Максим Андреев, NewsMaker

Decis: Moldova va lua un credit de la Guvernul francez pentru modernizarea segmentului feroviar Chișinău-Ungheni

Segmentul de cale ferată Chișinău-Ungheni, cu o lungime de 107 km, va fi modernizat cu sprijinul Guvernului francez. În acest sens, Executivul de la Chișinău a aprobat inițierea negocierilor asupra proiectului Protocolului financiar dintre cele două state.

Documentul prevede acordarea unui împrumut de 75,7 milioane de euro din partea Guvernului francez, care va completa pachetul de 33 de milioane de euro împrumut și 30 de milioane de euro grant, oferite de Comisia Europeană, BERD și BEI, în cadrul inițiativei europene „Solidarity Lanes”.

Lucrările de reabilitare a sectorului Chișinău-Ungheni, care este parte a tronsonului Vălcineț-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari, cu lungimea totală de 446 km, prevăd repararea infrastructurii, procurarea mașinilor necesare pentru mentenanța rețelei feroviare, precum și schimbarea sistemului de semnalizare.

Reprezentanții Ministerului Infrastructurii au declarat că urmare a îmbunătățirii infrastructurii feroviare, va fi sporită siguranța feroviară, va crește viteza de circulație și va fi redusă durata curselor de transport al pasagerilor și mărfurilor.

Infrastructura feroviară a Republicii Moldova cuprinde 1087 km de linii principale și 668 km de linii auxiliare, iar implementarea suportului francez și al celui din partea „Solidarity Lanes” va asigura reziliența căilor ferate naționale. În acest sens, modernizarea segmentului Chișinău-Ungheni este un proiect de importanță strategică pentru dezvoltarea economică durabilă și interconectarea țării la Rețeaua Trans-Europeană de Transport feroviar, dar și pentru fortificarea legăturilor de cooperare moldo-franceze”, a declarat ministra Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Lilia Dabija.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

protv.md

CFM transformă 21 de stații în puncte feroviare de oprire: speră să obțină profit de 3 mln lei lunar pentru salarii

Întreprinderea de stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM) a anunțat că, până la sfârșitul acestui an, va transforma 21 de stații feroviare în puncte de oprire. Potrivit CFM, această măsură va permite redirecționarea lunară a circa 3 milioane de lei, inclusiv pentru plata restanțelor salariale.

„Calea Ferată din Moldova” continuă procesul de optimizare a structurii și a procesului de producție. Până la finele anului curent 21 din cele 71 de stații feroviare, urmează a fi transformate în puncte feroviare de oprire. Specialiștii au studiat și analizat logistica operațiunilor de transport de marfă pe linia de cale ferată din țară și au stabilit, că o parte din infrastructura feroviară nu este utilizată în procesul de producție de mulți ani. Totodată, întreținerea și deservirea acestor porțiuni de cale ferată, a clădirilor și construcțiilor auxiliare, duce la cheltuieli nejustificate, agravând situația financiară dificilă a întreprinderii”, se arată într-un comunicat publicat de CFM.

Potrivit întrepriderii, decizia de a schimba statutul stațiilor în puncte feroviare de oprire va permite redirecționarea lunară a circa 3 milioane lei către acoperirea restanțelor salariale angajaților, optimizarea procesului de producție, inclusiv extinderea și consolidarea stațiilor vecine de joncțiune.

Punctul feroviar de oprire presupune îmbarcarea şi debarcarea călătorilor în/din trenuri de trafic local şi suburban, fără primirea şi eliberarea bagajului, în lipsa personalului de deservire și în lipsa altor facilități, specifice unei stații complete.

Amintim că CFM, care are în prezent aproximativ 4800 de angajați, se confruntă cu dificultăți financiare majore încă din august 2022. Criza a fost declanșată de scăderea semnificativă a tranzitului feroviar din Ucraina, odată cu redeschiderea portului Odesa, fapt ce a redus veniturile întreprinderii și a generat întârzieri de luni întregi la plata salariilor. În încercarea de a obține lichidități, CFM a scos la licitație vagoane de pasageri, locomotive și fier vechi.

Anterior, compania a recepționat două loturi de motorină de câte 250 de tone, livrate de Agenția Rezerve Materiale în baza unei dispoziții semnate de Guvern. Combustibilul, depozitat la sucursalele din Chișinău, Ocnița, Bălți, Ungheni și Basarabeasca, a fost folosit pentru transportul de marfă și pasageri. Primul lot a generat venituri de 16,4 milioane de lei, sumă utilizată pentru achitarea salariilor restante pentru luna august.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: