Moldova – noul Cipru?
Vor putea Moscova și Tiraspolul să blocheze aderarea țării la UE?
Va putea Moldova să adere la UE cu necontrolata regiune transnistreană? După începerea războiului la scară largă al Rusiei împotriva Ucrainei, retorica Chișinăului și a Bruxelles-ului pe acest subiect s-a schimbat. Însă există și date oficiale: în ultimii 20 de ani, nicio țară cu un conflict teritorial „la bord” nu a devenit membru deplin al UE. Dacă ne referim la singurul precedent de acest fel – Cipru – lucrurile devin și mai interesante: în 20 de ani de la aderarea Ciprului la UE, perspectiva unui compromis pe insulă pare mai neclară decât înainte de aderare. Așadar, poate Moldova să urmeze calea Ciprului? Și, cel mai important – trebuie urmată această cale?
Integrarea europeană și reintegrarea țării sunt două dintre cele mai importante proiecte naționale ale Moldovei în ultimele decenii. Aceste două procese sunt evident strâns legate între ele, deși nu au mers întotdeauna „mână în mână”, chiar dimpotrivă.

Eșecul soluționării problemei transnistrene cu medierea Rusiei la începutul anilor 2000 a contribuit semnificativ la orientarea Moldovei către Vest și la inițierea proceselor de integrare europeană.

Acum însă, când țara a obținut o perspectivă europeană clară, nerezolvarea problemei transnistrene riscă să devină unul dintre cele mai dificile obstacole în calea aderării la Uniunea Europeană. Sau poate că nu?
Istoria reintegrării și integrării europene
Cum au mers UE și Moldova pe calea de apropiere una de cealaltă
Din momentul obținerii independenței, Moldova, timp de câteva decenii, nu a fost privită de UE ca un potențial candidat pentru aderare. După destrămarea URSS, Uniunea Europeană a adoptat o abordare diferențiată față de fostele republici sovietice. În 1991, Moldova a devenit beneficiara Programului de Asistență Tehnică a UE pentru CSI (TACIS).

În același timp, țările baltice au fost deja incluse în programul PHARE – destinat special țărilor cu perspective clare de aderare la UE.
  • În 1996 și 1997, noul președinte ales, Petru Lucinschi, s-a adresat oficial președintelui Comisiei Europene, Jacques Santer, cu un mesaj privind dorința Moldovei de a deveni membru asociat al UE până în anul 2000. Ambele solicitări au rămas fără răspuns.

Pe de altă parte, în interiorul țării nu exista un consens politic cu privire la integrarea europeană – nici în societate, nici printre politicieni.

  • În 2001, cu un rezultat triumfător la alegerile parlamentare, Partidul Comuniștilor a ajuns la putere în Moldova. Una dintre principalele promisiuni electorale ale comuniștilor moldoveni a fost soluționarea problemei transnistrene și „examinarea chestiunii” aderării la uniunea Rusia-Belarus. Acest lucru părea să îndepărteze și mai mult Moldova de ideea integrării europene.

Însă ideea aderării la uniunea Rusia-Belarus nu a evoluat, în schimb, comuniștii moldoveni au început să se ocupe de soluționarea conflictului transnistrean.

  • Până în toamna anului 2003, Chișinăul și Tiraspolul, cu medierea reprezentantului special al președintelui Rusiei, Dmitri Kozak, au elaborat și au convenit asupra „Memorandumului privind principiile de bază ale structurii statului unificat Moldova”, cunoscut mai bine ca Memorandumul Kozak.
Conform acestui plan, Moldova urma să devină o „federație asimetrică” cu un parlament bicameral, iar Transnistria și Găgăuzia ar fi obținut un statut special și posibilitatea de a bloca proiecte de lege esențiale. De asemenea, Moldova ar fi trebuit să accepte prezența militară rusă în Transnistria până în 2020.

Principalul mediator al negocierilor – Rusia – ar fi obținut influență semnificativă asupra unei asemenea Moldove federative, în cazul realizării planului. Această influență s-ar fi manifestat, în primul rând, prin prezența trupelor rusești și, în al doilea rând, prin drepturile extinse acordate regiunilor locuite compact de minorități etnice, în mare parte pro-ruse.

Foto: mejdurecie.md

Un astfel de plan de reglementare nu a fost aprobat nici de opoziție, nici de ambasadorii occidentali, deoarece o asemenea structură statală ar fi reprezentat o provocare serioasă pentru suveranitatea și funcționalitatea statului moldovenesc. După publicarea documentului, în Chișinău au început proteste. Sub presiunea externă și internă, președintele Voronin a refuzat în ultimul moment să semneze documentul. Acest lucru a deteriorat considerabil și pentru mult timp relațiile dintre Chișinău și Moscova.
  • Pe de altă parte, în 2004 a avut loc cea mai mare extindere din istoria Uniunii Europene. Opt țări din fostul bloc socialist (Cehia, Estonia, Ungaria, Lituania, Letonia, Polonia, Slovacia și Slovenia), inclusiv trei foste republici sovietice baltice și statele insulare mediteraneene Malta și Cipru, au devenit membre ale Uniunii Europene. România și Bulgaria se pregăteau activ pentru aderare. Astfel, UE s-a extins pe o mare parte a Europei de Est și s-a apropiat de granițele Moldovei, ceea ce a influențat popularitatea ideii de integrare europeană în interiorul țării.
De la începutul anilor 2000, susținerea pentru cursul european a crescut constant. Din 2003, ratingul sprijinului pentru aderarea Moldovei la UE s-a menținut stabil la peste 60%.
  • Eșecul Planului Kozak și deteriorarea relațiilor cu Moscova, alături de creșterea popularității ideii de integrare europeană, i-au determinat pe comuniștii moldoveni aflați la guvernare să își reevalueze prioritățile de politică externă. La alegerile din 2005, Partidul Comuniștilor a venit deja sub sloganul integrării europene.
Moldova – noul Cipru?
Vor putea Moscova și Tiraspolul să blocheze integrarea europeană?
Primul consens pro-european, primul parteneriat cu UE și un nou plan pentru Transnistria
  • În plină campanie electorală, în februarie 2005, Moldova a semnat un plan individual Moldova-UE, care prevedea o cooperare mai strânsă cu UE și armonizarea legislației. Unul dintre principalele obiective ale planului era sprijinul UE pentru eforturile de soluționare a conflictului transnistrean.

  • În același an, UE și SUA au devenit observatori în formatul de negocieri 5+2, iar UE a deschis Misiunea de Asistență la Frontieră pentru Moldova și Ucraina (EUBAM), cu scopul de a stabili controlul asupra segmentului transnistrean al frontierei dintre Moldova și Ucraina.
De această dată, ideea europeană îi ajută pe comuniști să-și mențină puterea. La prima ședință de după alegeri a Parlamentului, deputații votează unanim Declarația privind integrarea europeană. În aceeași perioadă, Ministerul Afacerilor Externe este redenumit în Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene. În a doua jumătate a anilor 2000, sprijinul pentru cursul proeuropean depășește 70%.

Consensul proeuropean din interiorul Moldovei, creșterea rolului UE în ceea ce privește problema transnistreană și Revoluția Portocalie de la Kiev, în urma căreia Viktor Iușcenko devine președintele Ucrainei, deschid noi perspective pentru soluționarea conflictului transnistrean.
  • În aprilie 2005, președintele Ucrainei, Viktor Iușcenko, propune Chișinăului un plan de reglementare a conflictului transnistrean. În iunie, Parlamentul Moldovei adoptă o Declarație cu ajutorul căreia își asumă aplicarea acestui plan. O lună mai târziu, Parlamentul adoptă în unanimitate Legea cu privire la principiile de bază ale statutului juridic special al localităților din Transnistria, care, formal, este încă în vigoare.
Esența planului lui Iușcenko consta în democratizarea și demilitarizarea regiunii transnistrene. El prevedea retragerea trupelor ruse din regiune. Înlocuirea pacificatorilor cu o misiune a OSCE. Dizolvarea MGB și a formațiunilor armate din Transnistria sub control internațional. Organizarea alegerilor libere pentru Sovietul Suprem al Transnistriei sub control internațional. Cu deputații aleși să stabilească competențele Transnistriei ca unitate administrativ-teritorială în componența Moldovei.

Inițial, autoritățile transnistrene au reacționat pozitiv la propunerile președintelui Iușcenko, dar ulterior Tiraspolul și Moscova au respins planul.
  • În 2006, relațiile dintre Chișinău și Tiraspol au cunoscut o criză fără precedent. Moldova și Ucraina au semnat un acord privind vămuirea la frontiera comună doar a mărfurilor care erau înregistrate de autoritățile vamale moldovenești, și nu la vama din Transnistria, așa cum a fost anterior. În același timp procedura de înregistrare a companiilor transnistrene a fost simplificată. În martie 2006, mecanismul a început să funcționeze. La Tiraspol aceste măsuri au fost catalogate drept blocadă economică.
  • Criza de lungă durată a dus la organizarea, în toamna anului 2006, a unui referendum în Transnistria privind independența și aderarea la Rusia. 97% dintre cei care s-au prezentat la urne au votat pentru. Rezultatele nu au fost recunoscute la nivel internațional. Solicitările Tiraspolului de a fi acceptat în componența Federației Ruse rămân fără răspuns până în prezent.
La acea etapă, încercările active ale Chișinăului de a reintegra Transnistria s-au oprit. Între timp, apropierea dintre Moldova și Uniunea Europeană a continuat. În 2009, UE a creat Programul Parteneriatului Estic, din care face  parte și Moldova.
Adio, consens, bun venit, regim fără vize
  • În 2009, comuniștii au cedat puterea unui guvern de coaliție al Alianței pentru Integrare Europeană, ceea ce a dat un nou impuls relațiilor cu UE. Nu toți din UE îl considerau pe comunistul Voronin un partener de încredere al Uniunii, în pofida meritelor sale obiective în procesul de integrare europeană.
  • În 2013, premierul Iurie Leancă a parafat, iar în vara anului 2014 a semnat Acordul de Asociere cu UE. În aprilie 2014, Moldova a obținut regimul fără vize cu țările UE.

  • Semnarea acordului s-a produsul pe fondul protestelor forțelor pro ruse locale. Partidul Comuniștilor, care după pierderea puterii devenise principala forță de opoziție în țară, și-a schimbat din nou poziția cu 180 de grade și a început să militeze pentru aderarea Moldovei la Uniunea Vamală. PCRM a protestat activ împotriva asocierii cu UE. În Găgăuzia, în februarie 2014, autoritățile locale au organizat un referendum pentru aderarea la Uniunea Vamală. Peste 90% dintre cei care s-au prezentat la vot au susținut ideea. Chișinăul nu a recunoscut legalitatea referendumului.
  • În Transnistria, în martie 2014, Sovietul Suprem a cerut din nou Dumei de Stat să recunoască independența regiunii, dar cererea a rămas la fel fără răspuns.
  • Alianțele pentru integrare europeană și, în special, Vladimir Plahotniuc, care a „domnit” pe ruinele acestora, deși au reușit inițial să obțină asocierea cu UE și regimul fără vize, nu au fost capabile să implementeze reformele necesare, mai ales în ceea ce privește statul de drept și lupta împotriva corupției. Din contră, situația în aceste domenii a degradat și mai mult. Un exemplu evident în acest sens a fost furtul miliardului din băncile moldovenești în 2014.
Ironia sorții, în perioada guvernării Alianțelor pentru integrare europeană, sprijinul pentru cursul pro-european a fost cel mai scăzut din ultimii 20 de ani, coborând în anumite momente sub 40%. Acest indicator a început să crească constant abia după ce, inclusiv cu ajutorul diplomației europene, Moldova a reușit să scape de regimul statului capturat de Vladimir Plahotniuc.
În ceea ce privește Transnistria, în ciuda retoricii antieuropene de la Tiraspol, a avut loc totuși o anumită apropiere a regiunii de UE. Începând cu 2016, regimul de comerț liber cu UE a fost extins și asupra regiunii transnistrene. În urma negocierilor dintre Bruxelles, Chișinău și Tiraspol, Transnistria s-a angajat să asigure condiții preferențiale de acces pentru mărfurile și serviciile provenite din Uniunea Europeană și să implementeze o serie de ajustări economico-comerciale și fiscale. Pragmatismul economic a devansat retorica antieuropeană.

Foto: tourismpmr.org

În prezent, aproximativ 80% din exporturile Transnistriei merg către UE. Mai mult de jumătate din aceste exporturi constau, însă, din produse metalurgice de la uzina metalurgică din Rîbnița, producție care consumă foarte multă energie. Secretul succesului economic al regiunii este simplu: Transnistria primește resurse energetice extrem de ieftine din Rusia, cu ajutorul cărora produce bunurile pe care le vinde în UE. Dacă ar fi eliminate gazele rusești gratuite din această schemă, nu se știe ce ar mai rămâne din acest export.

Chișinăul încearcă să folosească în continuare „morcovul” economic. Vicepremierul pentru integrare europeană, Cristina Gherasimov, a menționat că Chișinăul se străduiește să dezvolte un mecanism de schimb de informații pentru a împărtăși cu Tiraspolul noutăți din Bruxelles, astfel încât regiunea transnistreană să poată face și ea parte din procesul de integrare europeană a întregii țări.
Schimbarea din Ucraina

Фото: Facebook/Maia Sandu

De la obținerea independenței și până la 17 iunie 2022, toate programele de parteneriat și acordurile Moldovei cu UE nu vizau în mod direct procesul de aderare a țării la Uniunea Europeană. În documentele oficiale și declarațiile structurilor europene, niciodată nu a fost recunoscută clar perspectiva aderării Moldovei. Mai mult, oficialii europeni au declarat în repetate rânduri că Moldova nu ar trebui să se gândească, deocamdată, la depunerea unei cereri de aderare.

Atitudinea statelor membre față de posibila extindere către est s-a schimbat odată cu invazia rusă în Ucraina. La cinci zile după începutul războiului, Ucraina a depus oficial cererea de aderare. Trei zile mai târziu, Moldova și Georgia și-au trimis și ele cererile către Comisia Europeană.
Deja în iunie, Comisia Europeană a recomandat, iar Consiliul European a fost de acord să ofere Moldovei și Ucrainei atât perspectiva europeană, cât și statutul de candidat pentru aderare. În decembrie 2023, ambele țări au obținut dreptul de a începe negocierile de aderare.

Toate deciziile, care necesitau în primul rând voință politică în interiorul UE, au fost luate. Moldova și Ucraina au intrat pe calea unde progresul depinde mai ales de succesul autorităților din ambele țări în implementarea reformelor, adoptarea normelor europene și modernizarea statului. Cu toate acestea, pe acest drum, Moldova se confruntă cu o problemă evidentă și de mare amploare – conflictul nerezolvat din Transnistria.

Până la obținerea statutului de țară candidat pentru aderare, problema transnistreană era, desigur, în atenția UE din cauza vecinătății cu Moldova, dar acum Bruxelles-ul este obligat să răspundă la întrebarea cum să gestioneze probabilitatea de a „importa” pe teritoriul său o regiune problematică, ba chiar cu prezență militară rusă.
  • Poziția actuală a Bruxelles-ului față de această problemă a fost exprimată în timpul summitului Comunității Politice Europene de la Bulboaca, în iunie 2023, de către șeful diplomației europene, Josep Borrell. El a făcut o declarație senzațională, afirmând că Moldova poate adera la UE chiar și cu un conflict teritorial nerezolvat, la fel ca Cipru.
Ulterior, misiunea UE în Moldova a explicat această poziție astfel: viitorul european al Moldovei nu poate fi ținut ostatic de conflictul transnistrean. Cu alte cuvinte, Rusia, prin prezența sa militară și prin nerezolvarea conflictului, nu poate împiedica integrarea europeană a Moldovei.
Mai târziu, ministrul de Externe Nicu Popescu a declarat în același spirit că teritoriul controlat de Guvernul de la Chișinău poate adera la UE, urmând ca reintegrarea Transnistriei să fie abordată ulterior. Aceeași idee a fost reiterată ulterior și de Maia Sandu. Totuși, atât Ministerul de Externe al Moldovei, cât și președintele subliniază că prioritatea și scenariul cel mai de dorit este aderarea la UE ca țară integrată.
  • Președinta Maia Sandu
    „Varianta ideală este să aderăm la UE ca o țară reintegrată, adică cu ambele maluri, drept și stâng. Dacă acest lucru nu se va întâmpla, dacă va fi imposibil dintr-un motiv sau altul, există și opțiunea integrării în UE mai întâi a malului drept, apoi a malului stâng”, a declarat Sandu într-un interviu.
Între timp, nimeni nu pare să știe cum să rezolve problema transnistreană. Principalul format de negocieri, în care sunt implicate toate părțile interesate, „5+2”, este nefuncțional și nu se știe dacă va fi vreodată reactivat. În cadrul singurului format funcțional de negocieri al reprezentanților politici „1+1”, soluționare politică definitivă a conflictului nu a fost niciodată discutată.

Mai mult, viceprim-ministrul pentru Reintegrare, Oleg Serebrian, admite că Tiraspolul ar dori să discute acest lucru, dar acum Chișinăul evită să o facă:
  • Viceprim-ministrul pentru Reintegrare, Oleg Serebrian
    „Tiraspolul pare să vrea deschiderea celui de-al treilea pachet (de negocieri politice), Chișinăul gândește însă acum altfel – acum este necesar să discutăm aspectele economice și sociale.”
Potrivit acestuia, Chișinăul are un proiect a unui plan de reintegrare, dar implementarea lui la această etapă este imposibilă, deoarece primul pas conform acestui plan este demilitarizarea regiunii. Adică retragerea trupelor rusești, evacuarea și eliminarea depozitelor de arme. Și acest lucru este imposibil în condiții de război.

Premierul Dorin Recean a spus o dată că, datorită eforturilor Guvernului de a integra economic și social locuitorii de pe malul stâng, reintegrarea se va întâmpla într-o zi în mod natural – de la sine.
Până în 2022, nimeni nu a legat problema integrării europene de reintegrarea Transnistriei dintr-un simplu motiv – nimeni nu a promis Moldovei o perspectivă europeană. Nici cu Transnistria, nici fără. Acum, fie Transnistria va deveni o provocare serioasă în procesul de aderare a Republicii Moldova la UE. Ori Moldova și, eventual, Ucraina vor crea un nou precedent.
Cum a fost în Cipru
Singurul exemplu de aderare la UE cu un conflict teritorial nerezolvat, care este adesea prezentat ca exemplu pentru Moldova, este Cipru. Și este într-adevăr similar în multe privințe cu cazul Moldovei. Atât de mult încât, dacă ciprioții ar citi cu atenție știrile moldovenești de astăzi, ar avea de mai multe ori un sentiment de déjà vu.

Și acolo au încercat să folosească integrarea europeană ca motor pentru rezolvarea conflictului. Și acolo exista propria fereastră geopolitică de oportunități, pe care părțile interesate se grăbeau să le obțină.
  • Cipru este populat istoric de comunități grecești și turcești aflate în conflict. Dezbaterile despre cum ar trebui să fie statul cipriot și cum ar trebui să fie împărțite împuternicirile între partea greacă și cea turcească continuă în Cipru de la independența sa față de Marea Britanie în 1960. Deja în 1963, pe fondul discuțiilor privind amendamentele la Constituție, au început ciocniri între grecii și turcii de pe insulă, care au escaladat în adevărate bătălii. În același an, trupele ONU au fost aduse pe insulă, care sunt și astăzi acolo și împart insula în două părți printr-o zonă tampon.
  • O nouă criză a izbucnit aici în 1974, când grecii au organizat o lovitură de stat pe insulă, ca urmare armata turcă a invadat insula. În 1983, ciprioții turci și-au declarat independența, care a fost recunoscută doar de Turcia. De atunci, s-au făcut multe încercări de rezolvare a conflictului, dar toate au fost fără succes.
  • În 1997, UE a decis să înceapă negocierile de aderare cu Cipru. În UE au existat atât susținători, cât și oponenți ai acestei abordări. Logica susținătorilor a fost aceeași ca și în cazul Moldovei: Turcia, patronul Ciprului turc nerecunoscut, nu ar trebui să aibă dreptul de veto la aderarea insulei la UE, iar integrarea europeană ar trebui să contribuie la rezolvarea conflictului. Oponenții acestei abordări au spus că Ciprul, după ce va primi garanții de aderare, își va consolida poziția și va fi mai puțin interesat de compromis.
  • La sfârșitul anilor 90 – începutul anilor 2000, a apărut, așa cum se spune acum în Moldova, o fereastră de oportunitate pentru a rezolva problema Ciprului. Toate părțile interesate din afara insulei au fost dornice să rezolve conflictul înainte de aderare. SUA și Marea Britanie trebuiau să consolideze NATO și să atenueze tensiunile dintre Grecia și Turcia, precum și să consolideze poziția bazelor militare britanice din Cipru. Turcia a devenit, de asemenea, candidată pentru aderarea la UE în 1999, iar pentru a face progrese suplimentare în procesul de aderare trebuia să faciliteze rezolvarea conflictului. UE a fost interesată să accepte drept membru un Cipru unit, nu a putut lăsa Ciprul în afara corabiei - Grecia a amenințat în acest caz că va bloca întregul proces de extindere.
  • Pentru a reuși până la aderare, părțile, sub presiunea partenerilor și patronilor și cu medierea ONU, au început negocierile. Ca urmare, a fost elaborat un plan de reglementare, cunoscut sub numele de Planul Annan, numit după secretarul general al ONU de atunci, Kofi Annan. Planul a fost redactat de cinci ori și prevedea crearea unei federații formate din două entități complet separate, care erau unite de un guvern federal general. Planul Annan este un bun exemplu al faptului că nu doar adevărul se naște în urma disputelor, dar și nu tocmai cele mai eficiente modele de guvernare.
Planul nu a putut fi convenit înainte de decizia Consiliului European privind aderarea Ciprului din aprilie 2003. La acel summit, Uniunea Europeană a decis să accepte Ciprul chiar dacă problema nu a fost rezolvată până la intrarea în vigoare a acordului. Acordul de aderare a intrat în vigoare pe 1 mai 2004.

Cu toate acestea, Uniunea Europeană a confirmat că ar prefera aderarea unui Cipru unificat. Pentru a putea influența Turcia în acest sens, decizia de a începe negocierile cu Ankara a fost amânată până în decembrie 2004.
  • Statele Unite și Uniunea Europeană se grăbeau să ajungă la un acord în ceea ce privește planul Annan și să îl aprobe până în mai 2004. În decembrie 2003, în urma alegerilor din Turcia, puterea s-a schimbat, iar premier a devenit Recep Tayyip Erdoğan, care atunci pleda pentru integrarea în UE și soluționarea rapidă a problemei cipriote.

  • În timp ce SUA și Uniunea Europeană îi presau pe ciprioții greci, Erdoğan exercita presiuni asupra părții turce. Planul de soluționare a fost finalizat în grabă. Sub presiunea internațională, părțile au convenit asupra Planului Annan pe 31 martie 2004, au fost programate referendumuri în ambele părți ale Ciprului pentru data de 24 aprilie.
  • La referendum, doar partea turcă a susținut planul (64%), în timp ce ciprioții greci au votat masiv împotriva acestuia (75%). Planul Annan a eșuat spectaculos. Cipru a devenit membru al Uniunii Europene, însă legislația uniunii nu se aplică până în prezent în partea turcă a insulei.
  • În anii 2010, negocierile privind soluționarea problemei cipriote au fost reluate de mai multe ori, sub medierea secretarilor generali ai ONU, însă nu au dus la altceva decât la o reducere temporară a tensiunilor. De-a lungul timpului, pozițiile părților implicate s-au schimbat. Grecia, Cipru, UE și ONU susțin crearea unei federații ca singură soluție posibilă pentru conflict. Ciprul turc, iar acum și Turcia, pledează pentru crearea a două state egale și independente în Cipru.
Ironia sorții face ca, în loc de rolul pozitiv așteptat al integrării europene în rezolvarea conflictului, UE a contribuit la respingerea planului ONU de către ciprioții greci. Asigurându-le aderarea ca Republica Cipru, UE nu le-a oferit niciun motiv să contribuie la soluționarea problemei înainte de aderare. Nici planul de soluționare, pregătit în grabă și care a ignorat pozițiile părților și opinia publică, nu a contribuit la rezolvarea conflictului.

La Bruxelles, dezamăgirea față de ciprioții greci, care nu au susținut reunificarea, a fost deosebit de mare. În anii următori, încercările ciprioților greci de a folosi calitatea de membru al UE pentru a avansa problema cipriotă nu au găsit întotdeauna un răspuns favorabil din partea partenerilor din UE. De la autoritățile oficiale din Cipru, în ultimii 20 de ani, se pot auzi declarații familiare pentru audiența moldovenească, conform cărora UE ar trebui să se implice mai activ în reunificarea insulei. Însă problema rămâne nerezolvată.
Va urma Moldova calea Ciprului?
Moldova și-a stabilit obiectivul de a adera la Uniunea Europeană până în 2030. Mulți politicieni și oficiali europeni consideră aceste termene reale. Totuși, acesta este doar un punct de reper. Termenele reale de aderare la UE, așa cum subliniază fostul vicepremier pentru Reintegrare Alexandru Flenchea, depind de doi factori.
  • Fostul vicepremier pentru Reintegrare Alexandru Flenchea
    „Pe de o parte, și în primul rând, este componenta tehnică: îndeplinirea tuturor criteriilor de aderare – acesta este aspectul care depinde de noi. În al doilea rând, este decizia politică a țărilor membre. Noi, cel puțin până în 2030, trebuie să fim pregătiți", afirmă Flenchea.
Un alt fost vicepremier pentru Reintegrare, Vasile Șova, susține că, cel mai probabil, procesul de integrare în UE al Moldovei și Ucrainei va fi legat politic de aderarea țărilor din Balcani. Problema constă în faptul că există unele țări din UE care sunt interesate de extinderea în Balcani, în timp ce altele susțin aderarea Moldovei și  a Ucrainei. La un moment dat, aceste interese ar putea converge.
Analistul Institutului Europei Centrale din Lublin, Piotr Oleksy, consideră că aderarea până în 2030 nu este un scenariu foarte realist. Cu toate acestea, el precizează că, acum trei ani, ar fi spus același lucru despre perspectivele Moldovei de a obține statutul de candidat în 2022 și de a deschide negocierile un an mai târziu.
  • Analistul Institutului Europei Centrale din Lublin, Piotr Oleksy
    „Totul este posibil, dar depinde de două procese. În primul rând, de agresiunea rusă în Ucraina și de situația de acolo. În al doilea rând, de cum va evolua situația politică în interiorul UE, în special în Franța și Germania. Dacă partidele de dreapta vor ajunge la putere acolo, procesul de extindere va fi încetinit”, consideră Oleksy.
Prezența pe teritoriul unui stat candidat a unei regiuni necontrolate, unde se află un contingent militar străin, se încadrează cu greu în criteriile de la Copenhaga privind aderarea, astfel că pentru o asemenea „excepție” este necesară voința politică a tuturor membrilor Uniunii. În ultimele decenii, țările care au avut dispute teritoriale și conflicte similare nu au înregistrat mari progrese în procesul de integrare europeană.
  • Fostul vicepremier pentru Reintegrare Alexandru Flenchea
    „De la aderarea Ciprului în 2004, în 20 de ani, acest precedent nu s-a mai repetat niciodată”, subliniază fostul vicepremier pentru Reintegrare Alexandru Flenchea. „Țările candidate care au astfel de probleme – cum ar fi Serbia sau Macedonia de Nord – rămân în continuare țări candidate. Prin urmare, nu ar trebui să ne orientăm după Cipru.”
Potrivit acestuia, soluționarea conflictului nu este doar o obligație importantă a statului față de cetățenii săi, ci și un pas esențial pe calea integrării europene. De aceea, în momentul în care Consiliul European va lua o decizie privind aderarea țării, această problemă nu ar trebui să mai existe.
Vasile Șova este și mai categoric. În opinia sa, șansele ca Moldova să adere la UE după modelul Ciprului sunt aproape nule:
  • Fostul vicepremier pentru Reintegrare, Vasile Șova
    „Un stat care lasă deoparte aproximativ 10% din populație când spune că este a lor, când nu este – este greu de crezut în perspectivele unui astfel de stat. Acesta este primul aspect. Al doilea: cu cât Moldova va fi mai aproape de aderarea la UE, cu atât mai insistent vor cere anumite state membre ale UE soluționarea conflictului transnistrean. Sunt cel puțin o duzină de astfel de state, în principal din Europa de Vest.”
Un conflict nesoluționat nu este o problemă?

Foto: mid.gospmr.org

Piotr Oleksy admite posibilitatea ca Moldova să adere la UE cu un conflict nesoluționat.
  • Analistul Institutului Europei Centrale din Lublin, Piotr Oleksy
    „Dacă Moldova va încheia negocierile la timp și în UE va exista o dinamică pozitivă de extindere, atunci problema Transnistriei nu va fi un obstacol. Atunci Moldova și UE vor găsi o modalitate de a face ca acest lucru să nu blocheze aderarea. Care ar fi această soluție este greu de spus. Este puțin probabil să fie o aderare fără teritoriul Transnistriei. Mai degrabă vor fi stabilite clauze speciale pentru regiunea transnistreană”, explică Oleksy.
Totuși, el adaugă că „problema principală nu este Transnistria în sine, ci prezența trupelor rusești. Aici este marea problemă. Cum să accepți o țară care are soldați ruși pe teritoriul său?”
Foto: vspmr.org
Astăzi, potrivit lui Oleksy, nimeni nu are un răspuns clar la întrebarea cum să convingă Moscova să-și retragă trupele.
  • Analistul Institutului Europei Centrale din Lublin, Piotr Oleksy
    „Cele mai importante întrebări sunt cele legate de securitate. Și cel mai relevant aspect aici este cum va arăta Ucraina peste cinci-șase ani. Aceasta este o problemă mult mai importantă decât ce va fi cu Transnistria. Pentru că, în cazul în care războiul din Ucraina va continua, vom privi Transnistria ca pe o amenințare la adresa securității pentru două țări. Cum poți să accepți în UE state ale căror granițe sunt învecinate cu o regiune care nu este controlată din punct de vedere al securității?”, explică Piotr Oleksy.
Moscova leagă problema prezenței trupelor ruse în Transnistria de soluționarea politică a conflictului și de determinarea statutului regiunii. Acordul din 1992 prevede că contingentul de menținere a păcii din Transnistria va rămâne până la o soluționare a conflictului. Moscova leagă funcționalitatea contingentului său de menținere a păcii cu prezența OGRV în regiune. Prin urmare, înainte de a discuta cu cineva despre retragerea trupelor, Moscova va întreba cu siguranță în ce condiții va rămâne regiunea fără trupe ca parte a Moldovei.

Foto: vspmr.org

Vom adera la UE fără Transnistria?
Dacă reintegrarea este atât de dificilă, atunci de ce să nu am renunța la Transnistria? Opinia publică este în general împotriva acestui lucru, dar ne putem imagina o situație în care o parte dintre elitele politice locale ar face acest pas de dragul aderării la UE.

Același Piotr Oleksy, în raportul său analitic, menționează factorii care fac ca un astfel de scenariu să fie aproape nerealist.
  • Analistul Institutului Europei Centrale din Lublin, Piotr Oleksy
    „În discuții mai puțin oficiale, atât reprezentanții autorităților moldovenești, cât și diplomații UE admit că „divorțul” dintre Chișinău și Tiraspol va da naștere unor probleme de o și mai mare gravitate. Aceasta va crea o zonă gri între Moldova și Ucraina (eventual două state membre UE) cu o puternică influență rusă. Această situație va avea un impact extrem de negativ asupra securității regiunii – militară, economică și socială. Din acest motiv, implementarea acestui scenariu nu va fi acceptată de Occident”, crede el.
Potrivit acestuia, un astfel de „divorț” nu este, în general, convenabil pentru holdingul transnistrean „Sheriff” și pentru oligarhii locali care fac comerț profitabil cu UE. Iar după invazia rusă în Ucraina, este puțin probabil ca elitele transnistrene să viseze să devină o enclavă pro-rusă între două state orientate spre UE. Moscova nu a susținut niciodată până acum independența Transnistriei. Acum că Transnistria se află în esență în spatele Ucrainei, independența Transnistriei pare și mai puțin atractivă pentru Moscova.
Suntem mici, nimic nu depinde de noi?
Optimismul guvernării moldovenești în problema Transnistriei în primul an de război s-a datorat dinamicii de pe frontul ucrainean și a situației internaționale. Înfrângerea militară a Rusiei în Ucraina a făcut posibilă mizarea pe retragerea trupelor ruse din Transnistria.

Acum că pe frontul ucrainean a fost stabilită o relativă paritate, declarația vicepremierului Serebrian că primul punct al planului de reintegrare este retragerea necondiționată a trupelor ruse este percepută mai puțin realist. Pentru că nu este clar ce va obliga Kremlinul să părăsească Transnistria fără condiții prealabile.

Pe de altă parte, după cum spune Vasile Șova, pe măsură ce Moldova se îndreaptă pe calea integrării europene, presiunea UE în direcția transnistreană nu va face altceva decât să crească. În opinia lui, în condițiile actuale, Chișinăul şi Tiraspolul ar putea lua inițiativa negocierilor și a pașilor ulteriori de reglementare în propriile mâini, în timp ce garanții și observatorii sunt ocupați cu războiul din țara vecină. Șova recunoaște însă că ambele maluri ale Nistrului preferă să aștepte condiții mai favorabile pentru inițierea negocierilor.

Despre pasivitatea externă a autorităților moldovenești în direcția transnistreană vorbește și Oleksy.
  • Analistul Institutului Europei Centrale din Lublin, Piotr Oleksy
    „Nu vedem ca autoritățile moldovenești să vrea să rezolve problema. Se pare că actualul guvern se așteaptă ca problema să fie rezolvată cumva de la sine în procesul de integrare europeană cu ajutorul partenerilor. Pe de o parte, aceasta este o poziție pasivă, pe de altă parte, este o abordare realistă. Această mică întrebare este legată de un număr mare de factori în relațiile dintre Rusia și țările occidentale. Probabil că autoritățile moldovenești văd că puține lucruri depinde de ele”, spune Oleksy.
Totodată, el spune că autoritățile moldovenești au nevoie de o agendă clară referitor la ce și cum vrea să facă Chișinăul. Potrivit analistului, agenda nu trebuie să fie neapărat una publică, dar la nivel diplomatic este necesară, iar diplomația moldovenească trebuie să depună toate eforturile pentru a se asigura că scenariul benefic pentru Chișinău va fi realizat.

Întrebarea constă în faptul dacă acest scenariu există.

Dacă rezumăm experiența cipriotă de aderare la UE, contextul internațional și pozițiile părților conflictului transnistrean, putem concluziona că scenariul cipriot este destul de aplicabil în Moldova. Mai exact, acea parte a scenariului în care au încercat să folosească integrarea europeană a insulei pentru reglementarea conflictului. De facto, acest lucru se întâmplă deja.

Prin analogie cu Cipru, este puțin probabil ca Moldova să adere la UE fără a încerca, cu ajutorul aceleiași Uniuni Europene, al Statelor Unite și al Ucrainei, să rezolve problema transnistreană. Nu se știe cum și în ce condiții se va întâmpla acest lucru - în timpul războiului din Ucraina sau după încheierea acestuia. De asemenea, nu se știe dacă această încercare va avea succes sau nu. Nimeni nu poate spune cu certitudine dacă Moldova va fi acceptată în UE în cazul în care planul de reglementare eșuează, ca în Cipru. Dar să încerce să soluționeze conflictul, să negocieze, să elaboreze, să prezente și să încerce să implementeze un plan de reglementare viabil – cel mai probabil va fi necesar.

Text: Evgheni Ceban
Redactor: Evgheni Șolari, Olga Gnatcova
Ilustrații: Tatiana Bulgac
Cu susținerea Mediaseti

În material au fost utilizate fotografii și ilustrații: NewsMaker, Moldpres, kremlin, mejdurecie.md, europarl.europa.eu, comunist.md, European Union 2005 — EP, Getty images, wikimedia.org, tourismpmr.org, president.gov.ua, EPC Moldova, militaryhistories.co.uk, greekreporter.com, flickr.com/us-mission, AP-PhotoAnja-Niedringhaus, vspmr.org
x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: