmosfera spectacolului.

Echipa MS-Prod a asigurat suportul tehnic al proiectului, care a inclus: iluminatul, sunetul, ecranele, dezvoltarea și montarea construcțiilor scenice, precum și funcționarea sincronizată a tuturor sistemelor în timp real.

Securitatea și ordinea publică au fost asigurate de 15 profesioniști Libra Guard, care au supravegheat întregul eveniment, inclusiv zonele de acces, backstage-ul și scena.

Pe scenă au evoluat Baletul Național „Joc”, Orchestra Simfonică a Filarmonicii Naționale „Serghei Lunchevici”, Capela Corală „Moldova”, Guz, Surorile Osoianu și Lupii lui Calancea, într-o simbioză rară și autentică, care a avut un ecou puternic în rândul publicului.

Echipa extinsă a proiectului a reunit peste 200 de artiști, 40 de voluntari, 16 operatori, 5 project manageri, un regizor, producători, specialiști în lumină și sunet, scenograf, decoratori, echipe de PR, marketing și web development, precum și numeroși tehnicieni.

Infrastructura tehnică a spectacolului a inclus o fermă circulară cu diametrul de 10 metri, peste 250 m² de ecrane LED, 300 m de construcții modulare, 18 camere video și 10 tipuri de tehnică de iluminat. Special pentru acest proiect, Media Show Grup a dezvoltat un site web personalizat, cu sistem propriu de plată pentru vânzarea biletelor. Campania de promovare a cuprins rețelele sociale, publicitatea online și offline, radio, televiziune și rețele de parteneri, inclusiv Linella.

Ministrul Culturii al Republicii Moldova, Cristian Jardan, a apreciat contribuția proiectului la promovarea culturii locale, subliniind impactul său economic și social. Media Show Grup continuă să dezvolte inițiative culturale de amploare, creând proiecte care unesc, inspiră și devin parte a istoriei contemporane a țării.

Organizatori: Media Show Grup și Alex Calancea
Sub egida: Ministerului Culturii al Republicii Moldova
Parteneri media: AGORA, newsmaker.md, realitatea.md, zdg.md, unica.md, diez.md

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: