Promo-LEX: Numărul de încălcări la secțiile de votare, în creștere. Alegătorii transnistreni ar primi până la 400 de ruble pentru un vot

Până la ora 14:00, Misiunea de Observare Promo-LEX a raportat 326 de incidente constatate de către observatori. Datele au fost prezentate de către Pavel Postică, director de programe al Promo-LEX, în cadrul unui briefing.

Potrivit lui Pavel Postică, de către echipa centrală a Misiunii au fost prelucrate 196 de incidente.

Ptrintre cele mai remarcabile încălcări privind desfășurarea scrutinului, este prezența nejustificată a persoanelor neautorizate în incinta secției de votare sau în raza de 100 m. Potrivit lui Postică, 11 cazuri de acest gen au fost înregistrate.

La fel, au fost înregistrate 9 cazuri de tentative sau chiar situații de recompense materiale sau bănești oferite alegătorilor în perimetrul de 100 m al secției de votare pentru a determina alegerea alegătorilor.

Unul dintre cazuri a fost înregistrat în regiunea transnistreană, la Căușeni, Fîrlădeni. Din discuție cu alegătorii din regiunea transnistreană, observatorii au raportat cazuri de remunerare a alegătorilor din Bender cu câte 100 ruble, iar a celor din Tiraspol – cu câte 400 ruble.

O altă încălcare gravă care a fost constatată este transportarea organizată a alegătorilor cu autocare, microbuze sau alte unități de transport care în mod normal nu ar avea ce căuta în preajmă. Până la ora 14 au fost înregistrate 17 cazuri de acest fel.

La șapte secții de votare din țară se făcea agitație electorală sau PR negru în perimetrul de 100 m şi/sau în incinta  secției de votare pentru a determina alegerea alegătorilor, potrivit lui Postică.

În 16 cazuri, alegătorii susțineau că nu și-au exercitat dreptul la vot, pe când responsabilii din secția de votare susțin că aceștia au votat.

Observatorii au semnalat și 9 cazuri în care în cabina de vot au intrat 2 și mai multe persoane, fapt care este interzis, potrivit lui Pavel Postică.

Mai mulți alegători, 13 la număr, au încercat să fotografieze buletinele de vot, iar în 25 de cazuri nu au fost respectate măsurile de protecție și prevenire COVID -19.

 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Consiliul pentru Egalitate susține că denumirea disciplinei școlare „Istoria Românilor” reprezintă o formă de discriminare directă față de celelalte grupuri etnice din Republica Moldova. Instituția atrage atenția, într-un aviz emis recent, că această formulare poate alimenta tensiuni interetnice și submina coeziunea socială.

Deși curriculumul actual include referințe la istoria și contribuțiile minorităților, Consiliul atrage atenția că denumirea disciplinei se axează exclusiv pe un singur grup etnic, într-o societate cu identități etnice și culturale diferite.

„Populația Republicii Moldova este formată din mai multe grupuri etnice. (…) Educația este unul dintre cele mai importante instrumente de promovare a integrării și coeziunii sociale. Denumirea „Istoria Românilor” poate alimenta disensiunile interetnice și obstrucționa eforturile de construire a unei societăți coezive, multietnice, în care toți cetățenii se simt reprezentați în narațiunea istorică națională”, se arată în aviz.

Consiliul face trimitere, în acest sens, la datele preliminare ale recensământului din 2024, potrivit cărora 77,2% dintre cetățeni s-au declarat moldoveni, iar 7,9% – români, urmați de ucraineni, găgăuzi, ruși, bulgari, romi și alte grupuri etnice. O disciplină obligatorie, intitulată după un singur grup etnic, poate crea în acest context un sentiment de excludere pentru elevii care nu se identifică cu acea etnie, consideră instituția.

„Denumirea unei discipline școlare are rolul de a reflecta sintetic conținutul acesteia și este primul element cu care elevii se întâlnesc. Încă din titlul său, disciplina școlară „Istoria Românilor” subliniază doar un singur grup etnic din Republica Moldova, fapt care poate diminua simțului demnității și, astfel, afecta dezvoltarea personalității elevilor ce aparțin altor grupuri etnice (non-români)”, avertizează Consiliul.

În concluzie, Consiliul recomandă Ministerului Educației să revizuiască denumirea disciplinei și să adopte o formulă „neutră” din punct de vedere etnic, care să reflecte diversitatea și să contribuie la construirea unei societăți incluzive.

Avizul a fost semnat de cinci membri ai Consiliului pentru egalitate. Printre semnatari se numără președintele Ian Feldman, Carolina Bagrin, Gheorghina Drumea, Victorina Luca și Andrei Lungu.

Am solicitat un comentariu din partea Ministerului Educației, însă până la momentul publicării acestei știri nu am primit un răspuns.

În prezent, disciplina „Istoria românilor și universală” este predată în clasele gimnaziale și liceale din învățământul general. În clasa a XII-a, elevii pot alege disciplina ca probă de bacalaureat.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: