Lucian N. Romascanu

Veste bună pentru istoria și cultura română. Pisaniile lui Ştefan cel Mare au fost găsite în Herson

Pisaniile lui Ştefan cel Mare au fost găsite în Herson, a anunțat ministrul român al Culturii, Lucian Romaşcanu, informează Digi24.

Printre veștile rele pe care războiul din Ucraina le transmite lumii și-a făcut loc și o veste bună pentru istoria și cultura română. În urma unei noi discuții purtate sâmbătă cu ministrul ucrainean al culturii, Dl. Olexandr Tkacenko, am aflat cu mare bucurie că pisaniile lui Stefan cel Mare au fost găsite în Herson! Sunt neatinse, în siguranță, le puteți vedea în fotografia atașată.

Din nefericire, toate icoanele muzeului din Herson au fost furate de agresorul rus, crimă culturală care se repetă peste tot pe unde armata rusă a ajuns în Ucraina… Am discutat cu ministrul Tkacenko despre posibilitatea de a evacua pisaniile și alte artefacte în România pentru a le păstra în siguranță până la încetarea conflictului. Așteptăm decizia oficialilor ucraineni, suntem gata să ajutăm„, a scris pe Facebook ministrul Culturii, care a postat și o fotografie cu artefactele.

În 4 noiembrie, ministrul Culturii a declarat pentru Digi24.ro că îl va suna pe omologul său din Ucraina, pentru a găsi o soluție pentru salvarea Pisaniilor lui Ștefan cel Mare, despre care se crede că ar fi fost furate de soldații lui Putin în timpul evacuării din Herson.

Noi am făcut un task force imediat ce a început războiul pentru a stabili cum să scoatem din Ucraina bunuri de patrimoniu în cazul în care partea ucraineană ar fi solicitat”, explica ministrul Culturii.

El preciza că România are multe bunuri de patrimoniu comun pe teritoriul ucrainean și că pentru obiecte de mare însemnătate pentru istoria românilor, așa cum sunt Pisaniile lui Ștefan cel Mare, oficialii români vor depune toate eforturile să fie recuperate, dacă acest lucru este posibil.

Anatol Popescu, președintele fondator al Asociației românilor din sudul Basarabiei, susținuse anterior că pisaniile lui Ștefan cel Mare, artefacte din secolul al XV-lea luate de pe zidurile Cetății Albe de pe Nistru, ar fi fost furate de la muzeul din Herson și duse în Crimeea de către armata lui Putin.

Pisaniile sunt lespezi cu scriere în slavonă care atestă evenimente de pe zidurile cetății, spune Popescu.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Imagine simbol/Igor Grosu/Facebook

Mii de euro pentru reclamă pe Facebook. Vlah, Năstase, Furtună, PAS și Guvernul – în topul celor care investesc în promovare

În ultimele 30 de zile, partide, politicieni, instituții publice și organizații din Republica Moldova au cheltuit zeci de mii de euro pentru promovarea conținutului sponsorizat pe Facebook, arată datele Meta.

Cea mai mare sumă a fost cheltuită de Partidul „Inima Moldovei”, condus de fosta bașcană a Găgăuziei, Irina Vlah. Formațiunea a investit peste 6.200 de euro în promovarea a 116 postări sponsorizate. Irina Vlah a sponsorizat și de pe pagina sa oficială peste 50 de postări, pentru care a achitat peste 3.000 de euro. Majoritatea materialelor promovate vizează protestele anti-guvernare pe care partidul le organizează – manifestații despre care autoritățile afirmă că ar fi coordonate din afara țării.

Pe locul doi în clasamentul cheltuielilor se află fostul lider al Platformei DA, Andrei Năstase, care și-a anunțat candidatura ca independent pentru alegerile parlamentare. El a investit aproape 6.000 de euro pentru 55 de reclame sponsorizate, cu mesaje preponderent electorale – în care își anunță candidatura sau își expune viziunile despre viitorul Republicii Moldova. Asta, deși campania electorală oficială nu a început încă.

În topul celor care au investit în promovarea online se regăsește și Partidul „Moldova Mare”, condus de fosta procuroare anticorupție Victoria Furtună, asociată în mai multe investigații jurnalistice cu oligarhul fugar Ilan Șor. Formațiunea a cheltuit peste 3.800 de euro pentru 34 de postări sponsorizate, în care promovează, în principal, mesaje anti-guvernamentale și, uneori alarmiste, precum: „Moldova își pierde suveranitatea” sau „Moldova rămâne fără apă”.

Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS), aflat la guvernare, a plătit peste 3.300 de euro pentru 123 de postări sponsorizate de pe pagina sa oficială. În plus, mai multe organizații teritoriale, inclusiv PAS Chișinău, au avut propriile campanii de promovare. PAS Chișinău a investit aproape 2.000 de euro, în timp ce alte filiale au cheltuit în jur de 100 de euro fiecare. În general, PAS a promovat candidații formațiunii la parlamentare, miniștri, membri ai Guvernului care promovează reușitele guvernării.

Nu doar partidele și politicienii au fost activi în acest sens. Guvernul Republicii Moldova a investit peste 2.500 de euro pentru 32 de postări. Ministerul Educației a cheltuit peste 700 de euro pentru 20 de postări, iar Ministerul Infrastructurii – aproape 350 de euro pentru 12 postări. Majoritatea materialelor promovate vizează proiectele guvernamentale, inclusiv cele din cadrul programului „Satul European”, inițiative pentru tineri și realizări recente ale executivului.

Și liderii instituțiilor publice au sponsorizat mesaje: premierul Dorin Recean a plătit aproape 1.000 de euro pentru 12 postări; președintele Parlamentului și liderul PAS, Igor Grosu, a cheltuit peste 460 de euro pentru 18 postări; iar primarul capitalei și liderul MAN, Ion Ceban, a investit aproape 400 de euro pentru 19 postări sponsorizate.

De menționat că o parte considerabilă din aceste sume a fost direcționată către promovare cu tentă electorală, deși campania oficială pentru alegerile parlamentare din toamnă va începe abia pe 29 august.”

Conform politicii Meta, reclamele ce vizează teme politice sau de interes public sunt incluse într-o bibliotecă publică, care conține informații despre sursa finanțării, bugetul și numărul de afișări.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: