„Va fi ușor să mă îngroape,
am pregătit totul”
Cum se pregătesc găgăuzii pentru înmormântare și transmit aceste cunoștințe din generație în generație
„Va fi ușor să mă îngroape,
am pregătit totul”
Cum se pregătesc găgăuzii pentru înmormântare și transmit aceste cunoștințe din generație în generație
Pentru găgăuzi, un popor turcic creștin ortodox, înmormântările sunt unul dintre cele mai importante evenimente. Trecerea în neființă a unei persoane este o tragedie, dar de câteva secole oamenii în etate se pregătesc din timp pentru plecarea lor: cumpără lucruri și obiecte necesare pentru ceremonia funerară. NM a decis să vă povestească cum sunt transmise aceste cunoștințe în familiile găgăuze din generație în generație pe linie feminină, cu ajutorul istoriilor a două locuitoare din Ceadîr-Lunga - Matriona Panteleevna, în vârstă de 83 de ani, și Zinovia Gheorghievna, în vârstă de 88 de ani.

„Prima mea înmormântare a fost înmormântarea tatălui meu”

„Veniți, vă spun totul, am îngropat cinci”, ne-a spus cu o zi înainte de întâlnire Matriona Panteleevna.

Anul acesta va împlini 84 de ani. Femeia ne întâlnește în pragul casei: cu bastonul în mână, într-un halat călduros – de genul celor purtate atunci când sosesc oaspeți. Eroina noastră s-a născut în satul Alexandrovca, raionul Bolgrad, regiunea Odesa - unul dintre cele mai vechi sate găgăuze din Basarabia. Primele familii găgăuze s-au stabilit acolo la sfârșitul secolului al XVIII-lea.
„M-am născut pe 1 aprilie 1940. Prima mea înmormântare a fost a tatălui meu; atunci aveam patru ani. A fost bolnav de tifos și a murit în 1944 în spital. Acolo a fost spălat cadavrul, uçu-ul meu (unchiul - din găgăuză) - l-a spălat fratele său, l-a îmbrăcat, l-a pus în sicriu și l-a dus cu căruța la cimitir. Îmi amintesc că căruța a trecut pe lângă casa noastră, dar nu permiteau să-l aducă acasă; nu aveam voie să aducem pe nimeni [dintre cei care au murit de tifos] acasă. Aceasta a fost prima mea înmormântare”, își amintește Matriona Panteleevna.
Douăzeci de ani mai târziu, s-a mutat la Ceadîr-Lunga, s-a căsătorit și a urmat cursuri pentru profesori de limba găgăuză la Colegiul Pedagogic din Cahul. După aceea, a lucrat aproape toată viața în calitate de educatoare la grădiniță. Unul dintre „discipolii ei”, Iliușa, ne-a întâlnit astăzi la poartă: a venit să o ajute pe Matriona Panteleevna să facă ordine în grădină.

„Făceau păpuși care de parcă trăiau, mureau, iar apoi erau îngropate”

Nu departe de tanti Matriona, pe strada Karl Marx, denumire care a rămas încă de pe vremea sovietică, locuiește o altă vârstnică din Ceadîr-Lunga - Zinovia Gheorghievna Stamova, tanti Zina.

Mătușa Zina are 89 de ani, se sprijină de un baston, dar zâmbetul ei nu s-a schimbat de-a lungul anilor – e suficient să te uiți la fotografia cu ea când avea douăzeci de ani.

Mătușa Zina ne invită în cameră, ne așezăm și își începe povestea chiar din copilărie, petrecută în perioada interbelică.

Atunci, ea și verișoara ei Fania se jucau de-a „înmormântarea”: fetele înfășurau în cârpe un știulete de porumb, îi îngropau pe acești „decedați” la marginea grădinii și îi deplângeau deasupra „mormintelor”. Așa îi imitau pe adulți – familii numeroase se adunau mereu la înmormântări în Găgăuzia.
„Nu erau păpuși, nu era nimic. Singure ne făceam păpuși care parcă trăiau, mureau, le înmormântam, apoi deschideam și ne uitam cum sunt ele acolo”, își amintește Zinovia Gheorghievna de anii 50, anii foametei din copilăria ei.
Copiii au văzut înmormântări de mai multe ori. După ce s-a maturizat și a învățat tradiții de la mama ei, însăși Zinovia a organizat zeci de înmormântări reale - conform tuturor regulilor.

Acum Zinovia locuiește singură în casa ei din Ceadir-Lunga. Sonia, fiica ei și fiul ei trăiesc separat de mama lor deja de mult timp. Capul familiei a murit acum 27 de ani. Acum Zinovia își pregătește propria înmormântare și transmite tradițiile găgăuze.

Ea spune că tradițiile au fost întotdeauna transmise pe linie feminină - de la mamă la fiică. „Aveam 26 de ani când a murit mama. Dar mama a povestit mereu [despre înmormântare]”.

Acum însăși Zinovia le povestește rudelor și vecinelor cum să procedeze corect și să-și ia rămas bun de la morți. Chiar și casa femeii este situată în apropiere de ambele cimitire din Ceadir-Lunga. Rudele ei sunt îngropate atât în unul, cât și în altul.

„De unde știu totul? Bunica mea mi-a povestit, mama mamei mele”

În timp ce instalăm camerele și microfonul, Matriona Panteleevna spune că nepoata ei, Zinocica, ar trebui să vină în curând. „Din moment ce ești aici, las-o și pe Zinocica să asculte ce spun”, spune ea. Aproximativ așa, acum șaizeci de ani, bunica ei Elena sau Leanca babu, moașă din satul Alexandrovca, i-a povestit Matrionei Panteleevna cum se îngroapă morții și cum să se pregătească pentru înmormântare.

„De unde știu totul? Mi-a povestit bunica, mama mamei mele. Aveam puțin peste douăzeci de ani, bunica a trăit mult, iar spre sfârșitul vieții a fost bolnavă. A văzut că nimeni nu voia să o spele, dar o femeie bolnavă trebuia spălată, nu arătam mofturi. Și când o persoană moare, trebuie să fie spălată și trebuie să fie cineva alături care să nu se teamă. Așa mi-a explicat bunica. Am notat totul și am lăsat deoparte. Bunica m-a ales pentru că eram plină de viață, nebunatică și nu mi-era frică de nimic. Din copilărie, puteam să intru într-o cameră întunecată, dar nu puteam să-mi trag fratele într-una”, spune eroina noastră.

Matrena Panteleevna cu nepoata Zinocika

„Cine vine să spele cadavrul?

Cine nu se teme

Potrivit ei, nu toată lumea se decide să spele un mort. „Cine vine să spele cadavrul? Cine nu se teme. Nu toată lumea vrea, nu toată lumea acceptă să facă asta. Poate le este frică, poate au alte motive, nu știu. Mie personal nu mi-a fost frică și oriunde mă chemau, mergeam mereu. Mi-am spălat soacra singură, cele patru fiice ale ei nici nu s-au apropiat”, își amintește Matriona Panteleevna.

Ea povestește că găgăuzii obișnuiesc să acopere decedatul cu o țesătură și o lasă câteva ore până când trupul se răcește. Apoi corpul neînsuflețit poate fi spălat: bărbații, de regulă, sunt spălați de alți bărbați, femeile de femei.

Mătușa Matriona a spălat aproape toate femeile moarte din „mahalaua” ei - două străzi mici pierdute în centrul orașului Ceadir-Lunga.
„Dacă o persoană moare, vin și îmi spun: „A murit, veniți să o spălați”. Se spală cu apă caldă, fără săpun. Trupul trebuie spălat temeinic, nu numai pentru că ne pornim în ultima călătorie - acolo o persoană trebuie să fie curată înaintea îngerilor”, spune Matriona Panteleevna.
Ea povestește că le-a explicat tuturor ajutoarelor ei cum să spele defunctul: „Dacă este cald, îl spălăm afară, iar apa ar trebui să curgă pe cărare în grădină”.

Dar în ultima vreme, spune mătușa Matriona, tot mai mulți oameni duc cadavrele la morgă pentru a le spăla: „Acum, să fiu sinceră, în oraș rar se spală morții acasă. De cele mai multe ori îi duc la morgă, e o femeie acolo, se descurcă singură cu totul, îi spală, îi îmbracă. Îl pot pune chiar în sicriu de la morgă și îl aduc acasă. Poate că este bine pentru că sunt mai puține griji”.

„Acum este diferit.

Cum trăim, așa și murim"

Zinovia Gheorghievna își amintește adesea cum era înainte. Și deși găgăuzii încearcă să păstreze spiritul tradițiilor, multe sunt adaptate. Acum, mulți închiriază camere separate pentru persoanele decedate, cumpără sicrie în loc să le facă singuri, iar spălarea morților este din ce în ce mai des încredințată celor de la morgă.
„Anterior, chiar și pentru a săpa mormântul erau chemați doar oamenii apropiați. Rudele mergeau și săpau. Știam că cel mai apropiat săpa mormântul. Și sicriul - cumpărau bușteni, singuri făceau sicriul și îl urcau în pod. Lasă-l să aștepte. Și acum casa de pompe funebre... Și ei comandă sicriul și sapă...”
– Cum credeți că este mai corect? Cum se face acum, sau cum era înainte?
— A fost mai bine ca înainte.
— De ce?
— Oamenii noștri, asta-i tot. Dar acum este diferit. Cum trăim, așa murim.

„Nu am vrut să-l înmormântez în costumul pe care l-a purtat la școală”

După ce este spălat, explică mătușa Matriona, defunctul este îmbrăcat. Și aici există reguli.

„Femeia este mai întâi îmbrăcată într-un furou: dacă s-a păstrat cămașa de la cununie, o îmbracăî pe aceasta, dacă nu, una obișnuită. Toate lucrurile sunt pregătite din timp. Dar când a murit fiica mea Zinocica, nu aveam nimic. Îmi amintesc că am venit la spital, iar doctorul mi-a spus că nu mai are mult, că va suferi puțin și atât. Doar am întrebat în ce rochie să o îmbrac. „Doar albă, pentru că pleacă fată”, asta mi-a răspuns el”, povestește eroina.

Și-a îngropat doi copii: mai întâi a murit fiica ei, Zina, în vârstă de șaisprezece ani, iar câțiva ani mai târziu, fiul ei, Colica, a murit într-un accident. Avea 12 ani.


„Tatăl îl ducea în brațe la spital și țipa. Mai târziu își amintea că atunci când s-a oprit și și-a ridicat privirea, erau oameni la fiecare geam. Din moment ce Colica a murit brusc, cu ce îl puteam îmbrăca? M-am dus imediat la magazin și am cumpărat un costum, pentru că nu am vrut să-l înmormântez în costumul în care a mers la școală - nu îl voi mai vedea", spune femeia și tăcem cu toții.

„Veți veni să luați rochia

și o să vedeți totul”

Tăcerea este întreruptă de mătușa Matriona. Iar conversația începe exact din momentul în care ne-am oprit: cu ritualul găgăuz de a îmbrăca un mort.
„Cum se îmbracă? Nu este îmbrăcat în haine purtate – toate hainele sunt noi. De asemenea, este pregătitt „yüklük” - o pătură, lenjerie de pat, un covor - după înmormântare, toate acestea sunt oferite unei fete orfane sau necăsătorite, pentru ca ea să-și amintească de decedat când se va înveli: „Acestea mi-a fost date și trebuie să le folosesc.” „Am totul pregătit, permiteți-mi să vă arăt”, ne invită Matriona Panteleevna în cea mai spațioasă cameră a casei – salonul.
Matrena Panteleevna cu nepoata Zinocika
O urmăm pe eroina noastră, noi, doi corespondenți și nepoata mătușii Matriona Zinocica, intrăm în salonul neîncălzit. Aici, când va veni momentul, va avea loc ceremonia de înmormântare, explică femeia. Între timp, în dulapul de lemn atârnă o bluză de lână și o fustă, iar dedesubt este o pereche de pantofi cu câteva mărimi mai mari - „I-am cumpărat mai largi”, explică mătușa Matriona.

„Aici este totul de ce e nevoie: o oală care va fi folosită pentru a uda corpul, un prosop care va fi folosit pentru a-l șterge. Vor pune prosopul sub pernă în sicriu și mă vor îngropa cu el. I-am arătat toate astea vecinei mele, las să vadă și Zina. Ce trebuie de așternut în sicriu, cui și ce trebuie să i se dea, am pregătit totul. Veți veni să luați rochia și o să vedeți totul. Va fi ușor să mă îngroape, am pregătit totul”, se adresează eroina noastră nepoatei sale.

„Se împart lumânări cu batiste la slujba de înmormântare. Mama

Matriona Panteleevna se apropie de o cutie mare de carton de la un televizor: ea conține tot ce va trebui de împărțit la înmormântare: batiste pentru lumânări, prosoape pentru preotul care va oficia slujba de înmormântare, cămăși pentru bărbații care vor purta sicriul și chiar panglici de țesătură, cu care aceste cămăși sunt legate de mâinile acestor bărbați - sunt numesc „mezarcılar”.

Toate acestea sunt bine aranjate în pungi, fiecare dintre ele conține o foiță cu instrucțiuni de la mătușa Matriona. „Se împart lumânări cu batiste la slujba de înmormântare. Mama”, spune unul dintre bilețele.
„Am început să pregătesc totul pentru înmormântarea mea imediat ce a decedat soțul meu. Iar soțul meu a murit acum zece ani. Nu știu cum va decurge înmormântarea, treaba mea este să pregătesc totul. De aceea am sunat-o pe Zinocica ca să vină să vadă. Aici am totul pregătit: bucăți de stofă pentru femei și prosoape pentru bărbați. Dacă nu semnezi, le vor lua și le vor da [la alții]”, explică Matriona Panteleevna.
Pe lângă batiste, cămăși, prosoape și alte lucruri, la înmormântările găgăuze un animal de companie (cocoș sau miel) este trecut peste mormânt de trei ori. Potrivit mătușii Matriona, chiar și acum familiile găgăuze încearcă să respecte toate tradițiile și obiceiurile la înmormântări. Aproape nimic nu s-a schimbat în jumătate de secol. „I-am îngropat pe toți, s-ar putea spune, conform legii. Așa cum mi-a lăsat moștenire bunica. Pentru noi, găgăuzii, este de mare importanță tradiția de a dărui pentru defuncți, așa că am pregătit totul din timp”, spune Matriona Panteleevna.

„Dizca babusu merge lângă decedat” și alte superstiții ale găgăuzilor

Despre faptul că înmormântările sunt unul dintre cele mai importante evenimente din comunitățile găgăuze a scris la începutul secolului al XX-lea etnograful rus Valentin Moșcov, care a studiat viața și tradițiile poporului găgăuz pe teritoriul Moldovei de astăzi. A ajuns la concluzia că găgăuzii cred că: în primele trei zile după moarte, sufletul omului rămâne în casa în care a locuit. În Găgăuzia, se obișnuiește să se îngroape a treia zi după deces, iar înainte de aceasta, să nu lase defunctul singur noaptea.
„În aceste trei zile, defunctul nu trebuie lăsat singur, trebuie aprinsă o lampă în cameră, iar seara trebuie de găsit neapărat pe cineva pentru ca defunctul să nu rămână singur. Găgăuzii cred că Dizca babusu (zâna bună) merge lângă defunct și adună firele cu care sunt legate picioarele defunctului. Doamne ferește, adormi și funia este furată, cu ajutorul ei poți face rău”, explică directorul Muzeului Național de Istorie și Etnografie din Găgăuzia „Dmitri Caraciobanu „ din satul Beșalma, Ludmila Marin.
De regulă, în timp ce corpul defunctului este acasă, spun angajații muzeului, rudele și prietenii vin să-i cinstească memoria și să-și ia rămas-bun - aduc buchete de flori cerând defunctului să transmită salutări rudelor lor decedate de pe lumea cealaltă: „Buchetul trebuie legat, altfel se va prăbuși, iar sufletul defunctului nu va ști cui să-i dăruiască aceste flori.”

Defunctului îi este oficiată o slujbă de înmormântare în casă a treia zi. După aceasta, cortegiul funerar merge la cimitir. Este condus de un bărbat care poartă o găleată cu apă.
„Se oprește la fiecare intersecție și toarnă apă. Acesta este modul în care oamenii oferă cel mai prețios lucru al lor - apa. Cert este că Bugeacul este o stepă cu puține precipitații și secete frecvente, așa că unele obiceiuri la înmormântări sunt asociate cu apa. De exemplu, există și o tradiție de spălare a mâinilor înainte de a se așeza la masa de înmormântare”, explică directorul muzeului din Beșalma.
Ea a mai spus că în localitățile găgăuze, la înmormântări se obișnuiește să fie purtată o ramură a unui pom fructifer - „dal”, de care sunt atârnați colaci. Se iau de pe ramura în cimitir, colacii sunt rupți în bucăți și împărțiți celor prezenți, turnându-se un pahar de vin - aceasta fiind un fel de împărtășanie.

În general, tradițiile funerare găgăuze sunt foarte strâns împletite cu religia: Ortodoxia aici întâlnește idei populare despre, de exemplu, câți colaci să fie împărțiți. „Toată viața, toate tradițiile sunt legate de religie, de credința creștină, iar aceasta este încă păstrată”, spune Ludmila Marin.

„Instrucțiuni pentru înmormântare” și dorința de „a ușura viitorul sufletului decedat”

Găgăuzii cinstesc memoria decedatului chiar și după înmormântare: în ziua a noua și a patruzecea, când, potrivit superstițiilor, sufletul nu a fost încă repartizat în rai sau iad, găgăuzii îi adună pe cei mai apropiați și dragi, precum și pe cei care l-au spălat pe răposat și au purtat sicriul

la o masă de pomenire a decedatului. Când sunt pomeniți cei decedați, oamenii merg și la cimitir și aduc la mormânt colivă, colaci și vin, toate sfințite în biserică.

Aici, în muzeul din Beșalma, ne este arătată o carte a schiarhimandritului Ioan Peioglo din Comrat: ea conține fotografii din jurnalul enoriașei Dulgher din satul Beșalma. În 1953, ea a compilat un fel de instrucțiuni ilustrate pentru desfășurarea funeraliilor și l-a numit „Yolyullyar ichin” - „Despre înmormântări”. Jurnalul original, după cum ni s-a spus la muzeu, a fost pierdut.
„Ea descrie ce este necesar pentru o înmormântare masculină și feminină, câți bani se dau preotului și ajutorului său (diaconul). „Preotului i se dau zece ruble”. Ea a mai desenat un pom fructifer care este dus la cimitir, și o masă tradițională - sofra, care, împreună cu două scaune, este dăruită uneia dintre rude la patruzeci de zile după deces”, spun angajații muzeului.
„Obiceiurile funerare și cele respectate după înmormântare sunt una dintre cele mai semnificative tradiții nu doar în rândul găgăuzilor, dar și la alții, pentru că aceasta este memoria noastră. Când o persoană moare, o parte din viață dispare, amintirile rămân”, spune Ludmila Marin. — După ce am pierdut o persoană, vrem să respectăm tradițiile. Poate că în viață l-am lipsit de ceva, l-am jignit. Și, de asemenea, sperăm că astfel vom face calea sufletului plecat mai ușoară.”
Matriona Panteleevna și Zinocica ne însoțesc până la prag. Mătușa Matriona se plânge de vârsta ei și ne spune că nu va merge mai departe să ne petreacă pentru că îi este greu să coboare. Dar cândva venea îndată ce era chemată de prieteni sau cunoscuți atunci când le era foarte greu - la ceas de moarte și își luase o slujbă pe care aproape toți o refuzau - spălarea defunctului.

„Acum am îmbătrânit”, spune eroina. Dar la 84 de ani, Matriona Panteleevna, ca și în copilărie, nu se teme de camerele „întunecate”: în urmă cu zece ani, a pregătit totul pentru înmormântare și a lăsat instrucțiuni pe bucăți mici de hârtie. Acum este liniștită: când va veni timpul, nepoata va ști să-și conducă bunica pe ultimul drum conform obiceiurilor și tradițiilor găgăuze.

„Zina știe, i-am arătat lucrurile mele pentru înmormântare, totul este acolo, legat și semnat. De ce se pregătește totul din timp? Pentru ca nimeni să nu se agite sau să alerge pentru că lipsește ceva. Așa că atunci când închid ochii, mă spală, mă schimbă și înainte.”
Zinovia Gheorghievna vrea să fie înmormântată conform tuturor tradițiilor, iar timp de trei zile înainte de înmormântare, vrea să stea în acasă. Femeia își împărtășește cu ușurință gândurile despre moarte și propria ei înmormântare: se pregătește pentru ea în ultimii 15 ani.

„Îi spun fiicei mele că totul trebuie pregătit. Și ca să mă îmbrace, am de toate. Mi-am pregătit niște batiste și gata. Ar trebui să stea lângă mine ca să nu meargă nicăieri, am pregătit totul.”

Și chiar dacă fiica ei știe totul, susține femeia, vrea să-și planifice ea însăși propria înmormântare pentru a pune mai puțină povară pe cei dragi. Pentru că femeilor le revine deseori un volum mai mare de responsabilitate.
Text: Alina Mihalchina
Video: Daria Slobodcicova
Design: Tatiana Bulgac

În material au fost utilizate fotografii din arhiva personală a eroinei, precum și a familiei Capandji și Chiroglo.

Cu sprijinul Mediaseti
x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: