Киронда
Игорь Чекан, NewsMaker

Victor Chironda îi cere primarului Ion Ceban să-și dea demisia: „Corupția a mers prea departe”

Fostul viceprimar al Chișinăului, Victor Chironda, consideră că tot ce se întâmplă acum în jurul Hotelului Național nu este altceva decât „un scenariu jucat de primărie” care va duce la faptul că proprietarul imobilului va obține autorizație de demolare prin instanțe. În acest sens, în cadrul unei conferințe de presă din data de 23 mai, Chironda a cerut demisia edilului Ion Ceban. 

„Ion Ceban și Dogotaru [arhitectul principal] se vor uita doar la tot ce se întâmplă și vor da vina pe instanță. Acest lucru confirmă încă o dată că acum un an, când am spus că această decizie este ilegală [de demolare], am avut dreptate”, a spus fostul viceprimar.

Moldova-Tur [care deține hotelul], spune Chironda, va participa în curând la a doua parte a „acestui balet” și va contesta în instanță decizia Primăriei de a retrage autorizația.

„Corupția în Primăria [Chișinău] a mers prea departe”, a adăugat Chironda. El i-a cerut lui Ion Ceban, arhitectului-șef al capitalei Svetlana Dogotaru și viceprimarului Ilie Ceban să demisioneze.

***

Pe 20 mai a început să fie construit un gard în jurul hotelului Național din Chișinău. A apărut o informație precum că hotelul urmează să fie demolat. Cei din cadrul companiei, care efectuează lucrările de pregătire, au dat asigurări că există toate actele permisive pentru demolare. Iar cei de la primărie au comunicat că termenul autorizației de demolare a edificiului a expirat de mult. La rândul lor, polițiștii au spus că gardul este instalat pentru a bloca intrarea în hotel a adolescenților fără adăpost.

Mai târziu, primarul Ion Ceban i-a retras companiei Moldova-Tur, care deține hotelul, autorizația de demolare acordată în vara anului trecut. Autorizația a fost retrasă din cauza „încălcărilor depistate la fața locului”.

Pe 23 mai, edilul Ion Ceban a declarat că autoritățile municipale nu au încălcat legislația cu privire la cazul Hotelului Național. „Această clădire, despre care specialiștii cunosc bine că este proprietate și că nu a fost încălcată legislația de către Primărie, a devenit spre mare regret un joc în mâinele celor care tare își doresc să compromită măcar cumva Primăria municipiului Chișinău”, a spus Ceban.

Tot el a adăugat că autoritățile municipale „s-au pomenit” că Hotelul Național este îngrădit cu un gard improvizat, iar drumul public – închis. „Nu era permisiune de la Primărie pentru aceste acțiuni. Culmea este că Poliția, prezentă la fața locului, nu întreprindea nimic, trebuia să intervină îndată deoarece autorizație nu exista de la Primărie. Explicația celor de la Poliție era că gardul se instalează pentru ca oamenii străzii să nu aibă acces în clădire. Noi credem că de fapt s-a vrut intervenția de demolare și de învinuire a Primăriei de toate. Ca să fie foarte clar, într-un final, Primăria a revocat autorizația de demolare a hotelului”, a adăugat edilul.

Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

noi.md/imagine simbol

Două televiziuni, amendate cu 5 000 și 7 000 de lei pentru discriminare în cadrul unor emisiuni de informare electorală

Consiliul Audiovizualului (CA) a sancționat pe 11 septembrie TV-Găgăuzia și Pro TV Chișinău cu 7 000 și, respectiv, 5 000 de lei pentru admiterea unor forme de discriminare în cadrul unor programe de informare electorale. Totodată, CA a aplicat și 15 avertizări publice pentru încălcarea legislației electorale privind reflectarea alegerilor parlamentare din această lună.

Potrivit unui comunicat al CA, monitorizarea a cuprins perioada 29 august – 4 septembrie, prima săptămână din campania electorală. CA a efectuat controlul tuturor celor 22 de posturi care au declarat că vor reflecta alegerile parlamentare din această toamnă: Moldova 1, TV-Găgăuzia, TVR Moldova, Jurnal TV, TV8, R Live TV, Cinema 1, Exclusiv TV, Pro TV Chișinău, 7 TV, Next TV, 1 TV, One TV, N4,  Star TV, Vocea Basarabiei TV, TV9, TVC 21, Canal Regional, Agro TV Moldova, TV Elita și Media TV.

Rezultatele monitorizării primei săptămâni de campanie electorală au arătat următoarele:

  • Știri cu caracter electoral au fost difuzate 505, ceea ce reprezintă aproximativ 31,4% din durata cumulată a buletinelor informative.
  • Prezența protagoniștilor în subiectele electorale: Concurenții electorali au fost cei mai vizibili în materialele cu tematică electorală, înregistrând 738 de apariții (47,9%). Cele mai puține apariții le-au avut organul electoral, cu 86 de menționări (5,6%).
  • Reflectarea concurenților electorali în buletinele informative: 18 servicii media audiovizuale (SMA) monitorizate au inclus informații despre concurenții electorali în cadrul buletinelor de știri. Singura excepție a fost ”TV-Găgăuzia” (GRT), care nu a difuzat niciun material referitor la aceștia.
  • Concurenții electorali cu cea mai mare vizibilitate: Blocul „Patriotic” a fost cel mai mediatizat concurent electoral, beneficiind de 1 oră, 24 min și 54 sec, ceea ce reprezintă 19,9% din timpul total dedicat concurenților. Următorii în clasament au fost Blocul „Alternativa”, cu 1 oră, 14 min și 42 sec (17,5%), și PAS, cu 1 oră, 13 min și 38 sec (17,3%). Împreună, acești trei concurenți au cumulat peste jumătate din durata totală de reflectare acordată tuturor actorilor electorali.
  • Reflectarea subiectelor conflictuale în buletinele informative: 18 SMA au difuzat în total 147 de subiecte cu caracter conflictual, dintre care 20 au fost prezentate într-un mod dezechilibrat.
  • Distribuția de gen a surselor citate în subiectele electorale: În ansamblu, subiectele electorale difuzate de cele 19 posturi TV au prezentat un ușor dezechilibru de gen în ceea ce privește sursele citate – 64% din totalul aparițiilor fiind a persoanelor de sex masculin și 36% a celor de sex feminin.
  • Relevanța temelor abordate în cadrul reflectării electorale: Majoritatea subiectelor difuzate au fost considerate relevante pentru procesul electoral, contribuind la informarea publicului cu privire la campania și actorii implicați, excepție fiind TVC 21 care a difuzat două subiecte irelevante incluse în rubrica specială.
  • Dezbateri electorale: 2 SMA au difuzat cumulat 4 dezbateri electorale: Vocea Basarabiei TV și Media TV fiecare câte 2 dezbateri. Next TV nu a organizat dezbateri electorale, deși s-a angajat prin declarație să organizeze dezbateri electorale în zi de miercuri, fără reluare, în perioada de raportare.
  • Publicitate electorală: 9 SMA din 22 au difuzat în total 224 spoturi de publicitate (dintre care 16 spoturi gratuite), cu o durată totală de 1 oră 53 min și 27 sec. Cele 9 SMA care au difuzat publicitate electorală sunt: Moldova 1, TV-Găgăuzia, Jurnal TV, TV8, Cinema 1, Exclusiv TV, Pro TV Chișinău, Next TV și One TV. Patru dintre acestea– Jurnal TV, Pro TV Chișinău, Next TV, One TV – au admis abateri la difuzarea publicității electorale.

O constatare a controlului a vizat admiterea de către postul public regional TV-Găgăuzia și cel privat național Pro TV Chișinău a exprimărilor de natură să constituie anumite forme de discriminare. „Or, contrar prevederilor art. 13 alin. (1) lit. d) din Codul serviciilor media audiovizuale, „în virtutea dreptului fundamental la informare, furnizorii de servicii media trebuie să respecte următoarele exigențe: … d) să evite orice formă de discriminare”, în cadrul unui program de informare electorală, difuzat de furnizorul public din regiunea găgăuză, invitatul a exprimat o opinie cu elemente de discriminare pe criteriul de orientare sexuală, fără ca moderatoarea să reacționeze sau să intervină pentru a semnaliza interlocutorului afirmația improprie”, a menționat CA.

Același tip de încălcare a fost remarcat în una din edițiile emisiunii de informare electorală, difuzate la postul Pro TV Chișinău. „Unele afirmații din intervenția invitatului au făcut referire la vârsta și starea fizică ale unui lider politic, cu statut de concurent electoral, aspecte care au fost catalogate de monitori ca forme de discriminare pe criteriul de vârstă”, a precizat CA.

Astfel, membrii CA au amendat compania GRT, care deține TV-Găgăuzia, cu 7 000 de lei, iar Pro TV Chișinău cu 5 000 de lei.

De asemenea, CA a aplicat și 15 avertizări publice pentru încălcarea legislației electorale privind reflectarea alegerilor parlamentare, care vor avea loc pe 28 septembrie.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: