Parlamentul respinge zvonurile privind achizițiile mobilierului pentru deputați: a fost cumpărat în 2017

Parlamentul Republicii Moldova a reacționat oficial la informațiile apărute în spațiul public privind achizițiile de mobilier pentru birourile deputaților, precizând că Secretariatul Parlamentului nu a cumpărat mobilier în ultimii ani și nici nu are în plan astfel de achiziții. Mobilierul existent datează din 2017, când deputații s-au reîntors în clădirea Parlamentului, reparată după protestele din 7 aprilie 2009.

„Secretariatul Parlamentului NU a cumpărat, în ultimii ani, mobilier pentru birourile deputaților; mobilierul actual provine din achizițiile efectuate în 2017, iar pentru perioada următoare NU sunt planificate achiziții”, se arată în comunicatul oficial.

Declarația vine după ce liderul unionist Vlad Bilețchi, președinte al Asociației Unirea – ODIP, a atras atenția asupra unor posibile nereguli în achizițiile pentru birourile deputaților.

„Apar întrebări serioase referitoare la achizițiile din birourile deputaților. Aceleași produse pot fi găsite la preț mult mai mic în magazinele din Chișinău. Instituțiile se autosesizează sau e nevoie ca cineva să depună un denunț?!”, a declarat Bilețchi pe Telegram.

Informațiile au circulat în special pe mai multe canale de Telegram, care susțin că mobilierul ar fi fost achiziționat la prețuri mult mai mari decât cele practicate în comerțul obișnuit din capitală.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Reforma administrativă sperie autoritățile locale? CALM: „Afirmația că vom face economii este contrazisă de realitate”

Congresul Autorităților Locale din Moldova (CALM) avertizează că o reformă administrativ-teritorială grăbită, concepută pe ascuns și ruptă de realități, ar putea destabiliza comunitățile locale și deturna parcursul european al țării. Anunțul a fost făcut de directorul executiv al CALM, Viorel Furdui, în contextul relansării discuțiilor publice despre reorganizarea teritorială a Republicii Moldova.

Directorul executiv al CALM a mai spus că este fals că reforma este cerută de Uniunea Europeană, și susține că aceasta este de competența guvernelor locale.

„În UE există țări cu structuri teritoriale mult mai fragmentate, care funcționează eficient și se dezvoltă armonios: Cehia, Austria, Slovacia, Ungaria, Franța etc. Ceea ce solicită UE și este logic, este eficiență administrativă, un concept mult mai complex, care include reforma întregului sistem public, nu doar cel local sau doar aspectul teritorial. De asemenea, este un mit că avem prea multe primării și ele sunt cauza problemelor de dezvoltare. În realitate, marea majoritate a primăriilor, indiferent că sunt rurale sau urbane, suferă de subfinanțare, datorită unui sistem actual de finanțare total depășit și din cauza neimplementării angajamentelor guvernamentale asumate la nivel național și internațional”, a mai spus acesta.

Datorită unui sistem de finanțare depășit și a neîndeplinirii obligațiilor de către guvernanți în implementarea strategiilor și angajamentelor asumate la nivel național și internațional, reforma administrativ-teritorială din Republica Moldova se confruntă cu provocări majore mai susține Viorel Furdui.

„Dacă orașele de reședință ar primi cel puțin 75% din impozitul pe venit pentru persoane fizice, iar primăriile de comune și sate partea corespunzătoare din IVPJ, situația financiară a instituțiilor locale ar fi cu totul alta. În plus, dacă procesul de evaluare și înregistrare a proprietăților imobiliare nu ar fi fost tărăgănat, capacitatea instituțională a majorității primăriilor ar fi mult mai puternică”, mai explică acesta.

Furdui a avertizat că speculațiile conform cărora doar o astfel de reformă ar opri migrația reprezintă „o speculație periculoasă” și că reformele nepregătite au efecte inverse: accelerarea migrației din lipsa de perspectivă și din pierderea încrederii în viitorul localității”. El a respins și afirmațiile conform cărora în primării există „prea multă birocrație” și „prea mulți funcționari”, subliniind că „primăriile duc lipsă de specialiști, iar volumul de muncă este enorm, cu salarii minime și responsabilități multiple.

„Nu în ultimul rând, menționăm că, chiar în cele mai mari primării, cum sunt Chișinău și Bălți, există o lipsă cronică de specialiști, ceea ce se datorează sistemului financiar și de salarizare/motivare total depășit și centralizat. Afirmația că vom face economii dacă reducem drastic numărul primăriilor este contrazisă de realitate. Costurile administrative cresc odată cu extinderea teritorială și populațională: salarii, logistică, echipamente, transport, infrastructură etc. Experiențele din Georgia, Albania și alte țări arată că mediul rural a fost grav afectat, democrația locală slăbită, iar serviciile publice îndepărtate de cetățeni”, a mai spus acesta.

Reprezentantul CALM a clarificat și falsul conform căruia desființarea raioanelor ar necesita modificarea Constituției, explicând că „problema a fost deja soluționată de Curtea Constituțională prin Hotărârea nr. 18 din 18 iulie 2001, care prevede că Parlamentul are competența de a stabili organizarea administrativ-teritorială a țării” și că „modelul județean este admisibil, atâta timp cât respectă principiile constituționale, inclusiv autonomia locală și descentralizarea”.

Amintim că până la începutul anului 2027, an în care vor avea loc alegeri locale în Republica Moldova, trebuie să se vină cu o decizie politică asumată privind reforma administrativ-teritorială, a menționat anterior șeful Legislativului, Igor Grosu. Oficialul a subliniat că reforma administrativ-teritorială a fost amânată anterior, deoarece implică anumite costuri politice.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: