În ultimii trei ani, în Moldova au fost lansate pe Facebook peste 37.000 de campanii publicitare pe teme social-politice. Bugetul total al acestui gen de publicitate a ajuns la 14,6 milioane de lei. O mare parte din această sumă a fost cheltuită pentru promovarea reclamelor ce țin de partidul neconstituțional „ȘOR”, liderul acestuia, oligarhul fugar Ilan Șor și protestele antiguvernamentale organizate de partidul său. Fluxul mare de publicitate de acest fel pe Facebook a determinat autoritățile moldovenești să se adreseze la Meta și autorităților americane cu îndemnul de a lupta împotriva dezinformării și manipulării pe rețelele sociale care au ca scop divizarea societății și destabilizările în așa țări precum Moldova.
NM a analizat raportul Meta pentru ultimii trei ani și vă spune cine și ce proiecte sociale semnificative a promovat în Moldova pe Facebook și câți bani au fost cheltuiți în acest sens.
În august 2020, Meta a împărțit reclamele de pe Facebook legate de probleme de interes public, alegeri sau politică în campanii separate. Iar informația despre astfel de campanii, inclusiv sursele de finanțare și sumele cheltuite pentru publicitate, au început să fie publicate în rapoartele Bibliotecii de Publicitate.
Care probleme sunt de interes public și cum funcționează acest mecanism?
Meta definește problemele de interes public pentru fiecare țară în parte, dar în general acestea se referă la „temele care pot influența rezultatul alegerilor sau au legătură cu legislația în vigoare sau cu proiectele de legi”, influențează opinia publică și „includ discuții, dezbateri sau propagandă în susținerea sau împotriva unor subiecte importante: sănătate, drepturile civile și sociale”.
În cazul solicitării unor astfel de reclame, funcționează cerințe suplimentare privind transparența și verificarea autenticității.
În Moldova, problemele de interes public includ cel mai des politica, alegerile, ocrotirea sănătății (inclusiv în timpul pandemiei de Covid), împrumuturile, câștigurile și chiar… probleme de mediu.
Pentru a plasa o astfel de reclamă, agentul de publicitate – administratorul paginii – trebuie să fie verificați suplimentar, inclusiv sunt obligați să trimită fotografia pașaportului sau a unui alt act de identitate către departamentul suport tehnic al rețelei de socializare.
Pe lângă denumirea paginii, în anunț va fi indicată și sursa de finanțare a companiei:
– o persoană fizică (dacă contul de publicitate este înregistrat pe numele acesteia);
sau
– denumirea paginii (dacă administratorii paginii au înregistrat un cont de publicitate cu drepturi depline), care este dublat cu denumirea paginii ce promovează publicația;
sau
– denumirea agenției de publicitate din al cărei cont a fost lansată reclama de interes public.
Se poate trișa?
Tehnic — da.
Toate anunțurile lansate pe Facebook sunt supuse unei verificări automate și abia apoi apar pe pagina utilizatorului. În același timp, publicul țintă poate fi configurat în funcție de diferiți parametri: reședință, sex, vârstă, interese, comportament pe rețelele de socializare și multe altele.
Filtrele Facebook sunt configurate în așa mod încât cuvintele incluse în textul descrierii postării și titlul să poată determina dacă anunțul este relevant din punct de vedere social. Astfel, se poate trece de filtre dacă în descriere nu sunt folosite cuvinte evidente ce pot bloca postarea (politică, alegeri, președinte, Guvern, spicher, Parlament, etc.) O astfel de reclamă, chiar și de interes public, poate fi aprobată fără specificarea sursei de finanțare, ceea ce înseamnă că aceasta nu va ajunge în biblioteca de publicitate Meta.
*Una dintre zecile de pagini cu apeluri creative de a ieși la proteste.
În același timp, afișarea unor astfel de reclame poate fi suspendată în orice moment dacă algoritmii Meta vor determina totuși că acesta este un subiect de interes public (în exemplul de mai sus, publicitatea nu a avut un text de descriere și un text ca atare – doar o fotografie cu un apel). Astfel de campanii sunt reflectate ulterior în raportul general al bibliotecii de publicitate, cu remarca: „Aceste reclame au fost afișate fără declararea sursei de finanțare”.
Câți bani au fost cheltuiți în Moldova pentru publicitate de interes public
*Raportul include date din 3 august până pe 15 iulie
În ultimii trei ani, în Moldova au fost create peste 37 de mii de reclame în sumă de 729 de mii de euro (aproape 14,6 milioane de lei).
Cel mai mare volum de publicitate de interes public a fost publicat în timpul alegerilor (prezidențiale – în 2020, parlamentare – în 2021) şi în timpul protestelor.
Cu toate acestea, doar 367 de pagini, care au promovat 20.385 de anunțuri publicitare, oferă informații complete despre paginile și sursele financiare pentru promovarea reclamelor de interes public. Bugetul unor astfel de pagini și a campaniilor lansate de acestea a depășit 100 de euro. Informațiile despre alte pagini nu sunt disponibile (sunt peste șase mii în total) – bugetul pentru promovarea acestora nu a depășit 100 de euro.
Astfel, doar paginile/profilurile care au cheltuit peste 100 de euro în ultimii trei ani pot fi analizate cu exactitate. Bugetul lor total a fost de 706 000 de euro. În același timp, este practic imposibil să aflăm sumele cheltuite pentru campaniile mici – (diferența dintre suma totală cheltuită pe parcursul a trei ani și suma cheltuită de 367 de pagini este de aproximativ 23 000 de euro). Prin urmare, vom vorbi în continuare doar despre paginile și campaniile care pot fi analizate.
Cine și cât cheltuiește pentru promovarea temelor de interes public?
Șor și echipa de boți
211,8 mii euro (4,2 milioane lei) – cheltuiți doar pentru promovarea publicității creative lansate pe paginile lui Ilan Șor (ultima reclamă este din octombrie 2022), a Partidului „ȘOR”, a vicepreședintelui partidului Marina Tauber și a candidatului Partidului „ȘOR” pentru funcția de președinte, Violeta Ivanov.
În plus, pe Facebook au fost create peste 50 de pagini care promovau publicitatea lui Șor cu îndemnuri la proteste, precum și rezultatele sau „inițiativele” Partidului „ȘOR” (de exemplu, cererile populiste de compensare integrală a facturilor cetățenilor pentru perioada de încălzire). Vorbim doar despre paginile care nu au putut ocoli filtrele Meta și al căror buget a depășit 100 €.
Multe dintre reclamele de pe aceste pagini s-au păstrat cu remarca „Acest anunț a fost afișat fără declararea sursei de finanțare” (vezi mai sus), în timp ce unele pagini au fost eliminate din rețeaua socială.
Din titlul acestor pagini nu-ți poți da seama că acestea ar avea vreo legătură cu Partidul „ȘOR”, cu liderul acestuia sau cu politica. De exemplu: Moldova Reunion (bugetul de promovare – 9,4 mii euro), Moldova Noastră (bugetul – 8,5 mii euro), Moldova înainte (bugetul – 5,6 mii euro), Moldova Mea De VIS (5,6 mii euro) și multe altele. Pe paginile false, dacă nu au fost eliminate, numărul abonaților practic nu depășește cifra de 100-200 de persoane.
Iar sursele de finanțare declarate conțin informații despre persoane fizice (organizații), dintre care unele nu pot fi găsite sau verificate, sau profilurile lor nu au nicio legătură evidentă cu Partidul „ȘOR”. De exemplu: Glada Bakesu, Amla Raynu, Lucia Naumova, Ekaterina Baciu, Alana Meecanogu, Nicole Espinova, Edward Balan, Safiya Kozhevnikova, Igunusu Alivia, Samira Birca.
Ar trebui să remarcăm în mod special campaniile lansate în timpul campaniei electorale a candidatului partidului Evghenia Guțul. O parte din reclama de interes public a fost lansată de pe pagina candidatului Evghenia Guțul (buget – 378 euro). Numele ei este indicat în sursele de finanțare.
În același timp, de pe alte pagini au fost lansate reclame pre-electorale care chemau găgăuzii să o susțină pe Guțul:
– Pentru o Găgăuzie prosperă (sursa de finanțare – Amla Raynu), buget – 911 euro. Pagina a fost deja lichidată, dar s-a păstrat în Biblioteca de reclame Facebook (captură de ecran).
– Găgăuzia înainte (sursa de finanțare – Găgăuzia înainte). Bugetul campaniei este de 1357 euro. Pagina a fost, de asemenea, eliminată.
PAS și Maia Sandu
87,9 mii euro (1,7 milioane lei) – au fost cheltuiți pentru publicitate în ultimii trei ani de către actuala putere. Cea mai mare parte a bugetului a fost cheltuită pentru promovare în timpul a două campanii electorale – alegerile parlamentare și cele prezidențiale.
Cel mai mult – 39,1 mii euro au fost cheltuite pentru promovarea reclamelor de pe pagina Partidului Acțiune și Solidaritate (este indicată și în sursele de finanțare). În aceste campanii – se vorbește despre ceea ce a făcut partidul de guvernământ. Printre cele mai recente sunt: vizitele reprezentanților partidului în regiuni, construcția drumurilor și numirea lui Dan Perciun în funcția de ministru al Educației, dar și a lui Andrei Spînu în funcția de ministru al Infrastructurii. Alte 8,6 mii euro au fost cheltuite pentru promovarea paginii partidului în limba rusă.
Pe lângă această sumă, s-au cheltuit 20,9 mii de euro pentru promovarea paginii Maiei Sandu (ultima reclamă lansată datează din noiembrie 2020). Tot ea este indicată și în sursa de finanțare.
Restul campaniilor au fost lansate pentru paginile PAS Chișinău, PAS Youth, dar și pentru deputați și miniștri – Igor Grosu, Mihai Popșoi, Andrei Spînu și alții. În toate cazurile, sursele de finanțare indică partidul sau proprietarul oficial al paginii.
Veaceslav Platon și „Pentru o Moldovă liberă”
În ultimii trei ani, pentru promovarea paginii „Veaceslav Platon: pentru o Moldova liberă” s-au cheltuit 44,3 mii euro. O parte din sumă — 29,2 mii euro a fost decontată din business-accountul companiei TigerMedia (posibil că este vorba despre agenția de marketing TigerMedia, înregistrată în Sankt Petersburg).
Restul -15,1 mii euro – din contul de afaceri al paginii „Veaceslav Platon: pentru o Moldova liberă”. Cea mai recentă campanie publicitară s-a încheiat recent, pe 18 iulie. Pe paginile sale, Platon, care se află în Marea Britanie, își promovează propriile inițiative (de exemplu, ajutor pentru pensionari care doresc să depună o cerere în instanță fiind nemulțumiți de „indexarea incompletă a pensiilor”), precum și propriile sale versiuni despre modul în care „a ajuns hoț și bandit”.
Alte 19,4 mii de euro au fost cheltuite pentru promovarea emisiunii jurnalistei Natalia Morari – Morari.live (să nu vă mai mirați de ce videoclipul are atâtea vizualizări), care promovează noua emisiune și nu ascunde relația apropiată cu Platon.
Dar care e situația celorlalte partide?
Bugete semnificative pentru publicitate au fost cheltuite în perioade diferite de către politicieni și partide pentru promovarea propriilor candidați sau inițiative, printre care:
– „Partidul Nostru” și liderul acestuia Renato Usatîi. Bugetul publicitar total este de 36,9 mii euro.
– Partidul Dezvoltării şi Consolidării Moldovei şi liderul acestuia, Ion Chicu. Bugetul total pentru publicitate – 21 de mii de euro.
– Platforma Da și Andrei Năstase (înainte ca acesta să părăsească formațiunea). Bugetul total de publicitate este de 21,1 mii euro.
Menționăm că în acestea, dar și în alte cazuri, atât pagina, cât și sursele de finanțare coincid cu denumirea paginii sau cu numele liderului partidului pe care îl conduce.
Ce mai putem găsi în biblioteca de publicitate?
Spoiler: aproape totul.
De exemplu, scurgerea „corespondenței de pe Telegram”, care a fost discutată mult timp în 2022, a fost editată (cu fotografii ale participanților) și încărcată pe un web site de o pagină. Pentru promovarea acestui text pe Facebook (pagina Dezvăluiri Moldova — acum ștearsă, finanțată de Cristina Latysheva și Amina Maga) s-au cheltuit 10.349 de euro.
Tot aici puteți vedea pagini false care fac publicitate pentru loterii, împrumuturi, câștiguri în băncile din Republica Moldova, modalități simple de a câștiga bani și multe altele. Unele dintre aceste pagini au fost deja blocate, altele sunt însoțite de remarca despre lipsa declarării sursei de finanțare.
Sunt și pagini cu așa-zise dezvăluiri și critici la adresa anumitor politicieni, unele actuale, altele deja irelevante.
Ce reclamă este promovată chiar acum pe Facebook?
Doar în ultima săptămână, au fost cheltuite peste 10.000 de euro pentru a promova reclamele lui Ilan Șor și ale „echipei sale”.
*Raportul pentru ultimele șapte zile din Biblioteca Meta Ads
Publicitatea poate fi văzută pe trei pagini concomitent: Moldova Mea De VIS, Moldova înainte și MoldovA MeA De Vis (da, sunt pagini diferite). Posibil că foarte curând acestea vor fi șterse, iar în locul lor vor fi create altele noi.
Amintim că încă în februarie 2023, reprezentanții guvernului au declarat că s-au adresat la Meta, dar nu au primit niciun răspuns. Și în martie, premierul moldovean Dorin Recean, împreună cu șefii de guvern a șase țări, au trimis o scrisoare marilor companii de IT prin care le-au cerut să susțină lupta împotriva dezinformării și manipulării pe rețelele de socializare.
„Rețelele sociale au devenit canale de difuzare a narațiunilor false și manipulative. Reclamele plătite și promovarea artificială a acestora pe platformele Meta, inclusiv pe Facebook, sunt adesea folosite pentru a solicita participarea la proteste plătite pentru a provoca acțiuni violente și a destabiliza guvernele”, se arată în scrisoarea inițiată de Chișinău, care a fost semnată și de prim-miniștrii Cehiei, Estoniei, Letoniei, Lituaniei, Slovaciei și Ucrainei.
De menționat că regulile din lista de sancțiuni, în care figurează și Ilan Șor, interzic companiilor americane să participe la tranzacții financiare cu persoane fizice și grupuri incluse în această listă. Dar, se pare că reprezentanții oligarhului fugar au găsit o soluție și ne așteaptă o nouă avalanșă de pagini de o zi și variații pe tema „Moldova” și „vis”.
Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.
Vreți să susțineți ceea ce facem?
Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.
Susțineți NewsMaker!