Scandal cu „miros de margarină”. Un importator de smântână a acționat în judecată un vlogger
Full Article 7 minutes read

Scandal cu „miros de margarină”. Un importator de smântână a acționat în judecată un vlogger

O companie de distribuție a produselor lactate l-a acționat în judecată pe vloggerul moldovean Artur Orlov. NM a încercat să afle ce s-a întâmplat, din ce cauză se judecă importatorul și vloggerul și ce legătură are smântâna cu reputația profesională.

Pe 13 februarie este programată prima ședință de judecată în procesul intentat de Vitafor, distribuitorul mărcii Latti în Moldova (Latti are multe produse fabricate în Polonia și Ucraina), împotriva autorului canalului  de YouTube „ Mănânc și plâng”, Artur Orlov. Informația a fost confirmată pentru NM de însuși Orlov.

Săptămâna trecută, Orlov a anunțat pe rețelele de socializare că firma Vitafor a intentat un proces împotriva lui, cerându-i să șteargă un filmuleț cu o recenzie la smântâna de 20% grăsime. „Ei vor să șterg videoclipul, să înregistrez o dezmințire și să plătesc cheltuielile pentru procesul de judecată. Eu, la rândul meu, îmi voi apăra opinia personală,  acest drept este garantat de legislația republicii noastre”, a declarat vloggerul pentru NM.

El a precizat că avocatul său are o idee de aplanare a acestui conflict, dar dacă acesta nu va putea fi soluționat, ședința va avea loc pe 13 februarie.

Ce e cu acest „Plâng și mănânc” și despre ce videoclip este vorba?

„Plâng și mănânc” este un proiect de vlogging culinar al prezentatorului de evenimente Artur Orlov. Vlogul lui poate fi urmărit pe YouTube, Tik-Tok și Instagram. Autorul filmează și publică recenzii despre mâncarea din restaurante, cea livrată la domiciliu și despre produse alimentare. Are 5,5k de abonați pe YouTube, 1,3k pe Instagram și 31,6k pe Tik-Tok.

Vloggerul a filmat videoclipul care a provocat un adevărat scandal vara trecută. În acesta, autorul a vorbit despre zece mărci populare de smântână cu un conținut de grăsime de 20%, care sunt vândute în supermarketurile din Republica Moldova. În recenzie, Orlov a vorbit despre compoziția smântânii, consistența acesteia, a gustat-o ​​și și-a expus părerea.

De asemenea, a amestecat smântâna cu apă la o temperatură puțin peste 40 de grade. Potrivit acestuia, dacă produsul conține grăsimi vegetale, atunci la această temperatură vor începe să se coaguleze. Apoi a adăugat iod în smântână. Potrivit vloggerului, dacă produsul conține amidon care nu este menționat în compoziție, atunci smântâna va deveni albastră, iar smântâna fără amidon se va colora puțin în nuanța iodului.

Orlov a vorbit critic despre smântâna brandului Latti: „Este de o culoare super albă în comparație cu ceilalți concurenți”. El a simțit „un miros de margarină” în mostra pe care a testat-o și a adăugat că „i se pare că au fost folosite multe grăsimi și uleiuri vegetale”. „Se pare că au folosit lapte praf mai degrabă decât smântână”, a continuat vloggerul să-și împărtășească părerea.

În continuare, diluând smântâna cu apă, a menționat încă o dată că simte „mirosul de margarină”, a observat „prezența fulgilor”, a remarcat că „nu s-a amestecat ceva pe lingură” și a dat un verdict: „Aceasta nu poate fi mâncată. ”

Latti nu este singurul brand pe care vloggerul l-a criticat.

Ce spun reprezentanții companiei Vitafor?

Vitafor este o companie moldovenească înregistrată în anul 2000. Compania este importator și distribuitor de produse alimentare, inclusiv marca Latti.

Într-un răspuns pentru NM Vitafor a confirmat faptul că compania a inițiat un proces de judecată cu Artur Orlov pentru acuzații care „au afectat reputația profesională a companiei și a produsului pe care îl vinde”.

Compania a menționat că Vitafor vinde doar produse care corespund standardelor și sunt testate de autoritățile competente înainte de a ajunge pe rafturile magazinelor. „După ce produsul ajunge pe piață, orice analiză și evaluare a calității acestuia poate fi efectuată doar în laborator în conformitate cu metodele prevăzute de lege”, a menționat compania.

Reprezentanții companiei au mai adăugat că procesul intentat de Vitafor nu implică opiniile personale ale consumatorului. Vorbim despre „difuzarea cu intenție rea a informațiilor false despre proprietățile și compoziția produselor, care nu pot fi stabilite decât în ​​laborator în baza documentelor de confirmare. Nu pot fi detectate vizual cu ochiul liber, cu ajutorul mirosului sau papilelor gustative.”

„Instanța va decide asupra legalității sau nelegalității acțiunilor, iar compania va informa consumatorii cu privire la evoluția situației și rezultatele procesului”, a menționat Vitafor.

Pot vloggerii critica brandurile fără consecințe legale?

NM i-a solicitat avocatei Centrului pentru Jurnalism Independent, Cristina Durnea, să ne explice dacă un vlogger își poate exprima opinia despre produs. Ea a spus că vloggerii pot critica brandurile pentru că libertatea de exprimare le este garantată tuturor, dar și brandurile au dreptul de a-și proteja onoarea, demnitatea și reputația profesională. „Această situație trebuie privită nu doar prin prisma vloggerului, ci și a distribuitorului [al cărui produs este criticat]”, a explicat ea.

După cum a explicat Cristina Durnea, conform legii, onoarea, demnitatea și reputația pot fi discreditate de:

  • declarații false;
  • judecăți de valoare care nu au o bază suficientă de dovezi(adică judecăți de valoare care se bazează pe fapte care au avut loc, dar care au fost denaturate sau pe fapte care nu au avut loc);
  • insulte.

Astfel, potrivit avocatului, atunci când un vlogger spune că un produs „miroase a margarină”, este mai degrabă o judecată de valoare (o opinie  a cărei veridicitate care nu poate fi demonstrată) decât o judecată de fapt (o opinie a cărei veridicitate poate fi demonstrată). „Dacă învinuitul spune că „produsul conține margarină”, trebuie să dovedească acest fapt”, a spus expertul.

În acest caz, judecata de valoare nu poate fi demonstrată.

„Este imposibil de demonstrat dacă unei  persoane i-a mirosit a margarină sau că, în opinia acesteia, produsul avea o consistență proastă”, a explicat avocatul.

Ea a mai adăugat că în acest caz nu mai este nevoie să fie demonstrat adevărul:

„Persoana și-a exprimat opinia în baza propriului simț – a mirosului. Dar poate fi suficientă existența dovezilor care demonstrează că produsul conține uleiuri vegetale sau faptul că alte persoane împărtășesc o opinie similară despre acest produs”, a menționat expertul.

În același timp, în opinia ei, instanța ar trebui să analizeze situația în complex. Una este dacă o persoană a spus odată că miroase a margarină, și cu totul alta este dacă întregul videoclip este critic, deși pe baza judecăților de valoare.

Este posibil să ceri eliminarea unui videoclip?

Potrivit expertului, legea nu permite să i se ceară vloggerului să șteargă videoclipul. Potrivit legii, persoanele a căror onoare și demnitate a fost „defăimată” pot cere ca informațiile să fie corectate, dezmințite, să compenseze prejudiciul moral și material, să publice opinia reclamantului sau să își ceară scuze.

Diferă regulile pentru vloggeri și media?

În practica judiciară, a remarcat Durnea nu există diferențe între vloggeri și mass-media. „Legea [privind libertatea de exprimare] prevede că mass-media este un mijloc de comunicare în masă în formă tipărită sau electronică. Cred că aceleași garanții și [reguli] se aplică unui vlogger care se ocupă de informarea cetățenilor”, a spus expertul.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.




Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: