Promo-LEX: cadouri electorale și resursele statului, în scopuri electorale. Inclusiv Bugetul +Plus și „Moldova poate”

Politicienii și funcționarii folosesc în continuare resursele statului în scopuri electorale, fenomen care riscă să devină o „normalitate electorală” în Republica Moldova, potrivit primului raport al Misiunii de Observare Promo-LEX pentru alegerile parlamentare din 28 septembrie 2025. Organizația atrage atenția că această practică încalcă egalitatea de șanse a partidelor și afectează încrederea cetățenilor în alegeri.

Potrivit asociației, una dintre cele mai flagrante forme observate de utilizare a resurselor administrative a fost „promovarea proiectelor guvernamentale printr-un cadru narativ și vizual ce poate fi ușor confundat cu o campanie electorală”.

„Bugetul +Plus și campania Moldova poate, un exemplu perfect de fuziune între partid politic și stat. Așa-numitul Buget +Plus, adoptat cu câteva luni înainte de începerea perioadei electorale, a permis Guvernului să aloce aproximativ 8 miliarde de lei pentru pachete sociale și energetice, în baza sprijinului extern. Deși aceste fonduri pot fi justificate din punct de vedere tehnic, problema apare în modul de promovare: decizii netransparente, comunicare personalizată și politizată”, a subliniat Promo-LEX.

De asemenea, asociația a atras atenția asupra campaniei guvernamentale „Moldova poate”, cu un buget de 5 milioane de lei, care a fost lansată pe 21 mai 2025, imediat după stabilirea datei alegerilor parlamentare.

„Mesajele de promovare, distribuția națională și preluarea narativului în ziarele de partid, sugerează o instrumentalizare politică a resurselor publice. Astfel, între guvernare și partidul de guvernare a existat o suprapunere care contravine angajamentelor asumate de Republica Moldova, inclusiv prin Documentul reuniunii de la Copenhaga (CSCE, 1990), care prevede delimitarea clară între stat și partide”, susține Promo-LEX.

Totodată, Promo-LEX s-a referit la pachetul de sprijin în valoare de 300 milioane de lei, destinat elevilor claselor I-IX, aprobat de Parlament a doar patru zile înainte de începerea oficială a perioadei electorale, pe care l-a catalogat drept „cadouri” în prag de campanie.

„Aparent, o inițiativă socială. În realitate, data și contextul reflectă o tentativă de a acumula capital politic sub acoperirea generozității bugetare. Astfel de măsuri împachetate electoral creează o competiție inegală pentru partidele fără acces la bugetul de stat și mecanismele instituționale”, a subliniat asociația.

Potrivit asociației, campania de informare a Primăriei municipiului Chișinău „este un alt caz de graniță ștearsă între comunicarea instituțională și promovarea politică”, întrucât ar promovarea identitătea vizuală a partidului Mișcărea Alternativa Națională (MAN).

„Mesaje personalizate, asocierea directă cu primarul Ion Ceban și utilizarea culorilor MAN,  transformă comunicarea publică într-un instrument de consolidare a imaginii electorale. Promo-LEX notează inclusiv cazuri de promovare sponsorizată a acestor mesaje de către partid, ceea ce ridică semne de întrebare privind utilizarea indirectă a fondurilor și resurselor publice în campania electorală”, a mai menționat asociația.

***

Amintim că pe 1 iulie, fracțiunea PAS din Consiliul Municipal Chișinău a depus o plângere la Inspectoratul de Poliție Centru, solicitând „verificarea legalității și oprirea a mesajelor” difuzate în transportul public din capitală, pe care le consideră „propagandă politică în favoarea primarului Ion Ceban, în afara oricărei campanii electorale”. Pe de altă parte, purtătoarea de cuvânt a Primăriei Capitalei, Natalia Ixari, a declarat pentru „NewsMaker” că sunt, de fapt, „campanii de informare”.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

iute Moldova: Fitch confirmă ratingul „B-” cu perspectivă stabilă pentru Iute Group

Agenția internațională de evaluare financiară Fitch Ratings, una dintre cele mai importante trei agenții de rating la nivel mondial, a confirmat ratingul de credit pe termen lung „B-” cu perspectivă stabilă pentru Iute Group, furnizor de servicii financiare de top în Europa de Sud-Est, din care face parte și iute Moldova. Evaluarea pozitivă reflectă poziția consolidată a grupului, nivelul ridicat de profitabilitate și o abordare disciplinată a gestionării riscurilor.

Iute Group, care oferă servicii de creditare, plăți și brokeraj în asigurări și ale cărei obligațiuni sunt listate la bursele din Frankfurt și Nasdaq Baltic, a primit pentru prima dată ratingul de emitent pe termen lung B- din partea Fitch anul trecut. Ratingul a fost menținut la actuala evaluare și extins la noile obligațiuni senior emise în iunie 2025, în valoare totală de 140 de milioane de euro. Acestea sunt listate pe Bursa de Valori din Tallinn și oferă o dobândă anuală de 12%, cu plăți semestriale.

Potrivit Kristel Kurvits, Director Financiar al Iute Group „Decizia Fitch este confirmare a faptului că suntem pe un traseu financiar solid. În ciuda schimbărilor economice, modelul de afaceri al Iute este unul rezilient, iar extinderea continuă a Grupului a fost realizată cu prudență, fără a compromite capitalizarea și calitatea portofoliului. Confirmarea ratingului este o garanție de încredere pentru investitori și dovedește transparența Iute Group în calitate de emitent de obligațiuni.”.

În primul trimestru al anului 2025, Iute Group a înregistrat venituri de 28,8 milioane de euro și un profit net de 3,4 milioane de euro. Rezultatele financiare neauditate pentru primul semestru al anului urmează a fi publicate pe 19 august.

La nivel local, această performanță este un indicator important al stabilității și dezvoltării sustenabile, subliniază Sergiu Sobuleac, CEO iute Moldova:

„Această reconfirmare a ratingului internațional consolidează încrederea în întreaga activitate a grupului, inclusiv în Republica Moldova. Pentru clienții noștri, pentru investitori și pentru partenerii de afaceri locali, este o dovadă a faptului că ne menținem angajamentele și construim un ecosistem financiar modern, sigur și adaptat nevoilor reale ale oamenilor.”

Despre iute Moldova

iute Moldova este parte a Iute Group, un fintech fondat în 2008 în Estonia, specializat în credite de consum, servicii de plată, produse bancare și de asigurare. Grupul activează în Albania, Bulgaria, Republica Moldova și Macedonia de Nord, finanțându-și activitatea prin capital propriu, depozite și obligațiuni tranzacționate pe piețele reglementate ale Burselor din Frankfurt și Nasdaq Baltic.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: