Subiectul integrității șefiei Comisiei Pre-Vetting, dezbătut în Parlament. Grosu: „Lăsați omul să-și facă treaba, o face bine”

Opoziția parlamentară a cerut, în ședința din 28 martie, audierea președintelui Comisiei Pre-Vetting, Herman von Hebel, și a ministrei Justiției, Veronica Mihailov-Moraru. Solicitările au venit urmare a scandalului iscat după ce în presă a fost publicată o investigație privind „integritatea hibridă” a președintelui comisiei responsabile de evaluarea judecătorilor din Moldova. Deputații din opoziției susțin că acuzațiile de integritate care îl vizează pe Herman von Hebel, negate public în ajun de Comisia Pre-Vetting, ar pune la îndoială întregul proces de evaluare a magistraților. Ambele inițiative au fost respinse, însă, de majoritatea parlamentară, formată de partidul de guvernare Acțiune și Solidaritate (PAS). Speakerul Igor Grosu, care este și lider al PAS, și-a îndemnat colegii să îl lase pe von Hebel să-și facă munca, „pentru că o face bine”.

Propunerea de a-l audia pe Herman von Hebel, președintele Comisiei Pre-Vetting, a fost făcută de deputatul Blocului Comuniștilor și Socialiștilor (BCS), Radu Mudreac, care este și vicepreședinte al Comisiei juridice, numiri și imunități din Parlament.

„Conform informațiilor apărute în mass-media, Herman von Hebel ar fi implicat în țara de origine în mai multe scheme de corupție. Vrem să atenționăm că această persoană și-a permis în procesul de audiere a candidaților la diferite funcții să se comporte obraznic atunci când a încercat să interogheze părinții unui judecător. Autoritatea acestei persoane pune la îndoială acest proces de Pre-Vetting în Moldova. Pentru a exclude aceste îndoieli, este solicitarea de a se prezenta și a confirma sau infirma informațiile din mass-media”, a declarat Radu Mudreac.

În reacție, președinta Comisiei parlamentare numiri și imunități, deputata PAS Veronica Roșca, a declarat că subiectul a fost discutat, în dimineața zilei de azi, și pe platforma Comisiei. Roșca a „constatat cu regret” că scandalul iscat urmare a investigației anticorupție.md care îl vizează pe Herman von Hebel, drept o „tentativă de a perpetua în spațiul public niște acuzații nefondate”. Parlamentara și-a îndemnat colegii din Parlament, dar și pe cei interesați, să urmărească interviul oferit de von Hebel, atunci când a fost selectat în funcția de președinte al Comisiei Pre-Vetting.

„Cumva expresia schemei de corupției în țara sa, în Olanda, ridică mari semne de întrebare de ce se continuă această perpetuare în spațiul public a unor acuzații totalmente nefondate asupra președintelui Comisiei Pre-Vetting. (…) Aș vrea să vin cu un mesaj nu doar către BCS, dar către întreaga societate. Ceea la ce asistăm noi azi este o tendință îngrijorătoare de promovare a unui mesaj de subminare a autorității procesului de Pre-Vetting. Vreau să accentuez că nu vă va reuși niciunuia dintre cei care considerați că corupția în Moldova poate și trebuie să aibă câștig de cauză”, a conchis Veronica Roșca.

„Colegi, e clar, nu vă plac rezultatele. Cei mai corupți nu trec vettingul și asta supără. Ce-i de făcut. Supărările vi le înțelegem. Lăsați omul să-și facă treaba, pentru că o face bine”, a declarat și speakerul Igor Grosu, înainte de votul din plen.

Inițiativa a fost susținută, în cele din urmă, de 30 de deputați (BCS și independenți), din cei 93 prezenți la ședință. 57 de deputați, toți din PAS, au votat împotrivă, iar alți 6 s-au abținut de la vot, dintre ei – 4 din PAS.

Nu a trecut de votul Parlamentului nici inițiativa deputatei Marina Tauber, care a cerut audierea ministrei Justiției în legătură cu scandalul iscat în jurul lui Herman von Hebel.

„Ministrul Justiției și-a asumat această reformă, care a eșuat lamentabil. Această comisie de selectare politică a PAS nu mai are nicio credibilitate nici la nivel național, nici internaționali. Se impune demisia in corpore a acestor reformatori corupți”, a declarat Tauber, ajunsă în Parlament pe listele ex-Partidului „Șor”, declarat neconstituțional, susținută și în prezent de oligarhul fugar Ilan Șor, condamnat la 15 ani de închisoare în dosarul „Frauda Bancară”.

Propunerea lui Tauber a fost susținută de 28 deputați (BCS și independenți). 57 de deputați PAS au votat contra, iar 7 s-au abținut de vot, dintre ei 4 de la PAS, 2 de la BCS și unul independent.

***

Amintim că portalul anticorupție.md scria pe 25 martie că Herman von Hebel ar fi fost implicat, în 2018, într-un scandal la Curtea Internațională Penală de la Haga, unde a activat în calitate de grefier timp de cinci ani, din 2013. Potrivit sursei citate, care face trimitere la presa din Olanda, von Hebel ar fi fost acuzat că ar fi realizat o reformă care ar fi adus prejudicii financiare considerabile Curții, de cel puțin 760 de mii de euro. Detalii – AICI. Comisia Pre-Vetting a venit cu o reacție oficială, pe 27 martie, în care a calificat acuzațiile drept „nefondate”. De asemenea, Comisia a anunțat că Herman von Hebel va rămâne la șefia Comisiei Pre-Vetting „până la finalizarea completă a activităților acesteia, în lunile următoare”. Detalii – AICI.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

screenshot

De la 12 la 9 minute, din centrul Chișinăului la stația Revaca. CFM, lucrări pentru legătura cu aeroportul

Dacă în luna octombrie distanța dintre gara feroviară din Chișinău și stația Revaca era parcursă cu trenul în 12 minute, atunci zilele trecute aceasta a fost parcursă în 9 minute. Potrivit întreprinderii Calea Ferată din Moldova (CFM), diferența s-a constatat în timpul unei testări tehnice după lucrări de reparație și reabilitare. Întreprinderea a menționat că există potențial de a reduce și mai mult timpul de călătorie, iar acțiunea face parte „din proiectul de lansare a unei linii de tren menite să reducă semnificativ timpul de deplasare între Gara Feroviară Chișinău și aeroport”.

Reprezentanții CFM au anunțat că, pe 25 noiembrie, directorul întreprinderii, Serghei Cotelinic, împreună cu o echipă de specialiști, a efectuat testarea tehnică a tronsonului feroviar Chișinău-Revaca.

„Călătoria experimentală a devenit necesară după efectuarea lucrărilor de reparație și reabilitare, care au inclus înlocuirea traverselor uzate și a șinelor pe anumite segmente, ceea ce a permis ridicarea restricției de viteză. Scopul acestei testări a fost estimarea timpului de parcurs și stabilirea prealabilă a programului de circulație pentru viitoarele trenuri regulate pe ruta Chișinău-Revaca”, au comunicat reprezentanții întreprinderii CFM.

Potrivit instituției, în timpul testului trenul a parcurs cei 10 kilometri dintre Gara Feroviară Chișinău și stația Revaca în 9 minute. „Un rezultat pozitiv, care confirmă funcționalitatea și fezabilitatea segmentului existent de cale ferată. Evaluările tehnice au identificat, de asemenea, potențialul de optimizare a timpului de călătorie prin modernizarea infrastructurii și ajustarea parametrilor operaționali”, au declarat reprezentanții CFM.

Conform întreprinderii, acțiunea se înscrie „în cadrul proiectului de lansare a unei linii de tren, menite să reducă semnificativ timpul de deplasare dintre Gara Feroviară Chișinău și Aeroportul Internațional „Eugen Doga””.

***

Amintim că, în iulie 2025, ministrul Vladimir Bolea declara, într-un interviu pentru NewsMaker, că autoritățile intenționează să conecteze aeroportul din Chișinău la calea ferată. Bolea explica că din Chișinău există deja un segment de cale ferată în direcția Sîngera (aeroportul fiind situat între cele două localități), iar autoritățile trebuie să identifice locația exactă unde va fi realizată conexiunea. Ministrul a menționat că valoarea estimativă a proiectului este de aproximativ 8,5 milioane de euro.

Pe 20 octombrie, Bolea a anunțat că, până în primăvara anului 2026, autoritățile vor pregăti stația din care pasagerii aeroportului vor fi preluați cu trenul către centrul capitalei. Tot până atunci, potrivit lui Bolea, viteza medie a trenului pe acest tronson ar urma să ajungă la 50 km/h. Ministrul a adăugat că, în prezent, trenul parcurge distanța de la gara centrală până în stația Revaca cu o viteză de 20 km/h, în aproximativ 12 minute, iar alte 10 minute sunt necesare pentru a ajunge în orașul Sîngera.

Menționăm că, potrivit informațiilor de pe pagina CFM, stația Revaca se află pe șoseaua Muncești, iar aeroportul se află pe bulevardul Dacia. Potrivit bani.md, stația Revaca se află la aproximativ 1,5 kilometri de terminalul aeroportului.

În prezent, de la Aeroportul Chișinău spre centrul orașului se poate ajunge doar cu troleibuzul sau taxiul.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: