Ion Ceban

„Nu văd o problemă”. Ce spune Ion Ceban despre închiderea uzinei de sortare a deșeurilor din Chișinău

Primarul general al mun. Chișinău susține că reprezentanții companiei de sortare a deșeurilor ABS Recycling Moldova ar încerca, de fapt, să șantajeze autoritățile municipale, atunci când anunță închiderea acesteia. Declarația a fost făcută pe 21 ianuarie, după ce reprezentanții companiei au expediat o scrisoare deschisă adresată primarului, președintelui țării, dar și altor instituții publice.

„Urmează să discutăm și cu ăștia de la ABS. În principiu, nu văd o foarte mare problemă dacă se vor dezice, dar vreau să vă anunț că, percepția mea, este că cineva încearcă să șantajeze municipiul. Au mai încercat și alții”, a declarat Ceban.

Întrebat despre posibilele motive pentru care ar recurge la acest „șantaj”, Ion Ceban a declarat: „Ca să mai ia niște bani de la dumneavoastră, noi, toți locuitorii municipiului Chișinău. Există un grup care discută situațiile legate de deșeuri și acest grup este foarte experimentat. Cred că cel mai bine este să se discute în cadrul acestui grup. Dacă este nevoie să se întâlnească și cu mine, sunt de acord, dar repet: nu ne vom lăsa șantajați”.

Ion Ceban a explicat că materia reciclată este reutilizată și a dat de înțeles că informațiile privind lipsa mijloacelor financiare ar fi false: „Da, ei sortează, dar utilizează această materie în alte părți. Dacă nu ar fi fost rentabil din punct de vedere economic, probabil că nu ar fi făcut-o de ani de zile. Să demonstreze din punct de vedere financiar că ar exista probleme în acest sens”.

Ion Ceban a mai spus că ar trebui să existe un concurs public și că în toată lumea managementul deșeurilor „este un business”.

„Noi consolidăm capacitățile Î.M. Autosalubritate, ca să poată oferi servicii, dar suntem în căutarea unor soluții pentru eficientizarea acestor procese. Durează, pentru că dacă luăm un parteneriat public-privat, este un proces lung din punct de vedere juridic”, a conchis edilul.

***

Compania de sortare a deșeurilor ABS Recycling Moldova își va sista activitatea începând cu 25 ianuarie. Anunțul a fost făcut de directorul general Serghei Balica. Într-o scrisoare deschisă adresată autorităților, acesta a menționat că, în lipsa susținerii din partea autorităților publice locale, compania este condamnată falimentului.

În urma închiderii uzinei de sortare a deșeurilor mixte din Chișinău, peste 200 de angajați își vor pierde locul de muncă.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

screenshot

De la 12 la 9 minute, din centrul Chișinăului la stația Revaca. CFM, lucrări pentru legătura cu aeroportul

Dacă în luna octombrie distanța dintre gara feroviară din Chișinău și stația Revaca era parcursă cu trenul în 12 minute, atunci zilele trecute aceasta a fost parcursă în 9 minute. Potrivit întreprinderii Calea Ferată din Moldova (CFM), diferența s-a constatat în timpul unei testări tehnice după lucrări de reparație și reabilitare. Întreprinderea a menționat că există potențial de a reduce și mai mult timpul de călătorie, iar acțiunea face parte „din proiectul de lansare a unei linii de tren menite să reducă semnificativ timpul de deplasare între Gara Feroviară Chișinău și aeroport”.

Reprezentanții CFM au anunțat că, pe 25 noiembrie, directorul întreprinderii, Serghei Cotelinic, împreună cu o echipă de specialiști, a efectuat testarea tehnică a tronsonului feroviar Chișinău-Revaca.

„Călătoria experimentală a devenit necesară după efectuarea lucrărilor de reparație și reabilitare, care au inclus înlocuirea traverselor uzate și a șinelor pe anumite segmente, ceea ce a permis ridicarea restricției de viteză. Scopul acestei testări a fost estimarea timpului de parcurs și stabilirea prealabilă a programului de circulație pentru viitoarele trenuri regulate pe ruta Chișinău-Revaca”, au comunicat reprezentanții întreprinderii CFM.

Potrivit instituției, în timpul testului trenul a parcurs cei 10 kilometri dintre Gara Feroviară Chișinău și stația Revaca în 9 minute. „Un rezultat pozitiv, care confirmă funcționalitatea și fezabilitatea segmentului existent de cale ferată. Evaluările tehnice au identificat, de asemenea, potențialul de optimizare a timpului de călătorie prin modernizarea infrastructurii și ajustarea parametrilor operaționali”, au declarat reprezentanții CFM.

Conform întreprinderii, acțiunea se înscrie „în cadrul proiectului de lansare a unei linii de tren, menite să reducă semnificativ timpul de deplasare dintre Gara Feroviară Chișinău și Aeroportul Internațional „Eugen Doga””.

***

Amintim că, în iulie 2025, ministrul Vladimir Bolea declara, într-un interviu pentru NewsMaker, că autoritățile intenționează să conecteze aeroportul din Chișinău la calea ferată. Bolea explica că din Chișinău există deja un segment de cale ferată în direcția Sîngera (aeroportul fiind situat între cele două localități), iar autoritățile trebuie să identifice locația exactă unde va fi realizată conexiunea. Ministrul a menționat că valoarea estimativă a proiectului este de aproximativ 8,5 milioane de euro.

Pe 20 octombrie, Bolea a anunțat că, până în primăvara anului 2026, autoritățile vor pregăti stația din care pasagerii aeroportului vor fi preluați cu trenul către centrul capitalei. Tot până atunci, potrivit lui Bolea, viteza medie a trenului pe acest tronson ar urma să ajungă la 50 km/h. Ministrul a adăugat că, în prezent, trenul parcurge distanța de la gara centrală până în stația Revaca cu o viteză de 20 km/h, în aproximativ 12 minute, iar alte 10 minute sunt necesare pentru a ajunge în orașul Sîngera.

Menționăm că, potrivit informațiilor de pe pagina CFM, stația Revaca se află pe șoseaua Muncești, iar aeroportul se află pe bulevardul Dacia. Potrivit bani.md, stația Revaca se află la aproximativ 1,5 kilometri de terminalul aeroportului.

În prezent, de la Aeroportul Chișinău spre centrul orașului se poate ajunge doar cu troleibuzul sau taxiul.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: