Andrei Mardari / NewsMaker

Marja maximă, în 2026, în cadrul Programului „Prima Casă“. Guvernul a făcut calculele

Marja maximă aplicată pentru creditele garantate de stat în cadrul Programului „Prima Casă” rămâne de 3% și în 2026. Un proiect în acest sens urmează să fie aprobat de Guvern în ședinșa din 29 decembrie.

Aceeași marjă a fost aplicată și în 2025, facilitând accesul tinerilor și al familiilor la credite mai avantajoase decât alte împrumuturi bancare. Menținerea acesteia va permite băncilor să acopere costurile creditelor și va asigura posibilitatea acordării împrumuturilor pe termen de până la 30 de ani.

„Marja de 3% anual va permite băncilor participante să își acopere costurile pentru creditul Prima Casă și să asigure desfășurarea normală a programului, inclusiv acordarea împrumuturilor pe o perioadă de până la 30 de ani”, se arată în nota de fundamentare a proiectului.

Proiectul nu presupune costuri suplimentare pentru buget, nu afectează mediul, echitatea de gen sau protecția datelor personale și nu necesită modificări legislative suplimentare. Pentru transparență, acesta a fost pus în consultare publică pe site-urile Ministerului Finanțelor și particip.gov.md.

Programul „Prima Casă” a fost lansat în Moldova în 2018, iar în 2024 a debutat și varianta „Prima Casă Plus”.

În același timp, piața imobiliară arată o tendință de scădere: potrivit Agenției Servicii Publice, în primele nouă luni ale acestui an au fost înregistrate 5.335 de tranzacții cu apartamente în Chișinău, cu 54% mai puține decât în aceeași perioadă din 2024.

Expertul imobiliar Victor Cernomorcenco explică că accesibilitatea locuințelor s-a deteriorat semnificativ. Dacă între 2019 și 2023 era nevoie de aproximativ 9 ani din salariul mediu pentru a cumpăra un apartament de 60 m², astăzi este necesar un efort de 10,3 ani.

Prețurile locuințelor s-au dublat în câțiva ani: un apartament mediu care costa circa 45.000 € în 2020 depășește acum 100.000 €, în timp ce salariile nu au crescut proporțional, ceea ce explică blocajul pieței și dificultățile familiilor de a-și achiziționa o locuință.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Tren de marfă, monitorizat video, testat pe ruta Basarabeasca: poate înlocui 100 de camioane

Pe 24 decembrie 2025, Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” a testat cu succes un tren de marfă de 3.000 de tone pe ruta Basarabeasca – Iargara – Cahul. Trenul a folosit două locomotive pe prima parte a traseului și una pe cea de-a doua, iar testul a implicat cei mai experimentați mecanici și instructori.

Pentru cursa de testare, au fost restaurate rampele de primire a mărfurilor, readus în exploatare un segment de cale ferată neutilizat mai bine de cinci ani și pregătite două locomotive.

De asemenea, au fost aplicate tehnologii moderne, precum monitorizarea video a transportului și transmiterea electronică a documentelor între stații și echipele de locomotivă.

„De asemenea, pentru prima dată în ultimii 10 ani, la stația Cahul a fost restabilită rampa și au fost efectuate lucrări complete de încărcare-descărcare. Cursa de testare a fost efectuată în scopul livrării și descărcării vagoanelor pe estacada renovată a stației Cahul, precum și pentru evaluarea stării căii ferate după trecerea unui tren încărcat cu o asemenea greutate. Este important de menționat, că un astfel de tren poate înlocui până la 100 de camioane, ceea ce reduce semnificativ sarcina asupra drumurilor și are un impact pozitiv asupra mediului”, a menționat , Întreprinderea „Calea Ferată din Moldova, într-un comunicat.

Cursa arată că transportul feroviar pe acest segment poate înlocui un număr mare de camioane, reducând presiunea pe drumuri și facilitând logistică mai eficientă spre portul Giurgiulești.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: