CNA

Raport GRECO: Moldova a implementat în „mod satisfăcător” recomandările privind prevenirea corupției în rândul deputaților

Instituția anticorupție a Consiliului Europei (GRECO) a remarcat că, „deși Parlamentul a ridicat imunitățile (parlamentarilor, n. r.) în toate cazurile (solicitate de procurori, n.r.) nu existau criterii clare și obiective care să ghideze procedura și deciziile parlamentare”. Este concluzia unui raport interimar de evaluare a gradului în care Republica Moldova a îndeplinit cele 18 recomandări privind prevenirea corupției în ceea ce privește parlamentarii, judecătorii și procurorii, transmite IPN.

Raportul, publicat astăzi, a fost adoptat pe 3 decembrie 2021.

„Autoritățile confirmă acum că imunitatea parlamentarilor continuă să fie ridicată în practică, la cererea procurorului general, dar indică că nu a existat nicio modificare în ceea ce privește adoptarea codului de reguli și proceduri parlamentare care urmează să includă o procedură de ridicare a imunității parlamentarilor. În septembrie 2021, 63 de parlamentari au înaintat o sesizare pentru a propune modificări constituționale menite să facă posibilă ridicarea imunității fără aprobarea prealabilă a Parlamentului atunci când parlamentarii au comis infracțiuni de corupție pasivă sau activă, abuz de putere, îmbogățire ilicită și infracțiuni de spălare de bani. Această sesizare a fost acceptată de Curtea Constituțională. Prin urmare, Legea pentru modificarea Constituției poate fi examinată de Parlament după 6 luni de la depunerea proiectului de lege”, precizează autorii raportului.

GRECO a încurajat autoritățile să adopte un cadru legal clar în ceea ce privește reducerea imunității parlamentare, inclusiv criterii obiective care ghidează procedura și deciziile parlamentare, ceea ce nu a fost făcut până acum.

Autoritățile Republicii Moldova nu au îndeplinit în totalitate nici recomandarea GRECO privind modificarea componenței Consiliului Superior al Magistraturii, în special prin anularea participării din oficiu a ministrului justiției și a procurorului general și prin permiterea unor profiluri mai diverse în rândul membrilor Consiliului, pe baza unor criterii de selecție obiective și măsurabile, și asigurarea faptului că membrii Consiliului atât judecători, cât și cei din societatea civilă, sunt aleși după o procedură echitabilă și transparentă. „GRECO încurajează autoritățile să adopte legislația ulterioară pentru definirea procedurii și condițiilor pentru alegerea, numirea și încetarea mandatului membrilor CSM”.

GRECO a constatat că autoritățile Republicii Moldova au îndeplinit parțial recomandarea „ca deciziile Consiliului Superior al Magistraturii să fie motivate adecvat și să facă obiectul controlului judiciar, atât pe fondul cauzei, cât și pe motive procedurale” și recomandarea privind „luarea unor măsuri adecvate, ținând seama în mod corespunzător de independența judiciară, pentru a evita numirea și promovarea în funcții judiciare a candidaților care prezintă riscuri de integritate”. De asemenea, nu a fost realizată în totalitate recomandarea GRECO privind „luarea de măsuri suplimentare pentru a se asigura examinarea cauzelor judecate fără întârzieri nejustificate și pentru a crește transparența și accesibilitatea informațiilor disponibile publicului privind activitatea judiciară”.

La capitolul „Prevenirea corupției în privința procurorilor”, GRECO constatat că Republica Moldova a implementat parțial recomandarea „să se ia măsuri adecvate pentru a se asigura că componența și funcționarea Consiliului Superior al Procurorilor sunt  supuse garanțiilor adecvate de obiectivitate, imparțialitate și transparență” și recomandarea privind „luarea de măsuri suplimentare pentru a consolida obiectivitatea, eficiența și transparența cadrului legal și operațional pentru răspunderea disciplinară a procurorilor”.

GRECO a concluzionat că „ Republica Moldova a implementat în mod satisfăcător sau a tratat într-un mod satisfăcător doar șase dintre cele optsprezece recomandări cuprinse în Raportul de evaluare a rundei a patra. Dintre recomandările rămase, nouă au fost parțial implementate și trei nu au fost implementate”.

 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Максим Андреев, NewsMaker

Decizia Comitetului de Miniștri al Consiliului Europei privind cazul intentat de Vlad Filat la CtEDO

Comitetul de Miniștri, organul decizional al Consiliului Europei, a constatat că Republica Moldova s-a conformat pe deplin deciziei Curții Europene pentru Drepturile Omului în cauza intentată de ex-premierul Vlad Filat. Anunțul a fost făcut pe 16 iunie de Curtea Supremă de Justiție.

La 12 iunie 2025, Comitetul de Miniștri al Consiliului Europei, care supraveghează executarea hotărârilor CtEDO, a constatat că Republica Moldova s-a conformat pe deplin hotărârii CtEDO. Comitetul de Miniștri a confirmat implicit că decizia Curții Supreme de Justiție de a refuza redeschiderea procesului privind faptele de corupție comise de Vladimir Filat a fost corectă”, a transmis CSJ.

Amintim că Vlad Filat a fost reținut pe 15 octombrie 2015. Prin sentința Judecătoriei Chișinău din 27 iunie 2016, fostul prim-ministru a fost condamnat la 9 ani de închisoare pentru corupere pasivă și trafic de influență. Sentința a rămas definitivă prin decizia Curții Supreme de Justiție din februarie 2017. Vlad Filat a fost eliberat condiționat pe 3 decembrie 2019, fiind aplicat mecanismul național de reducere a pedepsei din cauza condițiilor inumane și degradante de penitenciar.

În ianuarie 2023, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a condamnat Republica Moldova în procesul intentat de ex-premierul Filat privind încălcarea dreptului la un proces echitabil. Astfel, Guvernul a fost obligat să-i achite acestuia 7 500 euro cu titlu de prejudiciu moral.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: