Facebook/Andrei Spînu

NM Espresso: despre gazele naturale din Polonia și Ucraina, continuarea negocierilor cu Rusia și despre cel de-al patrulea viceprimar de Chișinău

Gazele naturale
Vicepremierul Andrei Spânu va continua negocierile privind furnizare gazelor naturale rusești la Sankt-Petersburg, unde va avea o întrevedere, la 27 octombrie, cu Alexei Miller, președintele «Gazprom». Spânu este sigur că «se poate găsi o soluție favorabilă și pentru noi, și pentru «Gazprom».
Spânu a mai comunicat că Moldova va efectua un audit independent al datoriilor acumulate de «Moldovagaz» față de «Gazprom». Vicepremierul a menționat că «suma acestei datorii trebuie să fie confirmată înainte de a ne asuma anumite angajamente». Achitarea unei părți a datoriei este una dintre condițiile «Gazprom»-ului pentru a încheia un nou contract. Puteți afla din transmisiunea video și despre alte declarații ale vicepremierului expuse în cadrul unei conferințe de presă.
Iar cei din administrația președintelui Rusiei, Vladimir Putin și-au exprimat speranța că Moldova și «Gazprom» vor ajunge la un numitor comun în negocierile despre gazele naturale. Și au adăugat că Putin nu intenționează să discute cu autoritățile moldovenești despre problema gazelor naturale.Presa din Ucraina a comunicat că întreprinderea «Energocom» din Moldova a semnat un acord cu întreprinderea ucraineană «Natfogaz», care prevede posibilitatea furnizării de până la 700 milioane metri cubi de gaze, în caz de necesitate. Este vorba despre gazele naturale achiziționate în Europa, cu o marjă comercială stabilită de «Naftogaz».
În Moldova, această informație încă nu a fost confirmată. În schimb, guvernul a anunțat că «Energocom» a încheiat un contract cu întreprinderea PGNiG din Polonia, care prevede achiziția a 1 milion de metri cubi de gaze (partea dreaptă a Moldovei consumă circa 1 miliard de metri cubi de gaze naturale anual). «Este prima achiziție de gaze naturale din surse alternative din istoria Moldovei», au subliniat cei din cabinetul de miniștri.
Carburanți
Carburanții continuă să se scumpească în Moldova. Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a actualizat prețurile maxime de comercializare cu amănuntul, majorând prețul benzinei Ai-95 până la 21,65 de lei pentru un litru, iar cel al motorinei — până la 18,69 de lei. În două luni de toamnă, prețurile la motorină au crescut cu 2 lei, iar la benzină — cu aproape 1,5 lei.
Comisia Electorală Centrală a refuzat s-o înregistreze pe Arina Spătaru, ex-deputat al Partidului DA, în calitate de candidat la alegerile primarului de Bălți. Aceasta a colectat 3600 de semnături în susținerea sa, în timp ce, conform legii, trebuie să fie peste 5000. Spătaru a declarat că va contesta decizia CEC în instanța de judecată.
Chișinău
Primarul Ion Ceban a propus ca ex-ministrul justiției Fadei Nagacevschi să fie numit în calitate de cel de-al patrulea viceprimar de Chișinău. Potrivit lui Ceban, Nagacevschi va fi responsabil de «activitatea în domeniul juridic și agenda anticorupție».
Procuratura
Procuratura pentru Combaterea Criminalității Organizate și Cauze Speciale a inițiat un proces penal pentru uzurparea puterii în Moldova. Este vizată o decizie din luna aprilie a PSRM și Partidul «Șor» prin care aceștia au anulat decretul privind numirea Domnicăi Manole în funcția de judecător al Curții Constituționale și au numit în locul acesteia un alt magistrat.
«Laundromat»
Numele lui Renato Usatîi a dispărut din dosarul penal legat de spălarea a 22 miliarde de dolari prin intermediul Moldovei, cunoscută ca «Laundromat». Potrivit publicației «Kommersant», în dosar, ca organizator al schemei a rămas doar Veaceslav Platon, iar Vladimir Plahotniuc a fost recalificat din organizator în persoană care a protejat prin influență această schemă.
Situația epidemiologică
În România, Ucraina și Rusia: numărul de îmbolnăviri și de decese provocate de Covid sunt în creștere. Și Moldova arde. În articolul «Коронавирус окружил Молдову» («Coronavirusul a încercuit Moldova»), noi am relatat, ce se întâmplă în țările vecine, dar și la noi.Iar în ultimele 24 de ore, în Moldova s-au înregistrat 1294 de cazuri noi de coronavirus, inclusiv la 36 de lucrători medicali. Alte 38 de persoane au decedat din cauza complicațiilor provocate de Covid.
NM
Numărul abonaților paginii noastre de Facebook a depășit recent 100 mii de persoane. Acest lucru ne bucură foarte mult. Noi am prezentat, în care rețele sociale ne puteți găsi, inclusiv în limba română.

Și despre ceea ce va fi astăzi, 26 octombrie

În parlament vor avea loc audieri privind proiectul de amendamente la Codul Audiovizualului.

Curtea Constituțională și CEC se vor întruni în ședințe.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Alexandr Slusari

VIDEO Zeci de camioane blocate în vama Leușeni-Albița. Serviciul Vamal răspunde nemulțumirilor

Ex-directorul Asociației „Forța Fermierilor”, Alexandr Slusari, a declarat pe 30 octombrie că zeci de camioane stau în rând la vama Leușeni. El a spus că imagini în acest sens i-au fost trimise în dimineața zilei de exportatori de fructe, „care sunt în disperare”. Pentru NewsMaker, Serviciul Vamal a precizat că fotografiile au fost făcute în zona terminalului Leușeni–Albița, unde se desfășoară controlul comun R. Moldova-România. Situația a fost cauzată de o problemă tehnică, din cauza căreia mărfurile nu au putut fi temporar acceptate în UE. Instituția a mai spus că problema este în curs de remediere și că verificarea din partea R. Moldova a fost efectuată integral.

Pe 30 octombrie, Alexandr Slusari a publicat pe pagina sa de Facebook imagini cu mai multe camioane, menționând că este vorba de zeci, fotografiate la vama Leușeni. Slusari a spus că a primit imaginile de la exportatori de fructe „care sunt în disperare”.

Potrivit lui Slusari, pe timp de noapte, când traficul este mai liber, prin vamă trec cel mult opt camioane. „În medie e nevoie de 2 zile pentru fiecare camion pentru a trece vama. Oamenii care mi-au transmis foto zic că lucrează un singur vameș pe 2 culoare. (…) Vă amintesc că 3 ani în urmă a fost convenit cu exportatorii produselor perisabile că pentru transportarea acestor produse la vamă va funcționa un culoar special verde. Iată că din 10 septembrie 2025 ceva s-a schimbat și transportarea fructelor s-a transformat într-un calvar pentru exportatorii noștri”, a adăugat Slusari.

Contactată de NewsMaker pentru o reacție, șefa Secției relații publice a Serviciului Vamal, Tatiana Șompol, a declarat că „camioanele surprinse în imagini se află în zona terminalului vamal Leușeni–Albița, unde este implementat controlul coordonat al autorităților vamale din Republica Moldova și România”.

„Situația a fost generată de o problemă tehnică apărută în sistemul utilizat de operatorul economic pentru înregistrarea garanției aferente tranzitului. Întrucât garanția nu a fost confirmată în sistemul european, mărfurile nu au putut fi acceptate temporar pentru intrarea în spațiul Uniunii Europene. Problema este în proces de remediere, iar operatorul economic urmează să primească autorizarea necesară pentru continuarea tranzitului”, a precizat reprezentanta Serviciului Vamal.

Șefa Secției relații publice a Serviciului Vamal a subliniat că „din partea Republicii Moldova, controlul vamal a fost realizat integral, însă pentru intrarea în spațiul UE, operatorii economici trebuie să respecte procedurile și condițiile generale aplicabile tuturor transportatorilor”.

„Camioanele cu mărfuri perisabile beneficiază, atât la ieșirea din Republica Moldova, cât și la intrarea în România, de bandă separată și de trecere prioritizată. În medie, zilnic sunt perfectate aproximativ 100 de camioane cu mărfuri perisabile prin postul vamal Leușeni–Albița, autoritățile ambelor state depunând eforturi constante pentru menținerea unui flux fluent și sigur al acestui tip de transport, dacă sunt respectate procedurile și condițiile prevăzute de legislația vamală de către operatorii economici”, au conchis reprezentanta Serviciului Vamal.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: