Simplificarea zonelor de tarifare și o nouă gradație de greutate a coletelor: posibilități noi pentru clienții Nova Poshta din Moldova

Începând cu data de 15 aprilie 2024, Nova Poshta a actualizat sistemul de tarifare pentru livrarea documentelor, coletelor și mărfurilor prin Moldova.

Trei actualizări principale ale tarifelor:

1. Simplificarea zonelor de tarifare, va permite clienților să se orienteze mai rapid în costul de livrare. Acum, tarifele se vor calcula în conformitate cu trei zone de livrare:
— în raza aceluiași oraș;
— între două orașe diferite;
— în sat (din oraș în sat sau dintr-un sat în altul). De exemplu, livrarea documentelor în raza aceluiași oraș, din oficiu în oficiu va costa 19 lei, mai devreme — 25 lei. Ambalajul pentru documente se va achita separat — prețul plicului fiind de 5 lei.

2. Pentru ca clienților să le fie mai avantajos să expedieze, compania a modificat gradația de greutate pentru colete până la 2 kg, până la 5 kg, până la 10 kg, până la 20 kg și până la de 30 kg. Astfel, tariful pentru coletele cu dimensiuni populare a devenit mai accesibil, iar acum clienții nu achită în limita categoriilor de greutate până la 2 kg, până la 15 kg și până la de 30 kg, așa cum a fost mai devreme. De exemplu, doriți să expediați un colet de 5 kg în oficiul Nova Poshta între orașe diferite, tariful va fi acum de 49 lei, anterior — 63 lei.

3. Se introduce o taxă suplimentară pentru expedierile prin curier de la adresă, care se va achita separat de tariful de livrare a coletelor până la de 30 kg — 19 lei. De exemplu, acum expedierea coletului de 5 kg prin curier de la adresă la adresă în raza aceluiași oraș va costa 77 de lei: taxa pentru preluare de la adresa expeditorului prin curier (19 lei) + livrarea prin același oraș (39 lei) + taxa pentru livrarea la adresa destinatarului prin curier (19 lei).

Livrarea mărfurilor peste de 30 kg va fi calculată pentru fiecare kilogram. În raza aceluiași oraș va fi de 2 lei, prin Moldova între orașe — 2.5 lei, în sate — 3 lei. Pentru preluarea mărfurilor de la adresă, clienții vor achita 39 de lei pentru fiecare 100 de kg. Astfel, clienții nu vor fi nevoiți să achite în plus pentru greutatea în exces a mărfurilor.

Noile tarife au intrat în vigoare la data de 15 aprilie 2024. Detalii despre tarifele actualizate găsiți pe site: https://bit.ly/442pemR

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Salariul minim va crește în Moldova. Cu cât și de ce a provocat dispute? ANALIZĂ

Salariul minim din Moldova ar putea crește anul viitor cu 15%, adică până la 6 300 de lei. NewsMaker explică ce solicită sindicatele, de ce unii experți avertizează despre efectele negative ale unei majorări bruște și cum influențează, de fapt, salariul minim bugetul și economia.

Ministerul Muncii și Protecției Sociale a anunțat, la sfârșitul săptămânii trecute, că salariul minim în Republica Moldova ar putea ajunge, în 2026, la 6 300 de lei – ceea ce reprezintă o creștere de 15%, față de anul curent.

Acest cuantum al salariului minim urmează să fie aprobat de Guvern și inclus în proiectul bugetului de stat pentru 2026. Potrivit ministerului, propunerea de majorare „ține cont atât de necesitățile angajaților, cât și de condițiile economice și bugetare actuale”.

„Va urmări asigurarea unui cadru de previzibilitate și echitate, care să sprijine realizarea obiectivului Guvernului de creștere etapizată a salariului minim pe țară, de reducere a sărăciei și de combatere a muncii nedeclarate”, au precizat cei de la minister. Potrivit lor, astfel, în cinci ani salariul minim în țară va crește cu 115%: în anul 2021 el constituia 2935 lei, în 2022 — 3500 lei, în 2023 — 4000 lei, în 2024 — 5000 lei, în 2025 — 5500 lei, în 2026 — 6300 lei.

De ce propunerea Ministerului Muncii a provocat discuții

La începutul lunii noiembrie, Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova a cerut ca salariul minim să crească până la 8050 de lei. Sindicatele au explicat acest lucru prin faptul că directivele UE prevăd că, în UE, salariul minim trebuie să constituie 50% din salariul mediu pe țară, care în Moldova este de 16 100 de lei.

La începutul lunii noiembrie, Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova a solicitat majorarea salariului minim până la 8 050 de lei. Sindicatele au argumentat că directivele europene prevăd că, în UE, salariul minim trebuie să reprezinte 50% din salariul mediu pe țară – care, în Moldova, este de 16 100 de lei.

În același timp, președintele Confederației Naționale a Patronatului, Leonid Cerescu, a avertizat că stabilirea unui salariu minim de 8 050 de lei ar putea duce la sistarea activității multor întreprinderi mici și mijlocii, care constituie aproximativ 90% din totalul companiilor din țară, scrie Moldova 1.

În opinia sa, avantajul presupus pentru angajați în cazul unei asemenea majorări este mult mai mic decât efectele negative generate de riscul de faliment al acestor întreprinderi.

Ce spun experții

Expertul economic al IDIS Viitorul, Veaceslav Ioniță, a declarat pentru NM că salariul minim a fost folosit inițial ca instrument pentru reducerea nivelului economiei tenebre: „Când cineva lucrează în sectorul privat, angajatorul tinde să plătească cât mai mult «la negru», însă sub nivelul salariului minim nu poate coborî”, a explicat Ioniță.

El a precizat că, în România și Bulgaria, salariul minim reprezintă aproximativ 60% din salariul mediu pe economie. În Moldova, însă, „minimul” constituie în prezent doar circa 34% din salariul mediu, iar o majorare bruscă, până la 50%, ar fi prea mare. Potrivit lui Ioniță, el a discutat recent cu sindicatele și le-a propus un plan prin care salariul minim să crească treptat, astfel încât să ajungă la 50% din salariul mediu până în 2030 – an în care, potrivit autorităților, Moldova ar trebui să adere la Uniunea Europeană.

În opinia lui Ioniță, mărimea „minimului” influențează puțin mediul de afaceri, dar influențează sectorul bugetar, deoarece aproximativ 10% dintre angajații din acest sector primesc un salariu apropiat de minim. Dacă acesta este ridicat brusc, povara asupra bugetului de stat va crește vizibil. Un compromis, consideră Ioniță, ar putea fi un salariu minim de 7 mii de lei. Pentru buget, conform calculelor sale, aceasta ar însemna suplimentar aproximativ 150 de milioane de lei. „Având în vedere că salariile bugetarilor nu au crescut foarte mult și că ei sunt vulnerabili, această variantă ar putea fi aprobată”, consideră Ioniță.

O opinie similară a exprimat și economistul Dumitru Vicol. Într-o postare pe pagina sa de Facebook, el a amintit că, încă acum jumătate de an, în cadrul indexului METRIX realizat de AmCham, menționa că majorarea salariului minim poate avea efecte pozitive asupra productivității muncii – dar doar dacă este făcută gradual. „La noi, din păcate, creșterea este prea bruscă”, a remarcat expertul.

El a făcut trimitere și la un nou studiu al FMI privind salariul minim și ocuparea forței de muncă. Potrivit lui Vicol, studiul evidențiază trei concluzii principale:

– Efectele asupra angajării sunt aproape zero pe termen scurt, dar devin negative în 1–2 ani.

– Creșterile mari afectează mai ales femeile și tinerii, în timp ce „ajustările mici sunt mai ușor absorbite” (în studiu se menționează că majorarea salariului minim este favorabilă tinerilor bărbați — NM).

– Atunci când salariul minim trece de aproximativ 35% din salariul mediu sectorial, apar „efecte negative clare asupra angajării”.

Mesajul e simplu: problema nu e că salariul minim crește, ci cum crește. Avem nevoie de o formulă predictibilă ajustată la productivitate, nu de salturi bruște care îi afectează tocmai pe cei pe care vrem să-i sprijinim”, a rezumat expertul.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
mec.gov.md

GPS în autobuzele școlare din Moldova: va permite controlul rutelor și al consumului de combustibil

Toate autobuzele școlare au fost dotate cu dispozitive GPS. Informația a fost comunicată pe 26 noiembrie de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova. Potrivit responsabililor, dispozitivele permit monitorizarea în timp real a autobuzelor, precum și controlul consumului de combustibil.

Potrivit ministerului, fiecare unitate va fi monitorizată prin intermediul unei platforme digitale, care poate fi accesată atât prin interfața web, cât și prin aplicații mobile. „Dispozitivele au fost achiziționate cu sprijinul Uniunii Europene, în cadrul unui proiect implementat de PNUD și UNICEF”, a precizat ministerul.

Managera de proiect la PNUD Moldova, Ana Moraru, a declarat că „această soluție modernă permite monitorizarea în timp real a autobuzelor școlare, controlul consumului de combustibil, automatizarea foilor de parcurs și optimizarea rutelor”.

Consultantul principal la Ministerul Educației și Cercetării, Sergiu Coceaș, a spus că dispozitivele GPS au fost instalate pe parcursul lunilor august-septembrie.

Potrivit ministerului, până în prezent au fost achiziționate 500 de dispozitive GPS pentru autobuzele școlare aflate în gestiunea direcțiilor raionale/municipale de învățământ, tineret și sport și a instituțiilor de învățământ.

Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova

„Cu dispozitive de acest fel vor fi dotate și mijloacele de transport care vor fi achiziționate pe viitor pentru transportarea elevilor. (…) Flota națională de transport asigură zilnic transportarea a circa 15.000 de elevi din localitățile rurale către școli și activități educative”, a comunicat ministerul.

Imagine simbol

Fetiță de 13 ani, urmărită la școală timp de o lună și violată. Bărbatul, pe care l-a cunoscut pe internet, condamnat

Un bărbat în vârstă de 27 de ani, originar din Azerbaidjan, a fost condamnat la 13 ani de închisoare, după ce a abuzat sexual o minoră, în Chișinău. Decizia a fost pronunțată de Judecătoria Chișinău, sediul Buiucani, anunță Procuratura Generală. Acesta urmează să își ispășească pedeapsa într-un penitenciar de tip închis.

Potrivit probelor prezentate de procurori, bărbatul ar fi contactat victima și prietenele acesteia prin intermediul rețelor sociale. Acesta le-ar fi trimis mesaje și imagini cu conținut sexual inadecvat. Ulterior, aflând în ce școală învață minorele, în perioada februarie – martie 2025, le-ar fi urmărit în apropierea instituției și ar fi încercat să le atragă la întâlniri.

O lună mai târziu, în aprilie 2025, inculpatul ar fi constrâns fizic și psihic victima, care avea la acel moment 13 ani, să se deplaseze într-o zonă izolată (fâșie forestieră) din municipiul Chișinău. Profitând de vârsta și vulnerabilitatea acesteia, inculpatul ar fi constrâns copila la acțiuni cu caracter sexual neconsimțite, inclusiv prin amenințarea că va folosi un cuțit, dacă nu se va supune.

Inculpatul nu își recunoaște vina.

Potrivit deciziei instanței, acesta urmează să fie expulzat din Moldova, după ce își va executa pedeapsa.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
foto simbol

Control inopinat. Un operator de distribuție a gazelor naturale, în vizorul Consiliului Concurenței

Un operator de distribuție a gazelor naturale din Republica Moldova a fost vizat de o inspecție inopinată a Consiliului Concurenței. Acesta este suspectat că ar fi refuzat să presteze servicii de sigilare/desigilare a echipamentelor de măsurare a gazelor care aparțin consumatorilor noncasnici conectați la rețeaua sa. Consiliul Concurenței a precizat că va analiza probele pentru a stabili dacă operatorul a încălcat legislația.

„Consiliul Concurenței a desfășurat o inspecție inopinată la sediul unui operator de distribuție a gazelor naturale, în cadrul investigației inițiate prin Dispoziția Plenului Consiliului Concurenței nr. 13 din 29.08.2025”, au anunțat reprezentanții instituției, adăugând că examinează posibila încălcare a articolului 11 din Legea concurenței – „Interzicerea abuzului de poziţie dominantă”, mai exact: „refuzul neîntemeiat de a contracta cu un anumit furnizor sau de a face livrări către un anumit beneficiar”.

Potrivit instituției, „investigația a fost inițiată în urma depistării unor semne de acțiuni abuzive din partea operatorului vizat, manifestate prin refuzul nejustificat de a presta servicii de sigilare/desigilare a echipamentelor de măsurare a gazelor naturale ce aparțin consumatorilor noncasnici racordați la rețeaua sa”.

„Probele acumulate vor fi analizate riguros pentru a determina necesitatea altor acțiuni de investigație, în vederea stabilirii existenței sau lipsei încălcărilor ale legislației. Cadrul legal nu prevede un termen fix pentru finalizarea procedurii de investigație. Durata acesteia depinde de mai mulți factori, inclusiv de complexitatea cazului, de gradul de cooperare al companiilor vizate cu Consiliul Concurenței și de exercitarea drepturilor la apărare de către părți”, au declarat reprezentanții Consiliului.

Ghidul privind Drepturile Omului pentru Moldova: Avocații din Republica Moldova au participat la cursuri de formare continuă în cadrul a trei seminare tematice

În anul 2025, în colaborare cu Uniunea Avocaților din Republica Moldova, echipa Ambasadei Drepturilor Omului a susținut trei lecții publice pentru avocați, care au avut loc în format mixt (offline – la Centrul de Instruire a Avocaților al Uniunii Avocaților din Republica Moldova, și online – prin platforma Zoom) și au reunit peste o 100 de participanți – avocați și avocați-stagiari din Barourile de avocați din Chișinău, Bălți și Cahul.

Lecțiile publice au fost susținute de către: Iurie Levinte, jurist, expert senior al Ghidului privind Drepturile Omului pentru Moldova, avocata Natalia Țurcan și juristul Evghenii Alexandrovici Goloșceapov, experți – dezvoltatori ai Ghidului privind Drepturile Omului pentru Moldova.

Prima lecție publică a fost dedicată tematicii „Limitele aplicabilității articolului 6 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului în procedurile naționale”. A doua lecție publică sa referit la „Derogările de la drepturile omului in situații de urgență potrivit standardelor internaționale”. La a treia lecție publică experții au relatat despre „Cauze privind discriminarea: aspecte materiale și procedurale ale activității unui avocat”. În cadrul instruirilor Lela Metreveli, directoarea Ambasadei Drepturilor Omului, a povestit despre platforma Ghidului privind Drepturile Omului ca o sursă utilă pentru avocați, ce poate fi utilizată de către avocați pentru apărarea eficientă a clienților săi, care să adresează cu probleme privind violarea și/sau restrângerea drepturilor omului.

Lecție publică cu tema „Limitele aplicabilității articolului 6 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului (dreptul la un proces echitabil) în procedurile naționale”

Evenimentul a reunit avocați și stagiari interesați de aprofundarea cunoștințelor privind practica Curții Europene a Drepturilor Omului referitoare la dreptul la un proces echitabil și a felului în care acesta poate fi invocat în fața instanțelor naționale. Iurie Levinte, expert senior al Ghidului privind Drepturile Omului pentru Moldova, a invitat participanții să exploreze distincția dintre percepția generală a echității și aplicarea juridică exactă a principiilor Convenției. Discuția a pornit de la întrebarea: când se aplică, în realitate, articolul 6 al Convenţiei Europene și când este el invocat în mod excesiv sau impropriu?

Formatorul a explicat de ce dreptul la un proces echitabil nu este o formulă universală, ci o construcție juridică specifică, a cărei aplicabilitate depinde de natura litigiului și de obiectul procedurii, calificarea lor pe latura civilă sau penală. A fost subliniat faptul că articolul 6 nu se extinde automat asupra tuturor tipurilor de proceduri, iar această înțelegere este esențială pentru o apărare profesionistă și pentru coerența argumentării juridice.

Participanții au avut ocazia să discute despre concepte precum „a patra instanță” sau sensul autonom al unor noțiuni din Convenție, despre modul în care Curtea Europeană trasează limitele propriei competențe și despre importanța pătrunderii esenței echității garantate de articolul 6 al Convenţiei, una de natură procedurală. Fiecare exemplu a fost însoțit de reflecții privind impactul direct asupra muncii avocatului — de la formularea plângerilor până la strategia în fața instanței. Mesajul central al întâlnirii a fost unul de responsabilizare profesională : înțelegerea limitelor articolului 6 nu diminuează protecția persoanei, ci o face mai eficientă, pentru că orientează energia juridică acolo unde este cu adevărat justificată.

Lecție publică cu tema „Derogările de la drepturile omului in situații de urgență potrivit standardelor internaționale”

Lecție publică a fost susținută de avocata Natalia Țurcan și juristul Iurie Levinte, experți ai Ghidului privind Drepturile Omului pentru Moldova. Evenimentul a reunit avocați și stagiari interesați de aprofundarea cunoștințelor privind tematica derogărilor de la drepturile omului în conformitate cu abordările organismelor Națiunilor Unite și practica Curții Europene a Drepturilor Omului. Formatorii au invitat participanții să exploreze distincția conceptuală extrem de importantă dintre restrângerile drepturilor omului (limitări în condiții generale) și derogările în caz de stare de urgență.

Experții au pus în discuție testul proporționalității în cazul restrângerii drepturilor omului și au expus cerințele pentru ca derogările să fie valide potrivit dreptului internațional. Mai exact, s-a atras atenție că orice derogare trebuie să fie realizată în baza legii, necesară pentru a răspunde unei situații de urgență și nu în ultimul rând proporțională. Cu privire la limitele derogării, audienți au cunoscut că unele drepturi fundamentale (de exemplu, interzicerea torturii și a sclaviei etc.) nu pot fi supuse derogărilor și necesită întotdeauna același standard de protecție în garantarea lor, indiferent dacă statul se confruntă cu o situație de urgență ”ce ameninţă viaţa naţiunii”. Obligația statului de respectare a dreptului internațional umanitar rămâne valabilă și în caz de derogare, iar ca aceasta din urmă să fie valabilă va îndeplini condițiile de nediscriminare prin măsurile luate și va fi notificată conform cerințelor tratatului internațional corespunzător.

Lecție publică cu tema „Cauze privind discriminarea: aspecte materiale și procedurale ale activității unui avocat”

Lecție publică a fost susținut de Evghenii Alexandrovici Goloșceapov și Iurie Levinte, juriști și experți ai Ghidului privind Drepturile Omului pentru Moldova. Evenimentul a reunit peste 30 de avocați și stagiari (în format mixt – offline și online) interesați de aprofundarea cunoștințelor privind tematica discriminării și aspectele importante pentru avocați în activitatea Consiliului pentru egalitate. Experții au prezentat participanților o privire de ansamblu asupra legislației cheie din Moldova în domeniul combaterii discriminării, date statistice în acest domeniu, au discutat nuanțele procedurale ale activității în cauzele privind discriminarea în cadrul Consiliului pentru egalitate și în instanțele de judecată. De asemenea, participanților le-au fost prezentate hotărârile organismelor internaționale în care au fost utilizate deciziile Consiliului pentru egalitate: hotărârea Comitetului ONU pentru eliminarea discriminării împotriva femeilor (CEDAW) în cauza Natalia Ciobanu v. Moldova (nr. 104/2016), hotărârile CEDO în cauzele Cosovan v. Moldova (nr. 13472/18), Machina v. Moldova (nr. 69086/14) și Clipea și Grosu v. Moldova (nr. 39468/17). Aceste cazuri demonstrează nivelul înalt de analiză și argumentare al deciziilor Consiliului și importanța acestora în depunerea plângerilor la organismele internaționale.

Participanții au discutat subtilitățile jurisprudenței Curții Europene a Drepturilor Omului privind discriminarea și provocările întâmpinate, explorând diferențele cu implicație practică dintre articolul 14 al Convenției și articolul 1 din Protocolul nr. 12. Analiza a scos în evidență modul în care testul aplicat de Curtea Europeană evaluează existența unui tratament diferențiat, necesitatea justificării obiective și rezonabile, precum și rolul crucial al distribuirii sarcinii de probă în cauzele privind egalitatea de tratament. Prin exemple practice, s-a discutat despre responsabilitatea profesioniștilor în domeniul dreptului de a identifica corect și de a valorifica remediile naționale efective disponibile, reieșind din particularitățile specifice ale speței și strategia avocatului de apărare a drepturilor victimei discriminării.

Aducem mulțumiri Centrului de Instruire a Avocaților al Uniunii Avocaților din Republica Moldova pentru cooperare și suportul în organizarea seminarelor tematice pentru avocați!

Cursuri de formare continuă a avocaților din Republica Moldova s-au înscris în seria activităților desfășurate în cadrul proiectului „Ghidul privind drepturile omului – educația în domeniul drepturilor omului pentru consolidarea respectării statului de drept și a valorilor democratice” implementat de Ambasada Drepturilor Omului și finanțat în cadrul programului Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Letonia.

Ghidul privind Drepturile Omului pentru Moldova este o inițiativă care promovează cultura drepturilor fundamentale prin instrumente accesibile, resurse vizuale și exemple din contextul național, și face parte din Platforma digitală europeană pentru educația în domeniul drepturilor omului.

Ghidul privind Drepturile Omului pentru Moldova a fost lansat oficial pe Platforma Europeană pentru educația în domeniul drepturilor omului în noiembrie 2023 și a devenit disponibil publicului larg pe platforma online – humanrightsguide.md – în limba română, rusă și engleză. În prezent, Ghidul privind Drepturile Omului pentru Moldova acoperă zece subiecte, douăzeci de drepturi și mai multe teste tematice pentru verificarea cunoștințelor despre drepturile omului.

Ghidul privind Drepturile Omului pentru Moldova este elaborat în cadrul proiectelor „Educația incluzivă pentru drepturile omului – o poartă către buna guvernare și participarea civică” și „Ghidul privind drepturile omului – educația în domeniul drepturilor omului pentru consolidarea respectării statului de drept și a valorilor democratice”, finanțat în cadrul programului Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Letonia „Proiecte de cooperare pentru dezvoltare și cooperare internațională”. Ghidul privind Drepturile Omului pentru Moldova este elaborat de asociația obștească Ambasada Drepturilor Omului, în parteneriat cu organizația Societatea Baltică pentru Drepturile Omului (BHRS) din Riga. Partenerii proiectului în Moldova sunt Oficiul Avocatului Poporului din Republica Moldova (Ombudsman) și Consiliul pentru Egalitate din Republica Moldova.

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: