foto NewsMaker

Promit salarii europene și „relații pragmatice cu Rusia”. Blocul „Alternativa” s-a lansat în campania electorală

Blocul „Alternativa” s-a lansat pe 29 august în campania electorală pentru alegerile parlamentare din 28 septembrie. Lansarea a avut loc în fața Parlamentului. Salarii europene, păstrarea păcii în țară și oprirea migrației sunt câteva dintre angajamentele anunțate de reprezentanții blocului. Dacă va obține o majoritate în Parlament, blocul își propune să aibă „relații pragmatice cu toți vecinii, cu toate țările europene, inclusiv cu Rusia”.

„Vă îndemnăm să ne oferiți votul de încredere și vom demonstra că se poate, așa cum am demonstrat că se poate în municipiul Chișinău. (…) Scopul nostru comun este să unim societatea și să începem să construim Republica Moldova. (…) Afirm cu toată răspunderea că avem soluții și suntem gata să furnizăm rezultate foarte rapide pentru țară, pentru cetățeni, oriunde s-ar afla ei. (…) Obiectivul nostru comun este să aducem o guvernare responsabilă, previzibilă, o guvernare cu inițiativă”, a declarat Ion Ceban.

„Alternativă este”, a spus Ion Chicu.

Ulterior, Ceban a dat citire angajamentelor blocului:

  • dreptate pentru fiecare cetățean;
  • sprijin pentru tineri, vârstnici și persoane social-vulnerabile;
  • implementarea programelor de susținere a familiilor;
  • crearea locurilor de muncă;
  • susținerea dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii;
  • creșterea economică a țării;
  • oprirea migrației;
  • salarii europene;
  • asigurarea independenței sistemului judiciar;
  • păstrarea păcii în țară.

Întrebat de jurnaliști dacă va rămâne primar de capitală sau va alege fotoliul de deputat, Ceban a răspuns: „Am spus și reafirm: contractul meu cu cetățenii, prin încrederea dată și votul din primul tur în premieră poate pentru istoria mai recentă a Republicii Moldova, mă face să îmi duc până la bun sfârșit acele proiecte pe care le-am început și ele sunt multe”.

Întrebat care vor fi relațiile Moldovei cu Rusia după alegeri dacă Alternativa va lua o majoritate, Alexandr Stoianoglo a declarat: „Blocul Alternativa va crea relații pragmatice cu toți vecinii, cu toate țările europene, inclusiv cu Rusia”.

***

Blocul „Alternativa” a fost constituit la sfârșitul lunii ianuarie 2025 și reunește trei partide: Mișcarea Alternativă Națională, condusă de primarul capitalei Ion Ceban; Partidul „Congresul Civic”, condus de fostul deputat Mark Tkaciuk; și Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei, condus de fostul premier Ion Chicu. Din bloc face parte și fostul procuror general Alexandr Stoianoglo, care nu a aderat la vreun partid și nici nu a fondat unul propriu.

Primii pe lista blocului la parlamentare sunt liderii „Alternativa”: Ion Ceban, Alexandr Stoianoglo, Ion Chicu și Mark Tkaciuk. Printre candidații blocului se regăsesc și mai mulți angajați ai Primăriei Chișinău, printre care: viceprimarii Olga Ursu (7) și Angela Cutasevici (9), consilierii edilului capitalei Ion Bulgac (31) și Victor Pruteanu (13), șefa Direcției Generale Protecția Drepturilor Copilului, Tatiana Oboroc (11), și alții.

Cei patru lideri – unii dintre ei foști deputați socialiști sau comuniști, ori funcționari în perioada guvernării socialiste – au declarat la lansarea blocului că „Alternativa” se poziționează drept o formațiune „pro-europeană” și se prezintă ca o alternativă la actuala guvernare. Cine este Ion Ceban, Mark Tkaciuk, Alexandr Stoianoglo și Ion Chicu, vezi – AICI.

Amintim că Ion Ceban are interdicție de intrare pe teritoriul României începând cu 9 iulie 2025, pentru o perioadă de cinci ani. Măsura este valabilă și în întregul spațiu Schengen. Ceban a calificat decizia drept una politică.

Vezi AICI averile liderilor Blocului „Alternativa”.

***

Pe 29 august începe campania electorală pentru alegerile parlamentare din 28 septembrie 2025. Campania electorală este perioadă de activitate care se desfășoară cu scopul de a-i determina pe alegători să-și exprime voturile pentru alegerea unuia sau a altui concurent electoral.

Legislația electorală interzice candidaților să utilizeze resurse administrative, inclusiv prin lansarea sau participarea la lansarea proiectelor de infrastructură sau a achizițiilor efectuate din bugetul public național, utilizarea echipamentelor, a mijloacelor, a bunurilor publice. Autoritățile/instituțiile publice și cele asimilate nu pot transmite/acorda concurenților electorali bunuri publice sau alte favoruri decât pe bază de contract, în condițiile de egalitate.

În această perioadă este interzisă organizarea de concerte, concursuri, alte evenimente sau demonstrații cu implicarea interpreților, a personalului de creație și/sau artistic atât din țară, cât și de peste hotare, afișarea în timpul desfășurării acestora slogane sau alte mesaje și/sau distribuirea de materiale ce conțin simbolistica competitorului electoral sau alte elemente de identificare a acestuia, precum și participarea la aceste evenimente în scop de promovare politică. Concurenții electorali pot organiza întâlniri cu alegătorii, iar autoritățile sunt obligate să asigure posibilitatea desfășurării unor astfel de întâlniri în termeni și condiții egale.

În perioada campaniei electorale este interzisă publicitatea politică și este permisă doar cea electorală pentru candidații înregistrați de către CEC.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Digi24.ro

Deepfake și propagandă prin aplicații mobile: STRATCOM, raport despre „tacticile folosite de Rusia în Moldova”

Centrul pentru Comunicare Strategică și Contracarare a Dezinformării (STRATCOM), instituție care în august a trecut din subordinea Parlamentului în cea a Președinției, a publicat un raport despre „tactici, tehnici și proceduri de manipulare folosite de Rusia pentru influențarea proceselor democratice din Republica Moldova”. Raportul vizează perioada mai–septembrie 2025 și arată că Rusia ar fi folosit conturi inautentice, aplicații mobile, inteligență artificială și deepfake-uri pentru a submina încrederea în instituțiile moldovenești.

„Deși rezultatele alegerilor din 28 septembrie au validat dorința populației pentru democrație și bunăstare, demonstrând că intervenția externă nu și-a atins obiectivul electoral imediat, eforturile Kremlinului și ale actorilor interni aliați au vizat în mod strategic degradarea legitimității și funcționalității instituțiilor (CEC, sistem judiciar, instituții de aplicare a legii, presă independentă), proces care poate produce efecte de durată asupra stabilității democratice”, se arată în raportul STRATCOM.

Potrivit Centrului, în această perioadă au fost folosite: „rețele web de dezinformare, tehnologii phishing, falsificare de documente, pseudo-experți internaționali, pseudo-ONG-uri, eforturile diplomației ruse, actori proxy interni și regionali, aplicații mobile, sondaje sociologice trucate și neautorizate pentru inginerie socială, rețele de conturi inautentice pentru amplificare, reclame plătite pe platforme online, inteligența artificială pentru producere și promovare de conținut, platforme de pseudo-media, deepfake-uri și multe alte metode sofisticate de manipulare”.

NewsMaker by Mihaela Conovali

Mai exact, Centrul a identificat „infrastructuri media proxy operate industrial”. „Pravda Network (cel puțin 129 de site-uri, peste 50 limbi, reach circa 500.000 impresii/zi). Rețeaua Blocknot Network (119 site-uri în RM, UA și FR, reach min 20.000 utilizatori unici/zi) controlate de oameni de afaceri și foști actori politici din Federația Rusă și utilizate pentru a amplifica narative manipulatorii și dezinformatoare anti-UE și anti-democrație și apoi „spală” prin canale locale cu extensii „.md” și branding „moldovenesc”, a comunicat STRATCOM.

Centrul a identificat și „site-uri doppelganger și laboratoare externe de „information laundering”, care plantează scurgeri trucate, falsuri ce sunt amplificate în mod sincronizat de rețeaua proxy pro-rusă pentru conferirea de credibilitate acelor postări și facilitarea circulației lor în spațiul informațional occidental și regional”. „Pentru amplificare suplimentară sunt folosite și conturi inautentice (doar acest proiect în perioada indicată a generat 23 de articole dedicate Republicii Moldova, distribuite de 700 de conturi de pe platforma X, cu 13 milioane de urmăritori, obținând 2,4 milioane de interacțiuni)”, a declarat Centrul.

STRATCOM a identificat și „infrastructuri de site-uri și conturi inautentice/coordonate”. „Rețeaua sub-regională CopyCop (GRU) – peste 250 de site-uri/pagini web pseudo-știri, atribuite persoanelor afiliate entităților statele din FR (de ex. Centrului pentru Expertiză Geopolitică (CGE) cu sediul la Moscova și al Direcției Principale a Statului Major General al Forțelor Armate ale Federației Ruse (GRU). Site-urile erau prezentate ca provenind din România și Republica Moldova și au vizat direct vorbitorii de română. (…) De asemenea, a fost angrenată o rețea de conturi inautentice „Evrazia” cu minim 300 de conturi (Facebook și TikTok) ce a promovat interesele maligne ale rețelei or și a ONG-ului rus Evrazia și politicienilor de rang înalt afiliați cu acesta”, a declarat Centrul.

Instituția a depistat și „propagandă prin aplicații mobile”. „Rusia a încercat să eludeze măsurile de protecție împotriva propagandei TV pro-război și normalizarea agresiunii militare introducând conținutul direct în casele cetățenilor prin aplicații mobile. Proiecte online noi, precum HaiTV, au continuat linia de efort a MD24, lansat anul precedent. Investigațiile anterioare au demonstrat că MD24 are legături directe cu Russia Today, unul dintre principalii giganți media ai Federației Ruse, aflat sub sancțiuni internaționale. Aplicațiile au fost distribuite inclusiv prin platformele Google și Apple”, se arată în raport.

STRATCOM a identificat și „campanii de dezinformare pe platforme sociale”. „Pe platforma TikTok au fost stabilite 1.347 de conturi inautentice. (…) Alte 155 conturi inautentice stabilite pe Platforma X/Twitter implicate constant în acțiuni coordonate ce au produs circa 3500 de distribuiri punctuale generând peste 6 ml. de interacțiuni. Mesajele false au circulat intens în ecosisteme digitale unde publicul moldovean se intersectează cu comunități din regiune și diaspora, sporind efectul de credibilitate. În ziua alegerilor, platforma Facebook a fost exploatată la maximum – în doar câteva ore, au fost semnalate peste 150 de conținuturi și conturi inautentice cu activitate semnificativă”, a comunicat STRATCOM.

Centrul a depistat și utilizarea inteligenței artificiale și a tehnologiei deepfake. „Operațiuni ca „Matryoshka” (active constant în spațiul informațional din Moldova din septembrie 2023, intensificate și diversificate în 2025) folosesc IA generativ pentru a crea deepfake-uri, pagini contrafăcute și interviuri false și trucate care subminează legitimitatea conducerii instituțiilor democratice din RM (CEC, Președinția, Parlamentul RM, Guvern, etc.)”, se mai arată în raportul Centrului.

Potrivit STRATCOM, obiectivul central a fost „erodarea democrației ca sistem – prin slăbirea încrederii în instituții, infiltrarea ecosistemului informațional și consolidarea unor rețele interne capabile să reproducă și să amplifice narațiuni ostile pe termen lung”. „Deși impactul electoral imediat a fost limitat, costul strategic asupra rezilienței instituționale este real și impune un răspuns coordonat, rapid și sustenabil, în cooperare strânsă toate forțele democratice din țară și la nivel internațional”, a declarat Centrul.

Federația Rusă nu a reacționat deocamdată la raportul STRATCOM.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: