Promo-LEX: cadouri electorale și resursele statului, în scopuri electorale. Inclusiv Bugetul +Plus și „Moldova poate”

Politicienii și funcționarii folosesc în continuare resursele statului în scopuri electorale, fenomen care riscă să devină o „normalitate electorală” în Republica Moldova, potrivit primului raport al Misiunii de Observare Promo-LEX pentru alegerile parlamentare din 28 septembrie 2025. Organizația atrage atenția că această practică încalcă egalitatea de șanse a partidelor și afectează încrederea cetățenilor în alegeri.

Potrivit asociației, una dintre cele mai flagrante forme observate de utilizare a resurselor administrative a fost „promovarea proiectelor guvernamentale printr-un cadru narativ și vizual ce poate fi ușor confundat cu o campanie electorală”.

„Bugetul +Plus și campania Moldova poate, un exemplu perfect de fuziune între partid politic și stat. Așa-numitul Buget +Plus, adoptat cu câteva luni înainte de începerea perioadei electorale, a permis Guvernului să aloce aproximativ 8 miliarde de lei pentru pachete sociale și energetice, în baza sprijinului extern. Deși aceste fonduri pot fi justificate din punct de vedere tehnic, problema apare în modul de promovare: decizii netransparente, comunicare personalizată și politizată”, a subliniat Promo-LEX.

De asemenea, asociația a atras atenția asupra campaniei guvernamentale „Moldova poate”, cu un buget de 5 milioane de lei, care a fost lansată pe 21 mai 2025, imediat după stabilirea datei alegerilor parlamentare.

„Mesajele de promovare, distribuția națională și preluarea narativului în ziarele de partid, sugerează o instrumentalizare politică a resurselor publice. Astfel, între guvernare și partidul de guvernare a existat o suprapunere care contravine angajamentelor asumate de Republica Moldova, inclusiv prin Documentul reuniunii de la Copenhaga (CSCE, 1990), care prevede delimitarea clară între stat și partide”, susține Promo-LEX.

Totodată, Promo-LEX s-a referit la pachetul de sprijin în valoare de 300 milioane de lei, destinat elevilor claselor I-IX, aprobat de Parlament a doar patru zile înainte de începerea oficială a perioadei electorale, pe care l-a catalogat drept „cadouri” în prag de campanie.

„Aparent, o inițiativă socială. În realitate, data și contextul reflectă o tentativă de a acumula capital politic sub acoperirea generozității bugetare. Astfel de măsuri împachetate electoral creează o competiție inegală pentru partidele fără acces la bugetul de stat și mecanismele instituționale”, a subliniat asociația.

Potrivit asociației, campania de informare a Primăriei municipiului Chișinău „este un alt caz de graniță ștearsă între comunicarea instituțională și promovarea politică”, întrucât ar promovarea identitătea vizuală a partidului Mișcărea Alternativa Națională (MAN).

„Mesaje personalizate, asocierea directă cu primarul Ion Ceban și utilizarea culorilor MAN,  transformă comunicarea publică într-un instrument de consolidare a imaginii electorale. Promo-LEX notează inclusiv cazuri de promovare sponsorizată a acestor mesaje de către partid, ceea ce ridică semne de întrebare privind utilizarea indirectă a fondurilor și resurselor publice în campania electorală”, a mai menționat asociația.

***

Amintim că pe 1 iulie, fracțiunea PAS din Consiliul Municipal Chișinău a depus o plângere la Inspectoratul de Poliție Centru, solicitând „verificarea legalității și oprirea a mesajelor” difuzate în transportul public din capitală, pe care le consideră „propagandă politică în favoarea primarului Ion Ceban, în afara oricărei campanii electorale”. Pe de altă parte, purtătoarea de cuvânt a Primăriei Capitalei, Natalia Ixari, a declarat pentru „NewsMaker” că sunt, de fapt, „campanii de informare”.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Facebook/George Alin Radu

VIDEO Rând de câțiva kilometri la Iași pentru a se închina moaștelor Sfintei Parascheva

Peste 100.000 de oameni au ajuns în ultimele zile la Iași să se închine la moaștele Sfintei Cuvioase Parascheva, scrie Digi24. Rândul de pelerini s-a întins pe o distanță de patru kilometri, iar timpul de așteptare a depășit opt ore.

Moaştele se află la Catedrala Mitropolitană din Iaşi.

„Distanța rândului de închinare este la niște cote pe care nu-mi aduc aminte să le fi înregistrat în anii trecuți. Sunt peste 4 km, 4,5 km”, a declarat reprezentantul Arhiepiscopiei Iaşilor, Lucian Apopei.

radioconstanta.ro

Potrivit Hotnews, în perioada 8-15 octombrie, Catedrala Mitropolitană din Iaşi devine loc de pelerinaj, întrucât pe 14 octombrie este prăznuit hramul Sf. Cuvioase Parascheva. Anual, la acest pelerinaj participă, în medie, 300.000 de credincioşi din ţară şi străinătate, fapt care transformă Iaşiul în unul dintre cele mai mari centre de pelerinaj din ţară.

Cunoscută şi sub numele de Sfânta Vineri, Cuvioasa Parascheva s-a născut în localitatea Epivat, astăzi Capul Kaliacra, din Tracia, pe ţărmul Mării Marmara, în prima jumătate a secolului al XI-lea. Moaştele Cuvioasei au fost păstrate aproape 200 de ani într-o biserică din Epivat, apoi la Târnovo, iar în secolul al XVI-lea au fost duse la Constantinopol. În anul 1641, pe 13 iunie, voievodul Vasile Lupu a reuşit să le aducă la Iaşi, aşezându-le în biserica Mănăstirii „Sfinţii Trei Ierarhi”. În prezent, moaştele Cuvioasei Parascheva se află la Catedrala Mitropolitană din Iaşi. Racla Sfintei Parascheva a fost mutată aici de la sfârşitul secolului al XIX-lea, în 1888, după ce moaştele au scăpat neatinse din incendiul de la Biserica „Trei Ierarhi”.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: