hotnews.ro

Moartea miliardarilor de pe Titan: experții estimează că pasagerii și-au pierdut viața în moduri diferite

Este posibil ca submersibilul să se fi dezintegrat sub greutatea presiunii colosale a abisului. Coca sa inovatoare, dar netestată, din fibră de carbon ar putea fi cauza, scrie Le Figaro. Publicația a prezentat explicațiile specialiștilor urmare a tragediei din Atlantic în care și-au pierdut viața 5 persoane. Totuși se menționează că la moment este imposibil să fie oferite motive precise pentru această implozie și că pentru a afla mai multe detalii, va fi necesar să fie recuperate resturile găsite pe fundul oceanului. 

Angoasa pasagerilor de pe Titan s-ar fi putut sfârși mult mai devreme decât se așteptau, comunică sursa cu referire la experți, potrivit g4media.ro.

Se mai menționează că în timp ce duminică a început o cursă contra cronometru pentru a găsi submersibilul OceanGate înainte ca acesta să își termine rezerva de oxigen pentru 96 de ore, cei cinci pasageri au murit probabil mult mai devreme și într-un mod complet diferit.

Micul submarin s-a dezintegrat de fapt din cauza unei „implozii catastrofale”, detectată încă de duminică de către US Navy.

Epava celebrului pachebot, care s-a scufundat în 1912, se află în Atlanticul de Nord, la o adâncime de aproximativ 3.800 de metri. La nivelul mării, presiunea atmosferică medie este de 1013,25 hectopascali (hPa). Presiunea apei unde se află Titanicul este echivalentă cu aproximativ 400 de atmosfere, adică peste 413.000 hPa. În cazul unei implozii cauzate de un defect al corpului navei sau din orice alt motiv, submersibilul s-ar fi dezintegrat în câteva milisecunde, din cauza presiunii enorme de la acea adâncime. Pentru ocupanții săi, moartea ar fi fost practic instantanee”, a comunicat sursa.

Se mai precizează că submersibilul Titan, construit de OceanGate, a fost proiectat să reziste la presiunea extremă a apei de la adâncimea unde se află epava Titanicului și se scufundase deja la acest nivel. Dar îndoielile legate de siguranța la bord, și în special de coca sa revoluționară din fibră de carbon, fuseseră deja ridicate în trecut.

Înainte de îmbarcare, oceanologul francez Paul-Henri Nargeolet, care este una dintre victime, a declarat familiei sale că „nu avea încredere în acest nou submarin din materiale compozite”. Cu toate acestea, a dorit să facă parte din el, „pentru frumusețea expediției”.

Învelișul din fibră de carbon contribuie mult la reducerea greutății, deoarece densitatea sa este mult mai mică decât cea a titanului și, mai ales, a oțelului, materiale utilizate în general la proiectarea submarinelor. Greutatea submersibilului Titan, de doar 10 tone, față de 20 de tone în cazul altor submarine științifice, s-a dovedit a fi mai practică la transportul acestuia pe uscat.

În plus, fibra de carbon are proprietăți mecanice remarcabile, fiind în același timp rezistentă și flexibilă”, a declarat Bruce Shillito, profesor cercetător la Universitatea Sorbona, în cadrul laboratorului de biologie a organismelor și ecosistemelor acvatice.

Rămânea totuși o mare necunoscută, subliniată de specialist: „Cum funcționează diferitele materiale din corpul navei, care combină materiale compozite și aliaje metalice, în relație unele cu altele, în condiții de mare stres?”.

Sistemul inovator de monitorizare în timp real a stării corpului navei instalat pe Titan pentru a evalua în permanență integritatea structurii sugerează, de asemenea, că acest corp de navă „trebuie să se deformeze sub presiune””, potrivit specialistului.

Hubloul de 60 de centimetri din partea din față a aparatului ar putea fi, de asemenea, o eroare. Încă de duminică, experții se întreabă asupra dimensiunii acestei găuri, care ar putea foarte bine să constituie un punct de fragilitate la joncțiunea sa cu corpul navei.

Până în prezent, submersibilele științifice de mare adâncime s-au dovedit a fi extrem de sigure și fiabile”, a subliniat Bruce Shillito.

Nautile d’Ifremer, de exemplu, nu a suferit niciodată un accident major în peste 2000 de scufundări la mare adâncime și în mai multe decenii de funcționare”, a adăugat el.

Însă în precedenta sa expediție, în vara anului 2022, Titan s-a „rătăcit” timp de două ore și jumătate. Potrivit unor documente judiciare din 2018, fostul director de operațiuni marine al OceanGate, David Lochridge, a exprimat la acea vreme îngrijorări semnificative în materie de siguranță cu privire la designul experimental și netestat al submersibilului, înainte de a fi concediat.

În cele din urmă, a comunicat sursa, la acest moment este vorba încă de speculații, pentru că este imposibil acum să fie oferite motive precise pentru această implozie. Se menționează că pentru a afla mai multe, va fi necesar să fie recuperate și analizate resturile găsite pe fundul oceanului, ceea ce nu va fi ușor. „Chiar și așa, nu este sigur că aceste elemente vor oferi răspunsuri, având în vedere violența imploziei”, scrie Le Figaro.

***

Pe 22 iunie, compania OceanGate care deține submarinul dispărut a anunțat că membrii echipajului submersibilului sunt morți.

Echipajul era compus din:

Stockton Rush – pilotul american de submersibil și fondatorul companiei Ocean Gate;

Hamish Harding – om de afaceri britanic;

Shahzada Dawood – miliardar pakistanez;

Fiul său – Sulaiman Dawood;

Paul-Hneri Nargeolet – scafandru francez și expert în epava vasului RMS Titanic.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Sursa Foto: Sanatate INFO

„Eu așa ceva n-am scris”. Profesori din Moldova, victime ale unei scheme prin care industria tutunului a încercat să manipuleze consultările la nivel european

Un exercițiu democratic de consultare publică s-a transformat într-un scandal de integritate în Republica Moldova. Mai mulți profesori de la două universități spun că li s-a folosit abuziv identitatea de către persoane necunoscute care ar fi publicat pe site-ul Comisiei Europene poziții favorizante industriei tutunului, potrivit unei investigații realizate de redacția Sănătate Info.

Comisia Europeană a lansat în vara acestui an consultarea publică „Tobacco taxation – excise duties for manufactured tobacco products (updated rules)”, cu termen limită până la 31 octombrie 2025. Procesul de consultări este deschis și statelor non-UE, iar răspunsurile transmise pot influența politica fiscală europeană în domeniul produselor din tutun și nicotină.

Problema a apărut după ce Centrul pentru Politici și Analize în Sănătate (Centrul PAS) a descoperit mai multe feedbackuri publicate pe platforma Comisiei Europene, semnate aparent de cadre universitare din Republica Moldova, care susțineau poziții favorabile industriei tutunului. Documentele argumentau că produsele noi cu nicotină și produsele din tutun încălzit ar fi mai puțin nocive decât țigările clasice și că taxarea lor ar trebui ajustată în funcție de „proporționalitatea riscului”.

Reacția USMF „Nicolae Testemițanu”

Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu” a precizat că a discutat cu persoanele menționate în feedbackuri, inclusiv cu conferențiarul universitar Silvia Agop, care a afirmat că nu a transmis niciodată comentarii către Comisia Europeană și nu ar susține poziții care favorizează industria tutunului.

„În urma verificărilor interne, conferențiarul universitar Silvia Agop a confirmat că nu a redactat, aprobat sau autorizat publicarea feedbackului care i-a fost atribuit. Conținutul publicat este incorect și înșelător. Nici eu, Silvia Agop, nici Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu” nu am redactat și nu am transmis comentariul care apare în prezent pe acea pagină. Prin urmare, solicităm respectuos ca această informație falsă să fie eliminată de urgență și înregistrarea să fie corectată cât mai curând posibil”.

Feedback fals atribuit și profesorului Valeriu Fală

Un alt feedback a fost atribuit, în mod eronat, profesorului universitar Valeriu Fală, conducător al Catedrei de stomatologie terapeutică și membru corespondent al Academiei de Științe din Moldova. Profesorul a declarat că nu a trimis niciodată acest comentariu și că acesta a fost redactat cu ajutorul Chat GPT.

„Eu așa ceva n-am scris. Și se vede că acolo e scris de Chat GPT. Este un atac cibernetic”, a declarat Fală pentru Sănătate Info.

USM: Facultatea de chimie nu a trimis niciodată demersuri referitoare la acest subiect”

Și decana Facultății de Chimie și Tehnologie Chimică, Viorica Gladchi, a fost implicată în schemă în care, pe 21 octombrie, pe site-ul Comisiei Europene, a apărut un feedback favorabil industriei tutunului, invocând un studiu finanțat de aceasta. Centrul PAS a avertizat rectorul USM, Igor Șarov, asupra situației.

„Evaluări independente efectuate de organisme științifice ale Uniunii Europene și ale statelor membre confirmă că aerosolii produselor din tutun încălzit conțin niveluri de substanțe toxice semnificativ mai scăzute decât cele din fumul de țigară. Aceste constatări susțin o abordare proporțională a reglementării și taxării produselor din tutun în funcție de risc”, se arată în feedback-ul publicat pe pagina Comisiei.

USM a răspuns pe 31 octombrie că studiul, realizat de Viorica Gladchi, Maria Gonța și Elena Bunduchi, a folosit date din baze științifice și resurse publice, a trecut prin peer review și că Facultatea de Chimie nu a trimis niciodată poziții oficiale legate de consultările publice privind taxarea tutunului.

Comentariul decanei a fost eliminat de pe pagina Comisiei Europene, fără ca USM să publice o poziție oficială sau o dezmințire.

Agenția Națională pentru Sănătate Publică: Susținem cu fermitate și propunerea de majorare a taxelor și de eliminare a discrepanțelor fiscale existente la nivelul UE

În ultima zi a consultărilor publice, Agenția Națională pentru Sănătate Publică a reiterat sprijinul pentru o taxare mai ridicată a tutunului, subliniind că aceasta poate reduce consumul și proteja tinerii.

„Din perspectiva sănătății publice, considerăm că o impozitare minimă mai ridicată este de așteptat să reducă consumul și să îmbunătățească starea de sănătate, motiv pentru care susținem abordarea Comisiei Europene: alinierea aproximativă a cotelor și prioritizarea protecției tinerilor împotriva falsei percepții de reducere a riscului asociate consumului de țigări electronice sau tutun încălzit”, potrivit ANSP.

Ce prevede noua directivă europeană privind taxarea produselor din tutun și nicotină

Comisia Europeană propune cea mai amplă reformă din ultimii ani în domeniul fiscal al produselor din tutun și nicotină, care vizează majorarea accizelor minime pentru toate produsele din tutun și extinderea taxării asupra celor noi — țigările electronice, produsele din tutun încălzit și pliculețele cu nicotină.

Scopul este de a elimina diferențele care permit industriei să promoveze produsele alternative drept mai „sigure” și să le mențină la prețuri accesibile. Noile reguli urmăresc să reducă consumul, să prevină inițierea fumatului în rândul tinerilor și să aducă un cadru fiscal unitar la nivel european. Directiva face parte din Planul European de Luptă împotriva Cancerului, care își propune o generație fără tutun până în 2040. Organizațiile de sănătate publică susțin ferm măsurile, în timp ce industria tutunului încearcă să promoveze ideea unei taxări diferențiate pentru produsele noi, argument respins de OMS ca fiind o strategie de manipulare a politicilor fiscale. Consultările publice s-au încheiat pe 31 octombrie.

Materialul integral poate fi citit pe Sănătate Info.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: