Facebook/Radu Marian

Prima reacție a PAS cu privire la medicul care i-a reproșat unei paciente că nu vorbește limba română

Deputatul Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS), Radu Marian, a oferit un comentariu pentru NM cu privire la comportamentul unui medic din cadrul Spitalului Clinic Republican, în raport cu o pacientă vorbitoare de limba rusă. Parlamentarul a condamnat „declaraţiile neinspirate ale medicului”, dar și filmarea. 

Radu Marian consideră că incidentul nu trebuie politizat de politicieni.

„Condamnăm atât declaraţiile neinspirate ale medicului, cât şi filmarea provocatoare şi manipulatorie cu ruperi din context. Se cunoaște că medicul a fost profesionist şi a efectuat o intervenție de succes asupra pacientei. Comisia de etică să se pronunţe în privinţa comportamentului medicului curant, dar nu putem încuraja manipularea şi politizarea cazului din partea unor politicieni iresponsabili”, a declarat deputatul Radu Marian pentru NM.

***

Pe 20 iulie, pe rețelele de socializare a apărut un video în care un medic al Spitalului Clinic Republican „Timofei Moșneaga”  îi reproșează unei paciente că nu știe limba română, deși locuiește aici de mulți ani. Mai mult, acesta a menționat și fraze precum „îmi vine să te împușc” și „eu nu operez ruși”. Într-o reacție publicată a doua zi, conducerea SCR a menționat că acest caz va fi analizat în cadrul Comitetului de etică al instituției și și-a cerut scuze de la pacientă. De asemenea, conducerea instituției și-a exprimat public dezacordul și a condamnat „ferm” mesajul.

Medicul a oferit un comentariu pentru presă și s-a plâns că este amenințat cu moarte în urma imaginilor respective. El a mai spus că discuția a fost scoasă din context.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Operatorii, obligați să corecteze facturile umflate la gaz în 10 zile. Junghietu: „Nu vom tolera nereguli”

Ministerul Energiei solicită operatorilor de distribuție să intervină rapid pentru corectarea facturilor la gaze cu date eronate aferente lunilor august – octombrie 2025, după ce mii de consumatori au semnalat consum exagerat, estimări incorecte și dificultăți în transmiterea indicilor contoarelor. Operatorii au fost somați să ajusteze facturile până la sfârșitul acestei săptămâni, astfel încât acestea să reflecte consumul real, eventualele plăți în avans și diferențele apărute.

Chișinău-Gaz și ceilalți distribuitori trebuie să prezinte, în maximum 10 zile, un raport privind instalarea sistemelor de citire la distanță, accesul la contoare și măsurile aplicate în cazurile problematice, inclusiv relocarea contoarelor la limita proprietății.

Operatorii trebuie să includă în raport și detalii despre sistemele de citire la distanță și măsurile luate pentru rezolvarea plângerilor. SA Energocom a precizat că facturile sunt emise pe baza datelor transmise de operatorii regionali de distribuție.

În ultimele săptămâni, Ministerul Energiei a înregistrat între 20 și 30 de mii de sesizări de la consumatori referitoare la facturi exagerate, consum estimat incorect și probleme la citirea contoarelor.
Ministrul Dorin Junghietu a cerut ca plățile să reflecte consumul real și a subliniat că transparența în facturare este obligatorie.

Dorin Junghietu a atras atenția asupra creșterii cu aproximativ 33% a numărului de consumatori trecuți în regim de plată fixă într-o singură lună, precum și asupra dificultăților întâmpinate de cei care nu pot transmite online indicii contoarelor.

 „Consumatorii trebuie tratați corect și transparent, iar Ministerul nu va tolera nereguli în procesul de facturare”, a subliniat ministrul.

Ministerul Energiei a reiterat necesitatea desfășurării unor campanii de informare pentru consumatori și respectarea disciplinei contractuale. Cetățenii sunt încurajați să verifice periodic indicii contoarelor și să solicite recalcularea facturilor în cazul în care observă neconcordanțe.

Precizăm că aproximativ 40.000 de consumatori din Republica Moldova au primit recent facturi la gaze care nu reflectă consumul real, iar pentru circa 14.000 de consumatori, recalculările efectuate începând cu 1 septembrie 2025 nu au fost reflectate în facturile curente emise de SA „Moldovagaz”. În facturile emise de SA „Energocom”, aceste sume apar ca avans și vor fi distribuite corect în perioadele următoare, au precizat pentru NewsMaker reprezentanții SA „Moldovagaz”, prestator de servicii pentru „Energocom”.

Potrivit instituției, problemele semnalate de mai mulți consumatori privind facturile majorate la gaze se datorează unor factori tehnici și operaționali. Principalul motiv îl constituie imposibilitatea operatorului sistemului de distribuție (OSD) de a citi indicii reali ai contoarelor instalate în apartamente. Deși consumatorii au obligația de a asigura accesul personalului OSD pentru citirea contoarelor, în multe cazuri accesul nu este permis, ceea ce împiedică efectuarea citirilor la termen.
***
Amintim că mai multe persoane din Republica Moldova s-au plâns că au primit facturi la gaz majorate, care nu reflectă consumul real. Ministrul Energiei, Dorin Junghietu, a confirmat că au fost semnalate asemenea cazuri. Directorul general al ANRE, Alexei Taran, a precizat că acest lucru se întâmplă deoarece operatorii nu au acces la contor și nu pot vedea exact consumul. Potrivit lui Taran, regulamentul permite includerea unei sume estimative pentru maximum trei luni, iar ulterior, când contorul este verificat, suma se corectează integral.

Un consumator al Energocom s-a plâns pe online că a folosit căldura autonomă timp de câteva ore, seara, și a primit o factură de 1 800 de lei. Până acum, el a menționat că plătea cel mult 300–400 de lei. Ulterior, mai mulți consumatori au raportat probleme similare la postarea acestuia.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: