Gimnaziile din Republica Moldova care au cumulativ sub 35 de elevi în clasele a V-IX-a vor fi reorganizate în școli primare. La rândul lor, școlile primare cu mai puțin de 30 de elevi vor fi transformate în școli primare-grădinițe, iar școlile primare-grădinițe cu mai puțin de 10 elevi – în grădinițe. Procesul de reorganizare nu va avea loc, însă, dacă distanța spre instituția de învățământ de alternativă cu aceeași limbă de predare va depăși 20 de km. Aceasta este una dintre modificările propuse la Codul Educației, care au fost prezentate de ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, în cadrul unei conferințe de presă din 2 decembrie.
Dan Perciun a menționat că, actualmente, în Republica Moldova există 91 de instituții de învățământ care au sub 50 de elevi. De asemenea, sunt 247 de școli care au sub 90 de elevi.
Ministrul Educației și Cercetării a mai spus că datele arată că cu cât mai mică este școala, „cu atât mai proaste tind să fie” rezultatele elevilor la examene. Potrivit lui, în 2025, au existat 24 de instituții de învățământ cu până la 30 de elevi, în care media la examenul de clasa a IX-a a fost 5,77. Pe de altă parte, au fost 18 instituții cu peste 700 de elevi, iar în cadrul acestora media de examen a constituit 7,33.
Astfel, Dan Perciun a menționat că proiectul privind modificările la Codul Educației va include și o măsură privind reorganizarea instituțiilor de învățământ.
„Gimnaziile care l-a data de 1 octombrie a anului în curs au mai puțin de 35 de elevi în clasa a V-IX urmează să fie reorganizate în școli primare. (…) Asta înseamnă că instituția rămâne în localitate, doar că forma ei de activitate este școală primară. Copiii de I-IV rămân în localitate, copiii de a V-IX sunt transportați spre o altă instituție de învățământ. Dacă ești școală primară deja și ai mai puțin de 30 de elevi, te reorganizezi în școală primară-grădiniță. Asta înseamnă că ne unim cu grădinița din localitate, rămânem o singură instituție. De regulă, o singură clădire, un singur director. Rămânem toți pe loc, dar împreună. Pentru că nu suntem atât de mulți. Dacă suntem școală primară-grădiniță deja, dar avem mai puțin de 10 elevi, ne reorganizăm în grădiniță. (…) Grădinițele rămân peste tot, indiferent de numărul de copii”, a declarat Dan Perciun.
El a explicat și cum va decurge procesul de reorganizare. „Până la data de 31 decembrie a fiecărui an, Ministerul Educației va aproba o listă cu școlile care urmează să intre în procesul de reorganizare, conform criteriilor din lege, și o va publica. Lista se va stabili pe baza datelor de care noi dispunem în sistemul nostru informațional. Toate școlile completează câți elevi au, se generează lista până pe data de 31, se aprobă și Consiliile raionale urmează să-și adopte deciziile de reorganizare, iar din septembrie a anului viitor, instituția își schimbă formatul. De exemplu, din gimnaziu în școală primară, iar copiii din gimnaziu merg cu transportul școlar într-o instituție din apropiere”, a precizat ministrul.
Dan Perciun a subliniat că reorganizarea unei instituții de învățământ nu se va aplica dacă distanța până la școala de alternativă este mai mare de 20 de km și nu are aceeași limbă de predare.
Conform ministrului, în 2026, procesul de reorganizare va viza 1 328 de elevi, ceea ce reprezintă 0,5% dintre toți elevi din țară. În total, în Republica Moldova sunt aproximativ 330 000 de elevi.
Dan Perciun a declarat că se așteaptă ca modificarea privind reorganizarea instituțiilor de învățământ să fie „cea mai contestată și discutată” dintre cele propuse la Codul Educației. Totodată, el a menționat că obiectivul Ministerului Educației și Cercetării este să garanteze și să asigure educație de calitate pentru fiecare copil din Republica Moldova.