NewsMaker

Planul UE pentru Moldova: perioadă de probă și aderare în etape. La ce să ne așteptăm? ANALIZĂ

Uniunea Europeană se află în fața unor transformări istorice. Pe de o parte, contextul geopolitic actual impune o integrare rapidă a Moldovei și Ucrainei. Pe de altă parte, la Bruxelles crește îngrijorarea că noii membri ar putea bloca funcționarea Uniunii. În acest context, comisara europeană pentru extindere, Marta Kos, a vorbit despre introducerea unei posibile „perioade de probă” pentru statele nou-venite, iar centrele de expertiză propun planuri de „aderare etapizată”. NewsMaker a analizat ce ar putea însemna aceste idei pentru Republica Moldova.

„Perioada de probă” propusă de Marta Kos

Declarațiile privind necesitatea reformării mecanismului de extindere al UE se aud tot mai insistent. Comisara europeană pentru extindere, Marta Kos, numită recent, a menționat la începutul lunii noiembrie posibilitatea introducerii unei „perioade de probă” pentru noile state membre. Inițiativa este justificată prin necesitatea de a proteja capacitatea de funcționare a Uniunii Europene. La Bruxelles se dorește evitarea situațiilor în care o singură țară poate bloca decizii esențiale pentru întreaga Uniune.

Directorul adjunct al Institutului pentru Reforme și Politici Europene (IPRE), Mihai Mogîldea, consideră că discuțiile despre „perioada de probă” sunt generate de probleme concrete din interiorul Uniunii Europene. „Este vorba, în primul rând, despre necesitatea unui mecanism care să nu permită repetarea situațiilor similare celei actuale, când Ungaria blochează extinderea UE, folosindu-se de dreptul său de veto. Este inadmisibil ca un stat membru să utilizeze acest instrument pentru șantaj, în scopul obținerii unui avantaj propriu”, a menționat Mogîldea.

Potrivit lui, esența ideii unei „perioade de tranziție” este ca noile state membre să nu poată bloca dezvoltarea Uniunii imediat după aderare. Ele trebuie să se conducă după valorile UE, nu să folosească statutul de membru ca instrument de presiune.

Totuși, declarația Martei Kos nu poate fi considerată surprinzătoare. În Europa există deja centre analitice care lucrează la reformarea politicii de extindere a Uniunii Europene. Unul dintre aceste planuri, inițial elaborat pentru țările din Balcanii de Vest și adaptat ulterior pentru Moldova și Ucraina după invazia rusă, prevede explicit că un nou membru al UE va fi lipsit de dreptul de veto timp de 10 ani.

Planul „Șablon 2.0” al centrelor analitice

Unul dintre cele mai detaliate documente care descriu cum ar putea arăta această nouă realitate este planul „Șablon 2.0 pentru aderarea etapizată la UE”. Acesta a fost elaborat de Centrul European de Politici (CEP, Belgrad) și Centrul pentru Studii Politice Europene (CEPS, Bruxelles). Autorii documentului, actualizat în august 2023, propun renunțarea la principiul „totul sau nimic” și înlocuirea lui cu un model de integrare în patru etape. Esența este simplă: cu cât mai multe reforme implementează o țară, cu atât mai multe fonduri și drepturi primește, fără a aștepta aderarea finală.

Comisia Europeană trebuie să evalueze gradul de pregătire al țării pe o scară de la 1 la 5. În același timp, funcționează un principiu strict — „mai întâi fundamentele”: progresul în reformele fundamentale (justiție, drepturile omului, democrație) este o condiție obligatorie pentru trecerea la nivelul următor.

Etapa 1: „Pre-aderare intermediară”. Dacă țara obține nota „3” (pregătire moderată) pentru toate clusterele, primește primele beneficii: dreptul de a participa la ședințele Consiliului UE și ale Parlamentului European (cu drept de vot, dar fără drept de veto decizional) și, mai important, acces la finanțare. Volumul fondurilor poate ajunge până la 40% din ceea ce primesc membrii cu drepturi depline ai UE.

Etapa 2: „Pre-aderare avansată”. La nota „4” (pregătire bună), țara obține o prezență și mai amplă în instituțiile UE, iar asistența financiară crește până la 60% din nivelul unui membru deplin.

Etapa 3: „Un nou stat membru”. Acesta este momentul aderării oficiale. Țara intră pe Piața Unică, în Uniunea Vamală, iar locuitorii ei devin cetățeni ai UE. Statul obține acces 100% la fondurile de coeziune. Dar există un aspect: se propune suspendarea dreptului de veto pentru o perioadă de până la 10 ani.

Etapa 4: „Calitatea deplină de membru”. Aceasta survine automat după expirarea perioadei de tranziție, restituind țării toate drepturile politice în întregime.

Va fi aplicat acest plan în cazul Moldovei?

În ciuda existenței unor planuri detaliate elaborate de centre analitice, Mihai Mogîldea se îndoiește că UE va schimba radical regulile jocului pentru Moldova chiar acum. „La nivel european există câteva inițiative… Dar asta nu înseamnă că aceste planuri se vor materializa într-o politică reală. Nu cred că în privința țării noastre o astfel de decizie (privind aderarea etapizată pe baza noului model) va fi vreodată adoptată”, consideră expertul.

El a reamintit că actualul mecanism de extindere a fost revizuit acum doar cinci-șase ani și a fost agreat de toate statele membre. Acesta prevede deja elemente de integrare treptată: acces la programe, la piață și la reuniuni chiar înainte de aderare. „Însuși procesul de aderare este o etapă de pregătire. Procesul vă pregătește să deveniți membru cu drepturi depline, având deja acces la fondurile de pre-aderare și la piața internă”, a precizat Mogîldea.

În același timp, el a admis utilizarea unor „perioade de tranziție” clasice, prevăzute în tratatele UE în vigoare. „Pot fi convenite perioade în care anumite norme ale legislației europene intră în vigoare abia după aderarea statului — peste doi, trei, cinci sau chiar zece ani. Acest lucru oferă statului care aderă o pauză pentru adaptare, iar Uniunii Europene — timp pentru a se pregăti pentru includerea noului membru”, a concluzionat Mihai Mogîldea.

***

La începutul lunii noiembrie, Comisia Europeană (CE) a publicat raportul anual privind progresele țărilor candidate pe calea aderării la UE. Conform acestui raport, în ultimul an Moldova a înregistrat progrese în 18 din cele 33 de capitole de negociere și este oficial pregătită să deschidă negocieri pe trei clustere-cheie: „Valorile fundamentale”, „Piața internă” și „Relațiile externe”. Comisia Europeană a apreciat în mod pozitiv sincronizarea politicii externe a Moldovei cu poziția UE, succesele în activitatea Uniunii Vamale și aprobarea cererii de aderare la zona de plăți SEPA. De asemenea, Bruxelles-ul a remarcat că, în pofida crizelor, Chișinăul a accelerat reformele în domeniul energetic, a adoptat legi importante pentru protecția jurnaliștilor și securitatea cibernetică, iar procesul de vetting al judecătorilor și procurorilor decurge conform planului, sporind eficiența luptei împotriva corupției.

Pe de altă parte, raportul conține și observații serioase referitoare la procesele democratice și la calitatea guvernării. Comisia Europeană este îngrijorată de amploarea dezinformării și de practica excluderii partidelor din alegeri în ultimul moment, și recomandă, totodată, ca parlamentul să țină mai des cont de vocea opoziției. În raportul CE se mai spune că sistemul judiciar al Moldovei continuă să sufere din cauza unui deficit acut de personal și a întârzierii examinării dosarelor. În domeniul social persistă probleme legate de condițiile din închisori și de lipsa medicilor în mediul rural, iar Ministerului Agriculturii îi lipsesc angajați pentru gestionarea fondurilor europene. Cu toate acestea, prognoza rămâne prudent optimistă: Bruxelles-ul se așteaptă ca Moldova să îndeplinească condițiile pentru deschiderea celorlalte trei clustere până la sfârșitul anului 2025.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

NewsMaker

„Vă vom găsi, vă vom reține și vă vom trimite acasă”. Interviu cu chargé d’Affaires Nick Pietrowicz, despre migrația ilegală în SUA și Moldova

La începutul lunii decembrie, administrația Trump a publicat noua Strategie de Securitate Națională a SUA. Documentul definește migrația ilegală drept una dintre principalele pericole în adresa securității Statelor Unite. În scurt timp, subiectul este discutat și la Chișinău: însărcinatul de afaceri al SUA Nick Pietrowicz a adus subiectul în atenția publică în cadrul unui interviu la postul public de televiziune, iar ulterior – și în cadrul unei întrevederi cu ministra de Interne a Republicii Moldova, Daniella Misail-Nichitin. Jurnalista Nicoleta Găină a avut ocazia să discute cu chargé d’affaires Nick Pietrowicz despre acest subiect. L-am întrebat de ce înăspresc SUA politica de migrație și care ar putea fi consecințele pentru moldovenii aflați în Statele Unite. De asemenea, de ce Ambasada SUA vorbește tot mai des despre riscuri pentru Moldova. Răspunsurile – în interviul NewsMaker.

Domnule Pietrowicz, într-un interviu recent ați avertizat Republica Moldova în legătură cu aducerea forței de muncă ieftine și ilegale. Care este contextul acestui mesaj? Are Statele Unite vreo evaluare care să indice un risc iminent pentru Moldova, având în vedere că țara nu este considerată, cel puțin în prezent, o destinație majoră pentru migrația ilegală?

Contextul este că Statele Unite, pornind de la propria noastră experiență în domeniul migrației și al problemelor asociate, în special cu migrația ilegală, recunosc faptul că aceasta este o problemă serioasă, care se poate dezvolta lent, pe o perioadă lungă de timp, și poate deveni și mai gravă. În ceea ce privește Moldova, în prezent țara are implementate numeroase măsuri pentru prevenirea migrației ilegale. Noi îndemnăm Moldova să ia în considerare pericolele migrației necontrolate sau excesive, care a fost o problemă în întreaga Europă și, de fapt, în întreaga lume, și să ia în calcul și efectele negative ale anumitor tipuri de migrație. Desigur, despre aspectele pozitive ale migrației se vorbește frecvent, însă constatăm că, prea des, statele din întreaga lume nu analizează suficient și dezavantajele migrației necontrolate și excesive.

Vă referiți la refugiații ucraineni sau la refugiați din alte țări?

Mă bucur că ați menționat situația refugiaților ucraineni în Moldova, pentru că acesta este un exemplu încurajator. Eforturile Moldovei de a primi refugiați din Ucraina sunt demne de laudă și reprezintă o poveste care nu a fost spusă suficient în Occident, inclusiv în Statele Unite. Consider că ceea ce a făcut Moldova, primind oameni din Ucraina în acest moment de nevoie, este lăudabil. Chiar în această dimineață am fost la Tiraspol și am auzit cum oamenii din comunitate i-au primit pe ucraineni acum trei ani și continuă să o facă. Cu câteva săptămâni în urmă am fost în zona Comrat și am auzit aceeași poveste. Aud acest lucru și de la diplomați care vizitează localități precum Cahul și Bălți, în întreaga Republică Moldova. Oamenii și-au deschis casele și, în multe cazuri, și portofelele pentru a-i primi pe refugiații ucraineni. Acest lucru este distinct de problema migrației necontrolate sau, cu atât mai mult, a migrației ilegale.

„Eforturile Moldovei de a primi refugiați din Ucraina sunt demne de laudă”

Din perspectiva Statelor Unite, cum ar arăta o politică de imigrație sănătoasă pentru o țară mică și vulnerabilă, precum Republica Moldova?

Aș prefera să nu le spun moldovenilor exact cum să-și guverneze propria țară. Mai degrabă, pot face sugestii bazate pe experiența Statelor Unite, care este, desigur, diferită, având în vedere că suntem o țară mult mai mare. Totuși, unele probleme legate de migrație sunt universale. Atunci când aduci oameni în țara ta din alte părți sau, și mai periculos, când aceștia intră singuri, încălcând legea, acest lucru subminează adesea stabilitatea statelor. Apar distorsiuni economice. Apar probleme de coeziune socială. O țară se poate schimba. Și, așa cum ați menționat, Moldova este mică și s-ar putea schimba foarte repede.

Permiteți-mi să subliniez că actualul guvern al Moldovei, guvernele anterioare și actori din întreg spectrul politic au discutat această problemă și iau inițiative pentru a aborda migrația la toate nivelurile. Noi îi încurajăm să continue în acest sens.

Într-un interviu ați menționat fenomenul „brain drain”. Cum sunt văzuți moldovenii în Statele Unite în prezent, având în vedere climatul politic actual și politicile de imigrație mai stricte?

Brain drain se referă la fenomenul în care oamenii părăsesc o țară și iau cu ei capitalul intelectual acumulat acolo. Cunoaștem bine acest fenomen în Statele Unite. Am fost beneficiari ai lui. Din câte înțeleg, Moldova a lansat programe pentru a aduce oamenii înapoi acasă, ceea ce este o idee excelentă, deoarece există moldoveni în întreaga lume care au dobândit anumite competențe, au acumulat experiență și au ceva resurse financiare pe care le-ar putea aduce înapoi în Moldova. Acest lucru ar fi un beneficiu pentru Republica Moldova. M-ați întrebat cum îi vedem pe moldoveni în Statele Unite. Îi vedem pe oamenii din alte țări la fel cum îi vedem pe toți ceilalți: ca indivizi. Nu punem etichete. Și este important de menționat că, în prezent, în Statele Unite există o inițiativă majoră de identificare, reținere și expulzare a fiecărei persoane care se află ilegal în țara noastră. Nu contează dacă vin din Moldova sau din Mongolia. Dacă se află ilegal pe teritoriul nostru, dacă au depășit termenul vizei sau au trecut frontiera fără permisiune, îi vom găsi și îi vom trimite pe toți înapoi.

În contextul noii Strategii de Securitate Națională a SUA, ar trebui studenții sau muncitorii moldoveni să se aștepte la schimbări – de exemplu, în privința vizelor, documentelor sau a unor noi proceduri?

Vestea bună pentru moldoveni este că rata de eliberare a vizelor în Moldova s-a îmbunătățit în ultimii ani. Însă există și un context istoric: ați menționat moldovenii care călătoresc pentru muncă sau alte scopuri. Există un istoric al depășirii termenului vizelor în Statele Unite de către această categorie, ceea ce este regretabil. Nu ne dorim persoane care încalcă legea în țara noastră, dar acest lucru este regretabil și pentru moldoveni, pentru că face obținerea unei vize la Ambasada SUA mult mai dificilă. Am un mesaj pentru acei moldoveni care au decis să își depășească viza și să rămână în Statele Unite. Mulți ani s-ar fi putut simți confortabil. Poate au crezut că, pentru că vorbesc fluent engleza sau locuiesc într-o zonă rurală, sau pentru că prietenii și vecinii lor americani sunt bucuroși să îi aibă acolo, nu li se va întâmpla nimic. Le transmit același mesaj pe care îl transmitem tuturor celor care se află ilegal în țara noastră: „Vă vom găsi, vă vom reține și vă vom trimite acasă.”

„Nu contează dacă vin din Moldova sau din Mongolia. Dacă se află ilegal pe teritoriul nostru, dacă au depășit termenul vizei sau au trecut frontiera fără permisiune, îi vom găsi și îi vom trimite pe toți înapoi”

Pentru a înțelege mai bine amploarea fenomenului, aveți date despre câți cetățeni ai Republicii Moldova se află în prezent în proceduri de verificare, reexaminare sau deportare?

Oricine se află ilegal în Statele Unite este investigat, iar noi îi vom găsi, îi vom aresta și îi vom trimite acasă. În ceea ce privește Moldova, așa cum facem de ani de zile, cooperăm cu autoritățile moldovene pe aspecte operaționale. De exemplu, în ultimul an, Moldova ne-a ajutat să localizăm două persoane care se ascundeau în Moldova de justiția americană, iar noi le-am readus. Chiar în această săptămână, am colaborat cu autoritățile Republicii Moldova pentru a returna un fugar moldovean care a intrat ilegal în Statele Unite din Mexic, a comis alte infracțiuni în țara mea și a fost ulterior prins de autoritățile americane.

În acest context, pe măsură ce politicile de imigrație ale SUA devin mai stricte, cum vă asigurați că acestea nu încurajează, neintenționat, viziuni xenofobe în străinătate, inclusiv în Moldova?

Politicile noastre sunt menite să mențină America în siguranță și sunt politici perfect rezonabile, care pun securitatea mai presus de orice altceva. Și, așa cum am spus mai devreme, este important de subliniat că acestea nu sunt politici motivate de xenofobie, deoarece nu este vorba despre naționalitate. Este vorba despre faptul că nu dorim persoane aflate ilegal pe teritoriul nostru, fie că sunt moldoveni sau mongoli. Nu este vorba despre străini în general. Este vorba despre cei care încalcă legea. Despre cei care decid că pot intra pe furiș în țara noastră sau pot ignora regulile de viză. Aceștia sunt cei vizați de aceste politici noi și perfect rezonabile. Persoanele care doresc să vină în Statele Unite să urmărească Cupa Mondială, să meargă la Disney World, să investească în America sau să viziteze Washington D.C., le primim cu brațele deschise și suntem bucuroși să le avem ca vizitatori. Cei afectați sunt cei care trec ilegal frontiera sau care își încalcă vizele.

Noua Strategie de Securitate Națională a SUA afirmă că era migrației în masă s-a încheiat. Cum va afecta această abordare relațiile SUA cu parteneri precum Moldova? Se așteaptă ca aliații să își înăsprească și ei politicile de migrație?

Anticipăm că, pe măsură ce migrația evoluează la nivel global, state precum Moldova vor trebui să își adapteze legislația și cadrul normativ. Există inițiative în Moldova – am menționat mai devreme eforturile de a încuraja revenirea diasporei, care sunt foarte încurajatoare. Poate că Moldova ar trebui, de asemenea, să se gândească la protejarea cetățeniei, pentru a păstra cetățenia moldovenească pentru cei care trăiesc aici. Moldova a rezistat timp de 35 de ani influențelor externe – fie că vorbim de Kremlin sau de alți actori. Moldovenii au luptat pentru a-și construi țara și propria identitate. Nu compromiteți acest lucru permițând unor persoane din afară să vă invadeze țara, să vă schimbe tradițiile, cultura, sărbătorile și să facă Moldova mai puțin moldovenească. Statele Unite își doresc ca Europa să rămână europeană. Moldova este europeană. Vorbesc aici într-un sens non-politic și ne dorim să rămâneți astfel.

„Persoanele care doresc să vină în SUA să urmărească Cupa Mondială, să meargă la Disney World, să investească sau să viziteze Washington D.C., le primim cu brațele deschise”

Strategia mai spune că statele trebuie să controleze cine intră pe teritoriul lor. Ce sprijin practic pot oferi Statele Unite Moldovei pentru gestionarea migrației și a presiunilor regionale? De exemplu, evenimentele recente au arătat că Moldova are nevoie de scanere moderne și drone pentru supravegherea frontierelor. Credeți că SUA ar putea ajuta în acest sens?

Am ajutat și continuăm să ajutăm de 35 de ani și suntem foarte mândri de acest efort. Recunoaștem că Moldova are probleme legate de frontieră, că este o țară de tranzit și că numărul persoanelor care intră ilegal este în creștere, iar noi dorim să ajutăm din punct de vedere tehnic. De exemplu, în prezent finalizăm un program de 15 milioane de dolari care va îmbunătăți serviciile de comunicații de urgență între structurile de securitate, inclusiv autoritățile de frontieră. Dorim să ajutăm și la nivel operațional. Am menționat mai devreme că lucrăm pentru a identifica fiecare persoană aflată ilegal în Statele Unite, iar acest lucru îi include și pe cei care se ascund de justiție în Moldova. Îi vom găsi și îi vom aduce înapoi.
Știm, din cooperarea excelentă pe care am avut-o cu autoritățile din Moldova, că acestea vor face același lucru pentru orice cetățean american care încearcă să se ascundă în Moldova.

Vă mulțumesc pentru timpul acordat.

Mulțumesc.


Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.


Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: