NewsMaker

„Una dintre condiții este creșterea tarifelor la energie”. Maia Sandu, despre ajutorul condiționat al UE propus regiunii transnistrene

Una dintre condițiile pe care trebuie să le îndeplinească Tiraspolul, ca regiunea să beneficieze de cele 60 milioane de euro din partea UE, este să crească treptat tarifele la energie. Întrebată dacă tarifele din regiune ar putea ajunge la nivelul celor de pe malul drept, președinta Maia Sandu a spus că „nu pot ajunge într-o lună sau două” și „nici până la sfârșitul anului”. O altă condiție, a adăugat Maia Sandu, „este eliberarea prizonierilor politici”. La fel, una dintre condiții este ca regiunea să excludă din pachetul de sprijin consumatorii industriali. În context președinta a răspuns la întrebarea dacă ar fi o soluție ca regiunea să-și acopere deficitul pentru industrie cu gaze rusești, dar să ia gaz sau alt ajutor pentru populație din partea UE. 

La emisiunea Cutia Neagră de la TV8, Maia Sandu a reiterat că „Uniunea Europeană a făcut o promisiune de 60 de milioane de euro pentru malul stâng, suplimentar la cele 20 de milioane care în scurt timp vor fi consumate, în situația în care Tiraspolul va îndeplini anumite condiții”.

„Una dintre condiții este inclusiv creșterea tarifelor. Acum nu putem să ne așteptăm că oamenii aceștia care nu au plătit până acum sau au plătit prețuri simbolice pot peste noapte sau într-o săptămână să treacă la prețul de piață. O creștere treptată este condiția comună – a Uniunii Europene și a Guvernului”, a comunicat Maia Sandu.

Întrebată dacă tarifele din regiunea transnistreană ar putea ajunge la cele de pe malul drept, șefa statului a răspuns: „Nu poate să ajungă într-o lună sau două, în timp. (…) Nici până la sfârșitul anului. Nu este fezabil, pentru că oamenii de acolo au și venituri mai mici. Unii dintre ei acum nu au nici locuri de muncă pentru că s-au închis întreprinderile care funcționau pe gaze gratis sau energie electrică ieftină. E vorba despre un grafic, de un orar, de tranziție”.

La întrebarea ce instrumente are Chișinăul ca să verifice dacă regiunea va respecta condițiile, Maia Sandu a declarat: „Depinde de condiții, una dintre condiții este eliberarea prizonierilor politici. Deci, oamenii care au fost închiși pentru că au criticat regimul și așa mai departe. Asta sau se îndeplinește sau nu se îndeplinește. Asta cu tarifele, la fel – dacă s-au crescut tarifele și dacă a doua zi ele se reduc, atunci da e o problemă. (…) Sunt anumite condiții, care odată îndeplinite nu se mai poate face nimic, nu se mai întorc înapoi, și sunt condiții într-adevăr pe care ei ar putea să revină”.

Una dintre condiții este ca regiunea să excludă din pachetul de sprijin consumatorii industriali, aceștia să nu aibă acces la gaz și energie din sprijin european. Întrebată dacă ar fi o soluție ca regiunea să-și acopere deficitul pentru industrie cu gaze rusești, dar să ia gaz sau ajutor pentru populație din partea UE, Maia Sandu a comunicat: „Nu. (…) Pentru sprijinul din partea UE există condiții foarte concrete și ele trebuie să se îndeplinească, dar nu se face și de aici și de acolo. (…) Nu are cum să se întâmple și una și alta”.

***

Pe 4 februarie, comisara europeană pentru Extindere Marta Kos a anunțat că Uniunea Europeană este dispusă să acorde 60 milioane de euro regiunii transnistrene pentru ca să-și acopere necesitățile energetice până la mijlocul lunii aprilie, însă pentru a beneficia de acest suport i se impun „condiționalități”. Printre acestea – să asigure respectarea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului, să elaboreze un plan acceptat de Guvernul Republicii Moldova prin care vor fi actualizate tarifele la energie la prețurile de piață pentru consumatorii din regiune, inclusiv să excludă din pachetul de sprijin consumatorii industriali cu consum mare de energie. Detalii AICI.

Responsabilii din regiunea transnistreană încă nu au reacționat la propunerea UE.

Pe 5 februarie, vicepremierul pentru Reintegrare Oleg Serebrian a declarat că autoritățile de la Chișinău sunt sigure că o reacție din partea Tiraspolului va fi. În ceea ce privește condițiile impuse pentru acordarea sprijinului european, Serebrian a menționat că acestea sunt în discuție. „Vom discuta și cu societatea civilă despre condițiile legate, cum a spus și doamna președintă, de drepturile omului. Sperăm că, treptat, subiecte care erau de nedepășit în procesul de negocieri 1+1 își vor găsi soluția. Sigur că ele trebuie discutate și avem nevoie de implicarea partenerilor externi”, a adăugat vicepremierul. Detalii AICI.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Andrei Mardari / NewsMaker

Transportatorii acuză ANTA și MIDR de abuzuri și corupție și amenință cu noi proteste. Reacția Guvernului

Transportatorii amenință cu proteste, acuzând Ministerul Infrastructurii și Agenția Națională Transport Auto (ANTA) de inacțiune, dar și presupuse abuzuri și scheme de corupție. Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) a transmis un apel public, în care avertizează că lipsa metodologiei tarifare, impunerea sistemelor electronice e-GPS și e-Bilet, precum și obligația de adaptare a tuturor vehiculelor pentru persoanele cu dizabilități pun în pericol activitatea transportatorilor.

Potrivit APOTA, trei probleme majore afectează activitatea transportatorilor:

  1. Lipsa metodologiei de calcul a tarifelor, deși legea prevedea aplicarea acesteia din 1 iunie 2024. Potrivit asociației, transportatorii operează de peste un an și jumătate cu tarife „înghețate”, ceea ce ar duce la închiderea unor rute regulate.
  2. Promovarea sistemelor e-GPS și e-bilet, considerate de APOTA drept „scheme corupționale” care ar încalca legislația și drepturile transportatorilor, „fără a avea efecte reale asupra disciplinei fiscale”. Potrivit asociației, „sistemul e-bilet a fost conceput pentru a promova o schemă de corupție – de a obliga transportatorii să procure doar un singur model de aparate de casă”.
  3. Obligația ca toate vehiculele să fie adaptate pentru persoane cu dizabilități. APOTA consideră măsura „imposibil de aplicat din punct de vedere tehnic și financiar, și impusă abuziv contrar legislației naționale și europene”.

„ANTA cunoaște că ordinul este ilegal, nu mai corespunde prevederilor legale, că transportatorii nu au capacitate financiară sau tehnică să-l aplice și, cel mai grav, că persoanele cu handicap nu vor avea nici în continuare posibilitatea reală de a fi transportate. Cu toate acestea, ANTA a decis să speculeze pe seama nevoilor unei categorii foarte vulnerabile, pentru a-și lărgi posibilitatea de a estorca mită și a trece cu vederea lipsa transportului adaptat”, se menționează în declarația asociației.

În context, transportatorii au solicitat adoptarea imediată a metodologiei tarifare, retragerea proiectului privind noile sisteme electronice și anularea cerințelor ANTA privind adaptarea tuturor vehiculelor pentru persoane cu dizabilități. Aceștea amenință că, în cazul în care autoritățile vor ignora solicitările, vor ieși la proteste.

NewsMaker a solicitat un comentariu de la ANTA cu privire la acuzațiile asociației de transportatori. La momentul publicării știrii, nu am primit un răspuns.

După apelul public lansat de APOTA, Guvernul a transmis că a luat act de solicitarea publică, dar soluționarea problemelor ține de competența Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.

„MIDR are ușile deschise. Guvernul își dorește ca pasagerii să aibă condiții de confort, iar activitatea să se desfășoare în conformitate cu legislația și cadrul fiscal în vigoare”, a declarat purtătorul de cuvânt Daniel Vodă.

În privința acuzațiilor APOTA legate de posibile scheme de corupție, Executivul a invitat toate părțile care dețin informații relevante să le prezinte organelor competente.

„Am văzut și acuzații privind posibile riscuri de corupție în sistemele informatice. Poziția noastră rămâne neschimbată. Invităm pe toți cei care au informații relevante să le documenteze și să le transmită autorităților competente”, a subliniat Vodă.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: