media-azi.md

Votat în lectură finală: jocurile de noroc rămân fără publicitate. Urmează eliminarea monopolului pe pariuri?

Proiectul de lege prin care se urmărește interzicerea publicității jocurilor de noroc a fost susținut, în lectura a doua, la 25 noiembrie, de 56 de deputați. Documentul propune interdicția publicității asupra loteriilor, pariurilor la competiții și evenimente sportive și altor forme de servicii din domeniul jocurilor de noroc, inclusiv cele online. Proiectul a fost votat, ieri, la miez de noapte de parlamentari, fiind și ultimul subiect de pe ordinea de zi. Astfel, ședința Parlamentului s-a încheiat la 23:00.

Inițiativa legislativă aparține unui grup de deputați ai Fracțiunii parlamentare ”Partidul Acțiune și Solidaritate” (PAS).

„Comisia economie, buget și finanțe a examinat proiectul de lege pentru modificarea și completarea unor acte normative, înaintat cu titlul de inițiativă legislativă. Proiectul de lege propune modificarea mai multor acte normative în vederea interzicerii publicității jocurilor de noroc și stabilirea sancțiunilor pentru nerespectarea prevederilor de interzicere a publicității jocurilor de noroc”, a comunicat, în cadrul ședinței, parlamentarul Dumitru Alaiba, care este și autorul inițiativei.

„Pentru” au votat 55 de deputați din partea Partidului Acțiune și Solidaritate și un deputat al Blocului Comuniștilor și Socialiștilor (BCS). Contra proiectului au fost alți 3 parlamentari din partea BCC. Nu au votat 14 deputați BCS și 3 de la Partidul „ȘOR”.

Pe pagina sa personală de facebook, în urma votului din Parlament, parlamentarul Dumitru Alaiba, a menționat că a fost interzisă publicitatea unui viciu: „Parlamentul a INTERZIS orice fel de publicitate a jocurilor de noroc, a loteriilor și pariurilor sportive. Trebuie să protejăm populația de un viciu care distruge familii, cariere, vieți. Suntem aici să-i ajutăm și protejăm pe cei care au cel mai mult nevoie de asta. A fost interzisă publicitatea unui viciu. Nu poți promova ceva ce dăunează populației. Este doar logic și normal”.

Iar deputatul PAS Radu Marian a menționat: „Problema este una foarte mare și vă ofer doar un exemplu. Zilnic, în Moldova, se comercializează 1,33 milioane de bilete de loterie. Spre comparație, în Marea Britanie, o țară cu tradiție istorică la loto, zilnic, se comercializă, după anumite estimări – 3,5 milioane bilete (alte surse indică până 10 milioane bilete). Raportat la populație, asta înseamnă de 5-10 ori mai multe bilete vândute în Moldova decât în UK. Cu toate astea, agentul economic contribuie cu sume simbolice la buget. De exemplu, în 2020, pe urma impozitului pe venit a fost colectat… 0 lei!”.

Radu Marian a mai menționat că, în continuare, se vor depune eforturi pentru eliminarea monopolului pe pariuri.

„Este important în continuare să depunem eforturi pentru eliminarea monopolului pe pariuri, instituit de Plahotniuc în beneficiul unui singur agent economic. Avem contract păgubos trebuie revizuit!”, a conchis deputatul PAS.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Andrei Mardari / NewsMaker

Călătoriile cu transportul public raional și interraional ar putea costa mai mult. De când și cu cât (DOC)

Biletele la autobuze și microbuze pe rutele raionale și interraionale s-ar putea scumpi cu până la 20% din 2026. Guvernul urmează să examineze, pe 15 octombrie, o nouă metodologie de calcul a tarifelor pentru transportul rutier de persoane.

Conform proiectului prezentat de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, transportatorii vor putea stabili propriile tarife, însă fără a depăși plafonul maxim stabilit de ANTA, care va fi calculat anual, până la data de 1 iunie. Documentul introduce un mecanism de ajustare automată a tarifelor, în funcție de evoluția costurilor, „pentru a permite o adaptare mai rapidă la fluctuațiile economice”.

Totodată, metodologia propune aplicarea unor coeficienți raionali. Mai exact, prin intermediul acestora, consiliile raionale vor putea ajusta tarifele inclusiv în funcție de specificul rutelor și fluxul de pasageri.

Operatorii de transport vor avea posibilitatea să aplice un tarif cu până la 20% peste plafon, în situațiile în care cheltuielile nu sunt acoperite, dar doar dacă vor prezenta dovezi care să justifice majorarea.

Potrivit proiectului, tarifele se vor actualiza anual, pornind de la prețul mediu al motorinei din perioada precedentă. Ministerul susține că noua metodologie va oferi operatorilor mai multă autonomie în stabilirea tarifelor, va reduce dependența de aprobările guvernamentale frecvente și va spori capacitatea acestora de a se adapta la condițiile pieței: „Ca urmare, valoarea tarifelor calculate depinde direct de condițiile de exploatare și capacitățile operatorilor de transport”.

În prezent, tarifele pentru serviciile de transport sunt următoarele:

  • în trafic interraional: categoria de confort II – 0,75 lei/km/pasager; categoria de confort I – 0,86 lei/km/pasager;
  • în trafic raional: categoria de confort II – 0,85 lei/km/pasager; categoria de confort I – 0,96 lei/km/pasager.

Acestea au intrat în vigoare pe 1 ianuarie 2024.

” href=”https://www.scribd.com/user/258638992/EcaterinaNaconecinii#from_embed” style=”color: #098642; text-decoration: underline;” >


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: