gov.md

Moldovean, deținut ilegal în Transnistria, de mai bine de trei ani. Guvernul: „Neglijarea continuă a apelurilor Chișinăului trezește îngrijorări”

Cetățeanul Republicii Moldova Stanislav Menzarari continuă să fie, de mai bine de trei ani, privat ilegal de libertate în regiunea transnistreană. Guvernul de la Chișinău susține că Tiraspolul ar neglija continuu apelurile Chișinăului de a-l elibera, fapt care trezește multiple îngrijorări

Stanislav Menzarari a fost răpit de structurile de forță de la Tiraspol pe 7-8 octombrie 2020, alături de alți trei moldoveni – Amarfii Andrei și Puris Alexandru, care au fost eliberați pe 8 octombrie 2020 și Glijin Adrian, care a fost eliberat din detenție pe 7 aprilie 2023.

Guvernul susține că timp de trei ani „nu a fost constatată, însă, nicio evoluție pozitivă pe cazului lui Stanislav Menzarari”, deținut ilegal în penitenciarul din localitatea Hlinaia, raionul Grigoriopol.

Chișinăul anunță că cazul este în vizorul permanent al Biroului politici de reintegrare, inclusiv al Misiunii OSCE în Republica Moldova. Autoritățile cer Tiraspolului să respecte drepturilor și libertăților fundamentale ale lui Stanislav Menzarari, inclusiv la apărare și la asistență medicală calificată. Chișinăul anunță că duce tratative cu așa numitele autorități de la Tiraspol pentru a-l elibera necondiționat pe Menzarari de trei ani.

„În repetate rânduri a fost sesizat reprezentantul politic de la Tiraspol în procesul de negocieri privind reglementarea transnistreană, cu apelul de a renunța la lezarea abuzivă a drepturilor cet. Menzarari S., a asigura accesul la acesta a rudelor apropiate și a unui medic calificat și independent, precum și cu solicitarea eliberării neîntârziate a acestuia și transmiterea lui sub responsabilitatea organelor de drept competente. (…) Neglijarea continuă de către Tiraspol a apelurilor Chișinăului, lipsa unor reacții la demersurile remise și neoferirea unei perspective clare de soluționare a cazului trezesc multiple semne de îngrijorare, în particular în contextul secretizării excesive a dosarului artificial fabricat și ilegal gestionat, cu încălcarea celor mai elementare drepturi ale omului”, anunță Guvernul Republicii Moldova.

Chișinăul susține că monitorizarea acestui caz va fi asigurată în mod continuu din partea Biroului și a vicepremierului pentru reintegrare, Oleg Serebrian, „până la soluționarea definitivă a acestuia și restabilirea integrală a lui Stanislav Menzarari în drepturile și libertățile încălcate”.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Andrei Mardari / NewsMaker

Transportatorii acuză ANTA și MIDR de abuzuri și corupție și amenință cu noi proteste. Reacția Guvernului

Transportatorii amenință cu proteste, acuzând Ministerul Infrastructurii și Agenția Națională Transport Auto (ANTA) de inacțiune, dar și presupuse abuzuri și scheme de corupție. Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) a transmis un apel public, în care avertizează că lipsa metodologiei tarifare, impunerea sistemelor electronice e-GPS și e-Bilet, precum și obligația de adaptare a tuturor vehiculelor pentru persoanele cu dizabilități pun în pericol activitatea transportatorilor.

Potrivit APOTA, trei probleme majore afectează activitatea transportatorilor:

  1. Lipsa metodologiei de calcul a tarifelor, deși legea prevedea aplicarea acesteia din 1 iunie 2024. Potrivit asociației, transportatorii operează de peste un an și jumătate cu tarife „înghețate”, ceea ce ar duce la închiderea unor rute regulate.
  2. Promovarea sistemelor e-GPS și e-bilet, considerate de APOTA drept „scheme corupționale” care ar încalca legislația și drepturile transportatorilor, „fără a avea efecte reale asupra disciplinei fiscale”. Potrivit asociației, „sistemul e-bilet a fost conceput pentru a promova o schemă de corupție – de a obliga transportatorii să procure doar un singur model de aparate de casă”.
  3. Obligația ca toate vehiculele să fie adaptate pentru persoane cu dizabilități. APOTA consideră măsura „imposibil de aplicat din punct de vedere tehnic și financiar, și impusă abuziv contrar legislației naționale și europene”.

„ANTA cunoaște că ordinul este ilegal, nu mai corespunde prevederilor legale, că transportatorii nu au capacitate financiară sau tehnică să-l aplice și, cel mai grav, că persoanele cu handicap nu vor avea nici în continuare posibilitatea reală de a fi transportate. Cu toate acestea, ANTA a decis să speculeze pe seama nevoilor unei categorii foarte vulnerabile, pentru a-și lărgi posibilitatea de a estorca mită și a trece cu vederea lipsa transportului adaptat”, se menționează în declarația asociației.

În context, transportatorii au solicitat adoptarea imediată a metodologiei tarifare, retragerea proiectului privind noile sisteme electronice și anularea cerințelor ANTA privind adaptarea tuturor vehiculelor pentru persoane cu dizabilități. Aceștea amenință că, în cazul în care autoritățile vor ignora solicitările, vor ieși la proteste.

NewsMaker a solicitat un comentariu de la ANTA cu privire la acuzațiile asociației de transportatori. La momentul publicării știrii, nu am primit un răspuns.

După apelul public lansat de APOTA, Guvernul a transmis că a luat act de solicitarea publică, dar soluționarea problemelor ține de competența Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.

„MIDR are ușile deschise. Guvernul își dorește ca pasagerii să aibă condiții de confort, iar activitatea să se desfășoare în conformitate cu legislația și cadrul fiscal în vigoare”, a declarat purtătorul de cuvânt Daniel Vodă.

În privința acuzațiilor APOTA legate de posibile scheme de corupție, Executivul a invitat toate părțile care dețin informații relevante să le prezinte organelor competente.

„Am văzut și acuzații privind posibile riscuri de corupție în sistemele informatice. Poziția noastră rămâne neschimbată. Invităm pe toți cei care au informații relevante să le documenteze și să le transmită autorităților competente”, a subliniat Vodă.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: